Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 11 sept 2016 09:34 #766775

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
We hebben best veel draadjes over electrische voortstuwing, maar nergens iets overkoepelends.

@Mods: misschien een idee de draadjes daarover ergens samen te brengen in een hoofdstuk?
Gek eigenlijk, er is niet een eens een verzameling " motor en aandrijving" ... Die zou als "sub" dan een " electrisch varen" kunnen krijgen.

Maar goed: ik kwam onderstaande Oostenrijkse fabrikant tegen met een uitgebreide interessante PDF:
Site: www.kraeutler.at
PDF: www.kraeutler.at/tl_files/date...otors%20(3%20MB).pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 11 sept 2016 09:55 #766783

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Sunday schreef :
We hebben best veel draadjes over electrische voortstuwing, maar nergens iets overkoepelends.

@Mods: misschien een idee de draadjes daarover ergens samen te brengen in een hoofdstuk?
Gek eigenlijk, er is niet een eens een verzameling " motor en aandrijving" ... Die zou als "sub" dan een " electrisch varen" kunnen krijgen.

Maar goed: ik kwam onderstaande Oostenrijkse fabrikant tegen met een uitgebreide interessante PDF:
Site: www.kraeutler.at
PDF: www.kraeutler.at/tl_files/date...otors%20(3%20MB).pdf

Zeer interessant voor korte stukjes varen(haven in/uit). Kraeutler is wel allemaal 24 Volt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 sept 2016 09:56 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 11 sept 2016 10:46 #766797

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
douwe schreef :
Zeer interessant voor korte stukjes varen(haven in/uit). Kraeutler is wel allemaal 24 Volt.

Die opmerking begrijp ik niet Douwe.
Ik vaar met gemak 120mijl met mijn electrische voortstuwing. Dat dan niet zo snel, maar toch! B)
Met hetzelfde gemak vaar ik 40mijl met heel acceptabele snelheid van 3,5kn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 11 sept 2016 21:33 #766928

Ik kwam laatst heel toevallig een advertentie tegen van een Marieholm met een electrische binnenboordmotor: http://www.botentekoop.nl/zeiljachten/Marieholm-26-electro-1976/1742541.\
Er staat geen info bij over vermogen en accupakket.

Bart
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 sept 2016 05:56 #766947

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Sunday schreef :
douwe schreef :
Zeer interessant voor korte stukjes varen(haven in/uit). Kraeutler is wel allemaal 24 Volt.

Die opmerking begrijp ik niet Douwe.
Ik vaar met gemak 120mijl met mijn electrische voortstuwing. Dat dan niet zo snel, maar toch! B)
Met hetzelfde gemak vaar ik 40mijl met heel acceptabele snelheid van 3,5kn.

Wow, 120 mijl!
Ik zou het wel weten als ik kleiner ging varen, of is het ook interessant voor een bootje van 5 ton?
Had al een naar hybride gekeken of de hiswa. Ik gebruik mijn motor alleen om de haven uit te komen, en toevallig gisteren de halve dag bij tekort aan wind de motor erbij heel zachtjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 sept 2016 07:13 #766958

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Sunday schreef :
douwe schreef :
Zeer interessant voor korte stukjes varen(haven in/uit). Kraeutler is wel allemaal 24 Volt.

Die opmerking begrijp ik niet Douwe.
Ik vaar met gemak 120mijl met mijn electrische voortstuwing. Dat dan niet zo snel, maar toch! B)
Met hetzelfde gemak vaar ik 40mijl met heel acceptabele snelheid van 3,5kn.
Acceptabel is betrekkelijk.

Praktisch voldoe je net de wettelijk verplichte eis van 6kmh (3.2kn) om op een aantal kanalen te mogen varen.

Leuk, maar niet als je de aandrijving echt nodig hebt.
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 07:13 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 sept 2016 08:01 #766971

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Nardus:
Voor 5000kg waterverplaatsing levert een 5kW motor op 48V genoeg stuwkracht voor manoeuvreren in de haven en genoeg snelheid in de haven om de havenmeester boos te maken.
Met een accubank van 120Ah bij 48V heb je ruim een uur vol vermogen om jezelf 'uit de nesten te werken' in een precaire situatie.
Bij een vermogensopname van 500W (= 10%) kun je 10 uur varen op de motor. Afhankelijk van de rompvorm van de boot bereik je dan ca 30% van de rompsnelheid.
Met een 100W zonnepaneel laadt je dan in 10 dagen de accubank weer vol.

Je beschikt dan ook over een jaloersmakend grote service accu voor een comfortabel leven aan boord.
Bij gebruik van lood-zwavelzuur accu's heb je ook vervanging van ca 300kg ballast 'binnen de romp' en vervanging van een abonnement van de sportschool. Je moet dan ook een zonnepaneel installeren om de zelfontlading van deze accu's te compenseren en ze te behoeden voor sulfateren.
Bij gebruik van LiFePO4 accu's kun je de sportschool niet meer betalen :P . Daarentegen heb je dan 80kg aan accu-ballast aan boord. LiFePO4 accu's kennen nauwelijks meetbare zelfontlading en hoeven dus niet aan een zonnepaneel/acculader als je in de haven ligt.

Als je 'van walstroom naar walstroom' vaart, kun je zonder zonnepaneel varen. Langere tochten met ankeren... dan is een zonnepaneel wel handig.

Voor langere tochten is een sleepgenerator of hydrogenerator een handig ding, zeker als het verbruik uit de service accu groter is dan dat het zonnepaneel er in kan stoppen.

Brengt jouw reis je veel op rivieren, kanalen en vaarten, daar waar je de zeilaandrijving niet of slecht kunt gebruiken, dan is een 48V 2kW portable generator een luide, stinkende, maar wel goede extra energiebron.

Als je haast hebt en snel wilt varen, ga dan niet elektrisch varen! Je accu's zijn dan in no time leeg en mogelijk maak je ze dan ook kapot!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 sept 2016 10:20 #767000

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
reuv schreef :
Sunday schreef :
douwe schreef :
Zeer interessant voor korte stukjes varen(haven in/uit). Kraeutler is wel allemaal 24 Volt.

Die opmerking begrijp ik niet Douwe.
Ik vaar met gemak 120mijl met mijn electrische voortstuwing. Dat dan niet zo snel, maar toch! B)
Met hetzelfde gemak vaar ik 40mijl met heel acceptabele snelheid van 3,5kn.
Acceptabel is betrekkelijk.

Praktisch voldoe je net de wettelijk verplichte eis van 6kmh (3.2kn) om op een aantal kanalen te mogen varen.
Leuk, maar niet als je de aandrijving echt nodig hebt.

Het is nog leuker Reuv, je vroeg me daar niet naar: ik vaar globaal 2 uur met 6kn, en 4 uur met 5 knopen. Dus prima goed genoeg voor "als ik het echt nodig heb"
Maar daarbij: ik bepaal zelf wanneer ik het echt nodig heb; ik ben een zeilboot immers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 sept 2016 11:06 #767011

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Als mijn oude Volvo penta MD7 nog eens sneuvelt zou zoiets mooi zijn. liefst op de oude saildrive. Alle stank en warmte uit de boot, en lekker stil ook.
Alle comfort verbruikers werken al via een 80W zonnepaneel, tot het koffie apparaat aan toe ! Nog wat extra panelen voor het bijladen en inderdaad zal een kleine generator voor langere afstanden handig zijn. Zo hoeft de accu bank niet al te groot.
Nu worden de 2takt motoren al milieu technisch aangepakt, hoelang duurt het voor oude diesels de sjaak zijn...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 sept 2016 13:13 #767060

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Elektrisch varen is erg mooi als je als gebruiker bewust bent van de voor en nadelen. En je energie manager en je bewust bent dat harder varen veel meer energie kost dan iets langzamer varen. Is electrisch erg mooi varen
Sinds 2014 vaar ik met een sloep die 100% elektrisch aangedreven is. De eerste twee seizoenen had ik een benzine generator als back up mee ( honda 1000W silent generator). Deze heb ik dit jaar in het hok laten staan omdat in die twee jaar hij nooit gebruikt is (behalve om te kijken of die nog werkte) Bruikbare energie voorziening 10KW (180Ah (bruikbaar) bij 56 volt lifepo). vermogen motor 4 kw met een vertraging van 1:1,2 hiermee kon ik de schroef her gebruiken. En heeft de motor betere koeling door iets hogere toerental en voltage en lagere amperage voor geleverde as vermogen. Een halve of hele KM harder varen kan het verbruik sterk verhogen. Als voorbeeld mijn sloep heeft een romp snelheid van 10.4 km/h (ronden we af of 10 omdat dat makkelijk rekend) Om 10 km/h te varen heb ik 3.5 kw nodig. 9 km neemt 1,8 kw en 8km voor het gemak 1,0 kw. Ik kan dus 28 km vol gas varen of iets later aankomen door 9km/h te varen en dan nog terug varen zonder bij laden . Of tijdens het varen genieten van de rust en de omgeving en 10 uur rond pruttelen met 8 km/h.
Het grootste voordeel van elektrisch in combinatie met zeilen is dat het vermogen van de motor direct afneemt met de belasting. Dus als je motor “aan” laat staan tijdens het zeilen en je genoeg snelheid onder zeil maakt je motor geen of nauwelijks vermogen vraagt. De weerstand van je schroef is op deze manier erg laag te maken. Je zou dus beter kunnen investeren is een kleine elektrische aandrijving achter de diesel motor dan in een dure klap schroef ;-). Zeker als je beseft dat deze kleine motor een hele dikke generator is bij gebruik van de diesel motor. Door bijvoorbeeld: http://www.thunderstruck-ev.com/sevcon-brushless-sailboat-kit-8.5kw.html achter de motor te plaatsen heb je met weinig kosten een backup aandrijving voor je diesel kan je rustig in en uit havens en sluizen manoeuvreren. Bij lange tochten komt de diesel weer om de hoek kijken. Als ik zelf een grotere boot zou moeten her motoriseren zou ik serieus naar een eclectisch hybride toepassing kijken. Al dan niet achter de originele diesel motor. ideaal zou het zijn als er een kleine goed geïsoleerde diesel generator geplaatst zou kunnen worden. Als je het meeste zelf doet/ koopt vallen de kosten mee in vergelijking met een nieuwe diesel motor monteren. Professioneel kan je deze vergelijking niet maken ivm garanties etc. Wel moet je een knop omzetten dat je niet onbeperkt vol gas kan varen op de accu. Nog een voordeel je kan een hoop moderne (220volt) apparatuur introduceren door de grote accu bank die je beschikbaar hebt. Electrisch koken en een keuken boiler horen bij de mogelijkheden.
Persoonlijk denk ik dat hoe groter de boot dus hoe groter het hotel verbruik hoe interessanter elektrische aandrijving is. Wel vind ik de markt prijzen erg hoog voor de geleverde componenten. De eerder aangehaalde componenten zijn kwalitatief goede producten die in veel professionele toepassingen (heftrucks golf karren, schoonmaak apparaten, magazijn oplossingen ) worden gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 sept 2016 15:52 #767117

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@FKZ: Je bent al een stap verder gegaan dan in dit draadje wordt verondersteld. Je gebruikt de elektrische aandrijving als eerste aandrijving. Dit is met het oog op alle milieu effecten waarschijnlijk wel de toekomst, al kun je dat nooit met zekerheid zeggen.

De combi 'diesel met een elektro motor voor in de haven' vind ik heel bijzonder en zal op zeilboten niet waarschijnlijk een grote hit worden omdat voor een zeilboot het zeil de primaire aandrijving is voor de grote afstanden. Voor een motorboot zou je daar natuurlijk heel anders tegenaan kijken en ik weet niet hoe de schippers van de Fisher en de LM motorsailers daar tegenaan kijken, hebben zij nu een motorboot met zeil of hebben zij nu een zeilboot met motor.
Als je zeilt en je laat de schroef op de motor heel langzaam mee draaien, gebruik je maar weinig vermogen. Als je zeilt en je haalt de ebbm uit het water, gebruik je helemaal geen vermogen... Dat is minder, al scheelt het maar weinig. Als zeilende 'energie manager' vind ik weinig nog steeds meer dan niets en dus teveel. Toegegeven, ik ben een krent op dit gebied!

Prijzen voor dit soort exotische toepassingen zullen altijd hoog zijn omdat het 'een gek' is die er naar vraagt en wordt het ook 'wat de gek ervoor geeft'. Welkom in het gekkenhuis!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 sept 2016 16:00 #767121

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Peper schreef :
@Nardus:
Voor 5000kg waterverplaatsing levert een 5kW motor op 48V genoeg stuwkracht voor manoeuvreren in de haven en genoeg snelheid in de haven om de havenmeester boos te maken.
Met een accubank van 120Ah bij 48V heb je ruim een uur vol vermogen om jezelf 'uit de nesten te werken' in een precaire situatie.
Bij een vermogensopname van 500W (= 10%) kun je 10 uur varen op de motor. Afhankelijk van de rompvorm van de boot bereik je dan ca 30% van de rompsnelheid.
Bij gebruik van lood-zwavelzuur accu's heb je ook vervanging van ca 300kg ballast 'binnen de romp' en vervanging van een abonnement van de sportschool.
Bij gebruik van LiFePO4 accu's kun je de sportschool niet meer betalen :P . Daarentegen heb je dan 80kg aan accu-ballast aan boord.
Groeten, Peper.

Klinkt acceptabel, qua gewicht ga je er met loodaccus op achteruit en met lifepo op vooruit. Je mist immers een dieselblok en dieseltank.
Echter de prijzen van de kant en klare sytemen zijn nog hoog. Hoe zit het met de versnellingsbak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 sept 2016 16:34 #767132

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Welke versnellingsbak? Bedoel je de keerkoppeling of de overbrengingsreductie?
In geval van keerkoppeling: niet nodig, dat wil dus ook zeggen geen extra rendementsverlies in de keerkoppeling als je vooruit vaart of juist achteruit vaart.
In geval van overbrengingsreductie: sommige elektrische aandrijvingen hebben een reductie in de vorm van planetaire tandwielen in het motorhuis. Bij een saildrive wordt er in de haakse overbrenging meestal een reductie toegepast.
Met de moderne elektronica en een speciaal gewikkelde motor is reductie niet meer nodig en neemt het rendement van de 'drive train' nog verder toe.
Als je 'diesel elektrisch' vaart is het rendement van de elektrische as met elektronische keerkoppeling net groter dan het rendement van een mechanische as met keerkoppeling en een reductie.
Voor wat betreft de kosten van een systeem... Ook weer: welkom in het gekkenhuis!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 16:35 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 sept 2016 17:21 #767146

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Ik ben zeker voor een hoofdstuk electrische aandrijving!

Daarin kunnen allerlei interessante draadjes komen, projecten, aanbiedingen, handleidingen stickys etc.

Ik zou zo mn motor eruit halen en kiezen voor een goeie electrische installatie.

De term motorvaren, is natuurlijk eeg geinig als je hier kijkt: easmarine.ca/node/8
Zeilen met electrische ondersteuning dmv zonlicht. Hij vaart letterlijk op de zon en wind ! Hoe cool is dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 sept 2016 17:34 #767154

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Klik eens op: www.youtube.com/playlist?list=...jNT5eU1EZwCoyDmjkrZQ Dat is het you tube kanaal van buurman Sunday (staat ook onderaan zijn posts). Hij is al ruim 5 jaar 'cool'... :)
Ergens in dit draadje staat ook de installatie waar hij mee vaart...

Succes met het uitbouwen van je inwendige verbrandingsmotor!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 17:37 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 14 sept 2016 09:52 #767661

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
de systemen zijn alle gelijkspanning, word er ook gebruik gemaakt van AC wisselspanning?

Ik dacht een 220 v AC motor van 2,2 of 3 KW Die zijn prik via een omvormer uit de accu's haalt.
kan je bij een lege accu eenvoudig een 220 aggregaatje aanzetten.
Er zullen wat meer verliezen zijn door het gebruik via een omvormer.
Een 220 wissel toeren regelaar is dan vrij eenvoudig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 02 sept 2018 16:04 #974870

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Gisteren eens toegekomen om wat waardes vermogen/snelheid uit te puzzelen.
Torqeedo cruis 2KW, bootje is Marsvin, leeg gewicht 1200kg, maar vol nu wel denk ik 1500.
Vlakke zee, bijna geen wind, meting met wind mee en tegen gemiddeld.
Verbruik in watt / Snelheid in knp
30 / 1
70 / 2
150 / 3
480 / 4
1200/ 5
2400/ 5,8
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 02 sept 2018 16:32 #974873

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Helaas ben ik niet zo'n goede zeiler dat ik het met mijn 11,8 x 8 meter tri aandurf om elektrisch te gaan.
Met veel jaloezie bewonder ik de bootjes van de zeilschool op Norderney die zeilend helemaal tot achterin de haven komen en dan op zeil aanleggen.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 02 sept 2018 17:00 #974876

Ik weet van een 2-tal grote catamarans en een F39 trimaran waar de elektriek er weer uitgesloopt is en vervangen door diesel. Maar dat is ook al weer een aantal jaren geleden en de techniek schrijdt voort. Toen ik begon met bouwen, al veel te lang geleden, heb ik het ook overwogen maar op basis van te veel gewicht afgewezen en voor diesel gegaan. Zou ik het opnieuw moeten doen is een serieuze heroverweging op z'n plaats (E+dieselgen)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 02 sept 2018 18:41 #974906

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Helaas ben ik niet zo'n goede zeiler dat ik het met mijn 11,8 x 8 meter tri aandurf om elektrisch te gaan.
Met veel jaloezie bewonder ik de bootjes van de zeilschool op Norderney die zeilend helemaal tot achterin de haven komen en dan op zeil aanleggen.

Dat zijn ook grappen als afmeren zonder motor die je met grote jachten beter niet kan doen lijkt mij misschien bij motor problemen als hoge uitzondering maar dan kun je nog beter ankerop gaan en naar binnen gesleept, valkjes en 16 kwadraten doen dat prima, en met iets als een kolibri wil het ook nog erg goed maar ja een kolibri is ook net een overdekte open boot :laugh: een waarschip 570 is alweer fors hoger / vangt meer wind. Nou hoef je ook niet af te meren zonder motor als je electrisch vaart kwestie van voldoende accu's en zonnepanelen lijkt mij!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 18:49 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 03 sept 2018 08:40 #975015

Ik denk dat het ook met wat grotere zeiljachten wel moet kunnen .
Wel een kwestie van tevoren veel oefenen .
Immers , onder zeil aanleggen aan een kade of langssteiger is eigenlijk niet zoveel anders als onder zeil aanmeren aan een mooring en dat wordt in Engeland best vaak gedaan , zoms zelfs met stroom.
Is in feite een kwestie van onder een klein beetje voorzeil langzaam het aanmeerpunt aansturen en op tijd het zeil helemaal los kunnen gooien ( dus géén stopknoop aan het eind van de schoten :ohmy: ) .
Maar wel eerst veel oefenen op een plek waar het geen kwaad kan ;)
Ooit best vaak gedaan met mijn eerste boot , een Varianta en dat kwam me goed van pas toen ik een keer in Norderney met mijn toenmalige Leisure 23 ( dik 2,3 ton) onder zeil moest aanleggen vanwege een kapotte inspuitpomp. Ging prima en kreeg zelfs applaus van de buren daar.
Maar of dat een tweede keer net zo zou lukken ...... :unsure:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 03 sept 2018 09:03 #975022

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Als ik me niet vergis mag je in de meeste havens niet zeilen.

Overigens wel eens (noodgedwongen) gedaan met onze kajuitboot, ging prima. Snelheid was prima te doseren door genua geleidelijk weg te rollen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 03 sept 2018 09:23 #975032

H4O schreef :
Als ik me niet vergis mag je in de meeste havens niet zeilen.

Klopt , hier ook niet maar kom eens kijken als er wedstrijden zijn.
Ik heb er nog nooit een binnengesleept zien worden hoor.
Bovendien moet ik de havenmeester nog tegenkomen die me tegen zou houden als ik onder zeil binnen zou komen in een noodgeval.

Nood breekt wet nietwaar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 03 sept 2018 09:30 #975036

Yellow Boat schreef :
Klopt , hier ook niet maar kom eens kijken als er wedstrijden zijn.
Ik heb er nog nooit een binnengesleept zien worden hoor.
Bovendien moet ik de havenmeester nog tegenkomen die me tegen zou houden als ik onder zeil binnen zou komen in een noodgeval.

Nood breekt wet nietwaar.
Ad

We zijn eens zeilend de haven van Portsmouth binnengegaan, nadat de motor niet wilde starten, we inrolproblemen hadden met de rolfok, en er een toenemende zuidwesten wind stond (7Bft klimmend tot 10Bft later die avond). Dan wil ook QHM best wel inschikkelijk zijn.

(Hadden we alsnog mazzel dat we niet met de maximale spring-ebstroom naar binnen wilden...)
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 03 sept 2018 17:50 #975236

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Allereerst: Ik vaar (nog) niet elektrisch, maar volg dit onderwerp wel met veel belangstelling. Ik hoop dat hier ook wat reacties komen van mensen die op benzine of diesel varen en elektrisch varen als ondersteuning of aanvulling gebruiken. Ik overweeg om een Haswing Protruar (weegt ong. 8kg) 12v aan mijn roer te hangen om mijn boot beter manoeuvreerbaar te maken. Peper heeft mij daar al wat zeer bruikbare adviezen voor gegeven. Helaas komt er door perikelen met mijn buitenboordmotor weinig van (ander draadje).

Ik hoor veel mensen praten over Torqueedo en dat is natuurlijk prachtig spul. Ik zou ook geïnteresseerd zijn in ervaringen met Haswing Protruar (1800 watt op 24 volt, weegt 8,5 kg) of E-Propulsion (zelfde prijsklasse als Torqueedo) of de Minn Kota EO serie.

Én ik zou heel geïnteresseerd zijn in hybride oplossingen; bijvoorbeeld haven in en uit op electra en als je de Zaan af moet de benzinemotor aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl