Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aftappen? Of toch koelvloeistof?

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 16:20 #449505

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
De boot is vanmiddag de kant op gegaan en ik heb eerst maar eens geprobeerd om af te tappen. Daarbij stuitte ik op hetzelfde probleem als Delphi32 (wel logisch, want een vergelijkbare boot), de zijkant van de motor is erg slecht bereikbaar. Daar was ik met het olie verversen ook al achter gekomen, en heeft me doen besluiten om aan de zijkant een extra luik te maken, te bereiken vanuit de natte cel.

Maar hoe dan ook... het kraantje heb ik op de tast gevonden en open gedraaid, waarop er geen druppel uitkwam... Ook het er helemaal uitdraaien van het dopje en daarna doorprikken hielp niet, er kwam geen water uit. Dat kraantje moet er dus maar eens uit, maar daarvoor wil ik eerst dat luik gaan maken...

Daarnaast zal ik dan ook maar gaan spoelen. Ik heb overigens (nog) geen wierpot, dus ik zal het gewoon uit een jerrycan oppompen denk ik.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 21 okt 2013 17:44 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 16:57 #449516

  • Frans01
  • Frans01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
mijn methode: motor leeg laten lopen. controleren door er lucht door te blazen. Daarna motor incl. waterpomp vullen met antivries en niet met koelvloeistof.
Koelvloeistof vermengd zich wel met water, maar bij welke temperatuur bevriest de koelvloeistof?? Dat kan wel eens tegenvallen.
antivries begint bij ca. - 60 graden, koelvloeistof bij ca. - 25 graden.
Als je twijfelt kan je ook nog een beetje vloeistof aftappen en in de vriezer plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 17:14 #449521

Faran schreef :
Ik gebruik een 3 meter slang + trechter. Plak ik met ducktape naast de motorbediening vast. Buitenkraan dicht, zaakje volgieten, motor starten en antivries bijvullen tot je de roze wolk in de emmer bij de uitlaat ziet. Dan buitenkraan open en dicht, dan is dat gedeelte ook beschermd.

Zucht...
Motor is koud, thermostaat niet open, dus motor niet beschermd.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 17:17 #449522

Hen3 schreef :
De boot is vanmiddag de kant op gegaan en ik heb eerst maar eens geprobeerd om af te tappen. Daarbij stuitte ik op hetzelfde probleem als Delphi32 (wel logisch, want een vergelijkbare boot), de zijkant van de motor is erg slecht bereikbaar. Daar was ik met het olie verversen ook al achter gekomen, en heeft me doen besluiten om aan de zijkant een extra luik te maken, te bereiken vanuit de natte cel.

Maar hoe dan ook... het kraantje heb ik op de tast gevonden en open gedraaid, waarop er geen druppel uitkwam... Ook het er helemaal uitdraaien van het dopje en daarna doorprikken hielp niet, er kwam geen water uit. Dat kraantje moet er dus maar eens uit, maar daarvoor wil ik eerst dat luik gaan maken...

Daarnaast zal ik dan ook maar gaan spoelen. Ik heb overigens (nog) geen wierpot, dus ik zal het gewoon uit een jerrycan opzoeken denk ik.


Kwestie van engelengeduld en een hele poos met een spaak (hoort in elke gereedschapskist thuis) of een stukje ijzerdraad purken tot er weer water doorheen komt.
Ja 't kan even duren, maar de aanhouder wint.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 17:18 #449524

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Bij mijn motor maakt dat niet uit (indirect systeem). Het ging alleen maar om de oplossing, als je niet met zijn tweeën bent.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 21 okt 2013 17:27 #449530

Faran schreef :
Bij mijn motor maakt dat niet uit (indirect systeem). Het ging alleen maar om de oplossing, als je niet met zijn tweeën bent.
Daar heb je gelijk in. Goed dat je dat nog even aangeeft, ik ging van een direct gekoelde uit.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 22 okt 2013 14:12 #449789

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Yellow Boat schreef :
Roesten is een reactie met zuurstof en water . Vandaar dat zonder water staal nauwelijks zal roesten.
Ad

Het verschil tussen galvanische corrosie en roesten is mij bekend en haal die ook niet door elkaar. Mogelijk dat de opmerking over zinkanodes niet is overgekomen zoals ik bedoelde.
Maar,........als jij denkt dat het na het aftappen in de koelkanalen droog is vergis je je toch echt. Water is dus aanwezig en de zuurstof uit de lucht maakt het compleet. Met koelvloeistof er in zijn ze er allebei niet.
Verder is het niet zo dat zonder water staal nauwelijks roest. Dan roest het niet!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 22 okt 2013 16:06 #449836

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Ik vind dit wel een heel puriteinse discussie wordt, ik denk echt niet dat als je de motor gewoon aftapt je na een klein half jaartje je motor bijna is doorgerot van de corrosie. Dus we moeten niet allemaal uitersten oproepen om het gelijk maar te kunnen bewijzen. als een fabrikant voorschrijft dat je af moet tappen dan doe je dat toch. Een motor die maar half afgetapt is vriest ook niet kapot, immers de uitzetting van het water bij bevriezen kiest toch de weg van minste weerstand en drukt dus niet je motor uit elkaar. bovendien heeft iedere motor vriesplaatjes. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 22 okt 2013 17:56 #449884

svalk schreef :
Ik vind dit wel een heel puriteinse discussie wordt, ik denk echt niet dat als je de motor gewoon aftapt je na een klein half jaartje je motor bijna is doorgerot van de corrosie. Dus we moeten niet allemaal uitersten oproepen om het gelijk maar te kunnen bewijzen. als een fabrikant voorschrijft dat je af moet tappen dan doe je dat toch. Een motor die maar half afgetapt is vriest ook niet kapot, immers de uitzetting van het water bij bevriezen kiest toch de weg van minste weerstand en drukt dus niet je motor uit elkaar. bovendien heeft iedere motor vriesplaatjes. B)
Ik zou me toch zorgen maken als de motor maar half is afgetapt. Het ijs zet uit in alle richtingen en al heeft het nog ruimte naar boven, het zal toch een behoorlijk grote kracht uitoefenen op de motor wanden, zeker als de wanden parallel lopen en dat is het geval.
Die vriesplaatjes is een wijdverbreid misverstand. Ze komen er misschien uit als de motor dreigt te bevriezen, maar kapot vriezen doet deze dan toch. Het zijn hulpgaten waar men bij het gieten van het blok de kern door verwijderd na deze verpulverd te hebben. Daarna worden deze gaten bewerkt en plaatst men de klemdeksels. Dus vertrouw maar niet op deze deksels als hulp om kapot vriezen te voorkomen.
Ik vraag me ook af of motoren met natte cilinderbussen deze doppen hebben.
gr,

Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 22 okt 2013 21:14 #449931

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Natte voering cilinder hebben geen vriesdopen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 22 okt 2013 21:37 #449933

Zonder zuurstof kan het niet roesten aan de binnenkant. Dus als je aftapt zal de zuurstof binnenin in enkele dagen opgebruikt zijn en gaat het roesten niet verder.

Ik vind het een norele verplivhting om af te tappen, hoe milieuvriendelijk sommige soorten antivries ook mogen zijn, ze horen niet in het oppervlaktewater thuis, en er gaat zo maar even een halfmiljoen liter per seizoen doorheen in de watersport. Wat mij betreft absoluut not done.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 22 okt 2013 21:39 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 23 okt 2013 04:18 #449944

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Erikdejong schreef :
Zonder zuurstof kan het niet roesten aan de binnenkant. Dus als je aftapt zal de zuurstof binnenin in enkele dagen opgebruikt zijn en gaat het roesten niet verder.

Ik vind het een norele verplivhting om af te tappen, hoe milieuvriendelijk sommige soorten antivries ook mogen zijn, ze horen niet in het oppervlaktewater thuis, en er gaat zo maar even een halfmiljoen liter per seizoen doorheen in de watersport. Wat mij betreft absoluut not done.

+1 !! en het ergste is dat MEG niet afbreekt in het milieu. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 23 okt 2013 06:40 #449968

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Erikdejong schreef :
Ik vind het een norele verplivhting om af te tappen, hoe milieuvriendelijk sommige soorten antivries ook mogen zijn, ze horen niet in het oppervlaktewater thuis, en er gaat zo maar even een halfmiljoen liter per seizoen doorheen in de watersport. Wat mij betreft absoluut not done.
Jij schrijft een oplossing (aftappen) voor Erik, dat is meestal niet de verstandigste route. Wat je bedoeld is dat er geen schadelijk antivries in het water mag komen (functionele benadering). Daarvoor bestaan meerdere mogelijkheden, het is aan de bootbezitter om een keuze te maken wat voor hem of haar het beste werkt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 23 okt 2013 06:47 #449973

svalk schreef :

+1 !! en het ergste is dat MEG niet afbreekt in het milieu. :ohmy:

Ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar kloppen doet het niet .
Zie: www.meglobal.biz/sites/default..._MSDS_MEG_Europe.pdf
Pagina 9 .
Trouwens , MEG ofwel monoethyleenglycol ofwel ethaandiol is weliswaar niet hetzelfde diethyleenglycol wat ook als antivries wordt gebruikt maar dus ook biologich afbreekbaar net als diethyleenglycol:
www.meglobal.biz/sites/default..._MSDS_DEG_Europe.pdf
pagina 8.

@Zeekraal
En wat dat niet roesten zonder water betreft.
Inderdaad alleen komt lucht helemaal zonder water nu eenmaal niet voor. Zelfs in de Sahara of op de zuidpool zit er nog water in de lucht , alleen wel veel minder dan de +/- 3-8 gram/M3 in onze contreien.
Vandaar dat ijzer/staal altijd wel zal roesten.

Waar ik het over had bij roesten in de winterstalling is dat dat veel minder zal zijn dan in de zomer omdat de temperatuur veel lager is. En aangezien er in de zomer gewoon buitenwater in staat wat meetal vrijwel vezadigd is met lucht zal in de zomer de meeste roest kunnen ontstaan , ook al vul je in de winter niet met koelvloeistof.
Eigenlijk zou je ook in de zomer er elke keer na gebruik koelvloeistof in moeten zetten maar dat lijkt me niet erg praktisch. :lol:
E.e.a. geldt uiteraard voor directe koeling.
Ad
Laatst bewerkt: 23 okt 2013 06:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 23 okt 2013 08:08 #450003

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Yellow Boat schreef :
svalk schreef :

+1 !! en het ergste is dat MEG niet afbreekt in het milieu. :ohmy:

Ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar kloppen doet het niet .
Zie: www.meglobal.biz/sites/default..._MSDS_MEG_Europe.pdf
Pagina 9 .
Trouwens , MEG ofwel monoethyleenglycol ofwel ethaandiol is weliswaar niet hetzelfde diethyleenglycol wat ook als antivries wordt gebruikt maar dus ook biologich afbreekbaar net als diethyleenglycol:
www.meglobal.biz/sites/default..._MSDS_DEG_Europe.pdf
pagina 8.

Ad

Ja, Ad, je hebt helemaal gelijk, de MSDSen zeggen genoeg, weer wat bijgeleerd en er zal inderdaad niet veel verschil in MEG,DEG en TEG zitten , het is een grote familie. :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 23 okt 2013 09:06 #450019

Wat het ook is, het hoort niet in het oppervlaktewater thuis...

ILcigno, "mijn" reden om af te tappen mag dan een andere insteek hebben als wat hier besproken word, maar dat neemt niet weg dat aftappen gewoon de meest betrouwbare vorm van winterklaar maken blijft. Men zegt wel eens dat er water achterblijft als je aftapt, en dat zal ook best wel een zo zijn als je het slordig doet, maar ook met antivries doorspoelen neem je niet de hele motor mee tenzij je exessief veel gebruikt.

En er zijn inderdaad methoden om het op te vangen, maar als 1% van de booteigenaren dat doet is het al veel denk ik. Daarbij dient het "afval" product anders afgevoerd te worden, en wat doet men er dan mee?

Wat mij betreft is en blijft antivries op een boot een oplossing dat opzoek is naar een probleem.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 23 okt 2013 09:07 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 23 okt 2013 09:30 #450029

Yellow Boat schreef :
Trouwens , MEG ofwel monoethyleenglycol ofwel ethaandiol is weliswaar niet hetzelfde diethyleenglycol wat ook als antivries wordt gebruikt maar dus ook biologich afbreekbaar net als diethyleenglycol:

juist.
en bij die afbraak komt oxaalzuur vrij, en dat is weer goed tegen de gele aanslag op je schip! Scheelt weer een hoop poetswerk!
Een win-win situatie, die MEG!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 23 okt 2013 14:17 #450118

Erikdejong schreef :
Zonder zuurstof kan het niet roesten aan de binnenkant. Dus als je aftapt zal de zuurstof binnenin in enkele dagen opgebruikt zijn en gaat het roesten niet verder.

Ik vind het een norele verplivhting om af te tappen, hoe milieuvriendelijk sommige soorten antivries ook mogen zijn, ze horen niet in het oppervlaktewater thuis, en er gaat zo maar even een halfmiljoen liter per seizoen doorheen in de watersport. Wat mij betreft absoluut not done.

Precies, de zuurstof is zo verbruikt en de roest die het geeft is minimaal. Scheelt een heleboel geknoei met antivries wat inderdaad niet zo geloosd hoeft te worden.
Laatst bewerkt: 23 okt 2013 14:18 door happybuccaneer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftappen? Of toch koelvloeistof? 24 okt 2013 12:03 #450440

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk zou je ook in de zomer er elke keer na gebruik koelvloeistof in moeten zetten maar dat lijkt me niet erg praktisch. :lol:
Ad
:laugh: :laugh: Die verantwoordelijkheid hadden we toch overgedragen aan die zinkbrokjes? :laugh: :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 24 okt 2013 12:03 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl