Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MD7a uitelkaar - koprevisie

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 09 jan 2014 15:27 #474614

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Een verstuivertester kan je voor niet te veel kopen maar kan je er ook mee omgaan , want het is niet alleen maar even op druk zetten hoor je moet horen, zien, voelen uhhm vinders weg houden bij de verstuiver gaten.
Ik zeg weg brengen en een prof er na laten lijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 09 jan 2014 18:49 #474684

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Maar ook een deel kennis en kunde. Je moet namelijk de verstuiving kunnen inschatten op juistheid en kun je beter inderdaad aan de vakman overlaten. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 10 jan 2014 07:04 #474808

Ik heb mijn verstuivers vorig jaar laten afpersen,..gewoon met mijn neus er bovenop gezeten om mee te kijken. Het verstuiverbeeld even in mijn geheugen opgeslagen.
De verstuiver weer aan de HD leidingen gemonteerd buiten het motorblok om, motor op de startmotor rondgedraaid en dan controleren of dat het verstuiverbeeld hetzelfde is als met het afpersen. Als het te snel ging de motor met de hand rondtornen en kijken hoe de verstuiving er dan uitziet en of dat het nadruppeld. Dit was even een snelle test in wat voor staat mijn inspuitpomp is. De verstuiver die dus gecontroleerd is door een vakman heb ik dus als referentie gebruikt. Nu weet ik bijna zeker dat verstuiver en inspuitpomp in orde zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 10 jan 2014 08:06 #474829

Er staat ook genoeg info over dat testen op internet , compleet met videotjes (ook eens engels zoeken, die beneden is heel aardig).
Maar Fer heeft wel gelijk hoor. Beter is even laten testen als je niet zeker bent van je zaak. ;)

Ad

Aan het eind staan nog meeer interessante videotjes.
Laatst bewerkt: 10 jan 2014 08:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 11 jan 2014 18:50 #475282

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Leuk en duidelijk filmpje Ad.

Vandaag het blok opnieuw gespoeld met zoutzuur. Hoewel er wel steeds minder rommel uitkomt, valt het op dat het zoutzuur blijft sissen in het blok. Ik heb het er vandaag weer zo'n 6 uurtjes in laten staan en ook na 6 uur sist het nog. Heb er wel een kacheltje naast staan in de motorruimte.

Na die 6 uur tap ik het af via het tapkraantje. Zo heb ik het vorige week en de week daarvoor ook gedaan. Vandaag kwam er voor het eerst redelijk helder 'water' uit. Nog wel wat prut, maar veel minder dan eerder. Daarna weer goed doorgeblazen met perslucht. Volgende week nog een keer doen en als het er dan nog helderder uitkomt, ben ik tevreden.

Morgen ga ik de kleppen bovenkant ook nog goed schoonmaken, zoals aangeraden door FER. Dan kan de kop morgen weer in elkaar en is dat gedeelte gereed.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 12 jan 2014 02:44 #475349

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Wel even een foto schieten hè of een selfie met een klep in de hand :laugh:

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 12 jan 2014 07:43 #475366

mystudio schreef :
valt het op dat het zoutzuur blijft sissen in het blok. Ik heb het er vandaag weer zo'n 6 uurtjes in laten staan en ook na 6 uur sist het nog. Heb er wel een kacheltje naast staan in de motorruimte.

Dat het een beetje blijft sissen , ook als alle roest en kalk weg zijn is niet zo vreemd hoor. Ook als er ijzer oplost :ohmy: sist het vanwege de reactie HCl+Fe=FECl3 +H2 .En dat laatste is waterstofgas, vandaar dat sissen. Eigenlijk niet de bedoeling dus . Daarom niet vergeten na het zuren de boelk te spoelen/neutraliseren met bijv. een soda oplossing !
je kunt de restjes zoutzuur beter niet dag(en) laten zitten.
Ad
Laatst bewerkt: 11 mrt 2014 19:04 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 12 jan 2014 19:46 #475608

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Dank Yellow Boat. Het ruikt ook een beetje naar rotte eieren, dat gistproces. Hadden we vroeger met Scheikunde ook met zwavelzuur, meende ik mij te herinneren.

Hoe dan ook, duidelijk dat het dus altijd zal bijven sissen en het dus niet meer automatisch duidt op het oplossen van roest. Dat betekent dan dat ik volgende week nog 1 keer zal checken of er wat uitkomt met spoelen en zo niet en als het er weer helder uitkomt, dan geloof ik het wel en is het blok wat mij betreft ook schoon.

@Fer: geen selfie gemaakt, maar, wel een foto van de kleppen nu. Ze zijn inderdaad ook een heel stuk opgeknapt van het schoonmaken van de bovenkant van de klep. Voorzichtig in de boormachine gedaan en met een scotchbrite ronde schijf behoorlijk veel schoner gekregen.

Bijlage WP_20140112_001.jpg niet gevonden



Dank voor je kritische ook vorige keer op de foto's; het was inderdaad makkelijk beter te krijgen:

Bijlage WP_20140112_004.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20140112_002.jpg niet gevonden




Bijlage WP_20140112_008.jpg niet gevonden



Kleppen nog weer even voorzichtig ingeslepen met fijn polijstpoeder als finishing touch en daarna met olie weer gemonteerd op hun plek. Twee nieuwe klephoedjes geplaatst op de inlaatkleppen. Ook de klepstoterstangen weer gemonteerd met veel olie. Opvallend hoe precies die in hun behuizing passen, daar zit werkelijk geen honderdste millimeter speling op zeg. Die zuigen gewoon tegen hun eigen wand aan met een beetje olie ertussen en dat na zoveel jaren.
Inmiddels ook de groene Volvo Penta verf gevonden, dus, voor montage van de kop nog weer even netjes spuiten, dan zie je ook aan de buitenkant dat íe gereviseerd is ;-)
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 12 jan 2014 19:52 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 12 jan 2014 21:29 #475648

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ziet er keurig uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 19 jan 2014 18:35 #478001

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Dank Fer.

Vandaag de koprevisie afgerond. De lektest nog even uitgevoerd (helemaal droog op in-en uitlaatkleppen) en de boel in de VP verf gespoten. Als nieuw he?

Bijlage WP_20140119_002.jpg niet gevonden




Bijlage WP_20140119_004.jpg niet gevonden

FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 19 jan 2014 18:45 #478005

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Netjes , je heb zo weer een neten motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 19 jan 2014 19:10 #478019

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
ziet er goed uit. leuk he motortje reviseren. :)
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 19 jan 2014 19:46 #478033

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Zeker, best leuk klusje, helemaal dankzij de hulp op dit forum. Zonder dit forum zijn heel veel dingen heel veel lastiger!!

Nog wel grappig; ik kreeg van Mulder Motoren wel wat kopervet mee om de verstuivers weer te monteren. Hier op dit form werd het gebruik hiervan afgeraden.

@Fer: wat denk jij ervan? Jij was volgens mij ook niet zo'n voorstander van het gebruik van kopervet om de verstuivers te monteren. Zal ik ze gewoon weer droog monteren? Of gewoon met een beetje olie?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 19 jan 2014 19:59 #478034

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Kopervet kan hoor, je , je mag het niet gebruiken bij aluminium onderdelen

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 11 mrt 2014 18:59 #494854

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Okee, morgen is het zover. De kop gaat er weer op na de revisie. En op het gevaar af nu uitgelachen te worden door iedereen, stel ik toch de vraag. Ik heb namelijke nog nooit een momentsleutel hoeven gebruiken en die heb ik nu wel nodig voor het in de juiste volgorde met de juiste kracht de bouten weer vast te zetten. Dus, ik stel de vraag toch maar: waar moet ik op aflezen? De momentsleutel die ik geleend heb heeft geen schaal in Nm, zoals de waarden voor de MD7a opgegeven worden. Ik heb in totaal vier schalen: aan de ene zijde links "M" lopend van 14-207 en aan de rechterzijde "KGS" van 2.8 -19.4. Aan de andere kant staat aan de linkerkant 'Foot' van 10-150 en aan de rechterzijde "Pounds" van 20-140. Right. Maar, wát kan ik nou vergelijken met Nm? (of met Kpm, of Lbf, die waardes staan namelijk ook in het instructieboekje van de MD7a.

Wees gerust, ik heb de momentsleutel wel al 100-en keren gebruikt zien worden, weet wat het doel is, weet dat ie klikt bij het juiste moment, maar, ken de schalen dus niet.

Thx guys!

Bijlage WP_20140311_002.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20140311_003.jpg niet gevonden

FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 11 mrt 2014 19:04 #494862

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 11 mrt 2014 19:07 #494864

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
overigens neem ik aan dat je wel nieuwe kopbouten gebruikt?
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 11 mrt 2014 19:09 #494865

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Volgens mij lacht helemaal niemand je uit na zo' n kundige revisie. Petje af hoor!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 11 mrt 2014 19:14 #494868

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
ilCigno schreef :
Volgens mij lacht helemaal niemand je uit na zo' n kundige revisie. Petje af hoor!

inderdaad, dit is geen kattepis vooral als iemand het nog nooit gedaan heeft.
ikzelf zit dagelijks in de motorenrevisie en zelfs ik loop nog steeds tegen nieuwe dingen aan.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 11 mrt 2014 19:57 #494892

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Uitlachen doen we niet, we zitten hier op een forum om elkaar te helpen toch

Handig tabel 100
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 11 mrt 2014 20:06 #494898

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Volgens mijn gegevens moet de kopbouten met 70Nm worden vast gezet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 11 mrt 2014 20:19 #494903

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
Fer schreef :
Volgens mijn gegevens moet de kopbouten met 70Nm worden vast gezet

dat valt mee, vorige week een citroen c5 kopbouten, 1e 20nm 2e 50 nm 180 graden los 3e 50 nm en dan 275 graden . eng gevoel als de rek in de bouten gaat.
hoe zit dat met de bouten van een md 7? 1 keer 70 nm?
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 11 mrt 2014 20:25 #494904

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Eerste stap 10Nm
Tweede stap 40Nm
Derde stap 70 Nm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 11 mrt 2014 20:27 #494905

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
o ok valt mee
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD7a uitelkaar - koprevisie 11 mrt 2014 20:29 #494906

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ja toch :)

Kopbouten moet worden vervangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl