Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroef keuzes

Schroef keuzes 23 aug 2018 14:17 #971416

Ik vaar al 15 jaar met een 2 cilinder en een tweeblads klapschroef.
Nooit de problemen mee gehad dei jij beschrijft.
V.w.b. dt niet uit of inklappen; demonteer je hem wel elke 1 of 2 jaar , maakt hem schoon en smeert hem opnieuw met het ervoor bedoelde vet ?
Want dat staat vrijwel zeker in de manual.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef keuzes 23 aug 2018 14:21 #971417

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Philip schreef :
De testresultaten over een paar weken vakantie inclusief staande mast route zijn binnen en nog niet echt tevreden.

Eerst de schroef per ongeuk verkeerd om gemonteerd met teveel spoed waardoor de motor maar 2200 toeren draaide maar wel 6,5 knoop ging. Dat was alleen een stukje van mijn thuishaven in Amsterdam naar de loods in Zaandam met fikse wind mee dus wellicht had het daar mee te maken. Dat ging wel lekker :)

Toen netjes op 12 graden gezet: 17 x 6,8 volgens het boekje, de op één na kleinste spoed. Dat zou ongeveer moeten overeenkomen met 16 x 9. Eerst ging de motor één tochtje naar 3400 rpm maar bleef 6 knopen varen wat ik eerst ook al deed met 3100 rpm.
En inmiddels met mast er op gaat de motor weer niet verder dan de eerdere 3100 rpm maar dan met 5 - 5,2 knopen op vlak water. Met harde wind tegen nog wat minder.

Vooralsnog alleen maar negatieve effecten dus. Het lijkt wel of de motor ergens door begrenst wordt. Geen zwarte rook of iets dergelijks. Misschien brandstof toevoer? Maar eens de motor goed gaan onderzoeken en misschien dus de schroef nog wat minder spoed geven. Met de eerdere 6 knopen kon ik op zich wel leven maar 5 knopen vind ik wel langzaam.

Onder zeil is zo'n vaanstand wel heerlijk :)

Met de bovenstaande ‘problemen’ en verminderde prestaties
Weet je zeker dat hij de eerste keer verkeerd om zat ?
Lijkt me vreemd dat de eerste keer de snelheid er wel was , en later niet meer
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef keuzes 23 aug 2018 14:40 #971425

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Stefanvanvee schreef :
Klapschroef nu is tweeblads, ik heb altijd begrepen dat het beter is om niet het zelfde aantal schroefbladen te hebben als cilinders van de motor
Dat geldt alleen als je overbrenging ook 3:1 is! Alleen dan kunnen je cilinders en en schroefbladen synchoon gaan lopen. Zodra je overbrenging afwijkt en niet meer deelbaar is door 3, is er niks aan de hand. Die 3:1 bestaat niet eens bij Yanmar/Kazanki dus geen probleem. Ik denk dat een flink deel van boten tussen de 9 en 15 meter een combinatie hebben van drie-cilinder en driebladschroef. Ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad.
Laatst bewerkt: 23 aug 2018 14:59 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef keuzes 23 aug 2018 14:46 #971429

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
@ Ad,
Vele bezoekers van het forum hebben bijzonder slechte ervaringen met het niet uitklappen of niet achteruit willen slaan van klapschroeven. Vaak ook nog van een bepaald merk!
Driebladsschroeven zijn ook veel vriendelijker voor je roerlagers. De klap van de voortstuwing komt niet meer tegelijkertijd en is gedeeld door drie i.p.v. twee.
Dat vaart een stuk rustiger!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef keuzes 23 aug 2018 14:56 #971434

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
ReneK schreef :
Met de bovenstaande ‘problemen’ en verminderde prestaties
Weet je zeker dat hij de eerste keer verkeerd om zat ?
Lijkt me vreemd dat de eerste keer de snelheid er wel was , en later niet meer
Helaas wel:



De schroef had ook een flinke spoed toen (dat zal meer gedaan hebben dan schroef verkeerd om):


Plaatje van Maxprop zelf (in vooruit):




Ik was bij dat tochtje ook zeer in mijn nopjes. Als ie bij 2200 toeren al fik 6 knopen vaart, zal het wel goedkomen dacht ik :) maar die flinke wind in de rug toen, zal ook wel geholpen hebben. Het is dat ik niet zwemmend de spoed kan verstellen want anders had ik wel een geëxperimenteerd met meer spoed.
Laatst bewerkt: 23 aug 2018 14:57 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef keuzes 23 aug 2018 15:16 #971437

holtere schreef :
@ Ad,
Vele bezoekers van het forum hebben bijzonder slechte ervaringen met het niet uitklappen of niet achteruit willen slaan van klapschroeven. Vaak ook nog van een bepaald merk!
Driebladsschroeven zijn ook veel vriendelijker voor je roerlagers. De klap van de voortstuwing komt niet meer tegelijkertijd en is gedeeld door drie i.p.v. twee.
Dat vaart een stuk rustiger!

Proibleem is alleen dat er geen kleine drieblads klapschroeven bestaan.
Zelfs mijn tweeblads heb ik moeten laten aanpassen door de diameter van 14 inch naar 12,5 inch te laten brengen ( kleiner ging niet).
Reden is wel dat ik een oude saildrive met een overbrengverhouding van 1,66 op mijn estijds nieuwe Vetus met 3100 rpm heb gezet en dat vergt eigenlijk een 12*6 schroef .
Bovendien zijn er alleen drieblads klapschroeven geschikt vanaf zo'n 20 pk wat niet zo vreemd is gezien het grotere totaal bladoppervlak.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef keuzes 23 aug 2018 16:00 #971448

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Een drieblads schroef is voor balans veel beter dan een 2blads schroef. Zelfs bij de windmolens gaat dit op, ook al dacht men vroeger dat een 2blads beter (lees efficënter) is, zo ook bij scheepsschroeven. Maar door de betere balans van een 3blads is er minder schade aan lagers en andere aandrijfsystemen. Nadeel bij onze scheepjes is, een stilstaande 3blads heeft meer weerstand door het waterdan een 2blads. Maar als de KK er tegen kan zou je de schroef mee kunnen laten draaien. Dan is er ook nauwelijks verschil in weerstand tussen vaste 2-en 3blads schroeven. In het verleden is er al genoeg over uitgewijd.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef keuzes 23 aug 2018 18:47 #971510

Oh bedankt Philip, dan kan ik wel op zoek naar een drieblads, dat is ook gangbaarder volgens mij.
Overbrenging van de Kanzaki is 2,65:1 dus dat kan dus wel.
Die kk’s mogen ook meedraaien in de vrijstand tijdens zeilen volgens mij dus t zou goed moeten komen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef keuzes 23 aug 2018 19:20 #971525

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Philip schreef :
ReneK schreef :
Met de bovenstaande ‘problemen’ en verminderde prestaties
Weet je zeker dat hij de eerste keer verkeerd om zat ?
Lijkt me vreemd dat de eerste keer de snelheid er wel was , en later niet meer
Helaas wel:



Ik was bij dat tochtje ook zeer in mijn nopjes. Als ie bij 2200 toeren al fik 6 knopen vaart, zal het wel goedkomen dacht ik :) maar die flinke wind in de rug toen, zal ook wel geholpen hebben. Het is dat ik niet zwemmend de spoed kan verstellen want anders had ik wel een geëxperimenteerd met meer spoed.

Nog een laatste vraag , ander weet ik het ook niet meer
Maar ook niet per ongeluk links en rechtsdraaiend omgewisseld ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl