Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030?

Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 01 okt 2013 05:08 #443527

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Ik kan een klapschroef overnemen, een Volvo, die ik op Dutch Rose zou willen gaan gebruiken in combinatie met een Volvo Penta MD2030.

Hieronder de beschrijving van de schroef:
"De naaf van de schroef is tbv een 25 mm as met de meest gangbare spoed van 1:10.
Hij komt van een VP 2001/29 pk en volgens mij is de 2030 haar opvolger. Dus hij draait iig de goede kant op! Volgens mij heeft de 2030 dezelfde keerkoppeling als de 2001 dus dan zou deze schroef los van bootafmetingen e.d moeten passen. "

Mijn as in inderdaad 25mm, dus dat gaat.

Waar ik geen idee van heb is of deze schroef past bij mijn boot en motor. Dutch Rose weegt 5,5 ton, de boot waar deze vanaf komt 6 ton, dus wat dat betreft kan het.
WIe heeft een idee hoe dit verder uit te spitten?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 01 okt 2013 05:15 #443528

belangrijk zijn verder de keerkoppeling-reductie en draairichting! (zijn die gelijk tussen 2001 en 2030?), en de rompsnelheid van de beide boten, ook een beetje hetzelfde?
Als dat allemaal klopt kan het niet echt mis gaan.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 01 okt 2013 05:20 #443530

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Je reductie van de keerkoppeling is nog een belangrijk gegeven dat kan verschillen. Bij een keerkoppeling kun je de reductie kiezen dus dat er dezelfde keerkoppeling aan hangt zegt weinig.

Draairichting zal met dezelfde keerkoppeling wel gelijk zijn.

Een andere belangrijke parameter verschilt sowieso: Het maximaal toerental van jouw motor is wel een stukje hoger (3600 rpm bij MD2030 en 3200 rpm bij VP2003). Met een beetje mazzel wordt dat door een andere reductie verhouding net opgegeven ;)

Ik ga er trouwens vanuit dat de VP2003 bedoelt wordt, de VP2001 is een 1 cilindertje en de VP2003 is de motor uit die range met 3 cilinders / 29pk en voorloper van de MD2030. Van "voorloper" is trouwens alleen in het aanbod van Volvo sprake, technisch is er niets gelijk aan de motoren, ze komen ook van andere leveranciers. Maar dat boeit behalve het maximale toerental vrij weinig.

Voor de rest een schroefberekening (laten) doen en kijken of de maat schroef redelijk overeenkomt. Er zijn tooltjes online en Ad zal zo wel met een linkje komen ;)
Laatst bewerkt: 01 okt 2013 05:30 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 01 okt 2013 05:42 #443542

Haha, goed , hier dan: :lol:
www.vicprop.com/displacement_size.php
Let wel op , het zijn engelse eenheden dus even omrekenen.

Overigens, naast het toerental verschil en eventueel de overbrenging in de keerkoppeling zal het verschil in vermogen het grootste probleem opleveren.
De VP 2001 is nl geen 29pk maar slechts 9 pk .
Een motor met één cilinder en toch 29pk zou wel kunnen maar zou een veel te grote cilinder hebben en niet echt passen in een zeiljacht Ik ken er van VP ook geen een ( tenminste niet een uit de laatste 40 jaar :ohmy: ).
Die 2003 is inderdaad wel 29 pk en dus veeel groter.
Als er de standaard kk op zit heeft die een verh. van 2,3 .
Deze info kun je gewoon allemaal online vinden op de VP website:
www.volvopenta.com/volvopenta/...duction_engines.aspx
Even motortype invullen en zoeken.
Daar zijn brochure en handleidingen gratis te downloaden en workshop manuals en partslists allemaal tegen betaling te koop , ook van de oude types.
Nee , die zchroef van die VP2001 zal zeker niet goed werken want hij zal mischien de goede spoed hebben maar veel te klein zijn in diameter.
daardoor zal de motor onvoldoende vermogen voor de voortstuwing kunnen leveren.
Als je echt een goedkope maar toch goede klapschroef wilt , neem dan die van Radice.
Die kun via elke Allpa dealer je bij Allpa bestellen maar ook ( zelfs iets goedkoper!)hier online kopen:
www.segelladen.de/Inhalt-unter...RadicePropeller.html

ps,
Zoek eens alle gegevens van je boot , motor en keerkoppeling op en zet ze in een postje.
Dan kan ik ook eens kijken wat je zo ongeveer zou moeten hebben.
Trouwens, weet je zeker dat je geen saildrive hebt? :unsure: :lol:
Ik begrijp dat je een Victoire34 hebt?
Ik heb alvast eens een beetje gerekend en daar heb je dan een 16*9 of 16*10 inch klapschroef voor nodig.
Er van uit gaand dat je een linksdraaiende schroef nodig hebt dus een van deze twee:
www.segelladen.de/warenkorb.html?product=79783
Ad
Laatst bewerkt: 01 okt 2013 06:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 01 okt 2013 06:49 #443562

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
De motor waar deze scrhoef aan hing zal zeker een 3 clylinder zijn geweest, dus dan denk ik de 2003. Maar dat zal ik navragen. En als dat klopt, dan moet ik dus mijn keerkoppeling nog bekijken. Dat zal ff duren, want dan moet ik eerst op de boot zijn!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 01 okt 2013 06:58 #443564

Dat verandert de zaak nogal.
De 2003 was er met kk's van 2,2 , 2,4 en 3,0 dus even goed kijken!
Weet je soms wat er nu voor schroef onder zit? Alleen de diameter is genoeg want dan kan ik wel uitrekenen welke overbrenging je waarschijnlijk hebt.
Die 2,2 of 2,4 maakt sowieso niet veel uit.Dat zou 5% in de spoed schelen en zo precies kun je een klapschroef toch niet kopen. :lol:
Dat kan alleen met een vaste schroef of een verstelbare schroef.
Ad
Laatst bewerkt: 01 okt 2013 07:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 01 okt 2013 08:23 #443583

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
De diameter van de schroef weet ik niet, dat kan ik pas na de herfstvakantie meten als de boot op de wal ligt. Ik zal eerst (denk ik begin volgende week) proberen op de boot te achterhalen welke keerkoppeling erop zit!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 07 okt 2013 16:25 #445124

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Yellow Boat schreef :
Dat verandert de zaak nogal.
De 2003 was er met kk's van 2,2 , 2,4 en 3,0 dus even goed kijken!
Weet je soms wat er nu voor schroef onder zit? Alleen de diameter is genoeg want dan kan ik wel uitrekenen welke overbrenging je waarschijnlijk hebt.
Die 2,2 of 2,4 maakt sowieso niet veel uit.Dat zou 5% in de spoed schelen en zo precies kun je een klapschroef toch niet kopen. :lol:
Dat kan alleen met een vaste schroef of een verstelbare schroef.
Ad

Ik heb ondertussen de keerkoppeling op de boot onder de loep genomen. Dat is een MS10L-A, met een overbrenging van 2,72. De diameter van de schroef die er aan hangt weet ik niet (boot ligt in het water), vraag me af of met deze gegevens er al meer te zeggen is of die klapschroef zou kunnen werken.

Over die schroef heb ik nog wat meer te horen gekregen:
Bladkit: 3581254-4 /17x11
Naafkit: 3581262-7

Hoor het graag,

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 07 okt 2013 16:32 #445131

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik ben drie jaar geleden met een nieuwe 3 blad klapschroef van Volvo bezig geweest.
Kreeg toen deze nummers:

Naafkit As 25 mm conus 1:10 bestelnummer 3585424 € 410,-
3 blad schroef 17 x 11 RH bestelnummer 3583416 € 1.145,- Website Mulder motoren.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 07 okt 2013 16:42 #445135

voor de vergelijking:

- schroef (Maxprop) 16*13,4
- motor (2030) draait 20% meer toeren max
- KK-reductie is 1:2,4

en dat werkt prima. Eerder de schroef op 11 inch spoed gehad, geen snelheid, wel toeren, dat was niet genoeg spoed of diameter....

Lijkt me dat jouw KK met 2.72 reductie het verschil in toeren wel ongeveer zal compenseren.
De extra inch diameter compenseert niet de geringe spoed.
Maar je boot is wat kleiner, dus het zou misschien kunnen.
Wellicht moet je erg veel toeren maken om de rompsnelheid te halen....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 06:11 #445304

snelem schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat verandert de zaak nogal.
De 2003 was er met kk's van 2,2 , 2,4 en 3,0 dus even goed kijken!
Weet je soms wat er nu voor schroef onder zit? Alleen de diameter is genoeg want dan kan ik wel uitrekenen welke overbrenging je waarschijnlijk hebt.
Die 2,2 of 2,4 maakt sowieso niet veel uit.Dat zou 5% in de spoed schelen en zo precies kun je een klapschroef toch niet kopen. :lol:
Dat kan alleen met een vaste schroef of een verstelbare schroef.
Ad

Ik heb ondertussen de keerkoppeling op de boot onder de loep genomen. Dat is een MS10L-A, met een overbrenging van 2,72. De diameter van de schroef die er aan hangt weet ik niet (boot ligt in het water), vraag me af of met deze gegevens er al meer te zeggen is of die klapschroef zou kunnen werken.

Over die schroef heb ik nog wat meer te horen gekregen:
Bladkit: 3581254-4 /17x11
Naafkit: 3581262-7

Hoor het graag,

Erik

Ik zou zeggen , probeer het zelf eens op www.vicprop.com/displacement_size.php . :unsure: ;)
Als het niet lukt moet je even de gegevens van je boot hier plaatsen zoals die in dat programma worden gevraagd.
Alle gegevens van die schroef zijn trouwens te vinden in deze PDF.
www.pentamarine.co.th/pdf/propellers.pdf ( pagina 83 )
De MD2030 staat ook bij die schroef dus het lijkt vooreerst goed te gaan.
Ad
Laatst bewerkt: 08 okt 2013 06:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 06:17 #445307

Baasklusje schreef :
- motor (2030) draait 20% meer toeren max

mijn fout: je hebt ook een 2030.
Dan gaat het goedkomen met die schroef.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 07:23 #445333

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Ik heb het ingevuld en dat komt uit voor een 3-blad schroef op 17.7x11.9.

Dit lijkt inderdaad uit te komen in de buurt van de spec's van de schroef die mij aangeboden wordt (17*11).

De PDF wil niet downloaden, dus ik heb de specs van de schroef zelf nog niet bekijken.

Ik ga maar eens verder praten met de aanbieder, prijs wordt nu belangrijk. :)

Bedankt tot zover!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 08 okt 2013 07:24 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 07:45 #445341

snelem schreef :
Ik heb het ingevuld en dat komt uit voor een 3-blad schroef op 17.7x11.9.

Dit lijkt inderdaad uit te komen in de buurt van de spec's van de schroef die mij aangeboden wordt (17*11).

De PDF wil niet downloaden, dus ik heb de specs van de schroef zelf nog niet bekijken.

Ik ga maar eens verder praten met de aanbieder, prijs wordt nu belangrijk. :)

Bedankt tot zover!

Dit betekent hooguit dat misschien bij maximaal toerental je boot iets langzamer is.
Immers , de iets kleinere schroef kan mogelijk bij maximaal toerental niet zijn ontwerpverm,ogen kwijt en draait dan dus onder de design vermogenscurve.
Overigens zal hij dan ook wat minder verbruiken.
Dat komt omdat immers het toerental geregelt wordt door de ingespoten hoeveelheid diesel.
In de praktijk zal het wel meevallen.
Overigens, welk motor toerental en vermogen heb je ingevuld in dat programma?
Het beste is om iets van 75-85% van dat maximum in te vullen.
Immers , je wilt indien mogelijk de optimale snelheid varen ( rompsnelheid) bij ongeveer 80% van het toerental.
De getallen die je daarvoor nodig hebt kun je vinden in de brochure van deze motor . Alleen is die niet meer te vinden op de database van VP.
neem dan maar voor 80% toerental ongeveer 90% van het max vermogen.
ook niet het leeggewicht uit de folder nemen maar eeen reéel vaargewicht. En dat is al gauw 300kg meer.
Dan zal het resultaat waarschijnlijk dichter bij je nieuwe schroef liggen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 10:31 #445424

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Ik heb ingevuld 3200 toeren max, dat weet ik uit ervaring met deze motor.

Als ik in plaats van 3200 naar 2800 max ga, dan komt er een drieblad schroef uit van 19x13,6. Dan gaat het dus niet goed, maar goed.

De sheet geeft overigens aan dat er maar 14 pk (van de 28) nodig is om rompsnelheid te halen. Ik verwacht daar dus niet veel problemen. Ik zie dat ook in huidig gebruik: bij 2800 toeren loopt de boot (op vlak water) 6 knopen, bij 2500 toeren 5,5 knopen. Ik vaar meestal 2500 omdat de motor dan veel zuiniger is. Maar als de schroef wat lichter draait zou ik wat meer toeren kunnen draaien en toch het zelfde gebruik houden.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 08 okt 2013 10:32 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 10:53 #445433

snelem schreef :
De sheet geeft overigens aan dat er maar 14 pk (van de 28) nodig is om rompsnelheid te halen.

Dat kan niet kloppen.
Ik dacht dat je boot 5,5 ton woog?
En dat is toch echt 12200 Pound.
Dan zal er iets van dik 26 pk nodig zijn voor de rompsnelheid .
Kun je eens hier neerzetetn wat je preceis hebt ingevoerd?
Je hebt toch een Victoire 34?
En die weegt volgens sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=6720 al 12302 pound . Jij nmag du wel minstens 12800 pound invoeren.
En dan komt er onderstaande uit.
Data Input

Waterline length in feet: 27.5 feet
Beam at the waterline in feet: 9 feet
Hull draft in feet (excluding keel): 2.5 feet
Vessel weight in pounds: 12800 lbs
Engine Horsepower: 28 HP
Number of engines: 1
Total Engine Horsepower: 28 HP

Engine R.P.M. (max): 3200 RPM
Gear Ratio: 2.7:1
Shaft R.P.M. (max): 1185 RPM

Number of shaft bearings (per shaft): 1
Desired speed in Knots: 7 knots
Horsepower Calculations

This will calculate the maximum horsepower and torque available at the prop(s).

Total available horsepower at the engine(s): 28 HP
Total available torque ft/lbs at the engine(s): 46 ft/lbs
Horsepower loss of 3% per gearbox: - 0.8 HP
Horsepower loss of 1.5% per shaft bearing: - 0.4 HP

Total horsepower available at the propeller(s): 26.7 HP
Total torque ft/lbs available at the propeller(s): 118 ft/lbs
Speed & Power Calculations

Basic displacement speed and horsepower required
Displacement hull speed (1.34 X sqrt of waterline length): 7.03 Knots
Minimum horsepower required at propeller(s) for Hull speed: 27.9 HP

Calculations based on desired speed and available HP
HP required at propeller(s) for desired 7 knots speed: 25 HP
Estimated maximum speed with existing 28 horsepower:
This is the speed we will use for the propeller size. 7.12 Knots

At this point it is important to note that all of the calculations above are based on full RPM and HP. Most engines are rated to run at a percentage of thier full RPM. This is what will determine your maximum cruising speed. The propeller sizing calculations below are based on 90% of full RPM. This gives the engine some reserve power to allow for variable loading in the vessel.

Propeller Size

Number of blades Diameter (inches) Pitch (inches)
2 Blade 18.5 X 11.6
3 Blade 17.6 X 11.5
4 Blade 16.5 X 11.3

The propeller sizes shown above do not contain calculations for cavitation or blade loading.
If you find that the recommended propeller is too large to fit your vessel, you can try increasing the shaft speed. Failing this, you can reduce the diameter and increase the pitch at the expense of your propeller efficiency. The rule of thumb is 1 inch of diameter is equal to 1 1/2 to 2 inches of pitch.

Je haalt dus in het gunstigste geval net de rompsnelheid.
Ik heb nog even met een ander programma gerekend.
Je zult waarschijnlijk ongeveer 7,1 knoop lopen met 3300-3400rpm en zal dat ook je maximum rpm worden.
Vul maar eens voor de motor in 2750rpm en 27.5 pk
Dan krijg je een 3 blads 17*10,9 schroef.
Dan klopt alles dus met elkaar en snijden de schroefcurve en de motorcurve zich in dat punt.
Met "trial an error "kun dat met Vicprop uitrekenen
Ad
Laatst bewerkt: 08 okt 2013 11:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 11:03 #445440

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Dit is wat ik had ingevuld:

Waterline length in feet: 28.5 feet
Beam at the waterline in feet: 10 feet
Hull draft in feet (excluding keel): 2.5 feet
Vessel weight in pounds: 12300 lbs
Engine Horsepower: 28 HP
Number of engines: 1
Total Engine Horsepower: 28 HP

Engine R.P.M. (max): 3200 RPM
Gear Ratio: 2.72:1
Shaft R.P.M. (max): 1176 RPM

Number of shaft bearings (per shaft): 1
Desired speed in Knots: 6 knots



En dan komt er uit als berekening:
Basic displacement speed and horsepower required
Displacement hull speed (1.34 X sqrt of waterline length): 7.15 Knots
Minimum horsepower required at propeller(s) for Hull speed: 26.8 HP

Calculations based on desired speed and available HP
HP required at propeller(s) for desired 6 knots speed: 14 HP
Estimated maximum speed with existing 28 horsepower:
This is the speed we will use for the propeller size. 7.35 Knots

At this point it is important to note that all of the calculations above are based on full RPM and HP. Most engines are rated to run at a percentage of thier full RPM. This is what will determine your maximum cruising speed. The propeller sizing calculations below are based on 90% of full RPM. This gives the engine some reserve power to allow for variable loading in the vessel.


Dus je hebt helemaal gelijk. Die 14HP is om de 6 knopen te halen. Daarmee ben ik wel tevreden, dus wat dat betreft zou de schroef moeten voldoen. Of begrijp ik nu toch nog iets niet? (schroeven zijn voor mij een compleet nieuw terrein :) )
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 11:03 #445441

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Sowieso moet je als je max 3200 toeren wilt draaien, niet de de 28pk invoeren maar het vermogen dat bij dat toerental hoort... Die 28pk is bij 3600 toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 11:14 #445448

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Dat mijn motor max 3600 haalt is niet mijn ervaring, ik heb het een keer met een goed warme motor geprobeerd en kwam op 3200 a 3300 uit.

Maar goed, dat is wel met de huidige schroef, wellicht met een lichtere schroef is die 3600 wel haalbaar. Vraag is dan wel wat de PK's zijn bij 90% of 80%, ik zou het niet weten!

Daarnaast nogmaals: ik vaar normaal als ik lang op de motor vaar (vlak water) nooit zoveel toeren. Meestal draai ik 2500 voor een snelheid van 5,5 knopen, soms met haast 2800, dan is de snelheid tussen de 6 en de 6,5 knopen. Bij die snelheden is heeft de aandrijving dus nog veel over.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 11:19 #445451

Die LWL klopt in ieder geval niet want die is korter. Daar komt dus een iets lagere rompsnelheid uit.Althans volgens sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=6720
Ook je breedte waterlijn zal zeker geen 10 feet zijn maar hooguit 9 .
10 feet zou al 304 cm zijn en dat is al bijna de hele rompbreedte van 3,24 meter .
Maar dat maakt op de berekening weinig of niets uit.
En voor het gewicht minstens 300 kg meer rekenen want het design gewicht is zonder opvarenden en met lege tanks en meestal ook zonder zaken als anker en ketting enz. enz.
Daarom minimaal 12800 pound nemen of misschien wel 13000 pound.
Vandaar die getallen in mijn lijstje.
Maar alleen het gewicht heeft echt veel invloed op je benodigde pk's.
Ad
Laatst bewerkt: 08 okt 2013 11:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 11:23 #445452

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
snelem schreef :
Dat mijn motor max 3600 haalt is niet mijn ervaring, ik heb het een keer met een goed warme motor geprobeerd en kwam op 3200 a 3300 uit.

Ja prima maar dan kloppen je gegevens die je invoert en dus de uitkomst van het advies niet.
Een motor geeft pas een bepaald maximaal vermogen af bij een bijhorend toerental. Als je max 3200 toeren haalt kan (dan ben je nu 'overpropped') maar dan levert je motor op dat moment niet die 28pk maar wat minder.

Als je dus 3200 toeren invoert moet je niet de 28 pk invoeren maar het vermogen dat bij dat toerental hoort (toch wat pk's minder), zie de vermogenscurve van je motor. Of gewoon 3600 toeren en 28pk invoeren.

Nu gaat dat programma er van uit dat je motor 28 levert bij 3200rmp en dat klopt niet. Verkeerde input = verkeerde uitkomst.
Laatst bewerkt: 08 okt 2013 11:27 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 11:32 #445457

snelem schreef :
Dat mijn motor max 3600 haalt is niet mijn ervaring, ik heb het een keer met een goed warme motor geprobeerd en kwam op 3200 a 3300 uit.

Maar goed, dat is wel met de huidige schroef, wellicht met een lichtere schroef is die 3600 wel haalbaar. Vraag is dan wel wat de PK's zijn bij 90% of 80%, ik zou het niet weten!

Daarnaast nogmaals: ik vaar normaal als ik lang op de motor vaar (vlak water) nooit zoveel toeren. Meestal draai ik 2500 voor een snelheid van 5,5 knopen, soms met haast 2800, dan is de snelheid tussen de 6 en de 6,5 knopen. Bij die snelheden is heeft de aandrijving dus nog veel over.


Met een kleinere schroef zul je weliswaar meer toeren kunnen en moeten maken voor dezelfde snelheid maar daarbij levert de motor dan aan de schroef dezelfde pk's.
Boven het sijpunt van motorcurve en schroefcurve draaien kan nl niet want dan zou de motor meer pk moeten leveren dan volgens de motorcurve mogelijk is.
Dat toerental is dan dus het mximaal haalbare.
Het enige wat er dus bij een wat kelinere schroef gebeurt is dat je maximale toerental omhoog gaat en je meer toeren nodig hebt voor dezelfde snelheid.
Op het benodigde vermogen en dus op het verbruik zal dat daarom weinig of niets uitmaken.

Onderstaand een plaatje voor mijn eigen boot/motor combinatie waar je het effect van de schroefmaat kunt zien.
Dat plaatje klopt , bij min boot, in de praktijk vrijwel exact.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 11:37 #445462

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
OK, opnieuw ingevuld met:
13000 pound
27,5 LWL
9 beam
3600 toeren max
28pk
6 kn gewenste snelheid

Dan komt er een 16,5x10,2 drieblads schroef uit. Die levert de 6 knopen bij 16 HP (jammergenoeg staat er niet bij bij welk toerental dit is). En heeft een theoretische maximum snelheid van ~7knp.

Dan is nog de vraag of die klapschroef van 17x11 daar voldoende op lijkt. Maar schijnbaar staat deze keurig in de pdf die ik niet kan downloaden.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 11:40 #445464

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
snelem schreef :
OK, opnieuw ingevuld met:
Die levert de 6 knopen bij 16 HP (jammergenoeg staat er niet bij bij welk toerental dit is).
Dat weet het programma ook niet, dat is bij iedere motor anders en geen lineair verband. Van die motor moet toch een vermogens grafiekje te vinden zijn? Van mijn motor (yanmar) staat dat al in een folder en werkplaatshandboek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 12:02 #445470

Philip schreef :
snelem schreef :
OK, opnieuw ingevuld met:
Die levert de 6 knopen bij 16 HP (jammergenoeg staat er niet bij bij welk toerental dit is).
Dat weet het programma ook niet, dat is bij iedere motor anders en geen lineair verband. Van die motor moet toch een vermogens grafiekje te vinden zijn? Van mijn motor (yanmar) staat dat al in een folder en werkplaatshandboek.

Tja , heelaas staat die curve niet in het werkplaatsboek van de MD2030 en de originele brochure staat heelaas niet op de VP website.
En het is inderdaad geen linear verband maar iets minder dan linear.
Maar erg veel scheelt het niet hoor, tenminste niet bij mijn Vetus Mitsubishi.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl