Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tip bij branstofproblemen

Tip bij branstofproblemen 15 okt 2014 18:46 #560655

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Naar aanleiding van een verhaal in de recente Toerzeilen: Rondje Isle of Wight met aparte afsluiting waar aan het eind van de reis problemen ontstaan met de brandstoftoevoer. Aan het eind van het verhaal worden er een aantal lessen getrokken uit die ervaring. Wat ik daarin mis en uit eigen ervaring als zeer nuttig heb ervaren: Zet de reserve jerrycan in de kuip hang daar een slang in en sluit die rechtstreeks aan op de brandstofpomp, dus na alle filters. Als de motor daarmee het leed verholpen is en de motor draait weer, probeer dan de retourleiding te verlengen naar de jerrycan. Anders heb je een extreem brandstofverbruik.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 15 okt 2014 19:01 #560664

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
kaaiman schreef :
Naar aanleiding van een verhaal in de recente Toerzeilen: Rondje Isle of Wight met aparte afsluiting waar aan het eind van de reis problemen ontstaan met de brandstoftoevoer. Aan het eind van het verhaal worden er een aantal lessen getrokken uit die ervaring. Wat ik daarin mis en uit eigen ervaring als zeer nuttig heb ervaren: Zet de reserve jerrycan in de kuip hang daar een slang in en sluit die rechtstreeks aan op de brandstofpomp, dus na alle filters. Als de motor daarmee het leed verholpen is en de motor draait weer, probeer dan de retourleiding te verlengen naar de jerrycan. Anders heb je een extreem brandstofverbruik.

Jan

Allemaal leuk en aardig natuurlijk en ik zou er nog een jerrycan bij kunnen zetten voor het geval de eerste zou omvallen of dat er per ongeluk water in getankt is.:ohmy: Maar alle gekheid op een giekje , als je gewoon je systeem incl tank controleert en dat om de 5 jaar doet en een beetje oplet waar je brandstof tankt kan er in mijn optiek nog maar weining misgaan met de brandstof toevoer op zee toch ?
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 15 okt 2014 19:19 #560674

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Helemaal mee eens, n.a.v. die ervaring heb ik een deksel gemaakt in mijn tank zodat ik die goed en makkelijk kan reinigen. Maar zoals wel vaker gebeurt, het was tijdens onze maidentrip, de boot overvaren uit Engeland. Die daar een tijd stil had gelegen en blijkbaar vuil in de tank die bij golven gaat dwarrelen en de zaak verstoppen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 15 okt 2014 19:43 #560686

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Op zich best een goede tip. Een reserve jerrycan met diesel staat bij mij al aan boord (twee zelfs, Svalk...) dus het enige wat ik zou moeten regelen is een slang (in twee delen, aanvoer en retour) en een paar slangklemmetjes. Dat is niet veel moeite. Dat staat los van zorgen voor een zo schoon mogelijke tank en een setje reservefilters.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 15 okt 2014 19:49 #560691

Bedenk wel dat de retour diesel vaak gebruikt word om delen van het brandstofsysteem te koelen. Een realtief kleine hoeveelheid brandstof continue circuleren kan warme tot zeer warme brandstof opleveren. Niet voor iedere motor van toepassing, maar zeker iets om even in de gaten te houden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 15 okt 2014 19:50 #560692

Tank in de winter schoongemaakt.Tanken alleen aan de grote weg en ook een additief toevoegen maar toch nog na een paar weken varen een verstopping door de algen.

Oplossing een appart doorzichtig slangfilter direct na de tank geplaatst die in 2 minuten te vervangen is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 15 okt 2014 22:32 #560732

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Erikdejong schreef :
Een realtief kleine hoeveelheid brandstof continue circuleren kan warme tot zeer warme brandstof opleveren.
Zeker iets om in de gaten te houden. Maar het gaat hier om een noodmaatregel, dan moet daarmee wel te leven zijn. Alleen korte stukjes moteren bijvoorbeeld (de haven in bijvoorbeeld).

Zou gewone transparante PVC slang hiervoor volstaan? Dan zie je de diesel goed lopen. Geschikt tot 60 oC
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 15 okt 2014 22:36 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 16 okt 2014 08:00 #560778

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
ilCigno schreef :
Erikdejong schreef :
Een realtief kleine hoeveelheid brandstof continue circuleren kan warme tot zeer warme brandstof opleveren.
Zeker iets om in de gaten te houden. Maar het gaat hier om een noodmaatregel, dan moet daarmee wel te leven zijn. Alleen korte stukjes moteren bijvoorbeeld (de haven in bijvoorbeeld).

Zou gewone transparante PVC slang hiervoor volstaan? Dan zie je de diesel goed lopen. Geschikt tot 60 oC

Ik had toe alleen wat korte stukjes diverse maten plastic slang en bood tuinslang uitkomst. Waarbij de aansluiting van de retourleiding is gekoppeld aan het uiteinde van de slang die bij de tank zit.We hebben er 5 mijl mee op zee gevaren en van IJmuiden naar Lelystad zonder problemen met een Volvo Penta 2030.

Jan
Laatst bewerkt: 16 okt 2014 08:17 door kaaiman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 16 okt 2014 08:49 #560794

PVC slang is niet geschikt als permanente dieselslang , met name omdat de weekmaker eruit oplost en daardoor de slang hard en bros wordt.
Oplossen doet de PVC zelf niet dus voor kortere duur kan het wel.

Advies: koop een flink stuk goede rubber dieselslang, sowieso verstandig om zoiets aan boord te hebben.
Bijv.: www.georgekniest.nl/Catalogus/...ofslang/product.aspx
Ad
Laatst bewerkt: 16 okt 2014 08:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 16 okt 2014 09:50 #560824

Wanneer wordt iets avontuurontwijkend gedrag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 16 okt 2014 10:34 #560835

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
boarderbas schreef :
Wanneer wordt iets avontuurontwijkend gedrag?
Je woordkeuze is misschien niet helemaal gelukkig in dit verband (laatst nog een hele discussie over zelfredzaamheid), maar ik begrijp je punt wel: hoever moet je gaan in het anticiperen op allerlei onheil wat je als zeiler kan overkomen. Daar worstel ik ook wel eens mee. Deze tip spreekt me aan omdat het uiterst simpel is, alleen een stuk slang aan boord leggen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 16 okt 2014 15:15 #560884

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
ilCigno schreef :
boarderbas schreef :
Wanneer wordt iets avontuurontwijkend gedrag?
Je woordkeuze is misschien niet helemaal gelukkig in dit verband (laatst nog een hele discussie over zelfredzaamheid), maar ik begrijp je punt wel: hoever moet je gaan in het anticiperen op allerlei onheil wat je als zeiler kan overkomen. Daar worstel ik ook wel eens mee. Deze tip spreekt me aan omdat het uiterst simpel is, alleen een stuk slang aan boord leggen.

en ik maar denken dat het allemaal heel normaal is dat je een stukje slang in diverse maten aan boord hebt. :ohmy: :ohmy: :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 16 okt 2014 21:01 #560996

Het idee van ongefilterde diesel in mijn brandstof spreekt me niet echt aan. Zou toch liever een filtertje in de slang zetten, of de aansluiting voor het fijnfilter zetten. De kans dat je fijnfilter verstopt zit is heel erg klein.

Toen ik nog veel op de Waal voer had ik een vergelijkbaar systeem aan boord. Een betrouwbare diesel is een hoop waard.
Ik kan twijfelen, dus ik kan denken, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 16 okt 2014 21:25 #561003

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik moet eens aan boord kijken waar ik zo'n slangetje het beste aan kan sluiten zonder al te veel gesleutel, maar je zit altijd vóór de brandstofpomp. Dus ook vóór het fijnfilter, die zit na de pomp.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 17 okt 2014 15:10 #561184

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1302
ilCigno schreef :
...maar je zit altijd vóór de brandstofpomp. Dus ook vóór het fijnfilter, die zit na de pomp.
Dat is dan toch de opvoerpomp, die voor het filter zit? Zou het filter er ook tussen uit laten want die zit waarschijnlijk helemaal dicht in geval van vervuiling. En dus rechtstreeks op de brandstofpomp in geval van nood.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 17 okt 2014 19:57 #561240

boarderbas schreef :
Wanneer wordt iets avontuurontwijkend gedrag?

Je bent niet de enige :whistle:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 17 okt 2014 20:59 #561249

In het eerste bericht staat "na de filters" dus dan zit je direct op de hogedrukpomp. Een enkel vuiltje veroorzaakt dan al een boel schade.

Voor de filters heeft denk ik weinig zin, tussen de filters lijkt me de mooiste oplossing.
Ik kan twijfelen, dus ik kan denken, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 17 okt 2014 21:18 #561253

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
de knuppel in het hoenderhok,.... wat een onzintopic. maak gewoon je tank elk jaar schoon en vervang je filters.
pff wat een gezeur en gedoe , losse tank in de kuip en een tank voor de retour. man man man wat een armoede.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 19 okt 2014 15:27 #561617

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
b100 schreef :
de knuppel in het hoenderhok,.... wat een onzintopic. maak gewoon je tank elk jaar schoon en vervang je filters.
pff wat een gezeur en gedoe , losse tank in de kuip en een tank voor de retour. man man man wat een armoede.

Open een nieuw topic "ik heb nooit pech" vertel daarbij over je levenswijze, postcode, geloofsovertuiging en wat al niet meer.
Ik ben benieuwd!
;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 19 okt 2014 15:50 #561620

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Wat ik me wel eens afvraag ivm dieselbacterie; waarom niet een paar koperen platen in je brandstoftank monteren? Bacteriën kunnen nl absoluut niet tegen koper en sterven gewoon af.
Laatst bewerkt: 19 okt 2014 15:50 door Vipe6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 19 okt 2014 19:19 #561660

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
kaaiman schreef :
b100 schreef :
de knuppel in het hoenderhok,.... wat een onzintopic. maak gewoon je tank elk jaar schoon en vervang je filters.
pff wat een gezeur en gedoe , losse tank in de kuip en een tank voor de retour. man man man wat een armoede.

Open een nieuw topic "ik heb nooit pech" vertel daarbij over je levenswijze, postcode, geloofsovertuiging en wat al niet meer.
Ik ben benieuwd!
;)

rotzooi in je brandstoftank heeft niets te maken met pech maar gebrekkig of geen onderhoud, wat daar mn levenswijze, postcode enz. mee te maken heeft snap ik even niet.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 19 okt 2014 22:01 #561688

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Vipe6 schreef :
Wat ik me wel eens afvraag ivm dieselbacterie; waarom niet een paar koperen platen in je brandstoftank monteren? Bacteriën kunnen nl absoluut niet tegen koper en sterven gewoon af.

Interessant idee, maar werkt het ook echt ?
Het is zo simpel dat ik me niet kan voorstellen dat niemand anders dit al eens eerder bedacht zou hebben.
En ik heb hierover onvoldoende kennis of het zou werken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 20 okt 2014 04:40 #561693

Magneetjes of magische stenen schijnen net zo goed te werken ;)

Qua koperen platen: wellicht dat deze voorkomen dat er bacteriegroei aan het oppervlak van de platen optreedt, maar ik denk niet dat er hier koperdeeltjes "in oplossing" gaan zoals bij een zelfslijpende AF. Dat wil je ook helemaal niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 20 okt 2014 06:31 #561699

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
bacteriën horen -als ze al aan boord zijn- niet in je tank maar in het filter. Dus geen loze ruimte onder het aanzuigpunt in de tank houden. Wel regelmatig je filter controleren natuurlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tip bij branstofproblemen 20 okt 2014 16:44 #561862

Het beste (maar vaak lastig te realiseren) is een sump (klein bekertje) wat het laagste punt van de tanks vormt - dus net onder het niveau van de bodem van de tank.

Bovenaan die sump zuigt de motor z'n diesel (via de gebruikelijke filters/waterafscheider). In de bodem van de sump zet je een 1/2" kogelafsluiter (die je normaal afdopt). Eens per seizoen zet je deze afsluiter even helemaal open en haalt daarmee een hoeveelheid water en/of bezinksel uit de tank/sump.

Zo hoeft niet alle troep door het filter en heb je eigenlijk een ingebouwde (goed te onderhouden) extra "scheiding" geintegreerd in de tank.

Zo heb ik het op mijn woonschip tegenwoordig en dit werkt prima. Op de zeilboot gaat dit lastig worden qua plaatsing, maar als je aan een nieuwe tank zit te denken is dit wellicht het overwegen waard...
Laatst bewerkt: 20 okt 2014 16:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl