Lady Elsa schreef :
Ik zou zelf nooit voor een platenkoelertje gaan van een cv ketel. Is bijna nooit rvs en zal uiteindelijk weg corroderen, ook de rvs versie.
dat ligt er aan wat voor kwaliteit je hebt. die van mij kwam van een oudere nefit af, end at is een heel wat betere als die aluminium brallen die er tegenwoordig op zitten.
je moet goed op de doorstroom letten, oftewel hoeveel liter per uur er doorheen gaat, die ik had deed maximaal 6000 liter per uur. dat is 6 m³ oftewel 100 liter per minuut.
die 100 liter ga je nooit halen want er is geen een impellerpompje die dat levert, tenminste die was er destijds niet. ik wens je dus succes met die te vinden.
En inderdaad je moet wel een goede warmtewisselaar van 100% rvs hebben, en je hebt RVS en RVS. als het een 316 is zal ie je overleven.
maar dat geld ook voor een wisselaar met pijpen.
ik zie het voordeel van een pijpen warmtewisselaar dan ook niet echt ten opzichte van een platen warmtewisselaar
De enige twee voordelen bij een scheepsdiesel wat ik kan verzinnen is dat die pijpen warmtewisselaar meer als 16 bar mag hebben en heter mag worden als 160 graden. zo hoog komt de druk niet eens. en als je koelwater temperaturen van meer als 160 graden hebt is er wel meer mis.
en schoonmaken? een platen warmtewisselaar vervuilt juist minder als een pijpen warmtewisselaar.
zet daar de lagere prijs, compactere bouw en het lagere gewicht bij en ik weet wel wat ik kies.. o wacht dat was ook de reden van de platen warmtewisselaar.
en bij mij heeft het altijd goed gewerkt, nooit problemen gehad op dat deel. theoretisch kan je alles wel als foutief torpederen, in de praktijk is er helemaal niks mis mee mits je met goed spul werkt.
qua rendement denk ik dat je het onderschat yellow boat, Yanmar geeft niet voor niks in de specsheet die getallen aan voor dat dieseltje
een oudere diesel met een voorkamer in plaats van directe injectie zal ongetwijfeld slechter presteren qua rendement. daarvoor kan de 45 % wel eens kunnen kloppen.