BartWNL schreef :
Is het blok niet het bepalende onderdeel op zo'n moment?
ik bedoel alles krijg om de zoveel tijd onderhoud. en dan schroef je ergens een nieuw of tweedehands onderdeel op.
dit vraagstuk is inmiddels beantwoord, het serienummer moet het bouwjaar gaan bepalen.de andere delen hebben geen nummers. zijn niet bekend of aantoonbaar
in mijn geval is de motor volledig gereviceerd in 2013
er is echt heel veel nieuw materiaal in gegaan, alleen deels bij de dealer vandaan, en deels uit een partij oude voorraad (New Old Stock, ongebruikt in verzegelde honda zakjes) die ik heb op kunnen kopen, daar is geen bon van aangezien dit particulier was.
De revisie hield het volgende in:
Alle slangen, pakkingen, keerringen, lagers en schalen.
Alle assen zijn beoordeeld en indien mogelijk/binnen tolerantie afgedraait (op hondertsten mm), voorzien van een SKF speedy sleeve en wanneer beide niet mogelijk meer waren vervangen
de hoonspin is lichtjes door het blok gegaan terwijl het blok in de kruistafel van de freesbank stond om het hoonbeeld weer terug te brengen naar nieuw, Dit was noodzakelijk voor nieuwe zuigerveren
de wand was na honen nog ruim binnen de tolerantie de zuigerveren konden daarom vervangen worden voor nieuwe zonder overmaat.
de compressie was hierna dik in orde.
de thermostaat is nieuw, ontsteking is nieuw.
Kleppendeksel is nieuw, de oude was krom en naar binnen gedeukt op het aanhechtpunt van de benzinepomp. waardoor de nok van de benzinepomp die over de nokkenas loopt extreem gesleten was
de benzinepomp is vervangen voor een gebruikte met een volledig nieuw binnenwerk en nok
De kromme aandrijfas die in het blok bleek te zitten is in eerste instantie heet gestookt en gericht in de draaibank en later uit voorzorg vervangen toen er een goede as voorbij kwam in het NOS circuit
feitelijk praat je dus over een motor in 100% conditie. alleen het is verschrikkelijk moeilijk om dat aan te gaan tonen omdat het door mijzelf en in eigen beheer gedaan is en er veel NOS onderdelen uit een partij gebruikt zijn.
Het is dus hopen dat de schade expert mee gaat in de stelling dat 30% van de prijs van een nieuwe 10 PK honda (3.200 euro, dus nog geen 1000 euro) een eerlijke en te verantwoorden restwaarde is.
Niet dat ik met die prijs uit de door mij gemaakte kosten voor aanschaf en revisie ben, het verschil zal ik zien als normale afschrijving en onderhoud
Maar dan kan ik in elk geval weer iets in een redelijke staat terug kan kopen als ik dit particulier doe, en niet via de dealer.