Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom eigenlijk een impellerpomp?

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 07:17 #453296

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Ik betaal bij de Yanmar dealer in Ridderkerk voor een service-set voor de 2GM20 bestaande uit: impeller, oliefilter, dieselfilter, pakking en ring niet meer dan € 41.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 07:53 #453304

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
De impellor voor de intercooler versie is idd duurder.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 08:57 #453321

Even iets over het waarom geen ander type pomp.
Als zelfaanzuigend geen noodzaak zou zijn kan inderdaad ook een centrifugaalpomp zoals in het interne circuit zit .
Het probleem wordt dan echter al gauw de opvoerhoogte.
Bij de pomp die in het interne circuit zit hoeft deze helemaal niets omhoog te pompen maar alleen rond. De benodigde opvorehoogte is dus alleen de weerstand van de koelwaterkanalen en de warmtewisselaar en die is maar gering.
Een buitenwaterpomp moet het koelwater behoorlijk ver omhoog kunnen pompen( bij het starten tot aan de beluchter!) ,en daarbij komt dan nog de weerstand van slangen , filter e.d.
Om dat te kunne berijken heb je bij een bepaald toerental een minimum diameter van de pomp of beter van de "pompwaaier" die er in zit nodig.
Daarom zijn die interne circulatiep[ompen ook meestal groter in diameter.
De maximale opvoerhoogte in is nl Waaieromtrek(meter)^2 *toerental *1000 .
Bij bijv. een pomp met een waaier van 10 cm ( dat is een pomp van minstens 15 cm diameter!) zou de opvoerhoogte bij 1000 toeren niet meer dan hooguit 1,4 meter kunnen zijn. In de praktijk i.h.a. zlfs nog lager.dat zou dan net genoeg zijn als buitenwaterpomp.
Wordt dus een veel groter ding dan een impellerpomp wat een zogenaamde verdringerpomp is en daarom aan een kleinere afmeting voldoende heeft.
Bovendien zijn die pompen veel gevoeliger voor vervuild water.
Er zijn er weldie daar wel tegen kunnen maar die zijn nog veel groter in relatie tot de opbrengst en opvoerhoogte .

En dan het zelfaanzuigende.
Een normale centrifugaalpomp is nooit zelfaanzuigend. Er bestaan wel zelfaanzuigende centrifugaalpompen ( bijv. bepaalde soortn tuinpompen) maar die hebben inwendig bepaalde voorzieningen die dat mogelijk maken (gaat een beetje ver hier om dat uit te leggen).
Daarnaat zijn er nog de meertraps zelfaanzuigende pompen maar die kunnen absoluut niet tegen vervuiling .
Beiden zijn trouwens veel complexer , groter en dus veel duurder dan impelelrpompen.

Bij grote schepen is e.e.a. veel simpeler omdat die immers veel meer koelwater nodig hebben en daardooro veel grotere pompen die dan ook "vanzelf" een veel grotere opvoerhoogte hebben bij een relatief laag toerental.

Helaas dus voor de bootjesmensen is de impellerpomp hier gewoon de beste en goedkoopste keus omdat het de compactste en goedkoopste pomp is voor dit doel.
Dat de watersportbranche die dingen zo duur verkoopt ...tja.... :evil:

Overigens , ook in ht boekje van mijn Vetus staat letterlijk :
Elke 1000 uur, tenminste 1 x per 2 jaar
Buitenboordwaterpomp controleren

en vervolgens:
• Controleer de impeller op beschadigingen.
• Vervang de impeller indien noodzakelijk


Dus elk jaar is in ieder geval onzin.

Als dat te duur wordt is het misschien tijd om aan een andere sport te gaan denken :unsure: :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 01 nov 2013 09:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 09:25 #453335

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Dit was waar ik naar op zoek was! Helemaal duidelijk nu, bedankt voor je heldere uitleg Yellow Boat.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 09:50 #453340

Voor wie geinteresseerd is in meer over pompen;
Op Wiki kun je ook nog e.e.a. over pompen lezen bijv. hier:
Hoeveel soorten er wel niet zijn zie je hier:
nl.wikipedia.org/wiki/Pomp_(machine)
En dat is niet eens helemaal compleet want ónze"impelelrpomp staat er niet bij. Eigenlijk heet hij ook flexibele impeller pomp want ook een centrifugaalpomp heeft een impeller.
Maar hier vind je wel wat over ïmpelelrpompen".
nl.wikipedia.org/wiki/Centrifugaalpomp

Ook hier kun je over vrijwel alle pompsoortn (o.a. Jabsco) veel vinden.
Die firma ken(de) ik vrij goed . Heb er meerdere malen pilot proeven gedaan met allerlei tranportsystemen.
www.verder.nl/nieuws/single-ne...ernieuwde-catalogus/
Even de cursor op "pompen" zetten en dan kiezen.
Ad
Laatst bewerkt: 01 nov 2013 09:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 09:53 #453342

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
lodewijk stegman schreef :
ilCigno schreef :
hypervisor schreef :
...zo duur zijn impellers niet op enkele exotische exemplaren na.
Nou, ik vind €55 toch best veel geld voor zo'n ding.
De impeller voor de Vetus 2 en 3 cilinders kost ongeveer € 22,-

--
stegman

En wat zouden de reeele fabrikagekosten zijn ?
5 euro ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 09:59 #453343

Denk het niet eens.
Wat wel erg duur is is het ontwerp van de mallen en de machines waarmee ze gemaakt worden.
En dat betaal je uiteraard ook.
Vergeet niet dat er ontzetetnd veel types bestaan.
Net zoiets als een autoband.
En wat te denken van een saildrive membraan?
Die kosten ook hooguit een paar tientjes productiekosten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 14:33 #453416

Wat petervdw schrijft is de meest juiste benadering.
Vooral de lineaire opbrengst en druk met het toerental.

Een centrifugaalpomp heeft een heel andere opbrengst/druk curve.
Ze kunnen genoeg druk leveren, zijn zelfaanzuigend, wanneer zoals op onze scheepjes, onder de waterlijn geplaatst. En ook vuil kunnen ze best goed verwerken.
Maar de opbrengst/druk dient met een klep in de pers geregeld te worden, niet met toerental.

En dat maakt ze ongeschikt en te duur voor onze kleine scheepjes, zoals Yellow schrijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 14:46 #453418

Saeftinghe schreef :
Maar de opbrengst/druk dient met een klep in de pers geregeld te worden, niet met toerental.

Nou , dat is niet (helemaal) meer waar.
Vroeger wel inderdaad maar tegenwoordig worden centrifugaalpompen in de industrie vrij vaak geregeld met het toerental i.p.v. mt een regelafsluiter.
Reden ; met de moderne efficiënte (en steeds goedkopere en compactere!) frequentieregelaaars kun je op deze manier vaak behoorlijk veel energie besparen.
Immers, bij regelkleppen wordt de pompenergie deels in de klep weggesmoord en omgezet in warmte.
Bij bijv. voedingen van producten die daarna toch wordn opgewarmd ( zoals destillatiekolommen) geen groot probleem (hoewel electriciteit altijd minder efficient is dan bijv. stoom) maar in andere gevallen kan het fors schelen.
Ik heb hiermee tijdens zogenaamde "pinch analyses" vrij veel te maken gehad.(nl.wikipedia.org/wiki/Pinch-analyse)
Maar (heelaas?) in boten niet echt handig.
Zijn trouwens erg interessante analyses waar soms energiebesparingen uit komen waaraan je normaal nooit zou denken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 17:26 #453480

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
ilCigno schreef :
sy helios schreef :
"Er zijn toch ook allerlei andere types waterpompen die nagenoeg onderhoudsvrij zijn?"

>welke bedoel je dan als alternatief?
Geen idee, maar er bestaan toch heel wat water pompen die geen impeller hebben?

Die bestaan idd. Wormpompen en tandradpompen. Ook zelfaanzuigende verdringer pompen.
Maar duur en vooral voor het verpompen van water nog ingewikkelder omdat de tandraderen en wormen elkaar niet mogen raken en elkaar aan moeten drijven d.m.v tandwielen.
Voor het verpompen van olie is dat laatste niet nodig want daar smeert de te verpompen vloeistof de wormen of tanden.
Al met al: "te duur"!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 17:41 #453482

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Uit de verschillende service manuals van meerdere fabrikanten blijkt, dat ze redelijk eensluidend zijn in de maximale levensduur van impellers, zo'n 1000 uur. Waarom toch eerder vervangen ? De onzekere factor is kennelijk de tijdsduur, bij zeilboten praat je dan al gauw over een jaar of tien. Veroudering kan dan een rol gaan spelen. En scheurvorming, overmatige slijtage door vervuiling of drooglopen. Vandaar dat jaarlijkse inspectie wordt aanbevolen. Jaarlijks vervangen lijkt nogal overdreven.
In mijn geval zal ik zeker jaarlijks inspecteren, en misschien om de 2 a 3 jaar vervangen, afhankelijk van het aantal motoruren (in mijn geval 100- 150 uur per jaar) Het is een afweging tussen de kosten van vervanging en het risico dat je loopt als bij nacht en ontij in zware omstandigheden je koeling uitvalt. En dan kijk je toch iets anders tegen de kosten aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 18:56 #453501

Een heleboel jaren geleden, midden op zee, impeller stuk.
Oh even vervangen, meerder in reserve. Pompje achter op de motor, dus via de bakskist.
Dekseltje overboord.
Er moet dan wel geimproviseerd worden.
In het rommelbakje een stukje transparante kunststof gevonden, met wat langer schroefjes erop gezet.
Mooi we kunnen thuiskomen en volgende week even vervangen.

Natuurlijk werd dat vergeten. Na een tijd heel bezorgd gekeken.
Maar er was helemaal geen probleem.
Het heeft er een paar jaar gezeten, was best handig je zag direct wanneer de impeller scheurtjes ging vertonen. Ik meen dat het drie impellers is meegegaan.
Het materiaal weet ik niet, het zou lexan kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 21:39 #453539

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Saeftinghe schreef :
Een heleboel jaren geleden, midden op zee, impeller stuk.
Oh even vervangen, meerder in reserve. Pompje achter op de motor, dus via de bakskist.
Dekseltje overboord.
Off-topic, natuurlijk, maar hoe krijg je dat laatste voor elkaar? Zat je ermee te jongleren, of zo? Bakskisten zitten toch meestal in de kuip. Vanuit een bakskist valt iets niet zomaar overboord.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 21:41 #453540

Ik verbaas me over de Timo, of misschien moet ik zeggen: Yanmar) genoemde levensduur. In mijn hele zeilende leven heb ik nog nooit m'n impeller elk jaar vervangen. Kwestie van onderhoud zoals Ad al aangaf.

Zo behandel ik mijn impeller al tientallen jaren: Na het winterklaar maken van de motor de impeller verwijderen. Mee naar huis nemen, schoonmaken, goed insmeren met zuurvrije vaseline en opbergen in een boterhamzakje. Of het uitmaakt weet ik niet, maar ik bewaar hem in een kastje in de hal. Bij kamertemperatuur. De impeller van mijn vorige motor (God hebbe zijn ziel :unsure:), was reeds zes jaar oud en nog in uitstekende conditie. Ik schat iets van 800 motor uren.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 01 nov 2013 23:08 #453557

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Vanaf 1978 heb ik al 2 MD17C van VP in mijn boot staan. Voorzien van een gesloten koelsysteem met halfom glycol antivries. Dit om bedrijf in de winter mogelijk te maken. De eerste paar jaren heb ik aan BB motor 2 waaiertjes vervangen, aan SB motor meer als 10. De laatst gekochte impellertjes kostten meer als 40 gulden, rond 1980 dus! Op de meest ongelegen momenten, bijvoorbeeld in de Kil, liep dan ineens de temperatuur op. Gelukkig twee motoren, maar toch. 24000 gulden uitgegeven voor 2 motoren, en dan voortdurend deze ellende. Gauw wat op verzinnen. Bij een gesloten systeem kun je net zo goed een circulatie pompje (centrifugaal) gebruiken. Keuze: Opel Kadett circulatie pompje. Met lagering en pulley compleet 32 gulden. Eerst bij SB motor geïnstalleerd, voorop de motor met een V-snaartje, wat aanpassing in de slangen en gaan. Probleemloos. Na 2 jaar ook op de andere motor gebouwd en de opening in de motoren voor de originele impellerpompjes zelfs afgeblind. Dat draait nu al rond 25 à 30 jaar zonder enige ellende. Ook met de dynamo's en regelaars ellende. Eraf die zooi (30 A Ducellier) en 60 A autodynamo's Bosch erop met ingebouwde regelaars. Nooit meer naar hoeven kijken. Na 35 jaar loop je met die motoren toch wel tegen een revisie aan, en onderweg heb ik ook wel eens iets gereviseerd, maar tot nu toe gaat alles redelijk goed.

Aan Saeftinghe: Dank voor Uw aanhaling over de lineariteit in de opbrengst afhankelijk van het toerental. Later bedacht ik dat het met mijn huidige pompjes eigenlijk nooit echt een rol heeft gespeeld en dat de thermostaat de eigenlijke regeling voldoende overnam. In de pompjes die ik nu gebruik zit ook een vrij grote recirculatie voorziening, zodat de temperaturen niet al te snel variëren.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 01 nov 2013 23:14 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 02 nov 2013 09:07 #453595

Petervdw schreef :
Vanaf 1978 heb ik al 2 MD17C van VP in mijn boot staan. Voorzien van een gesloten koelsysteem met halfom glycol antivries. Dit om bedrijf in de winter mogelijk te maken. De eerste paar jaren heb ik aan BB motor 2 waaiertjes vervangen, aan SB motor meer als 10. De laatst gekochte impellertjes kostten meer als 40 gulden, rond 1980 dus! Op de meest ongelegen momenten, bijvoorbeeld in de Kil, liep dan ineens de temperatuur op. Gelukkig twee motoren, maar toch. 24000 gulden uitgegeven voor 2 motoren, en dan voortdurend deze ellende. Gauw wat op verzinnen. Bij een gesloten systeem kun je net zo goed een circulatie pompje (centrifugaal) gebruiken. Keuze: Opel Kadett circulatie pompje. Met lagering en pulley compleet 32 gulden. Eerst bij SB motor geïnstalleerd, voorop de motor met een V-snaartje, wat aanpassing in de slangen en gaan. Probleemloos. Na 2 jaar ook op de andere motor gebouwd en de opening in de motoren voor de originele impellerpompjes zelfs afgeblind. Dat draait nu al rond 25 à 30 jaar zonder enige ellende. Ook met de dynamo's en regelaars ellende. Eraf die zooi (30 A Ducellier) en 60 A autodynamo's Bosch erop met ingebouwde regelaars. Nooit meer naar hoeven kijken. Na 35 jaar loop je met die motoren toch wel tegen een revisie aan, en onderweg heb ik ook wel eens iets gereviseerd, maar tot nu toe gaat alles redelijk goed.

Aan Saeftinghe: Dank voor Uw aanhaling over de lineariteit in de opbrengst afhankelijk van het toerental. Later bedacht ik dat het met mijn huidige pompjes eigenlijk nooit echt een rol heeft gespeeld en dat de thermostaat de eigenlijke regeling voldoende overnam. In de pompjes die ik nu gebruik zit ook een vrij grote recirculatie voorziening, zodat de temperaturen niet al te snel variëren.

Vr.groet, peter

Snap ik het nou goed dat je in het ,interne, circuit impellerpompjes gebruikte?
Geen wonder dan want die dingen kunnen slecht tegen heet water en , althans met de standaard impeller, antivries.
Immers , normaal gaat daar alleen koud buitenwater door.
In een intern circuit hoort altijd een ander type , meestal een centrifugaalpomp.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 02 nov 2013 09:12 #453596

douwe schreef :
ilCigno schreef :
sy helios schreef :
"Er zijn toch ook allerlei andere types waterpompen die nagenoeg onderhoudsvrij zijn?"

>welke bedoel je dan als alternatief?
Geen idee, maar er bestaan toch heel wat water pompen die geen impeller hebben?

Die bestaan idd. Wormpompen en tandradpompen. Ook zelfaanzuigende verdringer pompen.
Maar duur en vooral voor het verpompen van water nog ingewikkelder omdat de tandraderen en wormen elkaar niet mogen raken en elkaar aan moeten drijven d.m.v tandwielen.
Voor het verpompen van olie is dat laatste niet nodig want daar smeert de te verpompen vloeistof de wormen of tanden.
Al met al: "te duur"!

Tandradpompen kunnen absoluut niet tegen vaste rommel en zijn dus sowieso ongeschikt.
Wormpompen met een rubber stator ( zogenaamde monopompen ) soms wel maar die zijn veeeeel te groot in de kleinste maat ( wat de afmeting betreft dan).
www.pompengids.net/?item=pomptype&type=40
Ook een erg leuke website om zelf eens een keuze te maken en te zien waar je op uitkomt.
Ad
Laatst bewerkt: 02 nov 2013 09:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 02 nov 2013 14:37 #453659

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
ilCigno schreef :
sy helios schreef :
"Er zijn toch ook allerlei andere types waterpompen die nagenoeg onderhoudsvrij zijn?"

>welke bedoel je dan als alternatief?
Geen idee, maar er bestaan toch heel wat water pompen die geen impeller hebben?

Die bestaan idd. Wormpompen en tandradpompen. Ook zelfaanzuigende verdringer pompen.
Maar duur en vooral voor het verpompen van water nog ingewikkelder omdat de tandraderen en wormen elkaar niet mogen raken en elkaar aan moeten drijven d.m.v tandwielen.
Voor het verpompen van olie is dat laatste niet nodig want daar smeert de te verpompen vloeistof de wormen of tanden.
Al met al: "te duur"!

Tandradpompen kunnen absoluut niet tegen vaste rommel en zijn dus sowieso ongeschikt.
Welke roterende pomp kan daar wel tegen? Vaste rommel wil je toch nooit in een pomp hebben? Filters!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 02 nov 2013 14:41 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 02 nov 2013 15:20 #453671

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
douwe schreef :
Welke roterende pomp kan daar wel tegen? Vaste rommel wil je toch nooit in een pomp hebben? Filters!!
Welke filters zou je dan willen gebruiken? Op de meeste boten houdt het wel op met een wierfilter. Die houdt de ergste rommel tegen, maar alles kleiner dan ca. 2mm gaat er gewoon doorheen. Ik denk dat dat ook de bedoeling is, liever wat zand door je pompje dan een verstopt fijnfilter als je een keer met flinke wind door een stuk met grondzeeën de haven moet aanlopen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 02 nov 2013 15:25 #453672

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
ilCigno schreef :
douwe schreef :
Welke roterende pomp kan daar wel tegen? Vaste rommel wil je toch nooit in een pomp hebben? Filters!!
Welke filters zou je dan willen gebruiken? Op de meeste boten houdt het wel op met een wierfilter. Die houdt de ergste rommel tegen, maar alles kleiner dan ca. 2mm gaat er gewoon doorheen. Ik denk dat dat ook de bedoeling is, liever wat zand door je pompje dan een verstopt fijnfilter als je een keer met flinke wind door een stuk met grondzeeën de haven moet aanlopen.
Met filter bedoel ik wierfilter en geen fijnfilter.
Een beetje slib of zand gaat ook wel door een tandwielpomp! De door Yellow aangehaalde mohnopomp, ook wel "varkenslullenpomp" genoemd, kan niet tegen zand.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 02 nov 2013 15:31 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 02 nov 2013 15:37 #453677

een impeller pomp is nu eenmaal de meest eenvoudige "dummy" proof pomp.
eenvoudig te installeren en te onderhouden, kan een stootje verdragen en heeft in principe alles in gebouwd, van nature, waar andere pompen "hulpjes" voor nodig hebben.
eigen overdruk regelen
in principe zelf aan zuigend, niet te hoog .
kan ook enigzins vervuild water verpompen.
is zeer eenvoudig te servicen met algemeen gereedschap.
is relatief goedkoop als hij nog niet de motor leverancier kleur heeft.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 02 nov 2013 16:28 #453687

douwe schreef :
ilCigno schreef :
douwe schreef :
Welke roterende pomp kan daar wel tegen? Vaste rommel wil je toch nooit in een pomp hebben? Filters!!
Welke filters zou je dan willen gebruiken? Op de meeste boten houdt het wel op met een wierfilter. Die houdt de ergste rommel tegen, maar alles kleiner dan ca. 2mm gaat er gewoon doorheen. Ik denk dat dat ook de bedoeling is, liever wat zand door je pompje dan een verstopt fijnfilter als je een keer met flinke wind door een stuk met grondzeeën de haven moet aanlopen.
Met filter bedoel ik wierfilter en geen fijnfilter.
Een beetje slib of zand gaat ook wel door een tandwielpomp! De door Yellow aangehaalde mohnopomp, ook wel "varkenslullenpomp" genoemd, kan niet tegen zand.

Zandkorrels van meer dan 0,1 mm mollen een goede tandradpomp wel hoor.Of hij stopt er zelfs helemaal mee.
En slib of fijne slurrie kan juist een monopomp wel ( afhankelijk type dan) .
Ik ken er die jarenlang bijv. dikke kalkmelk verpompen en dat bevat ook ruim 10% vaste stof .
Ja er zijn wel pompen die zo ongeveer alles verpompen bijv. betonpompen , ook wel "ballenpomp"genoemd.
En er zijn echt ook speciale centrifugaalpompen die allerlei merkwaardige zaken verpompen tot water met worrteltjes en spercieboontjes toe ( zelf gezien!).
Of zelfaanzuigende centrifugaal pompen die probleemloos slurrie verpompen met 30% vaste stof tot enkele mm groot.
Staan er diverse continue te draaien waar ik process engineer was.( door mijzelf daar trouwens geintroduceerd ;) ).
Je zou eens in de pompenhallen van de Achema in Frankfurt moeten gaan kijken.
Daar sta je echt af en toe te kijken wat er allemaal kan.
Heelaas maar één keer in de drie jaar en pas weer in 2015.
Maar er is ook wel zoiets in Nederland ,ik men in de Jaarbeurs maar de naam wil me alleen even niet te binnen schieten.
Ah , ik geloof dat het deze is:
www.industrialprocessing.nl/nl-NL/Bezoeker.aspx
Ad
Laatst bewerkt: 02 nov 2013 16:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 02 nov 2013 16:56 #453696

Lodewijk,
Spullen op een (gesloten) bakskist deksel gelegd. In die kist had ik wat nodig, zonder goed opletten deksel open en plons.
Shit wat ging daar overboord?
Zo ook een multimeter van zo´n 400 euro kwijtgeraakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 02 nov 2013 16:57 #453698

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 648
Saeftinghe schreef :
Lodewijk,
Spullen op een (gesloten) bakskist deksel gelegd. In die kist had ik wat nodig, zonder goed opletten deksel open en plons.
Shit wat ging daar overboord?
Zo ook een multimeter van zo´n 400 euro kwijtgeraakt.
Niet te vaak doen:o
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom eigenlijk een impellerpomp? 02 nov 2013 17:29 #453703

Ha Benk, ik heb nu wat goedkopere multimeters, eenheel stel, dan grijp ik ook niet mis als er eentje verdwijnt.
En het doet minder pijn. (Dat verdwijnen).



Die instelbare centrifugaalpompjes, daar heb ik er een paar van in bedrijf. Ze hebben geen seal, worden magnetisch aangedreven, dus bij een vastloper verbrandt de motor niet. (Gelijkstroom, hoe het werkt, geen idee)
Voldoen goed , maar zijn niet te gebruiken tegen de uitlaatdruk in.
Er zit er eentje in het antivries circuit om (bij stilstaande motor) circulatie te krijgen tussen kachel en boiler en eentje in het drinkwater circuit in het zonpaneel dat het douche water verwarmt.
Een Jabsco pompje dat traploos regelbaar is.
Werkt op 8 tot 24 volt, verbruikt op de laagste stand 0,1 A en op de hoogste stand 1,8. Dit bij 12 volt voeding.
Er is duidelijk verschil in opbrengst bij hoog of laag, maar het drukverschil is tussen beide uiterste standen maar heel gering.
Ze kunnen best wat rommel verwerken, maar ik zou ze nooit voor buitenboord water door de warmte wisselaar gebruiken.
Ze werken volkomen geruisloos.
Voor de prijs heb je twee impellerpompjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl