Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 27 sept 2014 06:41 #554903

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Precies, zolang je je bewust bent van het mogelijke probleem en hier rustig en voorzichtig aan werkt komt het vanzelf een keer goed en vooral geen paniek, er moet heel wat gebeuren wil de motor stoppen dat heb ik nu wel ervaren en ALS een motor eenmaal stopt vanwege vuil of water dan is er toch wel een hele lange tijd niets of weinig gedaan en zo'n endoscoop kan je een prima inzicht geven wanneer je aan MOET gaan.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 27 sept 2014 06:51 #554906

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Ik wilde al langer mijn tank inspecteren, nu maar eens gedaan. Gelukkig is er een mangat. Helder als glas, helemaal geen vuil. Erg fijn, nu kunnen we die 300 mijl gerust motoren (ja, het is geen gunstige wind maar we willen toch die Straat van Gibraltar door voor de oostenwind weer opsteekt).... Nou js, als het goed is pikken we hier en daar nog wel een Noordenwindje mee.


Onno
Laatst bewerkt: 27 sept 2014 06:52 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 27 sept 2014 07:07 #554908

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
In mijn vorig jaar aangeschafte ruim 25 jaar oude boot was de dieseltank in de kiel ingebouwd. Geen mangat, alleen vier aansluitingen en ook geen mogelijkheid voor mangat vanwege kielconstructie. In het kader van KISS, tank buiten werking gesteld, alle diesel er zoveel mogelijk uit en af gevuld met kattegrit. In de bakskist de Vetus 25 liter doorzichtige tank geïnstalleerd, voordelen: doorzichtig, waardoor drab en water direkt zichtbaar is, ook geen niveau meter nodig. Ook vanwege kunststof minder kans op condens. Op 25 liter kan ik met mijn 10 pk bijna een etmaal motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 27 sept 2014 08:05 #554917

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Bleh ... na het lezen van deze draad besloten deze winter ook mijn tank maar te gaan voorzien van een inspectiemogelijkheid, tank is relatief goed bereikbaar en ook wel uit te bouwen, alleen het maken van een fatsoenlijk gat in de RVS tank zal dus het probleem zijn.

Ben benieuwd wat ik tegen ga komen na 28 jaar.
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Laatst bewerkt: 27 sept 2014 08:06 door JPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 27 sept 2014 08:43 #554926

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Heb je niemand met zo'n kleine plasma snijder in de buurt. Gaat perfect.!!
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 27 sept 2014 10:48 #554949

ilCigno schreef :
Wellicht is mijn tank wel brandschoon van binnen en is er geen enkele noodzaak om meer te doen dan af en toe een endoscopisch kijkje te nemen. Ik zal er eerlijk over rapporteren...

Je hoeft aan mij geen verantwoordelijkheid af te leggen hoor. ;)
Ik vind het gewoon oprecht verbazingwekkend in de breedste zin van dat woord dat een ontwerper of bouwer iets ontoegankelijk maakt voor inspectie en onderhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 27 sept 2014 10:53 #554950

Alfa Ursae Minoris schreef :
ilCigno schreef :
Wellicht is mijn tank wel brandschoon van binnen en is er geen enkele noodzaak om meer te doen dan af en toe een endoscopisch kijkje te nemen. Ik zal er eerlijk over rapporteren...

Je hoeft aan mij geen verantwoordelijkheid af te leggen hoor. ;)
Ik vind het gewoon oprecht verbazingwekkend in de breedste zin van dat woord dat een ontwerper of bouwer iets ontoegankelijk maakt voor inspectie en onderhoud.

Mwah, Die van mijn auto kan ik ook niet inspecteren hoor...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 27 sept 2014 11:10 #554955

It Paradyske schreef :
Mwah, Die van mijn auto kan ik ook niet inspecteren hoor...

-Brandstof staat veel minder lang stil
-Je tankt bij stations die veel meer omzetten (schoner)
-Je tank ademt niet (komt niet dagelijks vochtige lucht in en uit)
-Tanks zijn bijna altijd van kunststof
-Een auto hoeft geen tientallen jaren mee te gaan
-Auto's stampen niet (residu zuig je niet op)
-Je weet nog steeds niet hoe vies je auto tank is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 27 sept 2014 12:01 #554968

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
rapide schreef :
In de bakskist de Vetus 25 liter doorzichtige tank geïnstalleerd, voordelen: doorzichtig, waardoor drab en water direkt zichtbaar is, ook geen niveau meter nodig. Ook vanwege kunststof minder kans op condens..
Ik heb het grotere (40 l) broertje van die tank. Gekocht via marktplaats en hij kwam binnen met drap en al. Met die tank kan het dus net goed mis gaan. Zonlicht schijnt juist goed te zijn voor beestjes. Maar je hebt gelijk, drap zie je beter en is de flens een mangat op zich. Afgelopen voorjaar dus maar weer eens losgemaakt voor een goede check en dat was nergens voor nodig :whistle:
Laatst bewerkt: 27 sept 2014 12:02 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 27 sept 2014 12:11 #554970

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
It Paradyske schreef :
Mwah, Die van mijn auto kan ik ook niet inspecteren hoor...
Je mag binnenkort m'n endoscoopje wel lenen hoor :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 27 sept 2014 14:03 #554986

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
JPD schreef :
Bleh ... na het lezen van deze draad besloten deze winter ook mijn tank maar te gaan voorzien van een inspectiemogelijkheid, tank is relatief goed bereikbaar en ook wel uit te bouwen, alleen het maken van een fatsoenlijk gat in de RVS tank zal dus het probleem zijn.

Ben benieuwd wat ik tegen ga komen na 28 jaar.

Ik heb twee mangaten gemaakt in de RVS tank (tbv de bereikbaarheid in elk compartiment) met de dremel met slijpschijfje. Gaat geweldig eenvoudig. Wel even je tank goed leeg maken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 27 sept 2014 22:27 #555070

Wat is een GOEDE afdichtings flens die diesel bestendig is? Bestaat er iets uit de (petro) chemische industrie wat voor een RVS-tankje van 60 liter bruikbaar is? De kwaliteit van de afdichtingen die ik tegenkom in de pleziervaart geloof ik wel :whistle: .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 27 sept 2014 22:57 #555079

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Je bedoeld de pakking denk ik toch ? Vrijwel alle pakkingmaterialen zijn diesel bestendig zolang je wel orgineel pakkingmateriaal hebt.Ik ben nu bezig met Klinger om een handgatpakking te maken en doe er verder geen vloeibare pakking bij o.i.d.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 27 sept 2014 22:58 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 28 sept 2014 09:06 #555129

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
nitril rubber
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 28 sept 2014 11:42 #555154

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Neopreen voldoet ook wel denk ik.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 28 sept 2014 12:08 #555160

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
is neopreen "gewoon" rubber?
dat schijnt niet te voldoen
heb altijd begrepen dat alleen Nitril, diesel bestand is
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 28 sept 2014 12:39 #555164

Nee hoor , neopreen is ook een synthetische rubber, net als nitrilrubber.
Natuurrubber (NR) is inderdaad niet bestendig tegen dieselolie.
Er is trouwens genoeg te vinden over de bestendigheden van rubbersoortenin internet.
Hier staat wel aardig wat bij elkaar , zowel qua wat het is als qu bestendigheid en toepassingen:
www.vdwalle.com/knowledgebase/rubber/types.htm
Neopreen en Nitrilrubber zijn inderdaad allebei bestendig.
Ad
Laatst bewerkt: 28 sept 2014 12:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 28 sept 2014 16:33 #555188

Kijk, daar heb ik wat aan. Voor komende winter staat het creëren van een mangat op de to-do lijst bij geschreven. Nou ja, mangat, mangat... Eerder een handgat B).

Ik wil iets fabrieken met een twee halve ringen aan de binnen zijde van de tank, getapt met tig schroefgaten. Daarop dan een RVS deksel met daartussen dus een pakking van neopreen of nitrilrubber (van nitrilrubber heb ik nog nooit gehoord...).
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 28 sept 2014 16:34 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 28 sept 2014 17:11 #555195

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Belerion II schreef :
Kijk, daar heb ik wat aan. Voor komende winter staat het creëren van een mangat op de to-do lijst bij geschreven. Nou ja, mangat, mangat... Eerder een handgat B).

Ik wil iets fabrieken met een twee halve ringen aan de binnen zijde van de tank, getapt met tig schroefgaten. Daarop dan een RVS deksel met daartussen dus een pakking van neopreen of nitrilrubber (van nitrilrubber heb ik nog nooit gehoord...).
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 28 sept 2014 18:30 #555209

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
als je een binnenflens wilt maken is een ovaal gat beter omdat je daar een plaat of ring doorheen kunt schuiven die groter is dan het gat zelf. plaat buiten, plaat binnen, pakking ertussen en een paar bouten en klaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 28 sept 2014 18:44 #555213

Belerion II schreef :
Kijk, daar heb ik wat aan. Voor komende winter staat het creëren van een mangat op de to-do lijst bij geschreven. Nou ja, mangat, mangat... Eerder een handgat B).

Ik wil iets fabrieken met een twee halve ringen aan de binnen zijde van de tank, getapt met tig schroefgaten. Daarop dan een RVS deksel met daartussen dus een pakking van neopreen of nitrilrubber (van nitrilrubber heb ik nog nooit gehoord...).

Om de officiele benamingen van de rubbertypes even te geven (Neopreen is een handelsnaam van ik meen Du Pont) Neopreen is CR rubber. Nitrielrubber heet officieel NBR (Nitriel Butadieen Rubber). Toevallig kloppen in het Nederlands de beginletters ook. Verder zou ook de HNBR geschikt zijn, een gehydrateerde vorm van NBR, maar is wat overdone (is hogere temperatuur bestendig) en ruim duurder). Ik denk dat je het gemakkelijkst aan Neopreen (CR rubber) kunt komen.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 28 sept 2014 19:13 #555223

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Gewoon polymeer kit gebruiken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 28 sept 2014 19:28 #555227

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
HPV schreef :
als je een binnenflens wilt maken is een ovaal gat beter omdat je daar een plaat of ring doorheen kunt schuiven die groter is dan het gat zelf. plaat buiten, plaat binnen, pakking ertussen en een paar bouten en klaar

Maar er zijn atijd meer wegen die naar een dieseltank kunnen gaan. Ik heb gewoon een rond handgat met binnenflens, echter op 1 plaats is de flens doorgehaald en kun je deze ook gewoon aan de binnenzijde monteren. Vaak is een rond gat gemakkelijker te maken dan een ovaal gat. Eerst wel ff lijmen in de sikaflex of andere kit of lijm.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 28 sept 2014 20:49 #555240

Ik doe hier goede ideeën op. Bedankt voor de uitleg van het rubber en de foto van zeekraal!

Mijn idee is om de ring die aan de binnenzijde van de tank moet komen, op één plek door te zagen met een zaagdikte van ruime de dikte van de tankwand. Op deze wijze moet het mogelijk zijn de ring de tank te krijgen. Door middel van twee of drie M3 gaatjes de ring borgen aan de tank. De ring is verder voorzien van meerdere M5 gaten waar de schroeven of boutjes van de afdichtingsflens wordt gefixeerd (Snappen jullie het nog...? :unsure: )
4 of 5 mm dikte van de ring lijkt me dik genoeg.

Nog andere ideeën en tips...?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch de dieseltank maar eens controleren, je weet 28 sept 2014 21:47 #555248

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Ik heb twee armgaten gezaagd, zodat elk compartiment (ik heb één slingerschot in de tank) bereikbaar is.
De gaten heb ik qua afmeting zo gemaakt dat mijn arm er goed inpast, zodat je eenvoudig goed kan 'boenen',trope weghalen, etc.
Als je toch bezig bent, maakt de afmeting ook niet veel uit.

Mijn tank is vrij hoog (ca 90 cm), dus aan de bovenkant komt niet veel diesel. Daarom heb ik kunnen volstaan met een eenvoudig houten (in epoxy) deksel met een (houten) binnendeksel. Er tussen een dikke plak nitril rubber en met slechts één bout zeer strak vastgedraaid.

Tot nu toe heeft het zich bewezen als dieseldicht. Bij een lage tank waarbij de diesel continue tegen het deksel klotst zou ik deze oplossing niet gekozen hebben.

De tank heb ik demontabel vastgezet met spanbanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl