Nachtvlinder schreef :
Het beste (maar vaak lastig te realiseren) is een sump (klein bekertje) wat het laagste punt van de tanks vormt - dus net onder het niveau van de bodem van de tank.
Bovenaan die sump zuigt de motor z'n diesel (via de gebruikelijke filters/waterafscheider). In de bodem van de sump zet je een 1/2" kogelafsluiter (die je normaal afdopt). Eens per seizoen zet je deze afsluiter even helemaal open en haalt daarmee een hoeveelheid water en/of bezinksel uit de tank/sump.
Zo hoeft niet alle troep door het filter en heb je eigenlijk een ingebouwde (goed te onderhouden) extra "scheiding" geintegreerd in de tank.
Zo heb ik het op mijn woonschip tegenwoordig en dit werkt prima. Op de zeilboot gaat dit lastig worden qua plaatsing, maar als je aan een nieuwe tank zit te denken is dit wellicht het overwegen waard...
Ik vraag het me werkelijk af of een sump maar iets uithaalt. De shit die ik uit mijn tank haalde gaat echt via een drainafsluitertje eruit hoor. Om water af te tappen is het een goed middel mits de vloeistof vrij is van vaste bestanddelen want meestal bezinken die en bijna altijd precies in de inlaat van de drain.