zeekraal schreef :
Ik denk dat je over het hoofd ziet dat met een volledig gevulde koelsysteem er een paar brokjes zink het roesten tegengaan. Die werken niet als de motor met lucht is gevuld.
Ik geef je op een briefje dat de koelkanalen waar in de zomer continu zeewater door is gelopen in de winter roesten "als de weet ik wat" als er geen koelvloeistof of antivries in zit.
Tja , en daar maak je dus een inderdaad heel veel gemaakte vergissing.
Zinkanodes voorkomen galvanische corrosie en dat wordt veroorzaakt wanneer twee verschillende metalen (de een edeler als de ander) zoals bijv. messing en staal samen in een geleidend medium (in dit geval dus water, zijn ondergedompeld.
Vandaar dat veel oudere motoren , zoals de bijv. MD5A helemaal geen zinkanodes (nodig)hebben! Er zit nl. alleen gietijzer/staal in het koelsysteem .
Roesten is een volledig ander chemisch proces wat je heelaas niet met anodes kunt voorkomen.Jammer want anders hoefde je je kiel niet zo zorgvuldig te coaten.
Roesten is een reactie met zuurstof
en water . Vandaar dat zonder water staal nauwelijks zal roesten.Meer info:
nl.wikipedia.org/wiki/Roest_(metaal)
Vandaar dat bijv. autos in een nat land als Nederland veel sneller zullen roesten dan in bijv. de droge staten van de USA.
O.a. daarom rijden daar nog zoveel klasiekers rond .
Het is wel inderdaad zo dat er in koelvloeistof ook een roestinhibitor zit die roesten tegen moet gaan.
Maar omdat het roest
proces bij lage temperaturen zoveel langzamer gaat zal de roestvorming in de winter slechts een heel klein deel kunnen zijn van de roestvorming in een heel jaar.
Een ander groot verschil tussen roesten en galvanische corrosie is dat bij roesten de roet op het staal neerslaat maar bij galvanische corrosie het ijzer gewoon oplost in het water.
Ad