Roland27 schreef :
:
Maar ik wilde eigenlijk dus het bovenstaande zeggen. Het is precies andersom dan dat jij zegt. De kalk op de foto, zit dus in het interne koelcircuit. En dat gebeurt ook heel regelmatig, vooral door onjuist gebruik van koelvloeistoffen en toevoeging van water. Ik heb er gemiddels 2 a 3 per jaar "onder handen" en ook van diverse motormerken (nu dus weer een Volvo). En de warmtewisselaar op deze foto, kon dus niet meer chemisch gereinigd worden. Kop eraf, kalk grotendeels mechanisch verwijderen, dan chemisch reinigen en daarna de kop er weer oplassen.
Dan moet je me toch eens uitleggen waar die laag kalk in het interne koelcircuit vandaan komt.
Want je moet wel heeeel veel gewoon water toegevoegd hebben om zoveel kalk te krijgen.
En in koelvloeistoffen ( welke kwaliteit ook) zit ook geen kalk omdat dat er net zo slecht in oplost.
Nogmaals , in Nederlands (kraan)water zit hooguit 250 milligram "kalk"( niet alleen Calciumcarbonaat maar ook Magnesiumcarbonaat) per liter.Dat is de norm voor drinkwater.
Om daarmee je koelpijpen met bijv. 0,5 mm te bedekken heb je heel wat liters nodig hoor.
Moet je zoveel bijvullen is er wel meer mis dan alleen kalkaanslag.
Ad