Mephisto schreef :
spruitstukken worden voor scheepsdiesels bij voorkeur watergekoeld omdat ze geen rijwind koeling krijgen.
als je geen koeling op een spruitstuk hebt en de motor staat in een compacte ruimte waar geen lucht doorheen circuleert kan je o.a. problemen krijgen met verbrande uitlaatkleppen
dat is dezelfde reden als waarom je een droge uitlaat nooit geheel in mag pakken als er geen gekoeld uitlaatspruitstuk is.
dit heeft mij zelf ooit een set zittingen en kleppen gekost.
en inderdaad het bovengenoemde veiligheids aspect.
De kleppen en zittingen worden gekoeld via de cilinderkop die gekoeld wordt.Ook worden de kleppen nog gekoeld tijdens het z.g.topspoel proces. Dat is het korte moment dat de in- en uitlaatklep tegelijk open staan en de inlaatlucht voor een kort moment via de inlaat naar de uitlaat stroomt. Bij motoren met een turbo is dit effect nog sterker en ook belangrijker omdat het proces met veel hogere temperaturen werkt.
Het gekoelde uitlaatspruitstuk heeft daar geen enkele invloed op.
Wanneer je problemen met kleppen en zittingen hebt gehad komt dit misschien omdat je helemaal geen koelwaterflow door de motor had. Dus dan ook niet door je gekoelde spruitstuk.
Op schepen zijn de uitlaatleidingen geisoleerd tot het punt waar ze het schip verlaten.
Anders zouden de ruimtes, waar ze door heen lopen, onbegaanbaar zijn door de hitte.
Alleen kleine motoren tot ruwweg 100kW hebben vaak gekoelde uitlaatspruitstukken.
Maar wanneer ze een turbo hebben is het spruitstuk niet gekoeld.