Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat.

Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 28 feb 2014 19:20 #491365

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Misschien wel een aardige tip:

In mijn Jeanneau zit er in 1 van de buizen tbv de luchtaanvoer danwel -afvoer een klein sensortje (thermo resistor) dat bij een bepaalde (hoge) temperatuur, de afzuigventilator aanzet. Maar in de loop der jaren werkt dat sensortje niet meer. Andere boten die ik ken, hebben weer een knopje waarmee je je ventilator moet aanzetten.

Ik vond ergens op een forum een betere oplossing van iemand (ook met een Jeanneau) die een capillaire thermostaat had bevestigd, waarvan de de temperatuursonde bovenin de motorruimte gemonteerd was en het temperatuurknopje nabij. Simpelweg dat knopje op 80 graden zetten en de ventilator komt keurig aan als de lucht in de motorruimte 80 graden is. Een simpele oplossing voor nog geen 20 euro! (moet je natuurlijk wel een afzuigventilator hebben).

Leek me aardig dit even te delen......


Bijlage Capillarythermostat.jpg niet gevonden



Bijlage Capillarythermostat2.jpg niet gevonden

Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 28 feb 2014 19:21 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 28 feb 2014 19:59 #491382

Ik zou hem op 50 º zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 28 feb 2014 20:24 #491389

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Roland27 schreef :
Misschien wel een aardige tip:

In mijn Jeanneau zit er in 1 van de buizen tbv de luchtaanvoer danwel -afvoer een klein sensortje (thermo resistor) dat bij een bepaalde (hoge) temperatuur, de afzuigventilator aanzet. Maar in de loop der jaren werkt dat sensortje niet meer. Andere boten die ik ken, hebben weer een knopje waarmee je je ventilator moet aanzetten.

Ik vond ergens op een forum een betere oplossing van iemand (ook met een Jeanneau) die een capillaire thermostaat had bevestigd, waarvan de de temperatuursonde bovenin de motorruimte gemonteerd was en het temperatuurknopje nabij. Simpelweg dat knopje op 80 graden zetten en de ventilator komt keurig aan als de lucht in de motorruimte 80 graden is. Een simpele oplossing voor nog geen 20 euro! (moet je natuurlijk wel een afzuigventilator hebben).

Leek me aardig dit even te delen......


Bijlage Capillarythermostat.jpg niet gevonden



Bijlage Capillarythermostat2.jpg niet gevonden




Eugh, wat is het nut van een motorruimte afzuiging anders dan voor een benzine torretje ? :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 28 feb 2014 21:46 #491403

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Waarom niet een 10 cm in doorsnede ribbelslang bij de inlaat en naar een punt bij een buitenrooster of in ieder geval buiten de motorruimte. Voor koeling van de motorruimte heb je meer nodig dan een ventilator en is eigenlijk niet nodig wanneer de motorkoeling goed is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 28 feb 2014 21:53 #491405

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Idd er is een fan die genoeg capaciteit heeft om genoeg lucht naar binnen te krijgen, als het om een diesel gaat.


Natuurlijke luchtstroom werkt het beste voor dieselmotoren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 06:10 #491429

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Pakt de motor zijn lucht voor verbranding uit de motorruimte of via een slang van buiten?

Ik weet bij de MGC, oldtimer met een behoorlijk hoge temperatuur onder de motorkap, dat die beter gaat presteren wanneer de aamgevoerde lucht kouder is. Geen idee of een diesel dat ook heeft. Anderd zie ik geen extra voordeel.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 06:25 #491431

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Proost schreef :
Waarom niet een 10 cm in doorsnede ribbelslang bij de inlaat en naar een punt bij een buitenrooster of in ieder geval buiten de motorruimte. Voor koeling van de motorruimte heb je meer nodig dan een ventilator en is eigenlijk niet nodig wanneer de motorkoeling goed is.
Ik begrijp hieruit dat ik me geen zorgen hoef te maken voor oververhitting bij een goed afgesloten en geisoleerde motorruimte? Omdat mijn Vetus M2.05 eruit moest vanwege een nieuwe demperplaat, heb ik de kans aangegrepen om de motorruimte schoon te maken, alle gaten en kieren af te dichten en de volgende stap is geluidsisolatie waarschijnlijk de gecombineerde van technonautic. Ik vroeg me ook af of ik niet een ventilator nodig had om de warmte af te voeren die nu samen met de herrie langs alle gaten en kieren ontsnapt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 07:07 #491434

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
mgbgt1975 schreef :
Pakt de motor zijn lucht voor verbranding uit de motorruimte of via een slang van buiten?

Ik weet bij de MGC, oldtimer met een behoorlijk hoge temperatuur onder de motorkap, dat die beter gaat presteren wanneer de aamgevoerde lucht kouder is. Geen idee of een diesel dat ook heeft. Anderd zie ik geen extra voordeel.

ja hoor, hoe kouder de aangezogen lucht, hoe meer de lucht kan uitzetten in de cylinders, dus hoe meer brandstof er geïnjecteerd kan worden, dus meer pk's
daarom zetten ze soms een interkoeler op een motor die de aangezogen lucht koelt via koelribben
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 08:02 #491447

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Daarnaast is het vooral voor de dynamo ook wel fijn om zijn ding te doen in een omgeving onder de zeg 60 graden. Die zit vaak in een hoekje van de motor ruimte met weinig flow (vaak alleen van zijn eigen fan) en is nogal eens geconstrueerd met koeling van rijwind in het achterhoofd. Daar zou ik me op richten.

Overigens snap ik het gedoe met een een sensor niet helemaal. Ik zou hem gewoon zo schakelen dat de ventilator draait als de motor ook draait. Dan heb je immers stroom zat en geluidsproblemen zal het ook niet extra geven tov de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 08:07 #491449

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
@Saeftinghe, natuurlijk, dat kan ook! Nu wel althans! Vandaar dat ik dit dingetje heb gemonteerd. Nu heb ik keuze. Ik geloof dat het oude sensortje op 80 graden "aanslaat", maar ik zou het inderdaad wel iets lager dan 80 zetten.

@rapide: ja. Als je alles dichtmaakt, moet er wel verbrandingslucht blijven toestromen, dus zul je minimaal een luchtaanvoerleiding moeten leggen.

@Philip: stroom genoeg, maar hoe meer stroomverbruik, hoe hoger je dieselverbruik. Naast dat je geen afzuiging wilt hebben als je motor nog steenkoud is.

Aan de andere heren: Jeanneau (en vele andere merken) bouwt twee "flinke ribbelige slangen" (in mijn boot ad 120mm) in die uitkomen in de motorruimte. Eentje komt op halverwege de hoogte uit in de motorruimte, de andere laag bij de bodem. Beiden zijn aangesloten op een "luchthapper" (elk 1), bij mij zitten die vrij hoog op de spiegel geplaatst (en dan gaan ze eerst tot tegen het dek om een zwanenhals te vormen, ivm eventueel water dat erin zou kunnen komen). In 1 van die leidingen zit een ventilator ingebouwd, die, als de lucht boven een bepaalde temperatuur komt (gemeten door een thermisch sensortje) die ventilator doet aangaan. Dat is dus in de buis die hoger in de motorruimte uitkomt.

Dat zal in NL minder belangrijk zijn, maar als je in wat warmere gebieden komt of je vaart een lang stuk op de motor in de zomer (bijv. in Nederland), kan dat best belangrijk zijn. Ik kan me herinneren dat ik op een hete dag het Kielerkanaal deed en toen kwam die ventilator ook gewoon aan.
Dat doen ze dan ook echt niet voor niets als botenbouwers.

Zijsprongetje: in "echte boten" :whistle: zoals Contest, HR, Oyster e.d. hebben ze in die lucht toevoer- en afzuigleidingen weer kleppen zitten, die automatisch of handmatig dichtgaan, zodra er brand in de motorruimte gedetecteerd wordt, waardoor de belangrijkste brandstof voor vuur (lekker verse buitenlucht)wordt afgesneden. Maar dit even ter zijdelingse info.

Het gaat hier dus om afzuiging van de hete lucht uit de motorruimte, want de andere buis zuigt daarmee op natuurlijke wijze frisse lucht aan (in antwoord op @Fer zijn terechte opmerking).

Deze systemen (diameter buizen, ventilator) zijn natuurlijk gedimensioneerd op de motor en motorruimte.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 01 mrt 2014 08:08 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 08:32 #491458

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
tcdehoog schreef :

ja hoor, hoe kouder de aangezogen lucht, hoe meer de lucht kan uitzetten in de cylinders, dus hoe meer brandstof er geïnjecteerd kan worden, dus meer pk's
daarom zetten ze soms een interkoeler op een motor die de aangezogen lucht koelt via koelribben
ton

Vandaar de vraag of de motor de lucht uit de motorruimte haalt of rechtstreeks van buiten. Dat bepaald of het zin heeft of niet.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 08:46 #491461

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Op onze Jeanneau dezelfde constructie. Koude lucht van buiten via 120 mm slang en afvoer van warme lucht naar buiten.
Die ventilator gaat bij plm 50° draaien.
Overigens maakt die ventilator veel meer geluid dan de motor (die je vrijwel niet hoort in de kuip).
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 09:42 #491472

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Eerlijk gezegd vind ik, net als Svalk en anderen, een afzuigfan overbodig.
De motor zuigt zoveel lucht aan dat de motor ruimte daardoor redelijk koel blijft. Een heel klein dieseltje zuigt ongeveer 1000 liter per minuut lucht aan wanneer het vol toerental(3000) draait.
Door gebruik van een afzuigfan wordt een extra onderdruk gecreerd in de motorruimte waardoor de motor weer minder luchtgewicht aan zal zuigen.
De meest zeiljachten hebben dus ook geen afzuigfan.
Alleen in geval van een benzine binnenboord motor is dit wel het geval.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 01 mrt 2014 09:52 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 11:02 #491491

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
En wat nu als je de ventilator in de aanvoerslang plaatst? Of is een overdruk net zo erg als een onderdruk.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 11:12 #491495

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Bij overdruk blaas je motorluchtjes langs luchtlekkages in de kajuit.
Alhoewel je met zo'n ventilator niet veel overdruk zal krijgen.
Dus weg met de luchtjes en warme lucht. B)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 14:01 #491517

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
douwe schreef :
Eerlijk gezegd vind ik, net als Svalk en anderen, een afzuigfan overbodig.
De motor zuigt zoveel lucht aan dat de motor ruimte daardoor redelijk koel blijft. Een heel klein dieseltje zuigt ongeveer 1000 liter per minuut lucht aan wanneer het vol toerental(3000) draait.
Door gebruik van een afzuigfan wordt een extra onderdruk gecreerd in de motorruimte waardoor de motor weer minder luchtgewicht aan zal zuigen.
De meest zeiljachten hebben dus ook geen afzuigfan.
Alleen in geval van een benzine binnenboord motor is dit wel het geval.

Ik zal de botenbouwers in deze wereld melden dat jij en Svalk e.e.a. overbodig vinden. ;)

De stelling dat de meeste zeiljachten dus ook geen afzuigfan hebben is domweg niet waar. Sterker nog, ik ken geen zeiljachten die zo´n ding niet hebben. Maar dat zal wellicht ook met de afmetingen en het motorvermogen te maken hebben.

@Faran: inderdaad, het is best wel een roemoerig ding die ventilator. Ik heb hem inmiddels in een "geluidspakje" gedaan dat ik nog van een Land Rover overhad, dat maakt wel het nodige verschil.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 14:54 #491525

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Sorry Ronald, maar ik heb 2 boten zonder fan en zeil regelmatig op andere boten mee die ook geen fan hebben.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 15:09 #491529

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
Motorruimte afzuigen, nog nooit over nagedacht, maar kan best wel nuttig zijn.
Al denk ik eerder dat dit nuttig is vlak nadat je de motor gestopt heb, dus de zodra de motor stopt met lucht aanzuigen en de 'natuurlijke' stroom wegvalt.

maar als die er vanaf de bouw al in zit, zal die er vast voor een reden zitten.

80 graden lijkt mij wel aan de warme kant, maar boven de motor kan de temperatuur al snel oplopen. Misschien interesant om eens een paar metingen te doen.

oh en voor jullie verder gaan met mijne heeft er geen, mijne wel, niet wel niet wel niet wel, enzovoorts.
Niet elke boot is hetzelfde.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2014 15:09 door BartWNL. Reden: denk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 15:26 #491539

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Het probleem zit m in dat lucht nagenoeg geen koelend effect heeft, op een collega forum (jawel die van de motorboten :blush: ) werd aangegeven dat, om de motorruimte extra te koelen met lucht zeer grote hoeveelheden lucht nodig zijn waardoor we een veelvoud van ventilatoren die we op onze boten gebruiken nodig zouden hebben. De waterkoeling zou ruim voldoende moeten zijn om oververhitting in de motorruimte tegen te gaan. Dit druist tegen mijn gevoel in maar indien waar dan kan ik de kosten van een ventilator uitsparen en volstaan met een slang bij mijn luchtinlaat waar dan ook nog eens de generator naast zit en dus ook wat extra lucht krijgt. Wie kan dit (wetenschappelijk) onderbouwen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 15:27 #491540

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
BartWNL, het heeft niks met "de mijne wel en jouwe niet" te maken. Nogmaals, Douwe zegt dat dat meeste zeiljachten geen afzuigventilator hebben, en dat is dus gewoon niet waar.

Zoals ik al aangaf, dat zal dan wel met de afmetingen van de boten te maken hebben. Op kleinere boten tot (ik doe een gooi) 30 voet zal je het niet snel vinden nee.

Ik vaar op gemiddeld 30 tot 40 (of meer) verschillende jachten per jaar en die hebben allemaal, zonder uitzondering ventilatiesystemen (motorruimte afzuiging), maar dat zijn allemaal jachten van 14 tot 22 meter (mijn eigen boot is maar een ukkie in vergelijk).

Maar, alle Jeanneau´s (misschien niet te kleinsten) hebben dit systeem, dus waarschijnlijk alle Beneteau´s ook. Hebben we het dus wel over de grootste bootjesbouwer ter wereld, buiten de al eerder door mij genoemde merken.

Enfin, het doet er ook niet toe allemaal.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 15:35 #491543

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
Er even van uit gaande dat wat Rapide zegt klopt, dat lucht weinig koelend vermogen heeft.
waarom zit er dan een afzuig instalatie? met welk doel is deze bedacht en geïnstaleerd, dat vraag ik me nu weer af.

als het namelijk niet koelen is, dan heeft aansturing door een thermostaat toch ook weinig zin?

Ik denk wel dat wat Rapide zegt klopt, lucht heeft veel minder koelend vermogen dan bijvoorbeeld water.
maar wat wil je koelen? het motorblok? de lucht in de motorkast, of de wanden van de kast? zodat de warmte die het blok uitstraalt niet door het schip heen gaat.

het blijft interesant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 15:41 #491544

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
BartWNL: het zal er ook mee te maken hebben dat bij grotere jachten er meer in de motorruimte zit dan alleen een motor. Bijvoorbeeld een aircon unit, watermaker, boiler, acculaders, etc. Bij HR´s hangt er meestal ook nog de poeptank van de eigenaarshut in. Blijft het allemaal wel lekker warm en zacht van!! :woohoo:
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 15:51 #491550

Ik heb de orginele ventilator, die nog al wat stroom verbruikte, vervangen door een computerventilatoertje dat 0,5 A of zoiets verbruikt.
Kan geen verschil merken in temperatuur met de orginele ventilator. Net onder de 50º denk ik, handwarm.

Zou het niet de bedoeling kunnen zijn om stank af te voeren, die anders ìn de boot zou komen, en om verzamelen van brandbaar gas af te voeren, ook diesel verdampt en is brandbaar, iets minder risico dan benzine.
Maar baat het niet het schaadt zeker niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 16:04 #491557

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Het zijn inderdaad stroomvreters! Bij een aantal jachten waar ik op vaar, moet je de ventilator handmatig aan- en uitzetten en dus doe je wat Saeftinghe zegt, je zuigt warmte en evt gassen (en luchtjes) weg, nadat de motor uit is gezet.

Echter op mijn boot: motor uit, ventilator uit. Dus daar gaat die vlieger niet op. Misschien kan ik beter ook nog een aparte aan/uit knop inbouwen, zodat de ventilator ook nadat de motor is uitgezet, de lucht uit de motorruimte kan wegzuigen. En vergeten uit te zetten doe je niet, want het dingt zoemt behoorlijk. :lol:
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorruimte afzuigventilator middels thermostaat. 01 mrt 2014 16:28 #491568

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
afzuigen van (schadelijke) gassen dus.

@Roland27 je zou er ook een tijdschakelaar tussen kunnen knopen dat de ventilator nog zoveel tijd door draaid nadat de motor gestopt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl