Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Koelvloeistofpeil en expansievaten

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 09:58 #875777

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Onze VP md 2030 B spuugt regelmatig wat koelwater. Het zijn maar drupjes en ik heb hem laten spugen totdat ie er mee stopte. Het koelwater niveau is nu zover gezakt dat de koperen mantel van de warmtewisselaat ong een driekwart cm boven het niveau staat van het koelmiddel. Toch, in zeegang vooral blijft er nog wat komen. De wisselaar is brandschoon, het koelmiddel en de impeller gewisseld en geen reden om aan oververhitting denken.
Ik zou graag een beetje meer reserve aan koelmiddel zien en ook meteen van het geknoei onder de motor af zijn.
Er zijn VP expansietankjes (erg duur) die je aansluit met een T-stuk op de dop. In een ouder draadje heeft Baasklus wat gepost maar helaas zijn daar de foto's van verdwenen.
Weet iemand een mooie en betaalbare oplossing?

www.marinepartseurope.com/nl/v...-7746410-26-573.aspx
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 10:07 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 10:14 #875783

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Zoek eens op motor expansievat en je ziet genoeg voorbij komen. Bedenk wel dat je de standaard overstort ook dicht moet maken en die van het explansievat moet gebruiken.

Eigenljk is het zo dat na goede opwarming van de koelvloeistof het overbodige (= te veel gevulde) aan vloeistof er uit gespuugd wordt en dat het niveau daarna goed staat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 10:20 #875784



Ik heb de foto nog.... MD2030D

dop is nieuw, met T-stukje.
Expansievat heeft, gek genoeg, 2 leidingen naar de dop.... 1 onderuit (vloeistof) 1 bovenaan (lucht).
Oude plastic overloopje zit gewoon nog aan de dop, beetje bruin geworden.
Maar daar komt nooit wat uit; expansie vangt het op.

Ooit geinstalleerd omdat de boiler het nodig maakte. Anders krijg je geen koelvloeistof in de hoog geplaatste boiler.

Installatie was simpel. Prijs weet ik niet meer.

Oude dop hangt vlakbij, voor noodgevallen:

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 10:27 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 10:27 #875785

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Eigenljk is het zo dat na goede opwarming van de koelvloeistof het overbodige (= te veel gevulde) aan vloeistof er uit gespuugd wordt en dat het niveau daarna goed staat.
Ja, mijn idee en het heeft mijn aandacht. Een tempmeter staat ook op de wishlist!

@ Baasklus:
Dank!
Ik zie dat de het originele lekslangetje gewoon zijn overdrukfunctie blijft behouden. De T is gewoon een open verbinding met het expansievaatje dat ook onder druk komt te staan.
Zo begrijp ik het goed?

x-post...er kwam nog wat achteraan :lol:
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 10:29 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 10:31 #875786

holtere schreef :
Ik zie dat de het originele lekslangetje gewoon zijn overdrukfunctie blijft behouden. De T is gewoon een open verbinding met het expansievaatje dat ook onder druk komt te staan.
Zo begrijp ik het goed?


denk het wel, vaatje heeft een erg stevige dop, dat staat vast onder druk....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 10:31 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 10:35 #875787

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Dan is die dop toch wel een aangepast model, zomaar ombouwen gaat niet lijkt me?
Die druk/expansietankjes zijn volop te krijgen uit de autodump.

edit: die dopjes staan bij marineparts op de tekening....tegen de 150 euris... :sick:
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 10:37 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 10:38 #875788

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Kan zo'n expansievay niet elders aangesloten worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 10:44 #875790

holtere schreef :
Kan zo'n expansievay niet elders aangesloten worden?

Het moet in het koelvloeistofcircuit.... dat heeft verder alleen openingen waar slangen van en anar de boiler gaan. Misschien een T-stuk in zo'n boilerslang?

Maar het is niet een dop (op het vaatje) met een overdrukventiel. Bij auto's zal dat meestal wel zo zijn... Op de VP motor blijft het ventiel in de dop op de warmtewisselaar.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 10:46 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 10:53 #875793

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Maar het is niet een dop (op het vaatje) met een overdrukventiel. Bij auto's zal dat meestal wel zo zijn... Op de VP motor blijft het ventiel in de dop op de warmtewisselaar.
Ja, dat klopt. De overdrukfuctie van de originele dop blijft intact. Er moet een doorvoer in komen naar het expansievat, dat is wat het speciaal maakt.
Lijkt me dat een nippel ergens boven in het huis van de wisselaar ook moet kunnen?
Iemand daar ervaringen mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 11:08 #875798

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
holtere schreef :
Onze VP md 2030 B spuugt regelmatig wat koelwater. Het zijn maar drupjes en ik heb hem laten spugen totdat ie er mee stopte. Het koelwater niveau is nu zover gezakt dat de koperen mantel van de warmtewisselaat ong een driekwart cm boven het niveau staat van het koelmiddel. Toch, in zeegang vooral blijft er nog wat komen. De wisselaar is brandschoon, het koelmiddel en de impeller gewisseld en geen reden om aan oververhitting denken.
Ik zou graag een beetje meer reserve aan koelmiddel zien en ook meteen van het geknoei onder de motor af zijn.
Er zijn VP expansietankjes (erg duur) die je aansluit met een T-stuk op de dop. In een ouder draadje heeft Baasklus wat gepost maar helaas zijn daar de foto's van verdwenen.
Weet iemand een mooie en betaalbare oplossing?

www.marinepartseurope.com/nl/v...-7746410-26-573.aspx


De meeste onderdelen kan je kopen bij oa een automaterialenzaak , de speciale dop niet maar als je mij even de vp nr geeft dan kan ik even kijken wat de echte prijzen zijn. Ik ben vp parts dealertje :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 13:17 #875817

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Er klopt iets niet. Als je altijd een beetje koelvloeistof verliest is je overstortdop defect,vervuild, of je hebt een lekke kop of pakking.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 13:35 #875828

Baasklusje schreef :


Ik heb de foto nog.... MD2030D

dop is nieuw, met T-stukje.
Expansievat heeft, gek genoeg, 2 leidingen naar de dop.... 1 onderuit (vloeistof) 1 bovenaan (lucht).
Oude plastic overloopje zit gewoon nog aan de dop, beetje bruin geworden.
Maar daar komt nooit wat uit; expansie vangt het op.

Ooit geinstalleerd omdat de boiler het nodig maakte. Anders krijg je geen koelvloeistof in de hoog geplaatste boiler.

Installatie was simpel. Prijs weet ik niet meer.

Oude dop hangt vlakbij, voor noodgevallen:


Die slang boven op is geen lucht BK !!! Dat is de circulatie leiding, dat heeft elk systeem nodig met een overdruk systeem. je waterpomp vind het niet leuk als de thermostaat dicht staat, en je waterpomp er doorheen moet persen, daarvoor is de circulatie leidingtje bedacht lees ontworpen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 13:36 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 13:39 #875831

Edit raar aangesloten bij jou zie ik nu :unsure:

Boven in het expansie tankje is altijd de circulatie leiding, zie dat de voeding reservoir op zelfde t stuk komt , het zal werken , maar het is wel apart
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 13:40 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 13:40 #875832

Jeroen-pion schreef :
Edit raar aangesloten bij jou zie ik nu :unsure:

Ja, ik snapte al niet wat het met de waterpomp te maken kon hebben.....
Raar? Precies volgens de Volvo-handleiding die bij dop en tankje zat!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 13:41 #875833

De waterpomp heeft bij een gesloten systeem altijd een bypass nodig.

Zou kunnen dat Volvo dat inwendig in het blok heeft geregeld dat weet ik niet , maar dat is dan wel uniek , en prima hoor

Maar kan niet goed zien dat bruine slangetje lijkt dat te zijn die van de waterpomp naar de dop loopt ,

Meestal gaat die dan naar het tankje dus bovenin, voor je flow is het beter ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 13:45 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 13:45 #875834

Die zwarte slang bovenop loopt toch óók naar de aangepaste vuldop van de WW behuizing? Wat circuleert hier dan doorheen?

Volgens mij doet die zwarte slang die bovenin het expansievat eindigt helemaal niets: vloeistofniveau daarin zal gelijk zijn als in het vaatje en eventueel lucht kan net zo makkelijk via de grotere blauwe slang ontsnappen naar het vaatje.

Aangezien de gehele WW onderwater staat (vloeistofniveau op 1/3 van het expansievaatje), zou het overdrukventiel m.i. beter bovenop op het vaatje kunnen zitten ipv in de dop zoals nu. Indien er nu overdruk ontstaat, verliest het systeem vloeistof. Die vloeistof hoort in het vaatje.

Netjes uitgevoerd, los daarvan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 13:47 #875835

Nachtvlinder schreef :
Die zwarte slang bovenop loopt toch óók naar de aangepaste vuldop van de WW behuizing? Wat circuleert hier dan doorheen?

Volgens mij doet die zwarte slang die bovenin het expansievat eindigt helemaal niets: vloeistofniveau daarin zal gelijk zijn als in het vaatje en eventueel lucht kan net zo makkelijk via de grotere blauwe slang ontsnappen naar het vaatje.

Aangezien de gehele WW onderwater staat (vloeistofniveau op 1/3 van het expansievaatje), zou het overdrukventiel m.i. beter bovenop op het vaatje kunnen zitten ipv in de dop zoals nu. Indien er nu overdruk ontstaat, verliest het systeem vloeistof. Die vloeistof hoort in het vaatje.

Netjes uitgevoerd, los daarvan!

Nee daarom dacht ik ook , lucht ??? Heeft niet echt zin inderdaad
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 13:50 #875837

Jeroen-pion schreef :
Maar kan niet goed zien dat bruine slangetje lijkt dat te zijn die van de waterpomp naar de dop loopt ,

Dat bruine slangetje vanaf de dop is een oorspronkelijk helder slangetje. Het hangt open langs de motor naar beneden. Er komt nooit iets uit.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 13:52 #875839

Baasklusje schreef :
Jeroen-pion schreef :
Maar kan niet goed zien dat bruine slangetje lijkt dat te zijn die van de waterpomp naar de dop loopt ,

Dat bruine slangetje vanaf de dop is een oorspronkelijk helder slangetje. Het hangt open langs de motor naar beneden. Er komt nooit iets uit.

Nee precies, dat is inderdaad normaal, want jouw dop heeft een overdrukveer, zie foto, wordt de druk te hoog, voert hij het via de slang af naar de bilge .

Dat is dus mooi dat hij droog is en blijft !! :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 13:55 #875840

Het enige moment dat daar iets uit zal komen is zónder expansievaatje (met het stukje expansiemogelijkheid daarin!) met een tot de nok toe gevulde WW. Indien in dit (gesloten, vloeistofgevuld) systeem de vloeistof een fractie uitzet, zal er wat uitgeperst worden. Dat gebeurt bij veel hogere drukken dan de druk die het systeem opbouwt mét expansievat.

Lekker later zitten inderdaad! De functie daarvan is eigenlijk vervallen omdat je (mogelijk gemaakt door het tankje) zelf al een goed vloeistofniveau kunt kiezen, waarbij:
a) WW, boiler etc voldoende onderwater
b) voldoende expansieruimte om sterke drukopbouw (en daardoor vloeistofverlies) bij enige uitzetting voorkomen
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 13:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 14:03 #875842

Ik zie al hoe het zit bij BK aan boord.

Met de thermostaat dicht neemt hij ookal de boiler mee, blauwe slangen, als de thermostaat open gaat, neemt hij het tankje ook mee, zo te zien.

nu snap ik het zwarte slangetje, normaal staat het koelwater tot net onder de orginele dop, kennelijk wil volvo zeker weten dat een luchtbel daar voorkomt dat het water uit het tankje daardoor niet vult.

Slim bedacht!!!

BK.....goed voor elkaar daar :laugh: :laugh:

zeg maar wist ik al
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 14:04 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 14:13 #875845

Het expansievaatje is niets anders dan een volumevergroting van de bestaande ruimte om de WW. Eventuele luchtbellen ontsnappen net zo goed (beter zelfs: de zwarte slang maakt een bocht naar beneden) via de grotere blauwe slang.

Zwarte slang is hier bijna geheel gevuld met vloeistof.
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 14:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 15:48 #875867

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Zit er in het T-stuk op de dop vd WW nog een klep oid?

Verwacht dat de dop zelf meer is dan alleen dop met T-stuk, maar dat er ergens iets van een klepje zit. Tekening? Inwendige foto?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 16:01 #875870

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
De dop moet wel zijn overdruk/stortfunctie houden.
Ik heb die vraag over het T-stuk ook al aan Bk gesteld.
Dat T stuk kost geloof ik al over de 70,- euro en een slangpilaar voor die dunne leiding 50,- of meer. Gezien de prijs zou je zeggen dat het iets speciaals is maar dat geloof ik eigenlijk niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistofpeil en expansievaten 24 sept 2017 16:09 #875871

Volgens mij is het niets anders dan een open T.
Ik kan niet even kijken want dan loopt er 2 liter koelvloeistof weg....
De tekening ervan heb ik nog wel ergens.

edit: tekening:

Bijlage:

Bestandsnaam: expansiont...UTC).pdf
Bestandsgrootte:46 KB
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 16:11 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl