@Saeftinghe, natuurlijk, dat kan ook! Nu wel althans! Vandaar dat ik dit dingetje heb gemonteerd. Nu heb ik keuze. Ik geloof dat het oude sensortje op 80 graden "aanslaat", maar ik zou het inderdaad wel iets lager dan 80 zetten.
@rapide: ja. Als je alles dichtmaakt, moet er wel verbrandingslucht blijven toestromen, dus zul je minimaal een luchtaanvoerleiding moeten leggen.
@Philip: stroom genoeg, maar hoe meer stroomverbruik, hoe hoger je dieselverbruik. Naast dat je geen afzuiging wilt hebben als je motor nog steenkoud is.
Aan de andere heren: Jeanneau (en vele andere merken) bouwt twee "flinke ribbelige slangen" (in mijn boot ad 120mm) in die uitkomen in de motorruimte. Eentje komt op halverwege de hoogte uit in de motorruimte, de andere laag bij de bodem. Beiden zijn aangesloten op een "luchthapper" (elk 1), bij mij zitten die vrij hoog op de spiegel geplaatst (en dan gaan ze eerst tot tegen het dek om een zwanenhals te vormen, ivm eventueel water dat erin zou kunnen komen). In 1 van die leidingen zit een ventilator ingebouwd, die, als de lucht boven een bepaalde temperatuur komt (gemeten door een thermisch sensortje) die ventilator doet aangaan. Dat is dus in de buis die hoger in de motorruimte uitkomt.
Dat zal in NL minder belangrijk zijn, maar als je in wat warmere gebieden komt of je vaart een lang stuk op de motor in de zomer (bijv. in Nederland), kan dat best belangrijk zijn. Ik kan me herinneren dat ik op een hete dag het Kielerkanaal deed en toen kwam die ventilator ook gewoon aan.
Dat doen ze dan ook echt niet voor niets als botenbouwers.
Zijsprongetje: in "echte boten"
![:whistle: :whistle:](/media/kunena/emoticons/whistling.png)
zoals Contest, HR, Oyster e.d. hebben ze in die lucht toevoer- en afzuigleidingen weer kleppen zitten, die automatisch of handmatig dichtgaan, zodra er brand in de motorruimte gedetecteerd wordt, waardoor de belangrijkste brandstof voor vuur (lekker verse buitenlucht)wordt afgesneden. Maar dit even ter zijdelingse info.
Het gaat hier dus om
afzuiging van de hete lucht uit de motorruimte, want de andere buis zuigt daarmee op natuurlijke wijze frisse lucht aan (in antwoord op @Fer zijn terechte opmerking).
Deze systemen (diameter buizen, ventilator) zijn natuurlijk gedimensioneerd op de motor en motorruimte.