Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 16 dec 2013 11:26 #467595

diwil schreef :
koetjes schreef :
Hoe zit het met het met het sturen als je de motor op de afstandsbediening
gebruikt en met het roer stuurt.
Zit de motor niet in de weg als je stuurt, of beweegt de motor mee zoals boven al besproken werd ?
Je hebt toch altijd al een BBM gehad? Dan zal dit met een nieuwe niet anders zijn lijkt mij. Met een High Trust kun je beter bij de gas- en schakelhendel, koppelen aan het roer zou ik dan persoonlijk niet doen. Mocht je een ander type motor nemen, waar je dus weer wat slechter bij de schakelhendel en de gasknuppel kunt, is het koppelen te overwegen.
Zo'n Mercury hebben wij ter overbrugging ook even gehad. Ik moest de gashendel met een helmstokverlenger en de schakelhendel met een stuk teflon en bamboe verlengen om wat te kunnen doen. (zie foto)

Ik zag deze foto net van de Snertmeeting. Mooi voorbeeld van het koppelen.


Het benodigde motorvermogen voor een boot is al veel vaker besproken.
Zoals hier Daar wordt gesproken over 1,5pk per ton.. Naar mijn mening veel te weinig. Wij zitten ongeveer op 4pk per ton en in wat zwaarder weer en golven is dat bijzonder prettig.

Groet,
Dion

Ik heb zelf een 6pk mercury zoals op bovenstaande plaatje getoond. Hoe ervaar jij het verschil tussen deze 6pk en en de 8pk hightrust?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 16 dec 2013 14:49 #467650

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1310
bwernsen schreef :
Ik heb zelf een 6pk mercury zoals op bovenstaande plaatje getoond. Hoe ervaar jij het verschil tussen deze 6pk en en de 8pk hightrust?
Wij zijn toen tijdelijk van een 9.9PK naar een 6PK overgestapt en dat hield echt niet over. Natuurlijk kom je wel vooruit maar je vaart bijna altijd vol gas en kwam dan nog steeds 2kn t.o.v. de rompsnelheid te kort, maakt verschrikkelijk veel lawaai en verbruikt dan erg veel brandstof.

De High Trust is super comfortabel, een wereld van verschil qua acceleratie, in het verbruik, in het geluid en voornamelijk in het vermogen.
•Met 30kn wind aan lagerwal bij Stavoren, stampend op het IJsselmeer tegen de wind en golven in blijf ik constant boven de 4kn snelheid SOG en kom niet meer één keer stil te liggen.
•Met 26kn wind tegen en 2kn stroom mee onder Texel ben je heel blij met een motortje dat een beetje door duwt.

Afremmen, boot achterwaarts in de wind stil leggen en achteruitvaren, gaat met de High Trust ineens heel erg makkelijk. Maximale stuwkracht in zowel de voor- als de achteruit door Dual-Trust propeller die de uitlaatgassen in de achteruit ook mee laat draaien. Dus i.p.v. achteruit nu vooruit.

En een zwaardere laadspoel, ik dacht 12V 6A is ook erg prettig voor het bijladen van je accu.

Dat was het wel zo'n beetje ;)

Groet,
Dion
Daimio 700 (23ft)
Bootnaam: Keiko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 17 dec 2013 07:45 #467948

Ik heb een stalen zeeschouw van 8 meter, zo'n 3,5 ton. Ik had een gewone Yamaha 9.9 en ben overgestapt op een 9.9 High Thrust (in een bun). Een wereld van verschil! Ik had ook best met een 8 pk HT toegekund, achteraf gezien.
Wel een puntje om rekening mee te houden: de schroef is een stuk groter, waardoor hij wel eens tegen je roerblad zou kunnen komen bij manoevreren.

Bart
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 20 dec 2013 20:15 #469156

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Ik heb ook gehoord dat je de motorsteun moet versterken vanwege de kracht die door de hightrust op de steun uitgeoefend wordt.
Daar wordt ik dan weer niet vrolijk van.
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 20 dec 2013 21:20 #469164

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
koetjes schreef :
Ik heb ook gehoord dat je de motorsteun moet versterken vanwege de kracht die door de hightrust op de steun uitgeoefend wordt.
Daar wordt ik dan weer niet vrolijk van.

Nogmaals;m.i.heb je die hightrhust niet nodig. Vergelijk je boot maar eens met de hiervoor genoemde zeeschouw. 2 maal zo zwaar en een veel plomper onderwaterschip. Voor die schouw wel nuttig maar voor je ranke Fr 22 niet.
Vaar ze in 2014

Douwe, een FR 26, met 6,5 pk inboard, eigenaar.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 dec 2013 21:21 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 25 dec 2013 06:21 #470305

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
De reden voor een high trust is enkel het voordeel van de verlengde bedienknuppel en dan vooral de schakeling op de knuppel.
Ik ben er van overtuigd dat de gewone 8 pk genoeg vermogen levert voor een Friendship 22.
Ga voor een 8 pk met afstandsbediening.
Denk dat het sturen op het roer bij een Friendship 22 moet lukken.
Probeer in ieder geval te regelen dat ik indien nodig nog op de motor de kan sturen.
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 25 dec 2013 06:50 #470309

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
qua vermogen heb je de hightrust niet nodig
toch zou ik hem wel nemen
de schroef zit ook iets dieper, dat is nooit weg

op het wad kwam ik een 25 voeter tegen met zo'n ding
tegen een korte nare golfslag in was die niet, maar dan ook echt niet bij te houden
het is hetzelfde 8 pk blok, maar die overbrenging met die schroef geeft veel meer vermogen op de schroef
pk's is iets anders als vermogen en koppel

ik het een sportina 23 voet met een gewone 8 pk, bij vervanging wordt het de hightrust
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 25 dec 2013 10:29 #470357

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
tcdehoog schreef :
qua vermogen heb je de hightrust niet nodig
toch zou ik hem wel nemen
de schroef zit ook iets dieper, dat is nooit weg

op het wad kwam ik een 25 voeter tegen met zo'n ding
tegen een korte nare golfslag in was die niet, maar dan ook echt niet bij te houden
het is hetzelfde 8 pk blok, maar die overbrenging met die schroef geeft veel meer vermogen op de schroef
pk's is iets anders als vermogen en koppel

ik het een sportina 23 voet met een gewone 8 pk, bij vervanging wordt het de hightrust

Ik heb op school geleerd dat de eenheid van vermogen PK(75 kg mtr per seconde) was.

M.a.w. Pk = vermogen.
Tegenwoordig dus kW, waarbij 1kW overeenkomt met 1,37 PK.
Koppel is inderdaad wat anders en wordt uitgedrukt in Kg/mtr
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 dec 2013 10:29 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 25 dec 2013 10:54 #470367

douwe schreef :

Ik heb op school geleerd dat de eenheid van vermogen PK(75 kg mtr per seconde) was.

M.a.w. Pk = vermogen.
Tegenwoordig dus kW, waarbij 1kW overeenkomt met 1,37 PK.
Koppel is inderdaad wat anders en wordt uitgedrukt in Kg/mtr

Tja , ik ben maar even niet ingegaan op die fraaie opmerkling.
Overigens is er wel degelijk een verband tussen koppel en vermogen.
Koppel is niks anders dan vermogen gedeeld door toerental dus:
NM/sec : 1/sec ofwel....NM
(N is uiteraard niks anders dan kg*9,8).
En daar zit nou ook het grapje.
omdat de vermogenscurves bvan motoern niet altijd hetzelfde zijn is ook de koppelcurve verschillend.

En het nut van een high trust uitvoering ligt in het anders verlopen van de schroefcurve (vermogen wat de schroef kan levern aan het water afhankelijk van het toerental) t.o.v. de motorcurve.
Daardoor kan de schroef bij lager toerental wat meer vermogen aan het water kwijt.
Nadeel is wel dat , als het neit precies bij je boot past, mogelijk het maximaal toerental niet meer gehaald kan worden en je daarom zelfs vermogen kwijtraakt!
Daarom heeft een high trust uitvoering alleen zin als het motorvermogen beduidend hoger is dan voor de rompsnelheid van een boot nodig.
Een te kleine motor in high trust uitvoering maakt een boot echt niet sneller.
Wet van behoud van energie en zo..... ;)
Maar omdat buitenboordmotoren op zeilboten vaak sowieso sterker zijn dan nodig voor een bepaalde boot valt dat i.h.a. wel mee.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 26 dec 2013 09:47 #470539

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
technisch zal het allemaal prima onderbouwd zijn, en daar ga ik verder niet op in, we hadden allebei dezelfde yamaha 8 pk 4 tact
die 25 voeter met die hightrust was 2 voet langer en de helft zwaarder als mijn clevertje met meer windvang
hij hield tegen die golfslag beter snelheid als ik, en niet zo'n beetje ook ( ja met zijn gewicht zou hij beter "doordouwen)

en ach pk's en koppel, mijn opa had een beurtvaartscheepje van 60 ton met een Brons 60 pk langzaamloper erin, daar hingen ze rustig nog zo'n scheepje achter en dat maakte voor de snelheid geen bal uit

en ik kom uit de vrachtwagenwereld, en merk ook hele rare dingen.
verschillende typen motoren die dezelfde prestaties zouden moeten leveren, maar in de praktijk heel verschillend presteren
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 26 dec 2013 11:34 #470560

Het is eigenlijk heel simpel. :unsure: :huh: :lol:
Een motor heeft een vermogencurve en de daarbij behorende koppelcurve.Beide zijn door het toerental onlosmakelijk aan elkaar verbonden
Daar kun je in principe niks aan veranderen zolang je niet aan de motor zelf sleutelt.
Echter , de manier hoe je dat vermogen/koppel overbrengt op het water of de weg kun je wel beinvloeden.
Zo levert een grotere vertraging in de versnellingsbak van een (vracht)auto onlosmakelijk een groter koppel op de weg op .
Bij de Subaru 4 wheel drive die ik ooit had was dat 'heel leuk merkbaar als ik hem in de lage gearing zette.
Daarbij was de maximum snelheid maar iets van 50 km maar ik kon mijn boot van 1,5 ton inclusief trailer er met groot gemak de mee de trailerhelling op trekken.
Iets vergelijkbaars heb je met boten.
Omdat buitenboordmotoren standaard vrijwel altijd zijn uitgerust met een schroef voor (snellere) motorbootjes kan die schroef bij een relatief langzaam varende zeilboot gewoon zijn vermogen/koppel niet kwijt aan het water.
In feite heb je dan helemaal geen motor van bijv. 8 pk maar slechts 5 of 6 pk.Net zoiets als dat er om de motor naar maximaal toeren te brengen in de vrij maar vrij weinig gasgeven nodig is.ook dan draait hij wel op maximaal toeren maar levert bij lange na geen 8 pk.
Een motor met aangepaste overbrenging en een beter passende schroef zoregn er voor dat er meer vermogen/koppel aan het water kan worden overgebracht waardoor niet zozeer de snelheid maar wel de mogelijkheden met tegenwind en golven toenemen. Of .zoals jij schreef, om een andere boot te slepen.

Overigens is bij elke scheepsmotor er maar één toerental waarbij motorvermogen en snelheid precies bij elkaar passen.
Nl. daar waar de schroefcurve en de motor)vermogens)curve elkaar snijden.
Ook bij een "high trust uitvoering" blijft dat zo.
De enige manier waarop je dat kunt beinvloeden is met een verstelbare schroef zoals bijv. viskooters vaak hebben om zowel snel als langzaam met veel kracht(netten slepen) te kunnen varen .

Misschien ter verduidelijking een grafiek die ik een keer heb berekend met het effect van drie verschillende schroeven op mijn eigen boot .
Eerst was de schroef te groot.
De middelste zit er nu op en die gegevens kloppen vrijwel exact met de praktijk.
Ad
Laatst bewerkt: 26 dec 2013 11:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 26 dec 2013 12:25 #470570

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
Het is eigenlijk heel simpel. :unsure: :huh: :lol:
Een motor heeft een vermogencurve en de daarbij behorende koppelcurve.Beide zijn door het toerental onlosmakelijk aan elkaar verbonden
Daar kun je in principe niks aan veranderen zolang je niet aan de motor zelf sleutelt.
Echter , de manier hoe je dat vermogen/koppel overbrengt op het water of de weg kun je wel beinvloeden.
Zo levert een grotere vertraging in de versnellingsbak van een (vracht)auto onlosmakelijk een groter koppel op de weg op .
Bij de Subaru 4 wheel drive die ik ooit had was dat 'heel leuk merkbaar als ik hem in de lage gearing zette.
Daarbij was de maximum snelheid maar iets van 50 km maar ik kon mijn boot van 1,5 ton inclusief trailer er met groot gemak de mee de trailerhelling op trekken.
Iets vergelijkbaars heb je met boten.
Omdat buitenboordmotoren standaard vrijwel altijd zijn uitgerust met een schroef voor (snellere) motorbootjes kan die schroef bij een relatief langzaam varende zeilboot gewoon zijn vermogen/koppel niet kwijt aan het water.
In feite heb je dan helemaal geen motor van bijv. 8 pk maar slechts 5 of 6 pk.Net zoiets als dat er om de motor naar maximaal toeren te brengen in de vrij maar vrij weinig gasgeven nodig is.ook dan draait hij wel op maximaal toeren maar levert bij lange na geen 8 pk.
Een motor met aangepaste overbrenging en een beter passende schroef zoregn er voor dat er meer vermogen/koppel aan het water kan worden overgebracht waardoor niet zozeer de snelheid maar wel de mogelijkheden met tegenwind en golven toenemen. Of .zoals jij schreef, om een andere boot te slepen.

Overigens is bij elke scheepsmotor er maar één toerental waarbij motorvermogen en snelheid precies bij elkaar passen.
Nl. daar waar de schroefcurve en de motor)vermogens)curve elkaar snijden.
Ook bij een "high trust uitvoering" blijft dat zo.
De enige manier waarop je dat kunt beinvloeden is met een verstelbare schroef zoals bijv. viskooters vaak hebben om zowel snel als langzaam met veel kracht(netten slepen) te kunnen varen .

Misschien ter verduidelijking een grafiek die ik een keer heb berekend met het effect van drie verschillende schroeven op mijn eigen boot .
Eerst was de schroef te groot.
De middelste zit er nu op en die gegevens kloppen vrijwel exact met de praktijk.
Ad

Zeer duidelijk verhaal.
Spreek zelf uit ervaring! Sleepboten met verstelbare schroeven en zelfs een met keuze uit 3 verschillende reducties.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 26 dec 2013 12:26 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 01 jan 2014 21:10 #472247

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Ik heb een standaard Yamaha 8 pk viertakt met afstandsbediening gekocht.
redenen :
- het lagere gewicht in vergelijking met de hightrust
- de lagere aanschafprijs in vergelijking met de hightrust
- bediening vanuit de kuip is voor mij de betere oplossing.
- ik ben er intussen zeker van dat deze motor ruimschoots voldoende is voor Friendship 22.

Ik heb gekozen voor de twee cilinder motor vanwege het lagere geluidsniveau,

Wil iedereen nog bedanken voor de nuttige tips en informatie.
Wens iedereen verder nog het beste voor 2014 en vooral een goede vaart.

Erik
Leisure 17 - Friendship 22
Laatst bewerkt: 01 jan 2014 21:12 door koetjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 01 jan 2014 21:18 #472248

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1310
koetjes schreef :
Ik heb een standaard Yamaha 8 pk viertakt met afstandsbediening gekocht.
redenen :
- het lagere gewicht in vergelijking met de hightrust
- de lagere aanschafprijs in vergelijking met de hightrust
- bediening vanuit de kuip is voor mij de betere oplossing.
- ik ben er intussen zeker van dat deze motor ruimschoots voldoende is voor Friendship 22.

Ik heb gekozen voor de twee cilinder motor vanwege het lagere geluidsniveau,

Wil iedereen nog bedanken voor de nuttige tips en informatie.
Wens iedereen verder nog het beste voor 2014 en vooral een goede vaart.

Erik
Gefeliciteerd met je aankoop! Is deze motor straks nog draaibaar te maken? Aan het roer of met een knuppel oid. Zou ik je zeker adviseren.
Daimio 700 (23ft)
Bootnaam: Keiko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 02 jan 2014 08:37 #472284

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Hallo Dion,
De motor is nog niet omgebouwd.
Ben van plan om de knuppel bij het ombouwen niet te demonteren.
Kan dan niet meer gas geven dmv de knuppel maar in ieder geval
nog wel draaien.

p.s leuke website.
Leisure 17 - Friendship 22
Laatst bewerkt: 02 jan 2014 08:44 door koetjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 02 jan 2014 12:30 #472345

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1310
koetjes schreef :
Hallo Dion,
De motor is nog niet omgebouwd.
Ben van plan om de knuppel bij het ombouwen niet te demonteren.
Kan dan niet meer gas geven dmv de knuppel maar in ieder geval
nog wel draaien.

p.s leuke website.
Thanks!
Draaien is echt een must wat mij betreft. Zorg ervoor dat de bedieningskabels lang genoeg zijn om wanneer nodig een mooie lus te kunnen maken. Dat het draaien van de motor niet door de kabels beperkt wordt. Dus net als bij deze foto.. Niet erg mooi maar meestal wel noodzakelijk.
Daimio 700 (23ft)
Bootnaam: Keiko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 04 jan 2014 20:12 #473001

Gefeliciteerd met de aankoop van je motor, je zal er veel plezier aan beleven.

Ik heb zelf ook de 8 pk yamaha met afstandbediening wel de high-trust uitvoering maar mijn boot is ook wat groter en zwaarder. Prima motor nooit problemen mee, voldoende kracht bij tegenwind, rustige loop en zuinig.

Vandaag nog een stukje mee gemanoeuvreerd, boot omgedraaid en achteruit in de box gelegd. Met z'n kont naar de steiger.

Morgen haal ik samen met een vriend de motor van de boot af voor het jaarlijks onderhoud. De motor is wat te zwaar om dat comfortabel alleen te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 04 jan 2014 23:58 #473063

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1310
badweather schreef :
Gefeliciteerd met de aankoop van je motor, je zal er veel plezier aan beleven.

Ik heb zelf ook de 8 pk yamaha met afstandbediening wel de high-trust uitvoering maar mijn boot is ook wat groter en zwaarder. Prima motor nooit problemen mee, voldoende kracht bij tegenwind, rustige loop en zuinig.

Vandaag nog een stukje mee gemanoeuvreerd, boot omgedraaid en achteruit in de box gelegd. Met z'n kont naar de steiger.

Morgen haal ik samen met een vriend de motor van de boot af voor het jaarlijks onderhoud. De motor is wat te zwaar om dat comfortabel alleen te doen.
Yep, die motoren zijn onhandig zwaar. Als de boot op de wal staat wil het wel maar zodra ze in het water ligt niet meer.
Bij het aanhangen de eerste keer hebben we ook wel wat extra gereedschap gebruikt ;)
En de reden waarom ik op de onderste foto zo'n (lachen als een boer die kiespijn) gezicht trek, is dat er bij mijn rug net wat water over de rand van de waadbroek was gekomen.. :whistle:

Grt,
Dion
Daimio 700 (23ft)
Bootnaam: Keiko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 05 jan 2014 08:28 #473093

  • chaea
  • chaea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Een standaard F9.9 is een prima keuze welke je zeker zal bevallen.
Echter zou mijn voorkeur naar de High Trust zijn gegaan, deze motoren zijn gemaakt om het manouvreren makkelijker te maken. Een standaard buitenboordmotor is perfect voor achter een vissersboot of om te toeren maar de "werkmotor"is echt gemaakt voor een intensiever leven waarbij het werk op de eerste plaats staat.
Manouvreren,achteruitslaan maar ook het op de plaats blijven liggen voor bijv een sluis of brug gaat met deze motoren beter\makkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 05 jan 2014 18:49 #473266

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
de juiste schroef is op de motor is veel belangrijker als de verhouding van de keerkoppeling...

rekenen kan met www.vicprop.com/displacement_size.php
voor gewenste snelheid vul je je rompsnelheid in.

dan krijg je netjes de mogelijke schroefmaten terug. ga daar zo dicht mogelijk bij zitten.

ga dus eerst eens rekenen voor je met de high thrust aan komt.. tov een standaard schroef zal je idd veel verschil merkten, maar dat betekend niet dat ie optimaal is.

de enige serieuze verschillen zijn dat de standaard gemonteerde schroef een grotere schroef is, het staartstuk ruimte geeft voor grotere diameters en de vertraging van de keerkoppeling, die is 3:1 waardoor de schroef 1/3e lager in toerental draait.

doordat het staartstuk dus langer is is idd het totaalgewicht meer maar steekt hij ook iets dieper.

ik zou er pas voor kiezen als er voor mijn boot geen optimale schroef te berekenen was in de max diameter van een normale staart/koppeling.
Laatst bewerkt: 05 jan 2014 18:51 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 05 jan 2014 20:59 #473324

  • chaea
  • chaea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Ik geef je geen ongelijk hoor maar het gros van de consumenten heeft weinig trek in berekeningen. Ze willen in de winkel gewoon een geschikte motor en dan is de High Trust voor velen een mooi en goed alternatief die ruimschoots voldoet
Uiteraard kan je de standaard prop vervangen voor een betere of de perfecte maar een beetje prop kost algauw een paar duiten (standaard prop bij Klijzing 110 en high Trust 120) wat het verschil in prijs met een High Trust wel erg klein maakt.
Als TS nu toch beslist om een andere prop te monteren heeft hij extra werk, een zeilboot trailer je niet zomaar even en om boven het water te sleutelen is ook niet een handige situatie. Meest ideale is om de motor van de boot te halen, er zijn veel mensen met 2 linkerhanden die dit zelf niet willen/kunnen dus dan naar de dealer. Ik ken watersportbedrijven die hier niks voor rekenen maar ook die wel de arbeidstijd wel berekenen.

Daarom geef ik in dit soort gevallen het advies om voor de werkmotor te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 22 jan 2014 19:28 #478956

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Hi Dion,

Hoop dat ik de motor met zoonlief geplaatst krijg en geen waadbroek nodig heb.
Leuke auto trouwens, komt me bekent voor.

Grtn

Erik
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 22 jan 2014 19:45 #478960

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De niet hightrust prop heeft wel een voordeel: loopsnelheid wordt in principe groter. Althans zo ging dat bij mijn boot, 8m knikspant, 2000kg, 10 pk Honda. Had eerst een soort werkschroef, waarna ik de originele 4 blads schroef heb geplaatst, loopt harder nu. Minder goed achteruit, maar dat is omdat ik nog onvoldoende water krijg van achter.

Ik zou het met een 22 ft boot eerst maar eens aankijken, wellicht manoeuvreert hij zo ook prima. 8 pk is toch vrij veel vermogen, dus ik denk dat hij zo stil ligt..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze buitenboordmotor voor Friendship 22 23 jan 2014 11:18 #479125

  • bjooske
  • bjooske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Op de onderste foto van de nieuwe situatie lijkt de motor veel te laag te hangen; bij een motorboot wordt hij gehangen zodat de plaat boven de schroef net iets lager komt dan de spiegel. Ik vermoed toch dat die witte lijn de waterlijn is? Maar misschien is de positie voor een zeilboot nu eenmaal anders dan die voor een motorboot.
Laatst bewerkt: 23 jan 2014 11:21 door bjooske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl