Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 13 sept 2014 14:19 #551379

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Saeftinghe schreef :
Op die foto van de warmtewisselaar ziet het er uit alsof aan de buitenzijde van de pijpjes het buiten boord water stroomt.

Het (vuile) buitenboord water hoort altijd door de pijpjes te gaan.
De (schone) koelvloeistof stroomt om de pijpjes.

Precies. Het water dat van buiten wordt aangezogen, stroomt door de pijpjes, de koelvloeistof die in het motorcircuit zit, stroomt er omheen en daar is de warmtewisseling. Op de foto zie je dus een element dat door steeds maar toevoeging van (gewoon) water helemaal verkalkt is geraakt.

@Yellowboat: ik snap er geen hol van, want ik had een uitbereidere reactie en uitleg geschreven, maar als "bewerking". Maar die is blijkbaar niet doorgekomen. Misschien omdat ik op mijn iPad zat. Waarvoor excuus dan, zo was de reactie wel wat bot ja!!! :whistle:

Maar ik wilde eigenlijk dus het bovenstaande zeggen. Het is precies andersom dan dat jij zegt. De kalk op de foto, zit dus in het interne koelcircuit. En dat gebeurt ook heel regelmatig, vooral door onjuist gebruik van koelvloeistoffen en toevoeging van water. Ik heb er gemiddels 2 a 3 per jaar "onder handen" en ook van diverse motormerken (nu dus weer een Volvo). En de warmtewisselaar op deze foto, kon dus niet meer chemisch gereinigd worden. Kop eraf, kalk grotendeels mechanisch verwijderen, dan chemisch reinigen en daarna de kop er weer oplassen.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 13 sept 2014 15:54 #551392

Svalk,

Yellow heeft het antwoord al gegeven hoe de pijpjes te reinigen.

Bij wat grotere warmte wisselaars een boormachine op een heel lange pijpborstel. » 2 meter en de warmtewisselaar stond iets schuin.
De "schone" kant van het systeem hoeft dan niet open.
Na borstelen werden er kogels door de pijp gerold om zeker te zijn dat ze schoon waren.
15 kogels aan de ene kant er in en maar 14 aan de andere kant eruit.
Toen per pijp een kogel, uit alle pijpen kwam een kogel rollen.
Waar is die ene kogel gebleven?????

Die bleef net in ´t midden van een pijp klemmen, de nieuw kogel stootte de oude door en bleef zelf zitten. Een klein stukje wat vaster ketelsteen. Die ene pijp wat beter borstelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 14 sept 2014 07:56 #551507

Roland27 schreef :
:

Maar ik wilde eigenlijk dus het bovenstaande zeggen. Het is precies andersom dan dat jij zegt. De kalk op de foto, zit dus in het interne koelcircuit. En dat gebeurt ook heel regelmatig, vooral door onjuist gebruik van koelvloeistoffen en toevoeging van water. Ik heb er gemiddels 2 a 3 per jaar "onder handen" en ook van diverse motormerken (nu dus weer een Volvo). En de warmtewisselaar op deze foto, kon dus niet meer chemisch gereinigd worden. Kop eraf, kalk grotendeels mechanisch verwijderen, dan chemisch reinigen en daarna de kop er weer oplassen.

Dan moet je me toch eens uitleggen waar die laag kalk in het interne koelcircuit vandaan komt.
Want je moet wel heeeel veel gewoon water toegevoegd hebben om zoveel kalk te krijgen.
En in koelvloeistoffen ( welke kwaliteit ook) zit ook geen kalk omdat dat er net zo slecht in oplost.
Nogmaals , in Nederlands (kraan)water zit hooguit 250 milligram "kalk"( niet alleen Calciumcarbonaat maar ook Magnesiumcarbonaat) per liter.Dat is de norm voor drinkwater.
Om daarmee je koelpijpen met bijv. 0,5 mm te bedekken heb je heel wat liters nodig hoor.
Moet je zoveel bijvullen is er wel meer mis dan alleen kalkaanslag.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 14 sept 2014 08:42 #551514

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Ik heb helemaal niks toegevoegd, dit is van een warmtewisselaar uit een boot van een klant van mij, die inderdaad doodleuk jarenlang gewoon met water bijvulde met een scheutje koelvloeistof erbij. Hij had ergens vernomen dat water beter koelde dan koelvloeistof........

Ik vind dit soort mensen prima hoor, houdt mij van de straat tenslotte! :whistle:
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 14 sept 2014 09:04 #551522

Volledige motorservice....
Dieselverbruik meer dan verdubbeld...
Staat dat ding nog wel goed op tijd?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 14 sept 2014 09:20 #551529

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Roland27 schreef :
Ik heb helemaal niks toegevoegd, dit is van een warmtewisselaar uit een boot van een klant van mij, die inderdaad doodleuk jarenlang gewoon met water bijvulde met een scheutje koelvloeistof erbij. Hij had ergens vernomen dat water beter koelde dan koelvloeistof........

Ik vind dit soort mensen prima hoor, houdt mij van de straat tenslotte! :whistle:

ik heb ook zulke klanten en probeer ze toch nog steeds weer op te voedden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 14 sept 2014 09:22 #551530

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
It Paradyske schreef :
Volledige motorservice....
Dieselverbruik meer dan verdubbeld...
Staat dat ding nog wel goed op tijd?

een pomp kan niet vanzelf van tijd afgaan en zal bij verkeerd staan niet kopen of slecht.

vreemd verhaal dat hij 2 keer zo veel verbruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo D-75 motor met saildrive met problemen 14 sept 2014 09:58 #551540

Fer schreef :
Roland27 schreef :
Ik heb helemaal niks toegevoegd, dit is van een warmtewisselaar uit een boot van een klant van mij, die inderdaad doodleuk jarenlang gewoon met water bijvulde met een scheutje koelvloeistof erbij. Hij had ergens vernomen dat water beter koelde dan koelvloeistof........

Ik vind dit soort mensen prima hoor, houdt mij van de straat tenslotte! :whistle:

ik heb ook zulke klanten en probeer ze toch nog steeds weer op te voedden.

Nou , op zich hebben die klanten wel gelijk ;) want water heeft een hogere soortelijke warmte dan koelvloeistof en mede doordat het ook een lagere viscositeit heeft is ook de warmteoverdrachtscoëfficient hoger.Dat kan wel 30% uitmaken!
Alleen betekent dat niet dat puur water beter zou zijn want dat is uiteraard niet zo.Immers , koelvloeistof heeft nog andere functies.
Wel is het zo dat bijv. een te hoge concentratie puur antivries (glycol) slechter koelt dan de juiste concentratie , ook omdat boven70% glycol het vriespunt juist weer afneemt :ohmy:
Ook is de 40% die er vaak in koelvloeistof zit eigenlijk voor Nederlandse omstandigheden te hoog ( beschermt tot -35 graden) en kun je er best 30 % van maken door met gedemineraliseerd water te verdunnen als je iets koelvermogen tekort komt.Dan werkt het ook al tot -15 graden.
Wel jaarlijks vervangen dan omdat de anticorrosiemiddelen door de lagere concentratie eerder uitgewerkt zullen zijn
Ad

Bijlage glycolwater.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 14 sept 2014 10:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl