Onze motorkast is een frame van staal (geintegreerd in het casco), met aluminium deuren aan 3 kanten en een aluminium, uitneembare kuipvloer. Op alle metalen delen zitten ontdreuningsplaatjes gelijmd, ook rond de schroefas en boven de schroef. Dit zijn zinkplaatjes van 1mm dik en ongeveer 5 bij 10cm groot. Die plaatjes worden in een onregelmatig patroon met een epoxypasta op de ondergrond verlijmd. Over deze plaaten hebben we dan "Merfocon" van Excalto zitten. Dat zijn schuimplaten met een schuimen onderlaag, dan een zware ontdreuningslaag en vervolgens weer geluidsabsorberendschuim daar overheen. De hele motorkast, behalve de bodem is daar mee beplakt. Het staal is aan de interieurzijde bekleed met een tweecomponenten isolatieschuim van 10cm dik en daar zit 8mm multiplex overheen voor de afwerking.
De beluchtin van de luchtdichte kast vind plaats doormiddel van een 18cm diameter PVC regenpijp die de lucht bij de mast vandaan trekt. Deze pijp is ook weer ingepakt met trillingdempend schuim.
De uitlaat is watergekoeld en heeft twee custombuild geluidsdempers erin zitten. De motor is een 6liter 6 cilinder van 100pk die normaal op 1800 toeren draaid, met een speciaal voor de boot genaakte vaste vierblads met lekker veel speling op het vlak voor minder waterverdringing.
Het resultaat is dat je aan dek niet kun horen dat de motor loopt (alleen als je bij de mast staat, of bij de spiegel waar het water uit de uitlaat komt, en dat je binnen een normaal gesprek kunt hebben zonder dat je luider hoeft te spreken. Een dergelijk laag geluidsniveau is erg prettig als je eens 24 uur of zelfs meer doorhaalt op de motor. Bij een volgende boot zou ik het weer zo doen (tenzij het een licht gewicht race boot is natuurlijk).