gallus gallus schreef :
Alweer bedankt voor de input.
Er komen diverse hele en halve oplossingen voorbij, en ook tips en suggesties.
Boeiend om de diversiteit te zien: de proffesionele techneut adviseert de meest deugdelijke en betrouwbare oplossing die te complex en kostbaar is. Anderen adviseren om het te negeren omdat het niet nodig zou zijn bij een functioneel electrisch systeem. Ja, vuurpijlen zijn niet nodig als...
En de knutselaars kijken naar een haalbare tussenoplossing die wellicht geen 100% betrouwbare oplossing zal zijn maar in geval van nood grote kans tot succes geeft.
Ik heb met de suggesties nu de richting van de overschuif huls gekozen. Ik stel mij voor dat ik inderdaad wat spi-banen erin kan slijpen waar dan in de overschuif huls groeven invallen.
Ik ga morgen naar de boot en wat maten meten.
Het aanslingeren van zo'n blokje is zo mooi om te doen: de boel op toeren zwengelen en dan de kleppenlichter dichtgooien, op de compressieslag komt het bijna tot stilstand, door de massa van het lompe vliegwiel mept hij er doorheen en met een traag toenemend ' flof--flofflof-floffloflofflof komt het ding op toeren.
En als hij wel doodslaat nog een keer opnieuw met extra veel enthousiasme en dan breekt er wel eens wat af...
Gallus
Ik heb mijn hele werkzame leven als hoofd engineering gewerkt bij de grootste pompenfabriek van Nederland.
Een van de producten was een zuigerpomp die gebruikt wordt voor bronnering van bouwputten en (aardgas)leidingsleuven. Deze pompen worden hoofdzakelijk aangedreven door kleine (Hatz) dieselmotoren alle met handstart. Ik weet niet of de Nederlandse gebruikers ook zo kickten op het starten als GG. Wat ik wel weet is dat de kleine Philipeintjes die in het Midden Oosten deze pompen moeten starten er veel moeite mee hebben, zeker omdat je niet allen de motor aan het tornen bent maar tevens de pomp omdat deze door V-snaar aangedreven wordt. We hebben er voor deze markt later centrifugaal koppelingen opgebouwd.
Gallus Gallus,ik zou me bij het aanzwengelen met de "prutsconstructies", vergeef me het woord, niet veilig voelen omdat er bij het zwengelen een behoorlijke dwarskracht op het verlengde asstukje komt te staan (centrering van de zwengel). De originele asstomp is niet voor niets afgebroken! Weliswaar was er een verzwakking door het dwarsgat, maar sterker dan origineel kun je het waarschijnlijk niet maken. Bij het plotseling afbreken loop je grote kans dat je ongewild met iets hards op je Spirit in aanraking komt, zeker als je ook nog met je ene hand de kleppenlichter dicht moet gooien. Mijn advies "vergeten"!
gr,
Ger