Apae schreef :
Yellow Boat schreef :
En ten tweede krijg je bij een boot het probleem dat , als je steeds korte stukjes vaart om zeil te zetten en zo, het roetfilter weliswaar roet zal verzamelen, het echter vervolgens niet meer kan afbranden zoals dat bij een auto normaliter dient te gebeuren.Immers , een bootmotor zal hopelijk nooit de uitlaat roodgloeiend stoken.
Dat doet het normale wegverkeer ook niet hoor: schoonbranden gebeurt door de garage en heet "regenereren". Er wordt een heel fijn niet-milieuvriendelijk goedje bijgespoten, waarna bij volgas een partij uitstoot wordt geproduceerd waar je niet goed van wordt. Pure volksverlakkerij, die roetvangers.
Per ongeluk gebeurt het overigens ook weleens bij volgas op de snelweg, als je daar achter rijdt kan je gelijk je auto wassen...
Dat schoonmaken door de garage wordt inderdaad ook wel gedaan ( doen de meesten trouwens niet zelf maar ze ruilen je roetfilter bij een gespecialiseerd bedrijf gewoon in) maar ook de auto zelf (of beter de motor management computer) doet dat en wel elke 200-1000km. Tenminste , dat zegt WIKI ervan.En je gaat me toch niet vertellen dat je elke 1000 km naar de garage moet hè?
![:ohmy: :ohmy:](/media/kunena/emoticons/shocked.png)
Maar ja , roetfilters bestonden nog niet toen ik me nog af en toe met dieselauto's bemoeide .
Dat wat j bij de garage of bij een gespecialiseerd bedrijf kunt laten doen wordt juist noodzakelijk wanneer er alleen korte stukjes worden gereden en het roetfilter dus nooit zelf de zaak kan schoonbranden.
Want zo'n ding wordt echt roodgloeiend hoor , net zo als een katalysator.
Vandaar dat bijv. parkeren op droog gras gevaarlijk kan zijn als je net een flinke afstand hebt gereden. En dat is beslist geen sprookje!
Maar misschien moet je eens na een half uurtje snelweg de auto aan de kant zetten op een donkere plek en eens naar het voorste stuk van de uitlaat kijken waar roetfilter of katalysator zit.
Dan kun je zien hoe heet het daar wordt.
Trouwens , als je een turbo hebt kun je ook zioen hoe mooi rood die wordt.
Ad