Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aftappen? Of toch koelvloeistof?

Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 04:30 #449334

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
De Yanmar 2GM20 heeft ook een aftapkraantje, net als de YSB8 in mijn vorige boot. Daar tapte ik altijd het water af om de motor winterklaar te maken. Dat kan nu dus ook gewoon, maar ik vroeg me af of het aftappen ook ook gewoon voldoende is of dat het toch beter om koelvloeistof door te spoelen. Het aftapkraantje zit er natuurlijk niet voor niets, dus het zal best werken, maar wellicht is het zo dat de andere methode de motor intern beter beschermd?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 21 okt 2013 04:31 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 04:38 #449335

Ik kan me voorstellen dat er roestvorming optreed als er geen vloeistof in zit. Ik zou het aanvullen met koelvloeistof.
Maar er zijn hier forumeleden die er vast veel meer over kunnen vertellen :).
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 05:04 #449341

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Bij mijn 2GM20 doe ik beide: eerst aftappen, thermostaat eruit en daarna koelvloeistof erdoor. Dit alles zonder gehinderd te zijn door enige wetenschappelijke onderbouwing.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 05:26 #449346

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Wat is het, een direct of indirect gekoelde motor?. Een antivries middel er in doen na aftappen is imho beter dan droog laten staan. Koelvloeistof is iets wat een aantal jaren in de motor blijft zitten en het is niet de bedoeling dat je dit iedere half jaar verwijderd.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 06:13 #449363

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Het is voor het beantwoorden van deze vraag wel essentieel om aan te geven om wat voor motor het gaat: direct gekoeld (2GM20) of indirect gekoeld (2GM20F < F van 'Fresh water').
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 08:43 #449387

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Sorry, essentiële informatie inderdaad...
Het gaat om een direct gekoelde motor. Als ik er koelvloeistof in pomp, aan welke hoeveelheid moet ik dan denken? Hoeveel gaat er ongeveer in?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 09:13 #449397

Hen3 schreef :
Sorry, essentiële informatie inderdaad...
Het gaat om een direct gekoelde motor. Als ik er koelvloeistof in pomp, aan welke hoeveelheid moet ik dan denken? Hoeveel gaat er ongeveer in?

Kijk dan even in de manual van de 2GM20F . Daar staat neem ik aan hoeveel koelvloeistof erin gaat.Motorblok is tenslotte hetzelfde.
Ad
Laatst bewerkt: 21 okt 2013 09:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 09:21 #449399

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Antwoord op je vraag: het is m.i. zonder meer beter om de motor te vullen met koelvloeistof. Hiermee vul je alle ruimtes in de motor met een vorstvrij middel en verdring je het buitenwater wat er normaal in zit. Het beetje water wat er niet uitspoelt wordt in ieder geval voldoende gemengd met de koelvloeistof om het vriespunt voldoende te verlagen. Daarnaast bezit koelvloeistof ook roestwerende eigenschappen, je koelkanalen kunnen daardoor niet gaan roesten.

Het aftappen van de motor geeft je die zekerheid niet, en je weet ook niet zeker of alle water daadwerkelijk uit de motor is. Ook tap je welliswaar het motorblok af, maar de toevoerleiding, impellerpomp e.d. niet en ook de uitlaatdemper niet. Je zou het geheel met perslucht moeten doorblazen om dat leeg te krijgen. Koelvloeistof in de wierpot gieten is dan toch een heel stuk eenvoudiger.

Qua hoeveelheid moet je denken aan een liter of vier à vijf, het hangt er een beetje vanaf hoe snel je de motor stopt nadat je de koelvloeistof uit de uitlaat ziet komen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 09:23 #449400

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Yellow Boat schreef :
Kijk dan even in de manual van de 2GM20F . Daar staat neem ik aan hoeveel koelvloeistof erin gaat.Motorblok is tenslotte hetzelfde.
Nee, dat gaat over de hoeveelheid koelvloeistof in het 'fresh water circuit'. Dat is heel wat anders.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 09:39 #449401

ilCigno schreef :
Yellow Boat schreef :
Kijk dan even in de manual van de 2GM20F . Daar staat neem ik aan hoeveel koelvloeistof erin gaat.Motorblok is tenslotte hetzelfde.
Nee, dat gaat over de hoeveelheid koelvloeistof in het 'fresh water circuit'. Dat is heel wat anders.

Ja maar dat is precies dezelfde ruimte/inhoud als het interne circuit bij de indirect gekoelde versie . :laugh:
Vandaar mijn tip.
Het enige wat daar bij komt zijn de slangen en de buitenwater pomp maar die hebben niet zo veel inhoud hoor.En de inhoud van de circulatiepomp gaat er immers af want die zit er bij de direct gekoelde immers niet op.
Alleen , als je ook het waterslot/demper wilt vullen komt er wel een flink aantal liters bij. Daarom zou ik dat waterslot aftappen.
Ad
Laatst bewerkt: 21 okt 2013 09:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 09:45 #449402

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Heb ik het nu verkeerd, maar is koelvloeistof niet heel slecht voor het mileu? Met deze methode spoel je dat dus naar buiten in het voorjaar. Zou je niet beter een andere antivries kunnen gebruiken (hoewel dit natuurlijk niet de roestwerende eigenschappen van koelvloeistof heeft).

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 09:55 #449403

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Emmertje onder de uitlaat in het voorjaar

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 09:56 #449404

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Moreve geeft het goede antwoord :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 10:08 #449406

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Yellow Boat schreef :
Ja maar dat is precies dezelfde ruimte/inhoud als het interne circuit bij de indirect gekoelde versie . :laugh:
Vandaar mijn tip.
Het enige wat daar bij komt zijn de slangen en de buitenwater pomp maar die hebben niet zo veel inhoud hoor.En de inhoud van de circulatiepomp gaat er immers af want die zit er bij de direct gekoelde immers niet op.
Alleen , als je ook het waterslot/demper wilt vullen komt er wel een flink aantal liters bij. Daarom zou ik dat waterslot aftappen.
Ad
Bij de F heb je wel de (flinke) warmtewisselaar / expansievat combo die je meepakt. Daar gaat wel een dikke liter extra in ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 10:10 #449407

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Extra tip: Hen3, je hebt de motor nog niet eerder zelf gerserviced toch? Dan zou ik toch eerst aftappen en je anodes checken en eventueel vervangen voor je er koelvloeistof er door heen jast. Of je anodes meteen checken, dan loopt je blok ook leeg :P

Voor de rest doe ik ook de koelvloeistof truck omdat je dan ook waterlock, wierpot en afsluiter mee pakt. Voor roest zou ik me geen zorgen maken. Het gietijzer blok kan best een paar maanden droog staan. Denk wel aan het verwijderen van je thermostaat of warm laten draaien van de motor als je niet aftapt. Anders zit in het blok zelf nog steeds buitenwater.
Laatst bewerkt: 21 okt 2013 10:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 10:21 #449409

  • QUEST15
  • QUEST15's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Niet alle koelvloeistoffen zijn even giftig. En er zijn nogal wat verschillende soorten in de handel. Sommige zijn niet aan te bevelen om jarenlang in de motor te staan.
Zo is Ethyleen glycol zeer giftig en Propyleen glycol niet. Dat word zelf in de levensmiddelenindustrie gebruikt. Zie bijlage

Bijlage:

Bestandsnaam: 05_antivries.pdf
Bestandsgrootte:106 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 10:27 #449410

Philip schreef :
Yellow Boat schreef :
Ja maar dat is precies dezelfde ruimte/inhoud als het interne circuit bij de indirect gekoelde versie . :laugh:
Vandaar mijn tip.
Het enige wat daar bij komt zijn de slangen en de buitenwater pomp maar die hebben niet zo veel inhoud hoor.En de inhoud van de circulatiepomp gaat er immers af want die zit er bij de direct gekoelde immers niet op.
Alleen , als je ook het waterslot/demper wilt vullen komt er wel een flink aantal liters bij. Daarom zou ik dat waterslot aftappen.
Ad
Bij de F heb je wel de (flinke) warmtewisselaar / expansievat combo die je meepakt. Daar gaat wel een dikke liter extra in ;)

Dat er een expansievat op zit wist ik niet.
Vaak (ook bij main motor) is dat nl een deel van de warmtewisselaar.
En in die laatstet gaat heel beslist bij deze kleine motor geen liter in hoor.

Overigens , wat de schade voor het milieu betreft.
Ja , je mag het uiteraard eigenloijk niet lozen net als trouwens vijwel alles , zelfs de meeste "milieuvriendelijke" produkten.
Maar echt chadelijk is het voor het milieu echt niet in de concentraties waarin in dit geval in het oppervlaktewater terecht komt.
Ten eerste zijn lage concentratie niet meer giftig ( hoge wel maar daar gaat het niet over als het in die enorme overmaat water terecht komt) en ten tweede wordt het vrij snel afgebroken in het water.
E.e.a. kun je lezen in het veiligheidsdatablad van Ethyleenglycol ofwel de hoofdcomponent van antivries.
www.assinkchemie.nl/msds/X161316.htm
en : www.sunoco.be/PDF/NL/MSDSNLAntifreeze%20Permanent.PDF
Maar zoals ik al schreef; het mag natuurlijk niet! :angry:
Ad
Laatst bewerkt: 21 okt 2013 10:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 10:36 #449412

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
monreve schreef :
Bij mijn 2GM20 doe ik beide: eerst aftappen, thermostaat eruit en daarna koelvloeistof erdoor. Dit alles zonder gehinderd te zijn door enige wetenschappelijke onderbouwing.

Stan

Waaruit maar weer eens blijkt dat iets niet wetenschappelijk bewezen hoeft te zijn om waar te wezen.

En als je dan in het voorjaar de koelvloeistof weer af tapt komt er geen druppel in milieu terecht en kun je vloeistof volgend jaar weer gebruiken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 11:55 #449417

Maar of aftappen én vullen met koelvloeistof zoveel beter is dan alleen aftappen vanwege roestrisiko vraag ik me af hoor.
Immers , in het vaarseizoen gaat er ook gewoon water door en , nog veel erger, soms zelfs zeewater!
En dan is de motor nog warm ook en dan gaat eventuele corrosie nog veeel sneller dan 'swinters als het koud is.Dat is per 7-10 graden een verdubbeling zoals bij veel chemische processen.
Dus ik denk dat de eventuele corrosie in de winter daarbij in het niet valt.
En als er in hoekjes wat water blijft zitten mag dat rustig bevriezen hoor. Alleen helemaal opgesloten water kan iets kapot laten vriezen.

Ik vermoed dat alle "reklame" om toch vooral met antivries te vullen eerder om de bekende redenen van de fabrikanten en handel komt . Zoals zoveel soms vrij zinloze zaken.
Maar goed , kwaad kan het niet. :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 12:27 #449427

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
We hadden ooit een bootje met een Vire bezinemotortje. Daar ging altijd antivries in. Een jaar niet en alleen leeg laten lopen. Het volgende seizoen was de koeling een stuk minder, dat werd wel beter maar er kwam best wat rommel uit. Het schroefdraad van de aftapplug in ieder geval even goed invetten als je hem leeg laat staan, dt roest anders weg. Als dat roest, zal het dat binnenin niet roesten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 12:31 #449428

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Yellow Boat schreef :
En als er in hoekjes wat water blijft zitten mag dat rustig bevriezen hoor. Alleen helemaal opgesloten water kan iets kapot laten vriezen.
Het probleem is alleen dat je niet kan zien of weten of er alleen in wat hoekjes water staat als je alleen aftapt. De uitlaatdemper aftappen is bij mij bijvoorbeeld al onmogelijk, en wat er in het blok achterblijft kan ik ook niet zien. Met doorblazen krijg je vast wel het meeste water uit, maar dat is ook niet zo eenvoudig. Als je dat afzet tegen het gemak waarmee je het systeem kan vullen met koelvloeistof en de zekerheid die je daarmee krijgt dan weet ik het wel. En zo duur is antivries nou ook weer niet, minder dan €2/liter bij de Action. Maximale kosten €10. Maar goed, iedereen maakt zijn eigen keuzes.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 13:53 #449463

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Yellow Boat schreef :
Maar of aftappen én vullen met koelvloeistof zoveel beter is dan alleen aftappen vanwege roestrisiko vraag ik me af hoor.
Immers , in het vaarseizoen gaat er ook gewoon water door en , nog veel erger, soms zelfs zeewater!
En dan is de motor nog warm ook en dan gaat eventuele corrosie nog veeel sneller dan 'swinters als het koud is.Dat is per 7-10 graden een verdubbeling zoals bij veel chemische processen.
Dus ik denk dat de eventuele corrosie in de winter daarbij in het niet valt.
En als er in hoekjes wat water blijft zitten mag dat rustig bevriezen hoor. Alleen helemaal opgesloten water kan iets kapot laten vriezen.

Ik vermoed dat alle "reklame" om toch vooral met antivries te vullen eerder om de bekende redenen van de fabrikanten en handel komt . Zoals zoveel soms vrij zinloze zaken.
Maar goed , kwaad kan het niet. :lol:
Ad

Ik denk dat je over het hoofd ziet dat met een volledig gevulde koelsysteem er een paar brokjes zink het roesten tegengaan. Die werken niet als de motor met lucht is gevuld.
Ik geef je op een briefje dat de koelkanalen waar in de zomer continu zeewater door is gelopen in de winter roesten "als de weet ik wat" als er geen koelvloeistof of antivries in zit.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 14:14 #449469

zeekraal schreef :

Ik denk dat je over het hoofd ziet dat met een volledig gevulde koelsysteem er een paar brokjes zink het roesten tegengaan. Die werken niet als de motor met lucht is gevuld.
Ik geef je op een briefje dat de koelkanalen waar in de zomer continu zeewater door is gelopen in de winter roesten "als de weet ik wat" als er geen koelvloeistof of antivries in zit.

Tja , en daar maak je dus een inderdaad heel veel gemaakte vergissing.
Zinkanodes voorkomen galvanische corrosie en dat wordt veroorzaakt wanneer twee verschillende metalen (de een edeler als de ander) zoals bijv. messing en staal samen in een geleidend medium (in dit geval dus water, zijn ondergedompeld.
Vandaar dat veel oudere motoren , zoals de bijv. MD5A helemaal geen zinkanodes (nodig)hebben! Er zit nl. alleen gietijzer/staal in het koelsysteem .
Roesten is een volledig ander chemisch proces wat je heelaas niet met anodes kunt voorkomen.Jammer want anders hoefde je je kiel niet zo zorgvuldig te coaten.
Roesten is een reactie met zuurstof en water . Vandaar dat zonder water staal nauwelijks zal roesten.Meer info: nl.wikipedia.org/wiki/Roest_(metaal)
Vandaar dat bijv. autos in een nat land als Nederland veel sneller zullen roesten dan in bijv. de droge staten van de USA.
O.a. daarom rijden daar nog zoveel klasiekers rond .
Het is wel inderdaad zo dat er in koelvloeistof ook een roestinhibitor zit die roesten tegen moet gaan.
Maar omdat het roest
proces bij lage temperaturen zoveel langzamer gaat zal de roestvorming in de winter slechts een heel klein deel kunnen zijn van de roestvorming in een heel jaar.

Een ander groot verschil tussen roesten en galvanische corrosie is dat bij roesten de roet op het staal neerslaat maar bij galvanische corrosie het ijzer gewoon oplost in het water.
Ad
Laatst bewerkt: 21 okt 2013 14:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 16:10 #449501

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Onze boot heeft dezelfde motor, ik heb voor dezelfde keuze gestaan als Hen3. Mijn eerste plan was aftappen, want geen water aanwezig = geen bevriezing, dacht ik. Helaas werd ik door de praktijk ingehaald: de aftapplug is erg lastig te bereiken. Ik kan er gewoon niet bij!
Dus nu maar weer netjes de koelvloeistofmethode. Gaat elk jaar prima, maar het is voor het gemak wel handig als je een tweede persoon mee hebt om de motor te stoppen. Je trappenhuis ligt open als je in de wierpot moet wezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 16:17 #449504

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik gebruik een 3 meter slang + trechter. Plak ik met ducktape naast de motorbediening vast. Buitenkraan dicht, zaakje volgieten, motor starten en antivries bijvullen tot je de roze wolk in de emmer bij de uitlaat ziet. Dan buitenkraan open en dicht, dan is dat gedeelte ook beschermd.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl