Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 01 okt 2014 11:36 #555915

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@keeszeiler,
Ga eens praten bij 'de stille boot' in Heeg (ebbm.nl). Toen mijn Torqeedo water in de motor had (uiteindelijk door een verbogen schroefas) is deze daar gerepareerd.
In eerste instantie dacht ik dat het meedraaien van de schroef onder zeil de oorzaak van de storing was. Dit was me gebeurd door een tijdelijke verandering van trim (met z'n drieën achterin de kuip zitten vanwege instructie), hierdoor kwam de schroef onder water zelfs bij opgetrokken motorstoel. Ik gaf dit aan bij het ter reparatie aanbieden in Heeg. Zij kenden de door jou geciteerde passage uit het manual (van zelf). Aldaar zeiden ze, dat ze nog nooit een motor hadden gerepareerd vanwege dit probleem.
Afgelopen zondag heb ik gezeild met de motor de hele tijd in het water. Het ging niet hard, maar het ging wel. Ik heb een paar keer naar de schroef gekeken, maar zie deze niet ronddraaien. Dit is onafhankelijk van het aanbrengen van de magneetsleutel.
Voor de reparatie heb ik duidelijk gezien dat de schroef wel meedraaide! Behalve een nieuwe motor pylon is er ook nieuwe software geïnstalleerd en ik krijg nu de indruk dat deze nieuwe software hier invloed op heeft. Ik heb ook bij 'de stille boot' aangegeven dat ik de motor wel als sleepgenerator zou willen gebruiken 'om in dat pijlsnelle rak van Lelystad naar Kornwerderzand' mijn accu's op te laden. Zij gaven aan dat 'Torqeedo niet ongenegen was om hun motoren eveneens te laten werken als generator, maar dat zoiets alleen voor een nieuwe generatie van toepassing zou zijn en zij niet een modificatie voor de oude series zouden brengen'.
De Torqeedo cruise is niet zwaar en met 2 vaste bevestigingsmogelijkheden in de bun (hoog en laag) is het mogelijk de motor uit het water te tillen en bovenin vast te maken. Dat kan ook in een bun. Verder zijn er 'verticale' motorstoelen in plaats van de 'pantografische'. Verder is de cruise ook verkrijgbaar als 'losse motor pylon' en is de bevestiging niet meer dan de buis in een klem. Dan is het 'uit het water tillen' nog veel makkelijker.
Nu heeft Torqeedo inmiddels de 'Torquejet' ontwikkeld en biedt deze aan als 'Saildrive'. Zo'n saildrive blijft continu onder water... Hoe kunnen ze dat doen... Ze hebben dus beslist al wat uitgevonden om de vernieling van de elektronica tegen te gaan!
Als je tijd hebt, leg je probleem eens voor bij 'de stille boot' in Heeg. Zij willen heus met je mee zoeken naar een oplossing, want daar worden zij ook niet slechter van, ook al koop je er geen motor (Torqeedo is wel behoorlijk duur!). Dan kun je in de waterbak ook de TorqueJet zien... Ik raakte er bijna opgewonden van!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 01 okt 2014 12:01 #555920

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
De discussie over het verschil in rendementen is al eens gevoerd in het topic "elektrisch varen". Hier wordt zowel de elektrische aandrijving als hoofd- en hulpaandrijving besproken (en alle mengvormen). Ben ik erg vervelend (vast wel :evil: ) als ik vraag dit topic te beperken tot zaken aangaande de elektrische aandrijving als 2e aandrijving?
Om de omvang van het topic duidelijk te maken: het gaat om zeilboten die een elektromotor (outboard of inboard of saildrive) gebruiken om windstilte te overbruggen, de haven in en uit te varen, manoeuvres te maken die vanwege windrichting en windkracht niet mogelijk zijn.
Dit zou de 'motorsailer' eigenlijk uitsluiten, maar zo flauw wil ik niet zijn.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 01 okt 2014 15:05 #556001

Telt een 10kW Jetthruster ook mee ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 01 okt 2014 17:09 #556083

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Noballast:
Als ie maar elektrisch is en als aandrijving wordt gebruikt als je niet zeilt. Ik zou me kunnen voorstellen dat iemand in een 'one of' een boegschroef een kwartslag draait en de uitstroom opening licht vernauwd en aan het roer koppelt om te sturen. Je hebt dan fijn een schroef waarvan de as niet snel krom buigt...

Ben wel heel benieuwd naar het accupakket en eventuele actieradius...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 01 okt 2014 20:45 #556153

Peper
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik zeker eens kijkem daar in Heeg!
Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 02 okt 2014 06:12 #556184

Peper schreef :
@Noballast:
Als ie maar elektrisch is en als aandrijving wordt gebruikt als je niet zeilt. Ik zou me kunnen voorstellen dat iemand in een 'one of' een boegschroef een kwartslag draait en de uitstroom opening licht vernauwd en aan het roer koppelt om te sturen. Je hebt dan fijn een schroef waarvan de as niet snel krom buigt...

Ben wel heel benieuwd naar het accupakket en eventuele actieradius...
Groeten, Peper.
Electrisch en een vervanger voor de traditionele boeg- en hekschroef. Valt dus eigenlijk buiten dit onderwerp. M.b.t. Installatie en accupakket heb ik nog wel een paar uitdagingen. Misschien dat ik er nog eens een apart draadje over begin.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 02 okt 2014 06:59 #556191

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Dat is voor mij een interessant draadje 'in de maak'!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 02 okt 2014 18:41 #556441

  • Fjord
  • Fjord's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Ons schip: Fjord 28 CS (motorsailer)
Motor: LEM-170 d127 op 48v i.p.v. 60v
Controller: Sevcon Millipak 4Q
Accu's: 4 x 12V 200A gel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 02 okt 2014 19:25 #556450

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 489
Fjord schreef :
Ons schip: Fjord 28 CS (motorsailer)
Motor: LEM-170 d127 op 48v i.p.v. 60v
Controller: Sevcon Millipak 4Q
Accu's: 4 x 12V 200A gel


Voor ieder die in dit draadje zijn/ haar configuratie omschrijft: kunnen jullie dit opleuken
met wat foto's ?
B.v. Accupakket, opstelling motor, eventueel vertraging...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 02 okt 2014 19:40 #556456

  • Fjord
  • Fjord's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Hierbij de plaatjes.

Motor controller, shunt, zekering en relais:

Motor en tandriem reductie (dacht 1 op 2,5):

Laadapparatuur:

De oude accubank, nu gel accu's:
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 19:41 door Fjord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 02 okt 2014 20:22 #556466

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Gaaf fjord!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 02 okt 2014 20:33 #556472

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Ook beslist geen kattepis!
Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 02 okt 2014 20:51 #556490

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
ziet er heel goed uit! Maar waarom de keuze voor 48 ipv 60 volt?

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 03 okt 2014 12:57 #556657

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Tweede elektrische aandrijving

Boottype: €Xr mkIII kimkiel uitvoering 2,35m x 7,35m 1800kg beladen, diepgang 70cm.
Zeilplan: 12m2 grootzeil, 16,5m2 genua.

Accubank: 16 x LiYFePO4 cellen in serie, nominaal spanning 3,4V/cel, 54,4V totaal. Maximale laadspanning: 4V/cel, 64V totaal (begrensd op 60V). Lading: 100Ah. Energie opslag: 5440Wh of 19584kJ.
Battery management systeem: balancer/laadspanning begrenzer per cel op 4V. Bypass stroomsterkte maximaal 10A. Maximaal gedissipeerd vermogen: 40W per cel, 640W voor de hele accubank.

Bijlage BalancersOpDeCellen_2014-10-03.jpg niet gevonden



Laadsysteem: 2 x 40Wp zonnepanelen, vaste montage, als kajuitluik garage. Maximale uitgangsstroom: 4,7A (bij optimale zoninstraling). Zelf oscillerende spanningsbooster (Voltage Controlled Oscillator, frequentie past zich aan de hoeveelheid geleverd vermogen door de zonnepanelen) maximale uitgangsspanning 60V, maximale uitgangsstroom 2A. Geen walstroom lader.

Bijlage BoosterV2-01_2014-10-03.jpg niet gevonden



Bijlage BoosterMetLimiterCloseUp_2014-10-03.jpg niet gevonden



Motor: Torqeedo Cruise R4 ebbm, 4kW opgenomen vermogen, afgegeven vermogen 2,24kW (vergelijkbaar met een 8pk bbm met inwendige verbrandingsmotor). Stuwkracht bij stilstand: 189 Engelse ponden. (vergelijkbaar met een 9,9pk bbm met inwendige verbrandingsmotor). Motor: in-runner met permanente neodymium magneten, 3-fasen in driehoek schakeling, geregelde DC-AC converter.
Schroefas met planetair reductie tandwielen set. Nieuwe 'weedless' schroef met verbeterd rendement.

Bijlage torqeedo002_2014-10-03.jpg niet gevonden



Remote control op helmhout met accumonitor, diepontlading bewaking, motor management met temperatuur bewaking, GPS en SOG meting. Software 2013 (automatische start vertraging bij snel omschakelen van vooruit naar achteruit). Waarschuwing bij 'onderschreiden' van 40% van de ladingscapaciteit (motor reduceert naar 100W opgenomen vermogen, kan handmatig worden overruled).

Bijlage torqeedo003.jpg niet gevonden


Yamaha C5 5pk 2-t watergekoeld als extra voor regenachtige en donkere dagen (nooit dus, want ik ben een mooi weer vaarder!)

Eigenschappen motor/accubank combinatie:
Vaartijd: 1 uur bij 4kW opgenomen vermogen en een snelheid van 12km/hr. Bij 250W opgenomen vermogen is de snelheid 3km/hr en de vaartijd 16 uur +.

Wish list: sleepgenerator 100W bij 3km/hr, generatorsetje 50V 2kW (dan kan de Yamaha C5 van boord).

@Froodo: Zo iets bedoel je...

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 03 okt 2014 13:01 door Peper. Reden: foto wilde niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 03 okt 2014 13:36 #556673

12 km/uur is wel ruim over de rompsnelheid voor een boot van 7,35 meter LOA.
Ik schat de LWL iets van hooguit 6,3 meter en dan is de rompsnelheid "maar" 5,9 knopen ofwel 10,9 km/uur.
En omdat direct boven de rompsnelheid het benodigde vermogen met ca. de derde macht omhoog gaat ( nog sneller wordt het al gauw de vierde macht!)betekent dat maar ca. 3 i.p.v. 4 KW.
En dat is dus 20 minuten langer varen!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 03 okt 2014 13:50 #556677

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@YB,
De snelheid is afkomstig van de GPS van de Torqeedo. Dat is SOG. Op het Rhederlaag is bijna geen stroming... De foutmarge van de Torqeedo ken ik niet... De LWL van de €Xr is nog korter dan jij aangeeft (geloof ik). En dan is het ook nog een kimkieler (voor Leisure vaarders niets vreemds) met extra 'drag'. Het zijn inmiddels zoveel variabelen met hun eigen foutmarge, dat ik aangeef wat ik zie, want ik kan niet alle fouten verdisconteren en er dan nog iets zinnigs over zeggen. Het is WYSIWYG hetgeen soms ook is "What You See Is All You Get" en dan nog sta ik verbaasd over wat ik allemaal krijg! En ik ben er heel blij mee :)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 03 okt 2014 14:22 #556683

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 489
Leuk om de plaatjes er bij te zien, ben nogal visueel ingesteld...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 04 okt 2014 23:51 #557108

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Na een beetje googlen en kijken hoe andere boten het doen met hun motortjes en accu´s, ga ik het proberen met een 24 volt setje, 105Ah 24v, (2x 105Ah 12v in serie) en een rond de 80lbs 24v motortje. Welke ben ik nog niet uit..
De Torqueedo is een fantastisch mooi motortje, maar mij net even te duur. Een 55lbs motortje heeft voldoende vermogen om de box en haven in en uit te varen, maar met wat wind en golven op open water is het net te weinig. Ik denk dat 80lbs wat dat betreft beter voldoet.
(Mijn boot: Leisure17 kimkieler, 670kg, leeg)

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Laatst bewerkt: 04 okt 2014 23:57 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 11 okt 2014 09:45 #559516

keeszeiler schreef :
Peper
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik zeker eens kijkem daar in Heeg!
Kees

Onlangs eens langs geweest bij "de stille boot". Men was bezig een ringmotor in een Randmeer te bouwen. Dat is zeer fraai spul. Lijkt zeker iets voor onze boot te zijn.
De persoon die ik sprak zei echter dat men in Heeg niet tevreden is over de kwaliteit die de (duitse) fabrikant levert. De website van de fabrikant (rotorque-jet.de/) is overigens sinds kort off-line.
Men wil deze motor dus ook niet verkopen. Mogelijk was die Randmeer voor eigen gebruik. Op de website van de stille boot staat dan ook "The TORQUE-JET hubless electric propulsion will only be available for selected customers in The Netherlands and Germany in 2012".
Mij werd verteld dan er een redesign loopt maar dat nog net bekend is wanneer een verbeterde versie beschikbaar komt.

Ik wacht dus maar even af. Dit is wel veel fraaier dan een Torqueedo o.i.d.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 11 okt 2014 10:18 #559518

  • Dvds
  • Dvds's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Misschien wat offtopic, maar ik lees veel mensen schrijven over een generator. Zijn er geen opties waarbij de electrische aandrijving als dynamo gebruikt kan worden als zijnde een hydrogenerator?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 okt 2014 08:42 #559667

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Dvds,
Eigenlijk alle elektrische aandrijvingen... Het principe is geheel omkeerbaar. Er zit een 'maar' aan vast (er zit bijna altijd een 'maar' aan vast), de regelaar voor het motorvermogen (elektronica in of buiten de motor) kan hier niet mee overweg. De regeling is gemaakt om stroom naar de motor te leiden en niet om stroom vanaf de motor te leiden.
Zou dit al plaats vinden, dan heb je nog geen battery management system om de accu's veilig op te laden en tegen overladen te beschermen.
De elektromotoren van de Ecolution werden ook als generator gebruikt. Toen op enig moment de accu's vol zaten, moesten de schroeven met een touw worden stilgezet om overlading van de accu's te voorkomen. Dat is wel een heel primitief systeem.
Wil je hiermee niet worden geconfronteerd, dan moet de generator van de schroef worden afgekoppeld (mechanisch). Dat was op de "Ecolution" kennelijk niet mogelijk.
Een sleepgenerator (gooi je achter de boot in het water als een soort drijfanker) kun je bij volle accu's uit het water halen en in de bakskist opbergen. Een 'buitenboord' generator (de meeste hydrogeneratoren zien eruit als een buitenboord motor) kun je dan uit het water halen (bergen wat lastiger op).
Ik verwacht voor de nabije toekomst dat de sleepgenerator in combinatie met zonnepanelen, de energievoorziening wordt voor de zeilboot met elektrische aandrijving als 2e. Dit is afhankelijk van de ontwikkelingen in de opslag van energie in accu's en de mogelijkheid om meer Wp uit een zonnepaneel van dezelfde oppervlakte te halen. (Bv. triple junction zonnepanelen; rendementen van meer dan 50% van het ingestraalde vermogen worden genoemd!) Een mogelijke andere ontwikkeling is een accu die in hetzelfde volume van een 120 liter dieseltank dezelfde hoeveelheid energie opslaat (ontwikkelingen op het gebied van de vloeibaar Natrium accu's). Op dat moment heeft een sleepgenerator geen meerwaarde, nu nog wel.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 okt 2014 08:59 #559671

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Keeszeiler,
Ik was wel zeer gecharmeerd van de Torque-Jet en heb serieus overwogen de Torque-Jet aan te schaffen en deze in mijn roer te bouwen. Wat me tegen hield: de prijs (wel erg hoog voor een dergelijk experiment), ervaring (de Torque-Jet had nog geen 'zout-water' ervaring) en de problemen die ik zag met de afdichting van de motor en de lagering.
De afdichting en de lagering van het anker (met de naar binnen gekeerde schroef, eigenlijk een soort impellor) is afhankelijk van de snelheid waarmee de twee delen van het lager langs elkaar draaien. Die mag niet te hoog zijn. Bij een 'as' van zo'n 150mm diameter, is de omtreksnelheid al snel heel hoog en dat is meestal niet bevorderlijk voor de levensduur van de lagering en/of de afdichting.
Ik vermoed dat het laatste de bottle neck vormt in het op de markt brengen van dit product (heb jij ook met 'het kwijl in de bek' staan kijken naar dit ding? Het mag nu nog geflopt zijn, maar als de problemen zouden zijn opgelost, lijkt het mij echt de ultieme aandrijving!).
Was de kleinste uitvoering niet 3kW? Dat is dan echt wel een 'beul van een motor' voor jouw boot! Dan kom je er nog mee aan het planeren!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 okt 2014 15:14 #559729

  • Dvds
  • Dvds's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Dat is duidelijk, in principe heb je dan een ecolution buiten boord motor nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 okt 2014 17:27 #559755

Peper schreef :
@Keeszeiler,
Ik was wel zeer gecharmeerd van de Torque-Jet en heb serieus overwogen de Torque-Jet aan te schaffen en deze in mijn roer te bouwen. Wat me tegen hield: de prijs (wel erg hoog voor een dergelijk experiment), ervaring (de Torque-Jet had nog geen 'zout-water' ervaring) en de problemen die ik zag met de afdichting van de motor en de lagering.
De afdichting en de lagering van het anker (met de naar binnen gekeerde schroef, eigenlijk een soort impellor) is afhankelijk van de snelheid waarmee de twee delen van het lager langs elkaar draaien. Die mag niet te hoog zijn. Bij een 'as' van zo'n 150mm diameter, is de omtreksnelheid al snel heel hoog en dat is meestal niet bevorderlijk voor de levensduur van de lagering en/of de afdichting.
Ik vermoed dat het laatste de bottle neck vormt in het op de markt brengen van dit product (heb jij ook met 'het kwijl in de bek' staan kijken naar dit ding? Het mag nu nog geflopt zijn, maar als de problemen zouden zijn opgelost, lijkt het mij echt de ultieme aandrijving!).
Was de kleinste uitvoering niet 3kW? Dat is dan echt wel een 'beul van een motor' voor jouw boot! Dan kom je er nog mee aan het planeren!
Groeten, Peper.

Wat ik in Heeg begreep is dat niet afdichting het probleem zou zijn maar het moeilijk kunnen vervangen van lageronderdelen. De ringmotor zou "watergesmeerd" zijn. Verder lijkt 3kW mij een mooi vermogen voor een schip van 1500kg als je ook eens tegen de wind wil varen met wat zeiltjes omhoog. Maar welke vermogens men had weet ik niet meer. Een aardig detail is dat regelaar die men in die Randmeer aan het inbouwen was watergekoeld was. Dus tussen de ringmotor en de regelaar zaten drie kabels voor drie fasen en vier slangen voor het koelwater.
Maar het concept... inderdaad "kwijl in de bek"!
Laatst bewerkt: 12 okt 2014 17:28 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie vaart er met elektrische 2e aandrijving 12 okt 2014 17:41 #559759

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Ik vaar een 1800kg kimkieler en vind 4kW op een gewone schroef meer dan wat ik nodig heb! (Ik denk dat 2kW voor mij echt genoeg zou zijn geweest) De Torque-Jet kent geen zijwaartse component (en dus geen wieleffect) en zet alle stuwkracht naar achteren in. De stuwkracht is daarmee altijd groter dan die van een schroef met dezelfde spoed en diameter bij hetzelfde toerental. Ik verwacht dat de 2,5kW uitvoering alles voor jou te bieden heeft, behalve waterskiën!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl