BartWNL schreef :
afzuigen van (schadelijke) dus.
@Roland27 je zou er ook een tijdschakelaar tussen kunnen knopen dat de ventilator nog zoveel tijd door draaid nadat de motor gestopt is.
Mijn idee is ook dat het voornamelijk voor de afvoer van kwalijke ruikende diesel en olie lucht is.
Dat daarbij de temperatuur ook iets daalt is ook meegenomen.
Je zou er inderdaad een tijdschakelaar kunnen inzetten, maar dan is de vraag, welke tijd zet je in op de tijdschakelaar ?
Want er is een groot verschil tussen de seizoenen, kwestie van temperatuur buiten, en ook in de motorruimte.
Mijn advies, zet voorlopig gewoon een schakelaar, en bekijk of je veel gebruiksgemak zou bijrijgen indien je een tijdschakelaar bijplaatst.
Ik denk dat het de moeite niet loont.
Gewoon schakelaar op na start motor,
en schakelaar af zodra het in de machineruimte wat (koeler is)
(minder onaangenaam ruikt).
Zorg evoor dat je die schakelaar gemakkelijk en snel kan bedienen, want bij brand ik de machineruimte moet die onmiddelijk uit !
Eigenlijk zou je ook het afvoerkanaal moeten kunnen sluiten om een eventueel onstaane brand geen zuurstof te geven, zodat deze snel dooft.
(Of sneller dooft zodra je er nog extra CO2 doormiddel van de CO2 brandblusser bijspuit.)
Maar laten we vooral hopen dat je die situatie nooit tegenkomt.