douwe schreef :
37south schreef :
Saeftinghe schreef :
Die circulatiepompjes in het antivriescircuit zijn centrifugaal pompjes en kunnen tegen een dichte persafsluiter (de thermostaat) draaien.
Draaien ze erg lang tegen een dichte pers, dan zal warmte ontwikkeling plaatsvinden.
Bij onze kleine motortjes zal dat geen problemen geven, warmte ontwikkeling is kleiner dan warmte afvoer door behuizing, slangen en "lekkende" thermostaat.
En lang zullen ze ook niet blind draaien, de thermostaat zal open gaan laaaang voor ze te heet kunnen worden.
Dat klopt. Ik kan het ook mooi zien met mijn engine monitoring systeempje.
Links in blauw de temperatuur, rechts in rood de coolant flow in l/min.
De rode cijfertjes geven dus de flow door de warmtewisselaar aan.
De flow door de motor is altijd de volle opbrengst van de pomp en vermoedelijk groter dan de hoeveelheid die door de koeler gaat. Als het koelwater nog heter wordt zal de flow door de koeler uiteindelijk gelijk zijn aan de flow door de motor. Het maximum koelende vermogen is dan bereikt. Dit is het moment om te gaan kijken of er iets met de buitenboord koelwatersysteem aan de hand is.
De pomp staat dus nooit tegen een gesloten thermostaat aan te pompen.
Voor de duidelijkheid, ik heb het hier over de VP 2003, maar bij andere motoren zal het in principe hetzelfde zijn.
Nee, de rode cyfertjes zijn de flow van het elektrische pompje naar de ingang op het motorblok, niet van wat er door de warmtewisselaar gaat, ook al is dat hetzelfde.
Nogmaals, er is hierbij geen bypass in het gesloten circuit.
Wat jij beschrijft is hoe het werkt bij de standaard indirekte koeling van Volvo met mechanische pomp en bypass. Martec en ook mijn zelf gemaakte koeling maken gebruik van de Johnson centrifugaalpomp en bypass is niet nodig. Er is heel simpel 1 ingang en 1 uitgang op de motor. De uitgang is boven de thermostaat en staat dus alleen open wanneer de motor is warmgedraaid en de thermostat is geopend. Als die dicht is staat dus het hele circuit onder lichte druk van het pompje, maar er is geen flow, behalve door het gaatje in de thermostaat.
Hier zoals bij Martec. Blauw = motorblok in, Rood = motorblok uit.
Hier zoals bij de standaard Volvo indirekte koeling. blauw = in, rood = uit, groen = bypass als de thermostat dicht is. De bypass is nodig voor de grotere, mechanisch aangedreven pomp.
Het systeem van martec ,zonder Bypass, heeft een groot nadeel.
Bij een lage belasting van de motor wordt het verschil voor en na de motor heel groot.
Het koelwater rond de cilindervoeringen zal relatief koud zijn. En dat is nu net wat je met indirecte koeling wou voorkomen. Reden voor de motorfabrikanten om altijd een volle flow door de motor te hebben. Het warme water vanaf de motor wordt dan n.l gemengd met het koude water vanuit de koeler. Dus minder temperatuur verschil over de motor.