De testresultaten over een paar weken vakantie inclusief staande mast route zijn binnen en nog niet echt tevreden.
Eerst de schroef per ongeuk verkeerd om gemonteerd met teveel spoed waardoor de motor maar 2200 toeren draaide maar wel 6,5 knoop ging. Dat was alleen een stukje van mijn thuishaven in Amsterdam naar de loods in Zaandam met fikse wind mee dus wellicht had het daar mee te maken. Dat ging wel lekker
Toen netjes op 12 graden gezet: 17 x 6,8 volgens het boekje, de op één na kleinste spoed. Dat zou ongeveer moeten overeenkomen met 16 x 9. Eerst ging de motor één tochtje naar 3400 rpm maar bleef 6 knopen varen wat ik eerst ook al deed met 3100 rpm.
En inmiddels met mast er op gaat de motor weer niet verder dan de eerdere 3100 rpm maar dan met 5 - 5,2 knopen op vlak water. Met harde wind tegen nog wat minder.
Vooralsnog alleen maar negatieve effecten dus. Het lijkt wel of de motor ergens door begrenst wordt. Geen zwarte rook of iets dergelijks. Misschien brandstof toevoer? Maar eens de motor goed gaan onderzoeken en misschien dus de schroef nog wat minder spoed geven. Met de eerdere 6 knopen kon ik op zich wel leven maar 5 knopen vind ik wel langzaam.
Onder zeil is zo'n vaanstand wel heerlijk