Philip schreef :
37south schreef :
Het wordt hoe langer hoe gekker. Leg jij maar eens uit hoe de coolant voorbij "B" komt en naar de warmtewisselaar stroomt als de thermostaat dicht is. Dichte thermostaat betekent geen coolant kan de motor verlaten.
Nou zo:
Bij thermostaat helemaal koud is, is ie ingetrokken, blok afgesloten en wordt al het water door de bypas gepompt.
Dus pomp -> bypass -> thermostaathuis -> warmtewisselaar -> pomp
Bij thermostaat helemaal warm is, steekt ie uit en dopt de bypas af waardoor al het water door het blokt wordt gepompt.
Dus pomp -> blok -> thermostaathuis -> warmtewisselaar -> pomp
Dit zit in alle direct gekoelde Yanmar GM blokjes zo. Ook direct gekoeld begint circulatie in het blok pas als het water in het blok de openingstempratuur heeft bereikt. Alleen nu met koelvloeistof ipv buitenwater.
Natuurlijk zou circulatie door het blok bij koude motor beter zijn maar de thermostaat gaat al vrij vlug een beetje open waardoor er al snel flow door het blok onstaat. sinds 1995 vaart dit motortje op deze manier rond. En alle blokjes met een Martec conversie. En alle blokjes met directe koeling.
Een foto van een thermostaathuis alleen zegt niets. Circuleren door de warmtewisselaar bij koude motor is zinloos. Waarom zou je dat willen?
Trouwens, de diskussie betreft ombouw naar indirect van een
Volvo, dat is al vaak genoeg gezegd.
Dit plaatje laat zien wat de flow is bij een
standaard indirekte koeling van Volvo, duidelijker kan het toch niet?
Nog maar een keer:
Bij koude motor is de thermostaat dicht en staat de bypass open. In dit geval stroomt de coolant van het blok via pijpje A naar de circulatiepomp, dus
niet door de wisselaar.
Bij 74 graden begint de thermostaat te openen.
Dus hij gaat niet al snel een beetje open zoals jij zegt, dat maak je er zelf van. De coolant stroomt nu door de thermostaat en verlaat de motor door het thermostaathuis naar de wisselaar. Als 74 graden bereikt wordt is de motor daarna al snel op bedrijfstemperatuur, dus gedeeltelijke flow door bypass is maar kort.
Dan de direkte koeling. Bij een direkte koeling is er geen bypass van het gesloten circuit, pijpje A is niet aanwezig en als je de thermostaat voor direkte koeling bekijkt dan zie je dat het klepje voor de bypass opening (in de motor zelf, onder de thermostaat) ontbreekt, maar dit terzijde.
OK, nu de ombouw van direkt naar Martec. Hierbij wordt de bypass naar de uitlaat afgesloten. Deze bypass is dus iets heel anders dan de bypass van het gesloten circuit. Bij de direkte koeling is de uitgang van het bypass-pijpje A op de motor geplugged (zie foto). Dit blijft zo bij installatie van Martec. Dit betekent dat de motor maar 1 ingang heeft voor de coolant en 1 uitgang (via de thermostaat naar de warmte wisselaar).
Bij koude motor staat de thermostaat dicht, er is geen flow en de coolant staat dus onder 0.1 Bar druk door het elektrische centrifugaalpompje tot de thermostaat gaat openen.
Mijn zelfgemaakte koeling werkt op precies dezelfde manier, alleen grotere warmtewisselaar.
Dit is niet iets dat ik van plan ben. Ik heb het na bestudering van alle beschikbare dokumentatie gerealiseerd en uitgebreid getest en pas toen in ZF beschreven.
Ik zou zeggen als je ervan overtuigd bent dat het werkt zoals jij denkt, gewoon zo doen of laten zoals het nu is. Dit is in ieder geval mijn input, take it or leave it.