Dat 'lucht in de wierpot' verhaal als oorzaak van koelwaterproblemen is een hardnekkig broodje aap. Hoeveel lucht er ook in de wierpot of aanzuigslangen zit, zolang de inlaat zich onder water bevindt kán het niet anders dan dat er water door het systeem stroomt.
De koelwaterpomp is zelfaanzuigend en veroorzaakt (door het wegpersen van lucht of water aan de perskant van de pomp) een onderdruk in de aanvoerleiding. Het maakt niet uit of de pomp lucht of water begint te pompen, die onderdruk ontstaat altijd. Omdat de wierpot zich net boven (of onder, dat maakt niet uit) de waterlijn bevindt is er maar een heel klein beetje onderdruk nodig om buitenwater door de wierpot naar binnen te zuigen. Dat water wil maar één kant op, naar de pomp. Het water wordt echt niet 'geblokkeerd' door een 'luchtprop' in de wierpot, maar stroomt daar vrolijk doorheen. Het maakt weinig uit of de lucht die zich in de wierpot bevond daar blijft zitten, in bellen mee stroomt of in één keer mee gaat met het koelwater. Noch de pomp, noch de rest van het koelsysteem laten zich van de wijs brengen door een beetje lucht. Dat is maar minimaal in vergelijking met de dikke stroom water die voortdurend wordt verpompt.
Als er geen koelwater stroomt zijn er maar drie oorzaken mogelijk:
1) de koelwaterleiding is ergens geblokkeerd met iets hards
2) er zit een luchtlek in de aanzuigleiding
3) de pomp werkt niet
Oorzaak 1) is vrij duidelijk maar kan overal zitten: in de rompdoorvoer (schelp, krabbetje, plastic, wier), in de wierpot (wier en rommel) of verkalkte koelkanaaltjes (bij directe koeling in de motor en bij indirecte koeling in de warmtewisselaar);
Oorzaak 2) is in 99% van de gevallen een luchtlek bij het deksel van de wierpot (vuil, O-ring die niet goed zit, vervorming deksel);
Oorzaak 3) is meestal te wijten aan een kapotte impeller of een kapotte of te slap afgestelde V-snaar.
Plaatje (met dank aan George Kniest):