Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030?

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 12:03 #445471

Philip schreef :
Van die motor moet toch een vermogens grafiekje te vinden zijn?

www.nauticon.nl/manuals/?theDLfile=md2030.pdf‎
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 12:29 #445489

snelem schreef :
OK, opnieuw ingevuld met:
13000 pound
27,5 LWL
9 beam
3600 toeren max
28pk
6 kn gewenste snelheid

Dan komt er een 16,5x10,2 drieblads schroef uit. Die levert de 6 knopen bij 16 HP (jammergenoeg staat er niet bij bij welk toerental dit is). En heeft een theoretische maximum snelheid van ~7knp.

Dan is nog de vraag of die klapschroef van 17x11 daar voldoende op lijkt. Maar schijnbaar staat deze keurig in de pdf die ik niet kan downloaden.

Ja , dat komt omdat je de motor 3600 rpm laat draaien.
Vul maar eens 3250 rpm en 26 pk in. Dan houd je rtekening met het niet lineare verband en komt er toch bijna dezelfde maximale snelheid uit bij dat toerental.
In de praktijk zul je dus met die iets te kleine schroef bij 3600 rpm ongeveer 7 knopen draaien.
Het toerental bij het benodigde vermogen bij 6 knopen kun je trouwens op de motorcurve niet bepalen omdat de motor dan zwaar onderbelast draait.
het werkpunt ligt dan niet op de curve maar daar fors onder.
Dat vermogen zul je dan bij een veel hoger toerental bereiken . Vandaar dat de motor daar ook onderbelast draait.
Kijk maar eens op dat plaatje van mijn situatie dan wordt het misschien iets duidelijker.
Schroeftoerental , en dus motor toerental gaat nl ongeveer met de macht ^2,3 met de bootsnelheid ( althans als je maar niet te dicht bij of boven de rompsnelheid of daarboven zit).
Voor 6 knopen zul je dus ongeveer 6/7^2,3 * 3300= 2300 rpm moeten draaien maar slechts 16 pk gebruiken.Op de motorcurve zal die 16pk eerder bij ongeveer 1800 rpm uitkomen.
Echter , omdat de schroefcurve
De motor kan echter bij 2300 rpm wel zo'n 21-22 pk leveren en draait dus zwaar onderbelast.
Daar moet je trouwens mee uitkijken want dat kan op den duur tot boreglazing leiden.En dan gaat de compressie omlaag doordat de zuigerveren niet meer goed afdichten.
Daarom moet je dieselmotoren af en toe een paar uur goed belasten , in dit geval bij iets van 3200-3300 rpm en een kleine 7 knopen.
Fer kan je daar ook alles over vertellen.

Zo ver onder je rompsnelheid varen op de motor is wel goed voor het dieselgebruik maar kan je daarom uiteindelijk veel geld kosten.

Het is allemaal best een lastige materie inderdaad.
Ad
Laatst bewerkt: 08 okt 2013 12:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 08 okt 2013 12:39 #445496

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Inderdaad lastige materie. Maar je uitlegt geeft mij wel voldoende gevoel om het gesprek met de verkoper verder aan te gaan.

En over zwaarder belasten van de motor: dat doen ik inderdaad zo nu en dan een uurtje, draai dan meestal 28 a 2900 toeren, da's 90% van het maximum dat de motor in zijn huidige configuratie wil draaien. Vorig weekend nog een paar stukkken met windkracht 7 tegen....
(kruisen op het wad werd me op een gegeven moment te gek!)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 09 okt 2013 13:25 #445956

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Voor het dimensioneren van de schroef zou ik niet uit willen gaan van de rompsnelheid. Ik vind het belangrijk om bij harde tegenwind en golven en als gevolg daarvan een lagere snelheid (bijv. 5 knopen) de motor met vol vermogen en maximale toeren te kunnen gebruiken zonder gevaar van overbelasting. Dit betekent een wat lichtere schroef. Een ander argument is dat de motor na jaren van gebruik niet meer z'n volle koppel levert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 09 okt 2013 14:29 #445976

Koppel is niks anders dan vermogen gedeeld door toerental hoor.
Als het vermogen bij een oude motor is gedaald is ook het koppel lager.
Bide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden volgen:
Vermogen = meter*kg/sec. ( één pk = 75 Meter*KG/sec)
Daarbij is het koppel M*KG ( eigenlijk Newton natuurlijk :blush: ) en de eenheid van het toerental 1/sec .
Deel je dus M*KG/Sec door 1/sec dan krijg je het koppel M*KG ( eigenlijk Meter* Newton/g).

Als je oude motor dus minder koppel kan leveren heeft hij ook minder vermogen.

Overigens zul je bij jouw oplossing in rustig weer de motor altijd onderbelasten omdat de motor bij maximaal toerental en lagere snelheid gewoon zijn vermogen niet kan leveren en daarom de dieselhoeveelheid vanzelf terug regelt.
dat dat niet goed is heb ik al geschreven.
E.e.a. hangt ook heel veel af van de grootte van de motor in verhouding tot het gewicht van het schip.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo klapschroef voor een VP MD 2030? 12 okt 2013 17:26 #447140

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Minder dan 100% belasten van een dieselmotor is geen enkel probleem. Lange tijd een lage belasting van stationair tot bijv, 30% wel. Dit kan bore glazing geven. Daar is geen sprake van in mijn voorbeeld, waarbij de motor voldoende belast blijft.
Overbelasting, waarbij de gevraagde toeren niet worden gehaald en waarbij er zwarte rook uit de uitlaat komt is ook schadelijk voor de motor.
Bij schroefberekeningen kijk ik altijd naar de weerstandsituatie bij licht weer en zwaar weer en het werkpunt van de motor. De beste schroef is meestal een compromis.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl