Even iets over het waarom geen ander type pomp.
Als zelfaanzuigend geen noodzaak zou zijn kan inderdaad ook een centrifugaalpomp zoals in het interne circuit zit .
Het probleem wordt dan echter al gauw de opvoerhoogte.
Bij de pomp die in het interne circuit zit hoeft deze helemaal niets omhoog te pompen maar alleen rond. De benodigde opvorehoogte is dus alleen de weerstand van de koelwaterkanalen en de warmtewisselaar en die is maar gering.
Een buitenwaterpomp moet het koelwater behoorlijk ver omhoog kunnen pompen( bij het starten tot aan de beluchter!) ,en daarbij komt dan nog de weerstand van slangen , filter e.d.
Om dat te kunne berijken heb je bij een bepaald toerental een minimum diameter van de pomp of beter van de "pompwaaier" die er in zit nodig.
Daarom zijn die interne circulatiep[ompen ook meestal groter in diameter.
De maximale opvoerhoogte in is nl Waaieromtrek(meter)^2 *toerental *1000 .
Bij bijv. een pomp met een waaier van 10 cm ( dat is een pomp van minstens 15 cm diameter!) zou de opvoerhoogte bij 1000 toeren niet meer dan hooguit 1,4 meter kunnen zijn. In de praktijk i.h.a. zlfs nog lager.dat zou dan net genoeg zijn als buitenwaterpomp.
Wordt dus een veel groter ding dan een impellerpomp wat een zogenaamde verdringerpomp is en daarom aan een kleinere afmeting voldoende heeft.
Bovendien zijn die pompen veel gevoeliger voor vervuild water.
Er zijn er weldie daar wel tegen kunnen maar die zijn nog veel groter in relatie tot de opbrengst en opvoerhoogte .
En dan het zelfaanzuigende.
Een normale centrifugaalpomp is nooit zelfaanzuigend. Er bestaan wel zelfaanzuigende centrifugaalpompen ( bijv. bepaalde soortn tuinpompen) maar die hebben inwendig bepaalde voorzieningen die dat mogelijk maken (gaat een beetje ver hier om dat uit te leggen).
Daarnaat zijn er nog de meertraps zelfaanzuigende pompen maar die kunnen absoluut niet tegen vervuiling .
Beiden zijn trouwens veel complexer , groter en dus veel duurder dan impelelrpompen.
Bij grote schepen is e.e.a. veel simpeler omdat die immers veel meer koelwater nodig hebben en daardooro veel grotere pompen die dan ook "vanzelf" een veel grotere opvoerhoogte hebben bij een relatief laag toerental.
Helaas dus voor de bootjesmensen is de impellerpomp hier gewoon de beste en goedkoopste keus omdat het de compactste en goedkoopste pomp is voor dit doel.
Dat de watersportbranche die dingen zo duur verkoopt ...tja....
Overigens , ook in ht boekje van mijn Vetus staat letterlijk :
Elke 1000 uur, tenminste 1 x per 2 jaar
Buitenboordwaterpomp controleren
en vervolgens:
• Controleer de impeller op beschadigingen.
• Vervang de impeller indien noodzakelijk
Dus elk jaar is in ieder geval onzin.
Als dat te duur wordt is het misschien tijd om aan een andere sport te gaan denken
![:lol: :lol:](/media/kunena/emoticons/grin.png)
Ad