Okay, e.e.a dus gisteren gelukt met jullie hulp. Dat wil zeggen het lichten van de kop en verwijderen van de verstuivers. Het liften ging nét, zonder het blok van zijn fundament te hoeven verwijderen.
De verstuivers heb ik meerdere malen met WD40 ingespoten, zoals FER al tipte en steeds voorzichtig met een hamer beklopt. Uiteindelijk met een hele grote schroevendraaier onder de plaatjes van de verstuiver en daar impulstikjes op gegeven. Dat gewoon een tijd blijven doen. De eerste minuten gebeurde er dan niks, uiteindelijk kwam de verstuiver voorzichtig los. Voor de tweede verstuiver had ik hulp en hebben we hetzelfde gedaan, maar, ook nog met een steeksleutel eronder zodat er ook een gelijkmatige druk omhoog werd uitgeoefend. Dit leek nog beter te werken!
Ik heb gemerkt dat na het lichten van de kop en het verwijderen van de resten pakking het bijna onmogelijk is om echt helemaal geen kruimel in je cilinder te krijgen. Voor montage ga ik daar dus even met de stofzuiger in en dan nog een keer met perslucht nablazen.
Cilinder en cilinderwand
Cilinderwand leek me prachtig, geen groeven en krassen, ziet er goed uit volgens mij. De bovenkant van de zuiger ook, die is mooi egaal grijs wat volgens mij duidt op een uitstekende verbranding. Eens?
Bijlage WP_20131224_039.jpg niet gevonden
Bijlage WP_20131224_040.jpg niet gevonden
Bijlage WP_20131224_041.jpg niet gevonden
Bijlage WP_20131224_047.jpg niet gevonden
Koelkanalen
Wat goed te zien is na liften van de kop is dat de koelkanalen inderdaad behoorlijk dicht zitten. Zie deze foto: de 8mm kanaaltjes aan de voorkant van het blok zitten zo goed als dicht. Precies die voorkant waar hij veel te warm werd! (zie andere post)
Bijlage WP_20131224_019_2013-12-25.jpg niet gevonden
Bijlage WP_20131224_038.jpg niet gevonden
Bijlage WP_20131224_035.jpg niet gevonden
Bijlage WP_20131224_029_2013-12-25.jpg niet gevonden
Kop
Daarnaast vond ik de kop zelf er ook netjes uitzien. Redelijk egaal zwarte kleppen zonder veel aanslag of wat dan ook:
Bijlage WP_20131224_022.jpg niet gevonden
Bijlage WP_20131224_024.jpg niet gevonden
Bijlage WP_20131224_025.jpg niet gevonden
Next steps zijn nu:
-Vrijmaken alle koelkanalen
-Demonteren kleppen en polijsten klepzittingen
-Vernieuwen klephoedjes???
-Kop laten vlakken
-Laten afpersen/testen verstuivers
voor a.s. vrijdag staat nu eerst het vrijmaken van de koelkanalen op het programma. Dat wordt nog wel een uitdaging verwacht ik, omdat je geen idee hebt hoe de kanalen lopen. Het bovenste gedeelte van de koelkanalen vrijmaken is eenvoudig. Voorzichtig uitboeren met een 8mm boortje. Maar, daarna? Maar gewoon proberen met een trekveer denk ik. En spoelen met zoutzuur, zoals Mr Tack heeft gedaan. Daarnaast de vriesdoppen waar ik makkelijk bij kan eruit halen en ook vanaf die plekken maar reinigen. En dan maar hopen dat je alle kanalen ook onderin goed te pakken hebt, maar, dat blijft gokken ben ik bang. Een dwarsdoorsnede van de loop van de kanalen zou ideaal zijn voor zo'n klusje!
Bijlage WP_20131224_027.jpg niet gevonden
Hoe dan ook, we zijn weer een stapje verder. Op naar vrijdag!