DutchyMarkII schreef :
Is het dan echt zo dat ik 'minder goed' isoleren net zo goed achterwege kan laten of is het wel zo dat alle beetjes helpen?
Alle beetjes helpen, maar de uitdaging zit in de laatste stukken, meestal de luchtdichtheid. Bij mijn Loper ben ik ooit begonnen met een nieuwe motorkist (helemaal luchtdicht, toegangsluiken met tochtstrip en knevels) en ik heb een labirith gebouwd die de verbrandingslucht uit de (niet luchtdichtte) bakskist trekt.
Fase 2 zou zijn om duur dempingsmateriaal te gaan plakken, maar het luchtdicht maken scheelde al zó veel dat ik dat uiteindelijk nooit gedaan heb!
Geluidslekken kun je zien als een parallelschakeling van lek geluiden. Dat betekent dat je de grootste klappen kunt maken door eerst de belangerijkste bronnen aan te pakken. Helaas betekent dit ook dat het steeds moeilijker/duurder wordt om de laatste beetjes mee te nemen
Bij mijn Oceanis is het waardeloos nu: verbrandingslicht wordt via roosters vlakbij de kajuitingang gehaald. Zonder enige demping in feite een open verbinding naar de motorruimte en je zit er vlak naast! Stom ontwerp vind ik en vereist een aardige verbouwing om dit ergens anders weg te gaan halen. Gelukkig is het een zeilboot...