Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22

Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 08:36 #467068

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Ben bezig met de aanschaf van een gebruikte buitenboordmotor.
Heb mijn 6 pk Mercury 4 Takt verkocht.
Dit had overigens niets te maken met ontevredenheid over de kwaliteit van de
motor op zich.
Probleem is dat ik de boot slecht manouvreren kan omdat de motor erg laag hangt.
Ook vind ik dat de schakelknop moeilijk bereikbaar is.

Wil de nieuwe motor met afstandsbediening vanuit de kuip gaan gebruiken.
Omdat we de aankomende tijd meer op de motor gaan varen wil ik een twee cylinder
aanschaffen.
Heb in de tussentijd twee motoren die mij het meest aanspreken,
De 8 pk van Tohatsu en de 8 pk van Yamaha.
Een handelaar die een gewone langstaart Yamaha te koop heeft staan kwam met het advies om een high trust uitvoering aan te schaffen.
Nadeel is het hogere gewicht van ca. 6 kg,
Voordeel is de knuppelbesturing met schakelling voor voorruit achteruit en de hogere trekracht.

Kan iemand mij mbt het volgende punten informeren :

Is er een voordeel te halen met de high trust uitvoering bij een vrij lichte boot als de F22 en weegt
dit op tegen het hogere gewicht ?
Wat zijn de nadelen van afstandsbediening waarbij de motor vast gezet wordt en volledig met het
roer gestuurd moet worden ?
Heeft iemand vergelijks ervaring met het handelen van een Yamaha of Tohatsu bij het monteren
demonteren ?
Vergelijk prijzen van onderhoud, onderdelen ?

Alvast bedankt
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 09:05 #467096

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Kan iemand mij mbt het volgende punten informeren :

Is er een voordeel te halen met de high trust uitvoering bij een vrij lichte boot als de F22 en weegt
dit op tegen het hogere gewicht ?
Wat zijn de nadelen van afstandsbediening waarbij de motor vast gezet wordt en volledig met het
roer gestuurd moet worden ?
Heeft iemand vergelijks ervaring met het handelen van een Yamaha of Tohatsu bij het monteren
demonteren ?
Vergelijk prijzen van onderhoud, onderdelen ?

Alvast bedankt[/quote]

Qua gewicht zou ik voor de lichtste motor gaan. Neem dan een 8 pk zonder high thrust. De FS22 is een boot die gemakkelijk vaart en met 8 pk de max. rompsnelheid benaderd.
Vaste motor houdt in dat je alleen stiliggend geen roerdruk hebt.
Door het grote roer zal de FR 22 al heel snel op het roer reageren, ook achteruit varend.
Over montage geen oordeel.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 14 dec 2013 09:06 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 09:46 #467117

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik heb zelf een 10 PK honda achter mijn FS23. hier heb ik een werkschroef onder zitten. de bediening van de motor zit voor op en laat zich goed bedienen.

Mijn boot heeft echt geen 10 PK nodig, met een 4 PK met werkschroef haalde ik ook probleemloos de rompsnelheid, alleen het stilleggen duurde wat langer.

persoonlijk zou ik wel voor een werkschroef gaan, maar ik denk dat als je voor een 8 PK gaat je wel even goed de constructie van je motorsteun op de boot moet controleren en aanpassen.

die van mij is ook aangepast omdat de motor letterlijk via de motorsteun de spiegel indrukte. iets wat op de langere termijn niet goed gaat.

ik heb hem verzwaart door een plaat 22 mm watervast multiplex behandeld met dunne epoxy tegen het rotten binnenin tegen de spiegel te plakken met een ms polymeer kit en heb van buitenaf de M8 bouten van de steun er doorheen geboord en heb binnen in de lengte richting de boel ook nog iets verzwaard met een RVS hoeklijn

beter te zwaar als te licht was de gedacte er achter. met enkel de houten plaat had het ook sterk genoeg geweest.
Laatst bewerkt: 14 dec 2013 09:46 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 09:48 #467118

High trust of motoren met werkschroef hebben wel degelijk effect. Met scouting hadden wij een yamaha 8pk 4takt met werkschroef. Deze had altijd enorm veel koppel waardoor je makkelijker kan manouvreren omdat je minder cavitatie krijgt en dus snel kan afremmen en optrekken, je max snelheid schijnt wel iets omlaag te gaan.

Of dat het gewicht het he waard is moet je zelf bepalen. Let er ook wel op dat een twee cilinder erg lastig te tillen is (de scouting yamaha was 1 cill en was vele malen lichter dan een honda 10 pk 2cill). Ik zou persoonlijk niet voor 2cill kiezen. Zeker de moderenere motoren lopen erg rustig.

Een afstandsbediening is meestal wel beschikbaar voor de meeste motoren in de vorm van een ombouwkit. En met een vaste motor kan je minder krap draaien wat zeker bij kleine manouvreer actie's best handig kan zijn.

Al met al zou ik nooit die oude motor weggedaan hebben op basis van deze info, maar ik weet dan ook niet of er nog meer schuilgaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 10:23 #467129

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als je gewoon een werkschroef er op zet heb je niet een extra gewicht van 6 kilo wat een high trust wel geeft. En inderdaad scheelt een werkschroef al behoorlijk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 10:28 #467130

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
de hightrust van yamaha heeft de schakelhendel idd op de stuurhandle zitten
misschien kan je er dan net bij met de handle omhoog, anders kan je hem van kuipbediening laten voorzien

ik zou altijd voor een hightrust kiezen, minder toeren voor dezelfde snelheid, lees brandstof besparen, en heel veel vermogen op de schroef

ik zelf heb op m'n 23 ft een 8 pk langstaart met werkschroef, het was al een wereld van verschil in verhouding tot de standaard schroef
met halfgas vaar ik al ruim 5 knoop, zo'n 1,25 liter per uur
ton/mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 10:50 #467139

Ik heb op m,n Etap 22i deze zomer mijn 8 pk 2takt bb met werkschroef vervangen voor een 6 pk 2cil 4takt van yamaha deze weer voorzien van een werkschroef (80 euro), ruim voldoende vermogen bij minder dan halfgas ,op rompsnelheid, en ook bij het achteruit slaan , is een werkschroef een wereld van verschil t.o.v de normale schroef, ik denk dat een hightrust motorachter je boot overkill is.. Ps. de high trust zijn ook een stuk duurder,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 13:05 #467158

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Is de spiegel van een Friendship 22 of wel de motor ophanging standaard niet geschikt voor een motor van circa 39 kilo ?
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 13:20 #467159

koetjes schreef :
Is de spiegel van een Friendship 22 of wel de motor ophanging standaard niet geschikt voor een motor van circa 39 kilo ?
Het gaat minder om alleen het gewicht maar ook om de (massatraagheid)bewegingen in golven en de stuwkracht als je vol gas geeft. Vooral de eerste zijn een veelvoud van het echte gewicht.
Eigenlijk heb je voor een buitenboordmotor een sandwichromp of , beter, een flinke versterking binnen nodig in de vorm van bijv. een opgelamineerde plaat multiplex.
Meestal zijn die spiegels te zwak uitgevallen.
Zelfs de roerophanging met vingerlingen is vaak te zwak. Bij mijn Varianta scheerde de onderste zelfs een keer finaal uit het polyester bij een keer aan de grond lopen.Maar het roer bleef heel en bleef gelukkig op de bovenset hangen. Ik heb er toen meteen een flink stuk ocume multiplex in gelamineerd!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 13:58 #467169

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1310
Wij hadden een 9.9pk BBM met afstandbediening en hebben nu een 8pk High Trust met knuppelbediening.

De 9.9pk BBM met afstandbediening kon niet meedraaien, zat naast het roer en was daardoor met manoeuvreren werkelijk een ramp.

Een 'normale' BBM, zat bij onze boot te laag, schakelen was erg lastig.

Daarom hebben wij uiteindelijk gekozen voor de High Trust van Yamaha.
Fijne lange knuppel met de schakel hendel halverwege. Dus vanuit de kuip voor ons iig goed te bedienen en kan in tegen stelling tot de eerste met afstandbediening wél meedraaien.

Deze motor vaart enorm zuinig en heeft op onze 23ft Daïmio altijd voldoende vermogen. Zelfs in de achteruit. Wat ons betreft een echte aanrader!

Grt,
Dion
Daimio 700 (23ft)
Bootnaam: Keiko
Laatst bewerkt: 14 dec 2013 13:59 door diwil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 14:30 #467178

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Hallo Dion,

Heb er eigenlijk niet bij stil gestaan of de motor bij een vaste stand in de weg zit
Bij het sturen met het roer,
Ga dit in ieder geval checken.
In dit geval zou de high trust een goed alternatief zijn.
Moet dan in ieder geval de spiegel versterken,

Bedankt allemaal voor het meedenken,
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 14:55 #467184

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
er zijn simpele systemen om je bb met een stangetje ergens aan je roer of helmstok mee te laten draaien
op dit forum zijn er recent nog foto's geplaatst
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 14:56 #467186

Met een beetje inventiviteit een stuk rvs draadstang en een paar kogelkoppelingen kun je ook een (wegneembare) koppeling tussen roer en buitenboordmotor maken.
Ook al een gemaakt voor een vriend ven me.
Dat werkt echt voortreffelijk.
Ad
Laatst bewerkt: 14 dec 2013 14:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 14:58 #467187

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
Yellow Boat schreef :
Met een beetje inventiviteit een stuk rvs draadstang en een paar kogelkoppelingen kun je ook een (wegneembare) koppeling tussen roer en buitenboordmotor maken.
Ook al een gemaakt voor een vriend ven me.
Dat werkt echt voortreffelijk.
Ad

dat bedoelde ik dus :P
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 16:09 #467201

tcdehoog schreef :

dat bedoelde ik dus :P

Dat krijg je als je tegelijk een postje schrijft. :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 21:36 #467267

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Een nieuwe klus.
Wordt het in ieder geval niet zaai tijdens de wintermaanden. ;)
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 14 dec 2013 23:30 #467274

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1310
koetjes schreef :
Hallo Dion,

Heb er eigenlijk niet bij stil gestaan of de motor bij een vaste stand in de weg zit
Bij het sturen met het roer,
Ga dit in ieder geval checken.
In dit geval zou de high trust een goed alternatief zijn.
Moet dan in ieder geval de spiegel versterken,

Bedankt allemaal voor het meedenken,
Onze oude motor was gefixeerd, kon dus niet draaien en zat zoals bij veel BBM's naast het roer. Door de wielwerking van de schroef was bij onze boot het achteruitvaren werkelijk onmogelijk. Eigenlijk al het manoeuvreren vanuit stilstand (op de motor) was een drama.

De simpele systemen die hier zojuist genoemd werden waren bij ons helaas niet toe te passen. Na drie Seizoenen liep de oude motor "gelukkig" in de soep waardoor we maar eens naar wat anders zijn gaan kijken.

Oude situatie:

Door de zeer starre bedieningskabels en de beperkte ruimte tussen de spiegel en de motor was deze niet te draaien:

Eind september 2012, één week voor de Goulashmeeting de HighTrust gemonteerd.. Nooit meer anders!:

Dit is de nieuwe situatie:


Wat je iig in je besluitvorming mee kunt nemen is je vaargebied.
IJsselmeer/Wadden waar wat extra power wel heel fijn kan zijn, of alleen het kleinere binnenwater..

Kijk anders ook eens naar de spec's van de High Trust. Daar zit veel meer op dan alleen maar een grotere werkschroef.

Succes met het maken van je keuze!

Grt,
Dion
Daimio 700 (23ft)
Bootnaam: Keiko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 15 dec 2013 09:42 #467310

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Hallo Dion,

Dat is precies de motor die mij aanbevolen werd.
Zou kunnen werken vergeleken met mijn actuele situatie.




Bij mij is de knuppebediening korter en zit de schakeling zijdelings van de motor.
Leisure 17 - Friendship 22
Laatst bewerkt: 15 dec 2013 11:25 door koetjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 15 dec 2013 14:24 #467378

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Veel meer verschil als alleen de werkschroef?
Dat valt nog tegen.... de ruimte tussen de as en cavitatieplaat is groter waardoor er een grotere maat schroef op past en de vertraging is meer. De rest van de motor is identiek.

Of de high thrist zin heeft moet je eigenlijk berekenen. Er zijn websites waar je de ideale schroef kan berekenen voor jou motor boot combinatie. Heb alleen ff mn archief niet bij de hand nu. Anders had ik je die link gegeven.

Op die website geef je de gegevens van je boot op. En van je motor
Voor de motor:
Toerental
Vertraging
Vermogen

Voor de boot
Lengte
Breedte
Diepgang
Gewicht en waarvan ballast

Dat geeft een advies in schroefmaat. Probeer daar zo dicht bij te komen.

Ik denk dat je voor een fs22 op een gewone uit gaat komen met een aangepaste schroef. Zo zwaar is een fs22 namelijk niet.
Laatst bewerkt: 15 dec 2013 14:24 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 15 dec 2013 14:49 #467388

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Hoe zit het met het met het sturen als je de motor op de afstandsbediening
gebruikt en met het roer stuurt.
Zit de motor niet in de weg als je stuurt, of beweegt de motor mee zoals boven al besproken werd ?
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 15 dec 2013 18:06 #467424

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1310
koetjes schreef :
Hoe zit het met het met het sturen als je de motor op de afstandsbediening
gebruikt en met het roer stuurt.
Zit de motor niet in de weg als je stuurt, of beweegt de motor mee zoals boven al besproken werd ?
Je hebt toch altijd al een BBM gehad? Dan zal dit met een nieuwe niet anders zijn lijkt mij. Met een High Trust kun je beter bij de gas- en schakelhendel, koppelen aan het roer zou ik dan persoonlijk niet doen. Mocht je een ander type motor nemen, waar je dus weer wat slechter bij de schakelhendel en de gasknuppel kunt, is het koppelen te overwegen.
Zo'n Mercury hebben wij ter overbrugging ook even gehad. Ik moest de gashendel met een helmstokverlenger en de schakelhendel met een stuk teflon en bamboe verlengen om wat te kunnen doen. (zie foto)

Ik zag deze foto net van de Snertmeeting. Mooi voorbeeld van het koppelen.


Het benodigde motorvermogen voor een boot is al veel vaker besproken.
Zoals hier Daar wordt gesproken over 1,5pk per ton.. Naar mijn mening veel te weinig. Wij zitten ongeveer op 4pk per ton en in wat zwaarder weer en golven is dat bijzonder prettig.

Groet,
Dion
Daimio 700 (23ft)
Bootnaam: Keiko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 15 dec 2013 19:46 #467450

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Hoi Dion,

De Foto van de Mercury met de verlenging op de stuurknuppel en schakelhandel komt me bekent voor.
Was bij ons ook niet echt een oplossing.
De Hightrust lijkt mij een goede oplossing alleen het extra gewicht
vind ik een nog een nadeel.

Bedankt voor de duidelijke uitleg en foto's, ik houd je op de hoogte.

Grtn

Erik
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 16 dec 2013 08:15 #467544

Is een high trust dan echt zwaarder dan een "gewone" met hetzelfde vermogen?
Dat is toch alleen een kwestie van een andere schroef en eventueel een andere overbrenging. :unsure:
Probleem is dat de moderne viertakten nu eenmaal in de regel een stuk zwaarder zijn dan de "ouderwetse" tweetaktjes .
Mijn oude 9 pk Subaru uit eind zeventiger jaren kon ik met een beetje moeite met een hand dragen!
Maar ja , het blauwe rookwolken veroorzakende tweetakt tijdperk is gelukkig (maar gelukkig ook nog niet helemaal ;) ) voorbij.
Ad
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 08:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 16 dec 2013 10:45 #467585

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
een yamaha 8 pk hightrust is zwaarder als een gewone 8 pk langstaart
en de gewone zit al ergens rond de 36 kg
de staart van een hightrust is stuk langer als een gewone langstaart omdat er een nog grotere schroef onder zit
en ze zijn een stuk duurder, wel zit standaard een lichtspoel op
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 16 dec 2013 10:50 #467587

Als eens aan een EBBM gedacht zoals forumleden Sunday en peper


Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl