jessejohn schreef :
ik vind het appart dat het zo is afgebroken, als dit al zo afbreekt in wat voor staat is de complete as dan?
Inderdaad een merkwaardige breuk als je bedenkt dat die door handkracht is veroorzaakt maar of je nu gelijk ook aan de rest van de as moet twijfelen?
Maar ik word zo langzamerhand wel wat nieuwsgierig naar de lengte van het overgebleven stuk as Gallus Gallus.
Mocht dat niet lang genoeg zijn of lukt het je niet, om wat voor reden dan ook, de oplossing van Koko te realiseren, zie ik nog wel een andere mogelijkheid, met een absoluut minimum aan handelingen aan je motor, de handstart te herstellen.
Ik stel me dat als volgt voor:
-Slijp de as in zoals in een vorige post beschreven (met de waarschuwing van Joop66 in het achterhoofd). De buis die in de weg zit kun je na het losdraaien van twee boutjes weg pakken meen ik me te herinneren (had ooit ook zo'n type motor).
-Neem een stuk buis die om de as en in de buis past.
-Boor op het eind van de buis twee gaten overdwars waar je een pen doorheen steekt die ook in de sleuf past. Een plaatje er in kan ook en is sterker en wellicht makkelijker te maken.
-Als je nu buis op de as schuift kun je de as ronddraaien. De pen in de sleuf neem de as mee.
Helaas neemt de as, als de motor aanslaat, ook de buis/slinger mee. Niet de bedoeling.
Dit probleempje kun je oplossen door de buis op de ratel van een ratelsleutel (heet zo'n ding zo?), zoals je die b.v. bij een dopsleutelset vindt, te zetten.
Maak nu op het andere eind een handvat om te draaien, en je hebt de handstart mogelijkheid weer terug.