Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MD7a uitelkaar - koprevisie

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 24 dec 2013 13:14 #470142

  • rdo
  • rdo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Je hebt wel een speciale tang(klem) nodig om de klepschotels tegen de veren in te kunnen duwen zodat je dat de klepspietjes kan verwijderen.


Fer even niet meelezen..

Grote dop op het veerschoteltje en er een harde klap met een hamer op geven. ( niet in de boot, maar op een schone werkbank zodat je eventueel wegspringende onderdelen weer terug kan vinden. :whistle: )

Rens.
Laatst bewerkt: 24 dec 2013 13:17 door rdo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 24 dec 2013 13:27 #470149

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
rdo schreef :
Je hebt wel een speciale tang(klem) nodig om de klepschotels tegen de veren in te kunnen duwen zodat je dat de klepspietjes kan verwijderen.


Fer even niet meelezen..

Grote dop op het veerschoteltje en er een harde klap met een hamer op geven. ( niet in de boot, maar op een schone werkbank zodat je eventueel wegspringende onderdelen weer terug kan vinden. :whistle: )

Rens.

Maarrrr! Zo kun je de boel niet monteren :laugh:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 24 dec 2013 13:52 #470164

Er zijn allerlei manieren om dat te doen amar dat slaan is wel veruit de slechtste.
Ik heb zoiets ook al meerdere keren gedaan zonder speciaal gereedschap.Alleen een beetje lastig uit te leggen. :ohmy:
Koop beter gewoon een klepveertang-klepveerspanner , dat is echt het makkelijkst en zo duur ook weer niet.
www.autogereedschap.com/a-2685...verseel-laser-tools/
www.marktplaats.nl/a/auto-dive...iverse-modellen.html
www.draaijers.nl/index.php?cPa...o7i7t0hld6e1bc0h6m90
www.forcetools-kepmar.eu/FC-62106-Klepverentang
En er zijn nog veeeel meer modellen en adressen.
Google maar eens op afbeeldingen.
Ad
Laatst bewerkt: 24 dec 2013 13:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 24 dec 2013 13:52 #470165

  • rdo
  • rdo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Als je geen tang kun lenen en geen mogelijkheid hebt er een te improviseren met een grote lijmtang, kan je natuurlijk ook de kop bij een motorrevisie bedrijf in de buurt laten demonteren. Kan ze daar ook meteen de wasmachine in.
Zullen ze denk ik echt geen groot bedrag voor rekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 24 dec 2013 16:16 #470211

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Geen grote bedragen :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 24 dec 2013 16:17 #470212

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
rdo schreef :
Je hebt wel een speciale tang(klem) nodig om de klepschotels tegen de veren in te kunnen duwen zodat je dat de klepspietjes kan verwijderen.


Fer even niet meelezen..

Grote dop op het veerschoteltje en er een harde klap met een hamer op geven. ( niet in de boot, maar op een schone werkbank zodat je eventueel wegspringende onderdelen weer terug kan vinden. :whistle: )

Rens.


Het os om dat het kerst avond is maar anders
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 24 dec 2013 16:23 #470217

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als je een grote bankschroef heb kan je die gebruiken (zie mijn site) of een tank kopen kost ook niet zo veel en daarna weer op mp zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 24 dec 2013 16:25 #470218

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Een verstuiver kan behoorlijk vast zitten, weken, weken en nog eens weken in wd40 of een ander kruipolie.

Regelmatig met een kunststofhamer tegen de verstuiver tikken

Dit kan wel dagen duren voordat de verstuiver zich gewonnen geeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 24 dec 2013 17:04 #470225

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Gelukt met jullie hulp mannen! Thx. Zal straks ff uitgebreid verslag doen, nu eerst verplicht gourmetten met de schoonfamilie.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 25 dec 2013 10:52 #470366

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Okay, e.e.a dus gisteren gelukt met jullie hulp. Dat wil zeggen het lichten van de kop en verwijderen van de verstuivers. Het liften ging nét, zonder het blok van zijn fundament te hoeven verwijderen.
De verstuivers heb ik meerdere malen met WD40 ingespoten, zoals FER al tipte en steeds voorzichtig met een hamer beklopt. Uiteindelijk met een hele grote schroevendraaier onder de plaatjes van de verstuiver en daar impulstikjes op gegeven. Dat gewoon een tijd blijven doen. De eerste minuten gebeurde er dan niks, uiteindelijk kwam de verstuiver voorzichtig los. Voor de tweede verstuiver had ik hulp en hebben we hetzelfde gedaan, maar, ook nog met een steeksleutel eronder zodat er ook een gelijkmatige druk omhoog werd uitgeoefend. Dit leek nog beter te werken!

Ik heb gemerkt dat na het lichten van de kop en het verwijderen van de resten pakking het bijna onmogelijk is om echt helemaal geen kruimel in je cilinder te krijgen. Voor montage ga ik daar dus even met de stofzuiger in en dan nog een keer met perslucht nablazen.

Cilinder en cilinderwand

Cilinderwand leek me prachtig, geen groeven en krassen, ziet er goed uit volgens mij. De bovenkant van de zuiger ook, die is mooi egaal grijs wat volgens mij duidt op een uitstekende verbranding. Eens?


Bijlage WP_20131224_039.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20131224_040.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20131224_041.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20131224_047.jpg niet gevonden



Koelkanalen
Wat goed te zien is na liften van de kop is dat de koelkanalen inderdaad behoorlijk dicht zitten. Zie deze foto: de 8mm kanaaltjes aan de voorkant van het blok zitten zo goed als dicht. Precies die voorkant waar hij veel te warm werd! (zie andere post)

Bijlage WP_20131224_019_2013-12-25.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20131224_038.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20131224_035.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20131224_029_2013-12-25.jpg niet gevonden



Kop
Daarnaast vond ik de kop zelf er ook netjes uitzien. Redelijk egaal zwarte kleppen zonder veel aanslag of wat dan ook:

Bijlage WP_20131224_022.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20131224_024.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20131224_025.jpg niet gevonden



Next steps zijn nu:

-Vrijmaken alle koelkanalen
-Demonteren kleppen en polijsten klepzittingen
-Vernieuwen klephoedjes???
-Kop laten vlakken
-Laten afpersen/testen verstuivers

voor a.s. vrijdag staat nu eerst het vrijmaken van de koelkanalen op het programma. Dat wordt nog wel een uitdaging verwacht ik, omdat je geen idee hebt hoe de kanalen lopen. Het bovenste gedeelte van de koelkanalen vrijmaken is eenvoudig. Voorzichtig uitboeren met een 8mm boortje. Maar, daarna? Maar gewoon proberen met een trekveer denk ik. En spoelen met zoutzuur, zoals Mr Tack heeft gedaan. Daarnaast de vriesdoppen waar ik makkelijk bij kan eruit halen en ook vanaf die plekken maar reinigen. En dan maar hopen dat je alle kanalen ook onderin goed te pakken hebt, maar, dat blijft gokken ben ik bang. Een dwarsdoorsnede van de loop van de kanalen zou ideaal zijn voor zo'n klusje!

Bijlage WP_20131224_027.jpg niet gevonden



Hoe dan ook, we zijn weer een stapje verder. Op naar vrijdag!
Bijlagen:
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 25 dec 2013 11:23 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 25 dec 2013 11:11 #470375

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Ik zou niet weten hoe maar je zou eigenlijk een circulatiepompje moeten hebben zodat je b.v. met verdunde HCL of oxaalzuur kunt circuleren en zo de kalk en roest kunt oplossen en dus lekker in beweging kunt houden. Ik heb geen idee of en hoe ik dit zou moeten maken maar de "raderen" draaien. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 25 dec 2013 22:01 #470494

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Kop vlakken is niet nodig.

Vlakken van een kop word alleen gedaan als deze krom doordat deze te warm is geweest .

Als een gietijzer kop te warm is geweest scheurt deze en een aluminium koppen trekt krom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 26 dec 2013 07:26 #470516

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
lektest de klepjes voor demontage met een beetje diesel.
dan weet je meteen welke lek zijn.
erg handig als je de kleppen op de zitting gaat slijpen.
goed de kleppen bij zijn klepzitting houden door deze te markeren.
ziet er trouwens allemaal goed uit, koel probleem oplossen en alles weer opfrissen en je kan weer voorruit.

succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 26 dec 2013 07:45 #470517

svalk schreef :
Ik zou niet weten hoe maar je zou eigenlijk een circulatiepompje moeten hebben zodat je b.v. met verdunde HCL of oxaalzuur kunt circuleren en zo de kalk en roest kunt oplossen en dus lekker in beweging kunt houden. Ik heb geen idee of en hoe ik dit zou moeten maken maar de "raderen" draaien. B)
De eigen pomp van de motor zou ik maar niet gebruiken met zuur :evil:
Er zijn echter goedkope kunststof impellerpompjes te koop die je bijv. met een boormachine kunt aandrijven of een kleien electromotor.
www.google.nl/search?q=pomp+op...ource%3F%7D&tbm=shop
Alleen zullen die , zeker met zoutzuur , niet het eeuwige leven hebben want bijv. metalen asje zal op den duur wel oplossen.
De rest lijkt me eigenlijk simpel.
Zorg wel dat je een open systeem houd anders kan de ontwijkende CO2 niet weg en dan gaat het vreselijk mis.
Dus het beste is via een "expansievaatje".
Ad
Laatst bewerkt: 26 dec 2013 07:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 26 dec 2013 23:30 #470681

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Okay, kop vlakken dus niet perse nodig. Fransb, hoe bedoel je met het testen van de kleppen met een beetje diesel? Via de boovenkant van de kop, bij de veer, wat diesel erin laten lopen?

Ik werd nog wel geattendeerd op iets opvallends in de cilinderwand. Had het zelf eerst nog niet gezien, maar, nu zie ik het ook duidelijk. Ben benieuwd wat het is en zal morgen daar als eerste eens goed gaan voelen. Maar, kijk maar eens naar deze foto's. Wat denken jullie hiervan?

Bijlage WP_20131224_017.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20131224_010.jpg niet gevonden

FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 27 dec 2013 07:08 #470705

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
nee wat diesel laten lopen in de ingangs en uitgangskanalen.
zoals hier vanaf 3:17
Laatst bewerkt: 27 dec 2013 07:09 door fransb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 27 dec 2013 09:01 #470732

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
mystudio schreef :
Okay, kop vlakken dus niet perse nodig. Fransb, hoe bedoel je met het testen van de kleppen met een beetje diesel? Via de boovenkant van de kop, bij de veer, wat diesel erin laten lopen?

Ik werd nog wel geattendeerd op iets opvallends in de cilinderwand. Had het zelf eerst nog niet gezien, maar, nu zie ik het ook duidelijk. Ben benieuwd wat het is en zal morgen daar als eerste eens goed gaan voelen. Maar, kijk maar eens naar deze foto's. Wat denken jullie hiervan?

Bijlage WP_20131224_017.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20131224_010.jpg niet gevonden


De voeringen zijn glad en kijk of er geen stootrand zit op het bovenste deel. Ideaal zal zijn als ze gehoond worden en de zuigers terug gezet worden met nieuwe zuigerveren. De kleppen zou ik in ieder geval schuren.
Je hebt dan weer voor vele jaren geen omkijken naar de motor.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 27 dec 2013 10:00 #470738

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
@Fransb: dank, duidelijk.

@Douwe: het ging mij voornamelijk om de 2 strepen in de cilinderwand die zichtbaar zijn op de laatste 2 foto's. Die waren me nog niet opgevallen. Stootranden heb ik geloof ik niet echt kunnen voelen, dat lijkt dus goed. De strepen baren me toch wel wat zorgen. Zal dat als eerste eens even gaan bevoelen en beter fotograferen als ik op de boot ben.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 27 dec 2013 10:14 #470741

Mmm , kon wel eens ter plaatse van de sloten van de zuigerveren zitten.
Wat dat zegt weet ik niet maar misschien zijn die niet best meer?
Daar kan Fer vast meer over zeggen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 27 dec 2013 11:23 #470758

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
Mmm , kon wel eens ter plaatse van de sloten van de zuigerveren zitten.
Wat dat zegt weet ik niet maar misschien zijn die niet best meer?
Daar kan Fer vast meer over zeggen.
Ad
Het slot zou t.g.v. slijtage van de veren en de voering te groot kunnen zijn.
Het zou er ook op kunnen duiden dat de zuigerveren vast zitten in de groef en dat je daar ter plaatse gas doorslag hebt en daardoor verkleuring en/of plaatselijke
extra slijtage op de voering. Veren moeten los zitten om gelijkmatig tegen de voering te drukken. Ook moeten ze verspringend op de zuiger zitten.
Vandaar mijn eerdere opmerking om te honen en veren te vernieuwen, dus de zuigers te demonteren.
Nog een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de koeling t.p.v. de verkleuring heel slecht is.
Dit n.a.v. de vervuiling van de koelruimtes rond de voering.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 dec 2013 12:38 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 27 dec 2013 14:09 #470782

Mmm , ik vrees een paar overeenkomsten met het MD11 draadje te zien opdoemen.... :ohmy:
www.zeilersforum.nl/index.php/.../457086-md11d-uiteen
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 27 dec 2013 15:59 #470809

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Wat ik raar vind, is dat op de eerste foto's van de gedemonteerde motor (op 25/12) er geen spoor te zien is van die twee sporen op de cylinderwand.
Laatst bewerkt: 27 dec 2013 15:59 door Vipe6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 27 dec 2013 17:22 #470828

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
waarschijnlijk stukje kool dat tussen de zuiger en de cilinder zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 27 dec 2013 20:51 #470888

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
@Vipe6: het is de hoek van de foto die het duidelijker of minder duidelijk zichtbaar maakt. Als je goed kijkt kun je het ook bij een van de andere foto's al een beetje zien, echter, deze twee foto's kwam het het duidelijks naar voren en die had ik oorspronkelijk niet gezien/geplaatst.

Oef, ben nu benieuwd of ik er morgen achter kan komen.

@Fer: stukje kool tussen cilinderwand lijkt me niet ernstig. Maar, hoe kom ik er achter wat het echt is? Morgen ga ik twee dingen proberen:

1. goed voelen, voelt het anders, ruwer, gladder, groef?
2. Test met thinner. Beetje thinner in beide cilinders gooien. Vloeit de ene veel sneller weg dan de andere, dan is dat ook een teken

Nog andere suggesties die voorkomen dat ik toch nog het hele blok uit elkaar moet schroeven? Voor de duidelijkheid: de koprevisie is ten gevolge van koelproblemen. Niet omdat hij niet goed startte. Dat deed hij namelijk uitstekend!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 27 dec 2013 21:10 #470897

  • rdo
  • rdo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Yellow Boat schreef :
Mmm , ik vrees een paar overeenkomsten met het MD11 draadje te zien opdoemen.... :ohmy:
www.zeilersforum.nl/index.php/.../457086-md11d-uiteen
Ad
Het verschil is alleen dat een md7a helaas geen verwijderbare bussen heeft waardoor schoonmaken een stuk lastiger is.
Laatst bewerkt: 27 dec 2013 21:12 door rdo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl