snelem schreef :
OK, opnieuw ingevuld met:
13000 pound
27,5 LWL
9 beam
3600 toeren max
28pk
6 kn gewenste snelheid
Dan komt er een 16,5x10,2 drieblads schroef uit. Die levert de 6 knopen bij 16 HP (jammergenoeg staat er niet bij bij welk toerental dit is). En heeft een theoretische maximum snelheid van ~7knp.
Dan is nog de vraag of die klapschroef van 17x11 daar voldoende op lijkt. Maar schijnbaar staat deze keurig in de pdf die ik niet kan downloaden.
Ja , dat komt omdat je de motor 3600 rpm laat draaien.
Vul maar eens 3250 rpm en 26 pk in. Dan houd je rtekening met het niet lineare verband en komt er toch bijna dezelfde maximale snelheid uit bij dat toerental.
In de praktijk zul je dus met die iets te kleine schroef bij 3600 rpm ongeveer 7 knopen draaien.
Het toerental bij het benodigde vermogen bij 6 knopen kun je trouwens op de motorcurve niet bepalen omdat de motor dan zwaar onderbelast draait.
het werkpunt ligt dan niet op de curve maar daar fors onder.
Dat vermogen zul je dan bij een veel hoger toerental bereiken . Vandaar dat de motor daar ook onderbelast draait.
Kijk maar eens op dat plaatje van mijn situatie dan wordt het misschien iets duidelijker.
Schroeftoerental , en dus motor toerental gaat nl ongeveer met de macht ^2,3 met de bootsnelheid ( althans als je maar niet te dicht bij of boven de rompsnelheid of daarboven zit).
Voor 6 knopen zul je dus ongeveer 6/7^2,3 * 3300= 2300 rpm moeten draaien maar slechts 16 pk gebruiken.Op de motorcurve zal die 16pk eerder bij ongeveer 1800 rpm uitkomen.
Echter , omdat de schroefcurve
De motor kan echter bij 2300 rpm wel zo'n 21-22 pk leveren en draait dus zwaar onderbelast.
Daar moet je trouwens mee uitkijken want dat kan op den duur tot boreglazing leiden.En dan gaat de compressie omlaag doordat de zuigerveren niet meer goed afdichten.
Daarom moet je dieselmotoren af en toe een paar uur goed belasten , in dit geval bij iets van 3200-3300 rpm en een kleine 7 knopen.
Fer kan je daar ook alles over vertellen.
Zo ver onder je rompsnelheid varen op de motor is wel goed voor het dieselgebruik maar kan je daarom uiteindelijk veel geld kosten.
Het is allemaal best een lastige materie inderdaad.
Ad