Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 03 sept 2018 17:59 #975244

Ik heb deze: www.fluistermotor.nl/product/borstelloze-motor-4-pk/

En ik heb er behoorlijk veel plezier van....nu heb ik ook wel 10 jaar pech met benzinemotoren achter de rug dus helemaal objectief ben ik niet. Het enige waar ik tegenop zie is het Noordzeekanaal afvaren...wordt waarschijnlijk wachten op de juiste wind en dan die zwarte driehoek hijsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 04 sept 2018 10:20 #975442

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Bert65 schreef :
Én ik zou heel geïnteresseerd zijn in hybride oplossingen; bijvoorbeeld haven in en uit op electra en als je de Zaan af moet de benzinemotor aan.

Dan haal je wel een hoop spullen dubbel aan boord... Dat is wel mooi voor de redundantie, maar het maakt je boot 'kleiner' voor wat betreft de nuttige ruimte. Je hebt dan een behoorlijke accubank nodig voor de ebbm (ik ga uit van een accubank met voldoende capaciteit om een uur op vol vermogen te kunnen varen), verder heb je een tweede bbm (in jouw situatie) met een tank aan boord. Hang dit allemaal aan de spiegel of het aangehangen roer, dan wordt de boot behoorlijk staartlastig. Je zou aan 'motor wissel' kunnen doen zodra je de haven uit bent en dan de ebbm voor de bbbm (brandstof buiten boord motor) kunnen wisselen, maar dat lijkt mij veel 'gedoe' waarop je niet zit te wachten...

Je zou 'haalbaar hybride' kunnen gaan met alleen een ebbm en accubank en daarnaast een generator setje 'voor op de Zaan'. Dit geeft een aantal leuke eigenschappen zoals
'een deur van een service accu'. De e-motor accubank is tevens de service accu.
'een accu die nooit leeg raakt'. De generator set is de backup voor zowel de service accu als voor de tractie accu (twee functies gecombineerd in één accu).
Je hoeft geen 'motor wissel' te doen en je start de generator set tijdens het varen en gaat naadloos verder.
Ga je 'de Zaan' niet op, dan laat je de generatorset thuis.


54V benzine generator 2kW voor opladen LFP accu.

Je hebt wel een goede 'lawaai dichte' behuizing nodig. Bovenstaande staat op mijn bootje in de kuip als ik een eind de rivier op wil. Anders staat het ding thuis.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 10:22 door Peper. Reden: kantelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 07 sept 2018 19:51 #976759

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
mrtnm schreef :
Na een beetje googlen en kijken hoe andere boten het doen met hun motortjes en accu´s, ga ik het proberen met een 24 volt setje, 105Ah 24v, (2x 105Ah 12v in serie) en een rond de 80lbs 24v motortje. Welke ben ik nog niet uit..
De Torqueedo is een fantastisch mooi motortje, maar mij net even te duur. Een 55lbs motortje heeft voldoende vermogen om de box en haven in en uit te varen, maar met wat wind en golven op open water is het net te weinig. Ik denk dat 80lbs wat dat betreft beter voldoet.
(Mijn boot: Leisure17 kimkieler, 670kg, leeg)

Martijn :)

Martijn,

Ik ben ontzettend geïnteresseerd in je ervaringen. Ik heb zelf een Tonic 23 van 1350 kg waarvoor ik een (bij) motortje zoek om in en uit de box te varen. Wat heeft je er toe besloten om voor 24 volt te gaan? Er zijn ook motoren van 80 lbs en 70 lbs van 12 volt. Er heeft in deze post iemand gereageerd die een motor van www.fluistermotor.nl heeft, daar bieden ze een 12 v 80 lbs motor aan.

Bert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 07 sept 2018 19:56 #976761

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Dat krijg ik er bij het parlement zeker niet door. Mijn benzinemotor zit in een bun aan stuurboordzijde, dat is lastig met in en uitvaren van de box. Wat eigenlijk zo'n beetje het enige is waar ik de electromotor (nu nog) voor zou willen gebruiken. Een uur vol vermogen is beslist niet nodig. Ik ben tevreden met een half uurtje, vandaar dat ik de ebbm ook gewoon aan de service-accu zou willen aansluiten. Ik zoek een superlicht motortje (rond de 8 kg) dat ong 65 lbs kan leveren, dat zou voldoende moeten zijn om mijn boot een beetje in beweging te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 07 sept 2018 20:00 #976763

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
MrAndyvanduinen schreef :
Ik heb deze: www.fluistermotor.nl/product/borstelloze-motor-4-pk/

En ik heb er behoorlijk veel plezier van....nu heb ik ook wel 10 jaar pech met benzinemotoren achter de rug dus helemaal objectief ben ik niet. Het enige waar ik tegenop zie is het Noordzeekanaal afvaren...wordt waarschijnlijk wachten op de juiste wind en dan die zwarte driehoek hijsen.

Als hun claims kloppen leveren zij de krachtigste 12 volt motor die ik heb kunnen vinden (80 lbs), maar dat is een ander type (nl de 2pk) dan die van jou.

Hoe groot en zwaar is jouw boot en welk accupakket heb je er bij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 08 sept 2018 06:40 #976837

Bert65 schreef :
MrAndyvanduinen schreef :
Ik heb deze: www.fluistermotor.nl/product/borstelloze-motor-4-pk/

En ik heb er behoorlijk veel plezier van....nu heb ik ook wel 10 jaar pech met benzinemotoren achter de rug dus helemaal objectief ben ik niet. Het enige waar ik tegenop zie is het Noordzeekanaal afvaren...wordt waarschijnlijk wachten op de juiste wind en dan die zwarte driehoek hijsen.

Als hun claims kloppen leveren zij de krachtigste 12 volt motor die ik heb kunnen vinden (80 lbs), maar dat is een ander type (nl de 2pk) dan die van jou.

Hoe groot en zwaar is jouw boot en welk accupakket heb je er bij?

Ik heb een Kelt 620 ongeveer 1200 kilo...en 2x105 AH in serie geschakelden daarop weer 2x50wp aan panelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 08 sept 2018 06:52 #976838

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Dank je wel, best goed vergelijkbaar dus. Moet jij vol vermogen geven om een beetje vooruit te komen of valt dat mee? Hoe lang kan jij ongeveer varen op dit pakket? Ik ga er even van uit dat AGM Deep Cycle accu's zijn maar geen lithium? Hoe zit het met het remvermogen van deze motor op jouw boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 08 sept 2018 07:17 #976844

Ik vaar meestal iets onder de 4kts en dan zit ik op 70% van het vermogen. Om een beetje vooruit te komen hoef ik maar een beetje vermogen te geven. Voorstuwing manoeuvreren remmen beter dan mijn vorige benzine bbm. Varen op mijn max rompsnelheijd 5,2 kts lukt alleen nog maar zeilend.

De vier uur vaarijd die de fabrikant beloofd heb ik nog niet getest. Ik denk dat ik dat een keertje in de box ga doen met een goed boek erbij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 08 sept 2018 10:12 #976895

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Goed plan.

Ik zeil op het Alkmaardermeer. De box en de haven uit en dan even de boot in de wind houden is ongeveer 15 minuten. Maar als ik naar het IJsselmeer wil moet ik eerst de Zaan af, dat is bij elkaar minstens 4 uur motoren. De oplossing van Peper (generator mee) maakt dat natuurlijk wel mogelijk maar is toch niet helemaal de oplossing die ik zoek. Heel erg bedankt voor je informatie. Ik denk dat ik tot op heden de stuwkracht die ik nodig heb onderschat, mijn boot is nog iets groter en zwaarder dan die van jou. Leuke boot trouwens, er ligt er één schuin achter mij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 08 sept 2018 20:40 #977013

Ik denk dat als je een zeiltje bij kan zetten die vier uur varen met 2x 105ah geen probleem is. In plaats van een generator zou ik eerder wat extra accu's meenemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 08 sept 2018 21:24 #977025

Of lithium ion..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 09 sept 2018 15:00 #977180

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
@Roozeboos Ik geloof dat LiFePo4 de nieuwste smaak is, als ik de claims mag geloven nog meer energiedichtheid en meer dan 2000 laadcycli. Maar nu (voor mij nog) heel erg duur. Al heb ik de indruk dat de prijzen dalen. Er komt op mijn boot ook een 50 Watt paneeltje op de hekstoel. Geen idee of dat de vaartijd een beetje zou kunnen verlengen. Ik heb alleen het probleem dat deze natuurlijk 12 volt laad terwijl ik voor een stevige motor vastzit aan minstens 24 volt. Maar goed, voorlopig moet ik eerst mijn benzine BBM maar weer eens in mijn boot hijsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 09 sept 2018 16:05 #977198

Ja erg dure aanschaf.
Ik heb de mijne daarom 2e hands gekocht.
Maar dan dus lithiumion
Een bedrijf haalt ze uit autos. De helft goedkoper dan lifepo.
Naam moet ik even naar zoeken
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 sept 2018 16:07 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 09 sept 2018 17:17 #977213

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 489
roozeboos schreef :
Ja erg dure aanschaf.

Een bedrijf haalt ze uit autos. De helft goedkoper dan lifepo.
Naam moet ik even naar zoeken

Ecaraccu

ecaraccu.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 09 sept 2018 17:42 #977220

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Wat roozeboos al zegt, erg duur in aanschaf.

Er zijn verschillende soorten Li ion accu's:
De Li Polymeer accu's hebben de grootste energie dichtheid (zowel in volume als in gewicht) De levensduur van deze accu's is beperkt.
Li Cobalt accu's zijn door de toevoeging van mangaan verbeterd. Zonder mangaan was hun levensduur hooguit 5 jaar. De LiCoMnO (lithium cobalt manganaat) accu's gaan zeker 10 jaar mee. Zij hebben één makke: bij oververhitting kunnen ze ontploffen (Nokia) of in de brand vliegen (Boeing). De laatste melding is een brand zonder aanwijsbare oorzaak in een opslag magazijn van LCM accu's in Nunspeet. In Wijchen bij Nijmegen brandde een e-fiets 'af' door brand in de LCM accu's (in de hete zon gestaan). Inmiddels wordt in de VS afgeraden oude accu's uit de Tesla's te gebruiken vanwege dit brandgevaar.
LFP accu's zijn de zwaarste en meest volumineuze accu's van de Li-ion soort, maar zijn tot nu toe nooit betrokken geweest bij ontploffingen en brand. Zij hebben de geringste inwendige weerstand en worden daardoor nauwelijks warm bij normaal gebruik. Hoewel het grootst en het zwaarst is hun volume en gewicht ongeveer de helft van hun lood-zwavelzuur 'tegenvoeters'. De levensduur van LFP accu's is inmiddels langer dan welke andere Li-ion accu ook. Zet je de langere levensduur en de verbeterde efficiëntie af tegen de prijs, dan is een LFP accu goedkoper dan een AGM accu. Alleen in aanschaf blijft de accu duur, dat wel.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 09 sept 2018 19:40 #977258

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Dank je wel Peper, helder verhaal. Iedereen maakt natuurlijk zijn eigen afweging. Ik heb gewoon een gloednieuwe AGM accu in mijn boot staan die ik nog even wil gebruiken. Dat ding bij het oud ijzer zitten is natuurlijk ook niet duurzaam.
Mag ik aannemen dat wat je boven verteld over het ontploffingsgevaar ook opgaat voor de gerecyclede accus's van de firma hierboven? En wordt het risico niet beperkt door een BMS, die ook de warmte in de gaten houdt?

Ik kan overigens op de link naar het bedrijf met de gerecyclede accu's alleen een grote thuis accu vinden. Die past niet in mijn boot
Laatst bewerkt: 09 sept 2018 19:43 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 10 sept 2018 07:14 #977347

Ecaraccu.nl.
Als je ff een emailtje stuurt krijg je een pdf met de huidige voorraad.
Mooiste zijn diegene met schrief aansluiting op de polen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 10 sept 2018 07:35 #977354

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Bert65 schreef :
Mag ik aannemen dat wat je boven verteld over het ontploffingsgevaar ook opgaat voor de gerecyclede accus's van de firma hierboven? En wordt het risico niet beperkt door een BMS, die ook de warmte in de gaten houdt?

Het BMS beperkt het risico bij het laden en ontladen. Het Nokia accuutje ontplofte in de lader, daar zat toen geen BMS bij. De Boeing accu vloog in de brand terwijl de nadering naar het vliegveld werd ingezet. Komt het vliegtuig van grote hoogte dan warmen de accu's op. Van de brand in de opslagplaats in Nunspeet is (nog) geen oorzaak gevonden, van de brand in Wijchen van de e-bike is als oorzaak 'de warme zomer' aangegeven. Een BMS is alleen effectief indien het de stroom in/uit de accu kan regelen. Daarvoor heeft dat BMS informatie over de temperatuur nodig. Daarvoor zitten er in een groot accupakket meerdere sensoren.
Soms is het BMS in de vorm van een regelchip in de accu ingebouwd en bewaakt dan de individuele cel.
Die sensoren zijn functioneel bij laden en ontladen, maar niet als de accu's in de opslag liggen of achterop de fiets in de zon staan.

Het warm worden van een accu tijdens het laden en ontladen wordt veroorzaakt door de stroom door de inwendige weerstand en uitgedrukt in I2R. Aan de stroom I kun je niet veel doen, dat is de laadstroom en de verbruiksstroom en die heb je nodig. Aan de weerstand R kun je ook niet veel doen, die is afhankelijk van de soort accu. LFP accu's hebben de laagste Ri van alle soorten Li-ion accu's en daarmee is de warmte ontwikkeling in deze accu's tevens de laagste van alle Li-ion accu's. Of dit ook de oorzaak is dat er geen LFP accu's betrokken zijn geweest bij brand of ontploffingen... Dat is niet zo direct te zeggen. Na de brand in de Boeing zijn voor vliegtuigen LFP accu's verplicht gesteld, ondanks de geringere energiedichtheid van LFP accu's. LCM accu's worden in vliegtuigen, vanwege het brand/ontploffingsgevaar niet meer toegestaan.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 10 sept 2018 08:51 #977382

Waarbij een BMS alleen zin heeft als je meerdere cellen in serie doet. Je moet dan bijhouden of er niet een cel achterblijft waardoor een andere teveel spanning krijgt. Een cel met teveel spanning wordt dan automatisch ontladen tot de juiste spanning.

Ik heb 14 cellen in serie ( en 4 parallel) , dan heeft het wel degelijk zin.
Hoewel mijn cellen blijven heel erg dicht bijmekaar qua spanning. De BMS heeft nog niks hoeven doen.
Ik kan alle celspanningen zien op de multiview.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl