Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: koelwaterprobleem Yanmar

koelwaterprobleem Yanmar 20 okt 2017 15:26 #883561

Het onderhoud van de wierpot met vleugelmoer is afdichtend en levensduurverlengend
door zowel de zitting van het deksl als de O-ring en het draadeind met vleugelmoer
minstens één maal in te vetten met vaseline.

Het deksel gaat wat verkleven met de wierpot
maar dicht daarbij ook uitstekend lucht- en waterdicht af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 20 okt 2017 15:46 #883571

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Een impellerpomp is een verdringerpomp, en zelfaanzuigend. Dat laatste overigens alleen indien mechanisch 100% en niet aangetast door slijtage. Zie de Jabsco documentatie :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 20 okt 2017 15:59 #883574

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Ik heb ook problemen gehad met de Johnson koelwaterpomp van de Buhk dieselmotor. Door slijtage van de impeller en pomphuis en deksel is er geen voldoende afdichting meer bij stilstand en loopt de pomp en de koelwaterslang leeg. Bij starten wordt dan geen water aangezogen.
Regelmatig om de 1 of 2 jaar moest ik de impeller vervangen, die ogenschijnlijk er nog prima uitzag. Na een aantal jaren heb ik het (ingesleten) pompdeksel omgedraaid en vele jaren later een nieuwe waterpomp geinstalleerd. Niet alle passende impellers zijn geschikt. Een Jabsco impeller voor deze pomp is net iets hoger dan andere substituten ( ca. 0,4 mm). De impeller zit dan iets meer ingeklemd in het pomphuis waardoor het pomphuis tijdens stilstand niet leegloopt en bij starten meteen weer water geeft. De Jabsco gaat langer ook mee.
De oplossing van @Gregor met een terugslagklepje is ook mooi. Toch zal de pompcapaciteit langzaamaan dalen door lek bij toenemende ruimte tussen impeller en pomphuis.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 20 okt 2017 19:08 #883621

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
PvO schreef :
timo, ik heb niet voor niets gemeld dat dit 'probleem' zich ook al voordeed toen de boot (en pomp' nieuw waren.
Jij kent je boot veel beter dan ik, maar wellicht was de pomp intern vanaf het begin al 'lek' of zit er altijd al een luchtlek in je wierpot. Het kan in ieder geval ook anders, als ik de motor start na het verwisselen van de impeller stroomt er vrijwel direct koelwater door het systeem.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 20 okt 2017 20:28 #883660

  • GERT.
  • GERT.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hartelijk danq voor alle antwoorden.
De wierfilter zit direct tegen de kogelkraan, onder de waterlijn.
Wanneer ik het doorzichtige filterhuis opendraai zonder de kogelkraan dicht te draaien, (1 keer gebeurd), stroomt de boot vol. Dus geen verstopping aan de buitenkant.
Ik ga ook kontroleren of alle buitenwateraftappluggen goed gesloten zijn. (2 stuks)
Wat mij niet mogelijk lijkt, dat er ergens een verstopping zit, anders zou er helemaal geen water uit de uitlaat komen, na de kunstgrepen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 20 okt 2017 20:35 #883663

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
ilCigno schreef :
PvO schreef :
timo, ik heb niet voor niets gemeld dat dit 'probleem' zich ook al voordeed toen de boot (en pomp' nieuw waren.
Jij kent je boot veel beter dan ik, maar wellicht was de pomp intern vanaf het begin al 'lek' of zit er altijd al een luchtlek in je wierpot. Het kan in ieder geval ook anders, als ik de motor start na het verwisselen van de impeller stroomt er vrijwel direct koelwater door het systeem.
hoe hoog zit jouw wier filter dan boven de waterlijn?
Als ik mijn wierfilter open maak met geopende afsluiter loopt het filter geheel leeg.
Er zit bij mij overigens beslist geen luchtlek in het aanzuiggedeelte. En het lijkt me sterk dat bij een nieuwe pomp er lekkage langs de impeller plaatsvind.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 20 okt 2017 21:01 #883671

Van de foto bij één van de berichten krijg ik de indruk dat de Yanmar 3YM30 diep en krap is ingebouwd, de koelwaterpomp lijkt op deze foto dan ook vrij diep te zitten.

Op andere foto's van de Yanmar 3YM30 zie ik dat de buitenboordkoelwaterpomp wordt aangedreven door een V-snaar of riem, niet de V-snaar van de generator maar een aparte V-snaar of riem.

Daarom stel ik toch maar de vraag: slipt de V-snaar / riem van de koelwaterpomp soms?
Laatst bewerkt: 20 okt 2017 21:02 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 20 okt 2017 22:04 #883697

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
PvO schreef :
hoe hoog zit jouw wier filter dan boven de waterlijn?.
Mijn wierfilter zit nét boven de waterlijn. Iets te krap eigenlijk naar mijn smaak, maar hoger gaat niet in mijn situatie. Schoonmaken kan alleen met de kraan (op de saidrive) dicht.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 21 okt 2017 04:51 #883706

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
ilCigno schreef :
PvO schreef :
hoe hoog zit jouw wier filter dan boven de waterlijn?.
Mijn wierfilter zit nét boven de waterlijn. Iets te krap eigenlijk naar mijn smaak, maar hoger gaat niet in mijn situatie. Schoonmaken kan alleen met de kraan (op de saidrive) dicht.
dat zal het dan zijn, ik kan het deksel eenvoudig verwijderen zonder kans op vollopen.
Ik moet de kraan dicht zetten om het filter op te vullen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 21 okt 2017 07:18 #883714

Koezt schreef :
jerry schreef :
Een impellerpomp is niet gemaakt om lucht te verpompen. Het is eigenlijk een waaierpomp (centrifugaalpomp) waar in het huis een verdikking is geschroefd waardoor de inhoud van de kamertjes tussen de schoepen iets wordt verkleind. Daarmee is het nog steeds geen echte verdringerpomp. Alleen met veel toeren zal er een aanzuigend effect zijn te bereiken. Ik merk dat als ik antivries laat opzuigen uit een 5 liter kan bij het winterklaar maken van het koelsysteem. Overigens vaart mijn bootje al sinds 1993 zonder wierpot. Vonden ze in Denemarken kennelijk niet nodig.

Dat is pertinent niet juist. Het is wel degelijk een verdringerpomp. Haal je cam er maar eens uit (indien demontabel) en kijk maar wat hij doet als centrifugaalpompje...
De druk die de pomp zal kunnen maken is beperkt, maar de cam verkleint het volume van de ruimte tussen de schoepen. De impellor dicht af tegen de bodem en deksel van de pomp (daardoor kunnen deze ook inlopen). Door het verkleinen van de ruimte, wordt het water aan de perszijde naar buiten geforceerd.

Theoretisch heb je gelijk als je een impellerpomp een verdringerpomp noemt maar ten eerste is een verdringerpomp niet altijd automatisch zel;faanzuigend en ten tweede is een impellerpomp maar beperkt zelfaanzuigend omdat de impelelr immers flexibel is.
Ook is de kam er niet alleen voor om wat meer druk te kunnen leveren maar ook om "überhaupt"aan te kunnen zuigen. Het groter worden van de kamer tussen de impellerbladen zorgt voor wat onderdruk maar die is vrij beperkt. Misschien is een gloednieuwe impelelrpomp nog redelijk zelfaanzuigend maar dat is hij na wat meer draaiuren beslist niet meer want een heel klein beetje lek door wat slijtage is al voldoende om leeg niet meer zelfaanzuigend te zijn.
Daarom zal een legen impellerpomp niet echt zelfaanzuigend zijn , hooguit misschien bij een hoog toerental.
Iets anders is dat hij in beperkte mate luchtbellen samen met water kan verpompen zoals ik eerder schreef.

Het vergelijken van een impellerpomp zonder kam met een centrifugaalpomp is natuurlijk niet juist omdat bij een impellerpomp de in en de uitlaat allebei aan de omtrek van het pomphuis zitten en daardoor dezelfde druk zullen hebben door de ronddraaiende impelelr. Bij een centrifugaalpomp zorgt juist het feit dan de zuig in het hart/midden zit ervoor dat daar geen druk ontstaat waardoor hij aan kan zuigen.
Een impellerpomp zonder kam zal daarom helemaal niks meer doen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 21 okt 2017 07:22 #883716

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Dank je YB. Jouw uitleg is beter dan de mijne :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 21 okt 2017 08:39 #883742

Het kan zijn dat ik er over heen lees, maar is al gedacht aan de afvoerkant van de impellorpomp??
Il Cigno noemt drie oorzaken, maar er is een vierde: de afvoer blokkeert.
Ik heb meegemaakt dat bij een Volvo MD2010 diesel bij langer gebruik ook wat stoom uit de uitlaat kwam. Uiteindelijk hebben we de boel uit elkaar gehaald en bleek er een stuk impellor voor de bundel pijpen in de warmtewisselaar te zitten. Bij nog een keer zoeken bleek er zelfs een tweede stukje impellor te zitten. Na verwijderen was het probleem over. Geen stoom meer en veel meer koelwater. Ik weet niet of eenzelfde constructie bij de Yanmar wordt toegepast. Kan een idee zijn om de motor koud te starten met een slang aan de afvoer van de impellorpomp. Als die na starten niet binnen een paar seconden stevig water geeft weet je in ieder geval wat meer. De motor hoeft maar een paar tellen te draaien. Op identieke wijze zou je duidelijkheid over de wierpot kunnen krijgen door een slang vanaf de koelwater afsluiter direct op de impellorpomp aan te sluiten.
Laatst bewerkt: 21 okt 2017 08:45 door jwvanwijngaarden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 21 okt 2017 10:49 #883782

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Yellow Boat schreef :
.... Misschien is een gloednieuwe impelelrpomp nog redelijk zelfaanzuigend maar dat is hij na wat meer draaiuren beslist niet meer want een heel klein beetje lek door wat slijtage is al voldoende om leeg niet meer zelfaanzuigend te zijn.

Ad

Dat is ook precies mijn ervaring. Als je de slijtage aan de binnenkant van het deksel ziet is het begrijpelijk, dat bij stilstand het water kan weglopen uit de pomp. Bij starten lukt het dan meestal niet meer om water aan te zuigen.

Op mijn boot zit de wierpot meteen bij de afsluiter, dus altijd onder water. De genoemde invloed van een te hooggeplaatste wierpot is bij mij dus niet aanwezig.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 24 okt 2017 11:25 #884716

  • GERT.
  • GERT.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Zeilvrienden, nogmaals danq voor alle suggesties, ze zijn nagelopen. Ik kon voelen dat de V-snaar veel te los staat. Deze is niet te zien, zit achter het schot. De motor is voor goede service veel te krap ingebouwd.
De Yanmardealer wist te vertellen dat de V-snaren bij nieuw geleverde motoren van slechte kwaliteit zijn.
Een ligplaatshouder bij ons in de haven heeft bij z'n nieuwe Yanmar direct de snaren vervangen.
Ga ik dus nu ook doen.
Gert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 24 okt 2017 17:50 #884816

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Dat van de v-snaren kan ik beamen

Koop ook geen Yanmar snaar nu want die is net zo slecht als die er nu op zit.

De snaar voor de waterpomp is een klein snaartje waardoor deze ook niet zomaar te krijgen is bij een automaterialenzaak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 24 okt 2017 18:19 #884826

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Voor de 2GM20 zijn de v-snaar maten:
V-snaar 13 x 800 LA www.atd.nl/vsnaar-13-x-800-mm-li-a-31-12-p-18343.html
v-snaar 10 x 450 www.atd.nl/vsnaar-10-x-450-mm-li17-p-18247.html
Laatst bewerkt: 24 okt 2017 18:20 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 24 okt 2017 18:29 #884828

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Dat Yanmar slechte V-snaren levert, blijft een hardnekkig verhaal. Maar of het klopt ? Voor mijn Yanmar 1GM10 gaat het niet op. In 2007 heb ik de motor nieuw geplaatst. Het jaar erop uit voorzorg een nieuwe V-snaar als reserve gekocht, die ligt nog steeds bij de reserve delen. De oorspronkelijke V-snaar ziet er na 10 jaar een 1100 draaiuren verder, nog als nieuw uit. Voorwaarde is uiteraard dat je een V-snaar op de juiste spanning houdt.
Laatst bewerkt: 24 okt 2017 18:30 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 24 okt 2017 18:41 #884830

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Als ik van snaren nieuw koop bij mijn (erkende yanmar) Huisdealer, staat er Mitsubishi op... En die lijken helemaal ok te zijn.
Laatst bewerkt: 24 okt 2017 18:41 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 24 okt 2017 18:42 #884832

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Tja verhaal of echt zo

Mijn ervaring is wisselend en Yanmar snaren zijn van verschilojde merken misschien komt het daar door.


Ik zelf gebruik bij mijn klanten alleen nog Gates snaren om twijfel van kwartier weg te nemen bij de klant die ook de verhalen leest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 24 okt 2017 19:34 #884839

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Het verhaal met de luchtbel ontstond bij mij ook nadat ik de impeller preventief gewisseld had, Wierpot liep onder het het zeilen leeg. Als ik op de motor voer/ in de box afgemeerd lag geen probleem,

mijn conclusie:
waterpomp heeft interne lekkage, zodra je de motor stopt gaat de hevelbeveiliging open. Als je dan gaat zeilen gaat door verschil statische hoogte, achterom gemonteerde waterschep een onderdruk ontstaan. Gevolg is dat er lucht gezogen wordt uit het uitlaatsysteem, terug door de koeler,waterpomp en wierfilter. Het complete koelwatersysteem staat dan vol met lucht. Zodra je de motor start ontstaat er overdruk in het uitlaatsysteem. Deze overdruk werkt de koelwaterpomp tegen die als eerste probeert zijn lucht kwijt te raken. als de waterpomp hierin niet slaagt zal de koelwaterstroom niet op gang komen.

Oplossing bij mij:
Deksel koelwaterpomp vervangen.
tijdens zeilen koelwater toevoerafsluiter dichtzitten
Na enige weken was de impeller ingelopen en waren problemen over.
Laatst bewerkt: 24 okt 2017 19:35 door Klink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 24 okt 2017 20:01 #884851

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Klink schreef :
tijdens zeilen koelwater toevoerafsluiter dichtzitten
Voor mij is dit te risicovolle oplossing, ook al is die tijdelijk, en om daar niet telkenmale aan te hoeven denken heb ik een terugslagklep in de leiding tussen inlaat en wierpot zitten.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 24 okt 2017 22:12 #884866

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Inderdaad een zeer hoog risico. Bij mij gaat de toevoerkraan maar één keer per jaar dicht en dat is na de winterbeurt in het najaar. Dan leg ik een briefje op de kaartentafel met de tekst KRAAN KOELWATER DICHT zodat ik hem absoluut niet vergeet weer open te zetten in het voorjaar.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 25 okt 2017 06:41 #884878

Hurleyzeiler schreef :
Van de foto bij één van de berichten krijg ik de indruk dat de Yanmar 3YM30 diep en krap is ingebouwd, de koelwaterpomp lijkt op deze foto dan ook vrij diep te zitten.

Op andere foto's van de Yanmar 3YM30 zie ik dat de buitenboordkoelwaterpomp wordt aangedreven door een V-snaar of riem, niet de V-snaar van de generator maar een aparte V-snaar of riem.

Daarom stel ik toch maar de vraag: slipt de V-snaar / riem van de koelwaterpomp soms?

Stel je het 'leven' van een V-snaar of aandrijfriem voor: je in bochten buigen en dan weer recht, duizenden keren per minuut, bij wisselende temperaturen, vanuit stilstand en tijdens bedrijf wordt er aan je getrokken, wrijving langs rollen en poulies bij wisselende temperaturen in een vettige omgeving, en dan staat een scheepsmotor nog beschut, niet in weer en wind.

Ongeacht de kwaliteit, V-snaren en aandrijfriemen zijn aan rek en slijtage onderhevig. Probeer maar eens een van de motor losgenomen impellerpomp op de hand te draaien, en je voelt hoeveel kracht daar voor nodig is. Slip is een aannemelijke reden.
Laatst bewerkt: 25 okt 2017 06:41 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 25 okt 2017 08:55 #884930

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
tijdens zeilen koelwater toevoerafsluiter dichtzitten

Dit deed ik uiteraard alleen toen de storing nog niet opgelost was. Dat ik dat altijd doe is een aanname en geen feit.
Laatst bewerkt: 25 okt 2017 09:37 door ilCigno. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwaterprobleem Yanmar 25 okt 2017 09:42 #884939

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik herken de melding over 'slechte V-snaren van Yanmar' ook niet. ik heb ooit, meer dan 10 jaar geleden, een keer een reserve setje V-snaren gekocht maar die liggen nog steeds in hun verpakking aan boord. Ik controleer de V-snaren tenminste éénmaal per jaar op slijtage en regelmatig op spanning, maar nog nooit slijtage van betekenis geconstateerd.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl