Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen

Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 08:32 #551029

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Recentelijk een zeiljacht van Athene naar Barcelona gevaren. (de eigenaar had daarvoor 2 maanden door de griekse wateren gezworven en voor onze tocht een volledige motorservice laten doen).

Na 1 dag begon het temperatuur-alarm te gillen (bij 2300 rpm, dus niks extreems). Dus gas terug, motor uit en onderzoeken. Water uit uitlaat ok, impeller ok, wierfilter ok, koelvloeistof ok, oliepeil ok, alles ok......(wat zichtbaar en checkbaar was). Dus motor weer aan en na een half uur weer alarm. Onder de boot gedoken, niks in schroef, die ook gewoon vrij draaide.

Dus de tocht maar voortgezet met 2000rpm en dat ging daarna ok, alleen langzamer. In Palermo nog een mechanic erbij gehaald, die eigenlijk ook niks zinnigs kon bedenken op dat moment. Dus maar weer verder.

Mijn mening is, dat de warmtewisselaar verkalkt is. Dat heb ik al diverse malen meegemaakt en veroorzaakt dit soort symptomen.

Maar....en nu komt het grote mysterie (wat mij betreft) ook het dieselverbruik werd meer dan het dubbele. Van 3,5 liter naar 8 liter per uur (op basis van wat we getankt hadden tov de afstand) en dat bij maar 2000 rpm.

Iemand enig idee op welk probleem dit zou kunnen wijzen????
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 12 sept 2014 08:34 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 08:34 #551030

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
thermostaat ook ok?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 08:34 #551031

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Ja, thermostaat ook ok. Komt ook ruim voldoende koelwater uit de uitlaat.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 12 sept 2014 08:35 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 08:35 #551032

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Wat was de kleur rook uit de uitlaat?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 08:38 #551033

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Geen rook. Wat ik al zei, er was niks raars te zien, horen, ruiken, voelen of waar te nemen.
Ook de transmissie bleef gewoon handwarm (dus wat mij betreft ook geen frictieproblemen in de koppeling).
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 12 sept 2014 08:39 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 09:03 #551036

Ik had , n.b. de eerste dag van mijn vakantie!, precies hetzelfde.
Alles leek goed .
Vervolgens de koelwateraanvoer vanuit de saildrive van binnenuit doorgeblazen met de luchtpomp van de rubberboot. Daarna het interne koelcircuit ontlucht via de ontluchtschroef op het thermostaathuis( stond als mogelijke oplossing van het probleem in het handboekje) en bijgevuld.
Daarna ook de impeller maar eens vervangen ( was al vele jaren niet gebeurd)maar de oude zag er prima uit.
Daarna was het probleem voorbij en is tot nu toe gedurende ca. 250 motoruren niet meer opgetreden.
Maar wat nu de echte oorzaak was????????
Is overigens een Vetus Mitsubishi en geen VP.

Overigens acht ik het erg onwaarschijnlijk dat de warmtewisselaar ineens vervuild raakt tenzij door afgebroken impellerschoepjes.Dat gaat normaliter maar langzaam tenzij er door een andere oorzaak al te weinig koelwater binnenkomt.Dus zoeken naar zaken die plotseling kunnen optreden. Dus in ieder geval de impeller checken.

V.w.b. dat sterk verhoogde verbruik , geen idee :unsure:
Ad
Laatst bewerkt: 12 sept 2014 09:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 09:08 #551038

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Zou de boot maar even uit het water tillen. Vermoedelijk iets mis met de aandrijving. Bv vislijntje er in gedraaid.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 09:10 #551039

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Even een geachtespinsel:
Bij gebruik van een intern koelwatersysteem zit er zowel een pomp op het buitenwater, de impellerpomp, als een pomp op de interne koeling.
Controleer die laatste eens. Als die niet goed rondpompt is de koeling slecht.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 09:35 #551046

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Da´s inderdaad iets dat we nog niet onderzocht hebben @wybeslot. Morgen gaan we verder onderzoeken, nu de boot op haar plaats in Barcelona ligt en er een Volvo-mannetje komt.

Yellowboat: dat van die verkalking heb ik al diverse malen met diverse motoren aan de hand gehad. Dat sluipt er langzaam in en op een gegeven moment bereikt het het toerental waarop je meestal "cruised". Op zich is dat niets vreemds. Het lijkt dan plotseling, maar is het feitelijk niet.
Hier nog een voorbeeldje van een warmtewisselaar van een Yanmar 4JH3.

Bijlage Yanmarwarmtewisselaar.jpg niet gevonden



Dit is allemaal nog wel begrijpbaar......maar waarom dat meer dan dubbele dieselverbruik? Dit is echt een raadsel voor mij?
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 12 sept 2014 09:36 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 09:36 #551047

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Voer je onder helling toen het probleem zich voordeed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 09:38 #551049

Even een geachtespinsel:
Bij gebruik van een intern koelwatersysteem zit er zowel een pomp op het buitenwater, de impellerpomp, als een pomp op de interne koeling.
Controleer die laatste eens. Als die niet goed rondpompt is de koeling slecht.


Nou ja , dat is een centrifugaalpomp en als die kapot zijn hoor je dat wel hoor :evil:
Maar ook de thermostaat zit in het interne circuit en als die niet meer (geheel) open gaat krijg je dat effect ook.
Oplossing als je die niet snel kunt controleren of je geen nieuwe ter beschikking hebt; geheel verwijderen. Dan komt de motor weliswaar niet meer geheel op temperatuur maar dat kan geen kwaad als het maar een paar dagen duurt.

Ad
Laatst bewerkt: 12 sept 2014 09:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 09:43 #551054

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Toen de eerste keer het warmte-alarm begon hadden we tegenwind en dus voornamelijk wat golfslag en aanverwante bewegingen. Maar dus niet zozeer schuingaan.
Maar daarna feitelijk van alles meegemaakt, van windkracht 0 tot 35 en uit alle richtingen, want het was een tocht van 8 dagen.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 09:47 #551056

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Yellow Boat schreef :
Even een geachtespinsel:
Bij gebruik van een intern koelwatersysteem zit er zowel een pomp op het buitenwater, de impellerpomp, als een pomp op de interne koeling.
Controleer die laatste eens. Als die niet goed rondpompt is de koeling slecht.


Nou ja , dat is een centrifugaalpomp en als die kapot zijn hoor je dat wel hoor :evil:
Maar ook de thermostaat zit in het interne circuit en als die niet meer (geheel) open gaat krijg je dat effect ook.
Oplossing als je die niet snel kunt controleren of je geen nieuwe ter beschikking hebt; geheel verwijderen. Dan komt de motor weliswaar niet meer geheel op temperatuur maar dat kan geen kwaad als het maar een paar dagen duurt.

Ad

Inderdaad Ad. Daarom hadden we daar ook niet echt naar gekeken.
De thermostaat hebben we vervangen, want die hadden we als reservedeel. En, zoals ik al zei, er kwam ruim koelwater uit de uitlaat.
We hadden ook al bedacht dat de sensor wellicht kapot was, iets dat ik eerder deze zomer met een Mastervolt generator aan het handje had.

Maar dat verklaart allemaal nog steeds niet het idioot hoge dieselverbruik.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 09:52 #551061

Roland27 schreef :
Da´s inderdaad iets dat we nog niet onderzocht hebben @wybeslot. Morgen gaan we verder onderzoeken, nu de boot op haar plaats in Barcelona ligt en er een Volvo-mannetje komt.

Yellowboat: dat van die verkalking heb ik al diverse malen met diverse motoren aan de hand gehad. Dat sluipt er langzaam in en op een gegeven moment bereikt het het toerental waarop je meestal "cruised". Op zich is dat niets vreemds. Het lijkt dan plotseling, maar is het feitelijk niet.
Hier nog een voorbeeldje van een warmtewisselaar van een Yanmar 4JH3.

Bijlage Yanmarwarmtewisselaar.jpg niet gevonden



Dit is allemaal nog wel begrijpbaar......maar waarom dat meer dan dubbele dieselverbruik? Dit is echt een raadsel voor mij?

Dat soort verschijnselen ken ik ook wel maar bij een juist ontworpen koelsysteem zal verkalken nooit gebeuren.Kalk slaat nl. pas neer bij ca. 50 graden of hoger.
Alleen als door een of andere oorzaak er al te weinig koelwater komt wordt het koelwater aan de buitenwaterkant te warm( en zal er kalk kunnen neerslaan.Dat gebeurt ook als de watersnelheid zo laag wordt dat de stroming langs de pijpjes laminair wordt.
Oorzaak is dat kalk een negatieve oplosbaarheid heeft en daarom bij hogere temperatuur slechter oplost.
En verkijk je er niet op, er zijn zelfs nieuwe motoren waarbij e.e.a. verkeerd is ontworpen. Beta had er tot een paar jaar geleden last van maar heeft e.e.a. aangepast door o.a. een grotere pomp , grotere diameter leidingen en een meerpass warmtewisselaar.
Blijft het buitenkoelwater onder de 45 graden slaat er geen kalk neer.
Dat is ook de reden dat de thermostaat van een direct gekoelde motor meestal op 45 of 50 graden staat afgesteld.
Ad
Laatst bewerkt: 12 sept 2014 09:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 10:47 #551085

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Klopt Ad. Goeie uitleg!

Maar wat veel mensen ook fout doen, is dat ze koelvloeistoffen beginnen te mengen en bijvullen met andere merken of kwaliteiten of er ff wat water bijgooien.

Ik had dit probleem met verkalking dus zelf ook een poos geleden, maar heb nu alleen maar Yanmar koelvloeistof in mijn koelsysteem en niets anders (die merkvloeistoffen zijn over het algemeen toch al beter dan die troep van de bouwmarkt). Als ik al moet bijvullen, dus alleen met die Yanmar vloeistof. De warmtewisselaar is nog keurig schoon (deze winter nog eruit gehad om te checken).
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 11:24 #551097

Dat gaat dan over het interne deel van het koelsysteem.
Daarin zal nooit zo veel kalk neer kunnen slaan dat er problemen ontstaan met de koeling.
In die paar liter vloeistof , al is het puur water, zit veel minder dan één gram kalk ( Calciumcarbonaat) omdat er simpelweg niet meer oplost.De kaljk die er neerslaat is immers Calciumcarbonaat ofwel marmer/kalksteen wat uiteraard nauwelijks in water oplost (tenzij dat water zuur is).
Bij buitenwater is dat uiteraard anders want dat water wordt immers constant ververst.
Dat er in het interne circuit speciale koelvloeistof zit heeft te maken met uiteraard de vorstbeveiliging maar ook het voorkomen van corrosie een de verschillende materialen in de motor. Voorl aluminium legeringen kunnen erg slecht tegen gewoon water en uiteraard zou staal anders roesten.
Met het voorkomen van kalkaanslag heeft koelvloeistof niets te doen.

De kalkaanslag op de foto van Roland27 zal dan ook aan de buitenwaterkant zitten.

Bij directe koeling is dat uiteraard anders. Vandaar dat direct gekoelde motoren ook een veel lagere afstelling van de thermostaat hebben.

Ps. Denk je nou echt dat Yanmar of andere motorfabrikanten hun koelvloeistoffen en smeerolie zelf maken?
Het enige verschil wat er is is de prijs :angry:
Alleen moet je altijd letten op de specificatie op de verpakking. Die moeten overeenkomen met de voorschriften in de manual.Staat die er niet op moet je inderdaad oppassen want bijv. niet alle koelvloeistoffen zijn geschikt voor lichtgewicht motoren met aluminium onderdelen.
Ad
Laatst bewerkt: 12 sept 2014 11:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 15:06 #551166

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Ufff Ad, nu maak je toch wel een kardinale fout.

Je weet toch wel hoe een warmtewisselaar werkt hoop ik?
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 18:01 #551219

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
De pomp van de warmte wisselaar is een centrifugaalpomp, schrijf je. Als het een electrisch aangedreven pompje is kan het versleten zijn en onvoldoende opbrengst hebben. Dat heb ik nl gehad bij mijn Yanmar2GM met Martec koelsysteem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 18:28 #551223

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Klopte naar jouw gevoel de verhouding tussen rpm en snelheid en motor geluid ? Mijn toerenteller geeft niet altijd de juiste toeren aan. En als je dus denkt dat je 2000 klappies doet volgens de teller maar in werkelijkheid doe je er 3000 dan wordt de motor warmer en gaat ook meer diesel gebruiken. Heb je overigens gekeken of je geen diesel lekkage hebt en via de bilge b.v netjes over de muur wordt gepompt ?
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 19:06 #551232

Op die foto van de warmtewisselaar ziet het er uit alsof aan de buitenzijde van de pijpjes het buiten boord water stroomt.

Het (vuile) buitenboord water hoort altijd door de pijpjes te gaan.
De (schone) koelvloeistof stroomt om de pijpjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 19:50 #551247

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Is bij mij ook zo maar vraag me af of dit iets uitmaakt. Het gaat om het uitwisselen van warmte en of dat nu linksom of rechtsom gebeurd maakt naar mijn mening niet zoveel uit. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 12 sept 2014 20:34 #551255

Svalk,

Het is niet voor het warmte uitwisselen, maar voor het onderhoud.

De binnenkant van de pijpjes maak je véél makkelijker schoon dan de buitenkant.

Koelvloeistof is schoon, buitenwater brengt het vuil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 13 sept 2014 07:36 #551310

Roland27 schreef :
Ufff Ad, nu maak je toch wel een kardinale fout.

Je weet toch wel hoe een warmtewisselaar werkt hoop ik?

Dat dacht ik wel.Ik heb er heel wat nagerekend ( wel hele grote in de chemische industrie)
Maar wat bedoel je precies met je opmerking?
Het kan best zijn dat ik wat verkeerds heb opgeschreven maar met alleen schrijven "klopt niet" help je niemand.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 13 sept 2014 10:46 #551350

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Saeftinghe schreef :
Svalk,

Het is niet voor het warmte uitwisselen, maar voor het onderhoud.

De binnenkant van de pijpjes maak je véél makkelijker schoon dan de buitenkant.

Koelvloeistof is schoon, buitenwater brengt het vuil.

Maar misschien een domme vraag, hoe ga je kalk uit de pijpen verwijderen en op een andere manier dan rond de pijpen ?
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 13 sept 2014 12:16 #551357

In de pijpen met een pijpenrager . Wel eentje nemen van hetzelde materiaal als de pijpen , dus meestal messing of koper.Bijv. hier: www.mercateo.nl/kw/pijpenrager/pijpenrager.html
Om de pijpen gaat alleen chemisch dus met een zuur.
Er zitten nl meestal keerschotten/pijpsteunen om de pijpen waardoor je er ook met een dun borsteltje niet doorkomt.
Ad
Laatst bewerkt: 13 sept 2014 12:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl