Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom eigenlijk een impellerpomp?

Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 19:28 #453212

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Scheepsmotoren (inbouw of buitenboordmotoren) pompen het (buiten)koelwater rond met een pomp die gebaseerd is op een impeller. Op zich werkt dat prima, maar het is wel een onderhoudsgevoelig onderdeel van de motor. Het telkens vervangen van de impeller is soms lastig en niet zonder kosten.

Weer iemand waarom dit type pomp eigenlijk wordt toegepast? Er zijn toch ook allerlei andere types waterpompen die nagenoeg onderhoudsvrij zijn?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 19:32 #453214

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1680
Omdat de opbrengst vrij hoog is voor zijn omvang.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 19:39 #453217

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Zelfaanzuigend.
Geen kleppen.
Lineaire opbrengst. Bij hoger toerental evenredig meer opbrengst.
Geen of weinig schade bij tijdelijk afsluiten van de pers.
Geringe omvang.
Waaiertjes gemakkelijk vervangbaar.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 19:41 #453219

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Simpel principe, weinig bewegende delen, robuust, bestand tegen vervuiling, zelfaanzuigend, goedkoop (hoewel sommigen daar anders over denken).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 19:45 #453220

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
"Er zijn toch ook allerlei andere types waterpompen die nagenoeg onderhoudsvrij zijn?"

>welke bedoel je dan als alternatief?
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 19:51 #453221

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
OK, er zijn een aantal argumenten genoemd. Maar gaan die niet ook op voor een waaierpompje, wat bijvoorbeeld door Yanmar gebruikt wordt op de 2GM20F voor het interne koelcircuit? Dat draait ook op een poelie (lineaire opbrengt?), kan vast ook wel tegen wat vervuiling en die heeft nooit onderhoud nodig. Ik ben geen deskundige op het gebied van pompen...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 31 okt 2013 19:54 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 19:53 #453222

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
sy helios schreef :
"Er zijn toch ook allerlei andere types waterpompen die nagenoeg onderhoudsvrij zijn?"

>welke bedoel je dan als alternatief?
Geen idee, maar er bestaan toch heel wat water pompen die geen impeller hebben?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 19:58 #453224

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
CeesS schreef :
.....goedkoop (hoewel sommigen daar anders over denken).
Goedkoop in aanschaf misschien, maar de life cycle costs niet. Voor alle impellers die ik de afgelopen 13 jaar gekocht heb zou ik een knappe pomp kunnen kopen denk ik. En als je dan ook nog af ben van het controleren/vervangen van de impeller én het risico dat een schoepje het koelcircuit in wordt gezogen, nou ja dat lijkt mij aantrekkelijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 20:04 #453226

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
In de laatste servicehandleidingen noemt Yanmar nu voor de impeller een levensduur van 1000 uur, dat is voor de meeste watersporters (zeilers) 10 jaar.
Laatst bewerkt: 31 okt 2013 20:04 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 20:06 #453227

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Automotoren hebben tenslotte een metalen schoepenrad in de waterpomp, waarom een bootmotor waterpomp niet...
Niet zelfaanzuigend, er zullen vast wel conventionele waterpompen zijn die wel zelfaanzuigend zijn. Denk ik.

Zou je inderdaad een hoop geld schelen als je niet steeds een impellor van 50 euro moet vervangen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 okt 2013 20:06 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 20:08 #453229

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Als je een originele impeller koopt en hem elk winterseizoen eruit haalt en verzorgt, gaat hij jaren mee.
Daarbij is het simpele techniek, dus zelf te servicen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 20:09 #453230

naah, 50 euro, ik heb er een paar gekocht, 14,95 per stuk.
maar ja ik heb ook niet een in volvo kleur gespoten rover motor :evil:
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 20:11 #453232

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Daar heeft Faran ook wel weer gelijk. Die 50 euro lijkt veel, maar als je 'm goed serviced zou je die 50 euro wellicht maar eens in de 3 seizoenen hoeven uitgeven.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 20:15 #453235

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
hoe vaak vervang je een impeller nou in de praktijk?

ik in principe alleen als ik een motor qua historie niet ken, en daarna enkel visuele inspectie. 5 jaar gaan ze zeker wel mee als je er in de winter een beetje lager (lithium) of kranen (silicone)vet op doet.

en als ze toch eerder kapot gaan is er meestal een oorzaak aan te wijzen.

zo duur zijn impellers niet op enkele exotische exemplaren na.

de vervanging voor een ander type pomp is duurder... tegen die tijd dat je dat terug verdient hebt heb jij die compromis al lang niet meer
Laatst bewerkt: 31 okt 2013 20:16 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 20:27 #453237

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik heb ook wel eens impellers van het merk T....... gekocht. Dat rubber voelde anders aan, zeg maar droog, zag er korrelig uit.
Elk jaar 2, 3 schoepjes in de warmtewisselaar. En telkens die warmtewisselaar-slangen losmaken worden ze ook niet beter van.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 20:36 #453241

De impellerpomp is een van de eenvoudigste verdringerpomp, voordeel daarvan is dat het lucht kan verpompen en daardoor zelf aanzuigend is. Ze zijn goedkoop te maken maar de slijtonderdelen worden met een hoge marge verkocht. Dat is met zoveel onderdelen, de som van alle onderdelen kan vele malen meer zijn dan een compleet apparaat of machine.

Een circulatie pomp, centrifugaal pomp, is in principe niet zelfaanzuigend. De opbrengst is niet evenredig aan het toerental maar aan de leidingweerstand en opvoerdruk. De kostprijs ligt een stuk hoger dan een impellerpomp en last but not least ook deze pompen slijten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 20:41 #453243

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Het KISS principe dus, op een boot.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 20:50 #453244

Faran schreef :
Het KISS principe dus, op een boot.

precies wat je zegt. Voor zulke kleine opbrengsten is de impellerpomp de perfecte pomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 20:59 #453247

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
hypervisor schreef :
...zo duur zijn impellers niet op enkele exotische exemplaren na.
Nou, ik vind €55 toch best veel geld voor zo'n ding. Maar we dwalen wat af, het gaat me er niet zo om hoe eenvoudig een impellerpomp te servicen is (vrij makkelijk) of dat de kosten wel meevallen, het gaat mij meer om de vraag waaróm de impellerpomp -en niet wat anders- gebruikt wordt.

@CeesS: de serviceinterval die Yanmar voorschrijft voor de impeller is inderdaad 1000 uur, óf 12 maanden. Ik moest even goed kijken, want anders was het inderdaad een non-item, nooit meer vervangen was te mooi om waar te zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 21:12 #453250

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
1000 uur of 12 maanden? Je heb toch een zeilboot? 1000 uur zal wel gelden voor gebruik op een motorboot. En 12 maanden kun je oplossen door de impeller eruit te halen en te verzorgen met siliconenvet.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 21:28 #453253

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
ilCigno schreef :
@CeesS: de serviceinterval die Yanmar voorschrijft voor de impeller is inderdaad 1000 uur, óf 12 maanden. Ik moest even goed kijken, want anders was het inderdaad een non-item, nooit meer vervangen was te mooi om waar te zijn.

Je interpretatie van het Yanmar manual klopt niet, er wordt gesproken over een inspectie (zonder verwijdering van de impeller) van 1x per jaar of na 600 uur, en een vervanging na 1000 uur :

4.3.5 Inspection Every 600 Hrs (or 1x/year)

Inspecting Inner Parts of the Seawater Pump

Depending on the use, the inside parts of the seawater pump deteriorate and discharge performance drops. At the specified interval or when the volume of seawater discharged is reduced, inspect the seawater pump in accordance with the following procedures:

1. Loosen the side cover set bolts and remove the side cover.
2. Illuminate the inside of the seawater pump with a flashlight and inspect.
3. If any of the following problems is found, disassembly and maintenance are necessary:
a) Impeller blades are cracked or nicked. Edges or surfaces of the blades are marred or scratched.
Note: The impeller must be replaced periodically (every 1000 hrs.).
b) Pump body is damaged.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 31 okt 2013 22:31 #453261

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik keek naar dit document op de Yanmar website. Daar staat wat anders voor de GM serie!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 31 okt 2013 22:35 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 04:50 #453273

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Hm, daar staat ook in dat de zinkanode elke 300 uur of 6 maanden vervangen zou moeten worden. Lijkt me onnodig als ze nog (vrijwel) onaangetast zijn. Ik hou het op inspectie ipv vervanging.

Stan
Laatst bewerkt: 01 nov 2013 04:51 door monreve.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 05:06 #453274

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
CeesS schreef :
In de laatste servicehandleidingen noemt Yanmar nu voor de impeller een levensduur van 1000 uur, dat is voor de meeste watersporters (zeilers) 10 jaar.
Dat is, denk ik, een duidelijk punt.
Die lifecyclecosts moeten niet worden overdreven. Het is is net zoiets als met het smeren van AF. Impellers worden nogal eens te snel vervangen. Onder meer onder invloed van verhalen over afgebroken schoepen, hier in ZF. We hebben soms de neiging elkaar een beetje gek te maken met allerlei, vaak ongegronde angsten.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 05:10 #453275

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
ilCigno schreef :
hypervisor schreef :
...zo duur zijn impellers niet op enkele exotische exemplaren na.
Nou, ik vind €55 toch best veel geld voor zo'n ding.
De impeller voor de Vetus 2 en 3 cilinders kost ongeveer € 22,-

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl