Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: De brandstoftank

De brandstoftank 02 juli 2013 18:04 #412591

  • Serena
  • Serena's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hallo,

Ik heb een dieseltank van 40 lt( volvo penta)Na het gebruik van 15 lt diesel slaat de motor af.Ik moet elke keer bij vol tanken ,dan doet het weer.De opvoer pomp werkt correct.Ik heb nog niet (nooit) de brandstoftank gesleuteld.
Wat kan het zijn,advies ,tips suggesties zijn van harte welkom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 02 juli 2013 18:08 #412593

zou het kunnen dat de tank vacuum zuigt door een dichtzittende ontluchting?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 02 juli 2013 18:23 #412600

  • Serena
  • Serena's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
dat betekent dat ik de tank moet leeg maken en inspekteren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 02 juli 2013 18:25 #412601

dat niet, er moet ergens een ontluchting uitkomen, vermoedelijk in de kuip of naar buiten. Die moet je kunnen vinden denk ik, en dan eerst maar eens doorblazen met lucht.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 02 juli 2013 18:26 #412602

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Van binnen naar buiten welteverstaan.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 02 juli 2013 18:31 #412603

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Als je motor weer afslaat, even de tankdop losdraaien en weer starten.
Doet hij het dan, dan is het je ontluchting.
Doet hij het dan niet, dan zuigt hij te hoog aan.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 02 juli 2013 18:36 #412608

  • Serena
  • Serena's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Inderdaad heb ik de test eerder gedaan.Er is een ontluchtingslang.Ik heb het doorgeblazen,hoorde de borrel geluid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 02 juli 2013 18:38 #412609

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
In de ontluchting hoort een gaasje te zitten, zodat spinnen e.d niet de boel afsluiten.

www.georgekniest.nl/Catalogus/...g+recht/product.aspx
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 02 juli 2013 18:38 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 02 juli 2013 18:44 #412616

  • Serena
  • Serena's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Ik vermoed dat de afzuigleiding tekort is.Ik heb de boot niet zo lang geleden gekocht.Maar de afzuigleiding is prijzig(214€) en waar de tank ligt,zeer krap...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 02 juli 2013 18:48 #412617

  • Serena
  • Serena's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Bedankt, ik ga een kopen.Ik hèb allen een rubberslang zonder een gaasje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 02 juli 2013 18:52 #412619

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Eerst even kijken wat het beste uitkomt, je hebt ook haakse.

www.georgekniest.nl/Catalogus/...g+haaks/product.aspx
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 02 juli 2013 19:06 #412627

  • Serena
  • Serena's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Derubber slang loopt van de tank naar de achter bakskist ,verticaal vast gemaakt,zonder iets...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 02 juli 2013 21:06 #412655

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Serena schreef :
Inderdaad heb ik de test eerder gedaan.Er is een ontluchtingslang.Ik heb het doorgeblazen,hoorde de borrel geluid.

Lijkt m niet handig een ontluchtings slang in de brandstof , deze zou toch boven het brandstof niveau moet blijven.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 02 juli 2013 21:12 #412658

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Scherp gezien, Fer, en je hebt helemaal gelijk natuurlijk!
Zou de slang in een bocht naar beneden lopen? Dan kan zich daar keurig condens en/of diesel ophopen, die de ontluchting compleet blokkeren. Zelfs als de aansluitingen boven het dieselpeil gemonteerd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 03 juli 2013 03:33 #412669

Delphi32 schreef :
Scherp gezien, Fer, en je hebt helemaal gelijk natuurlijk!
Zou de slang in een bocht naar beneden lopen? Dan kan zich daar keurig condens en/of diesel ophopen, die de ontluchting compleet blokkeren. Zelfs als de aansluitingen boven het dieselpeil gemonteerd zijn.
Dat zou toch niet uit mogen maken. Dat beetje vloeistof onder in een bocht wordt toch zo terug de tank ingezogen ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 03 juli 2013 06:20 #412714

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Er zijn me van vroeger gevallen bekend van een dicht zittend ontluchtingsgaatje in de afsluitdoppen van benzinetanks. Dat was een kleine gaatje en na een halve tank verbruikt te hebben kreeg de motor geen benzine meer. Even de dop er afhalen en men kon weer verder. Tot men hoorde dat het gaatje dicht kon gaan zitten en het verholpen werd. Zelfs doppen zonder gaatje werden wel aangetroffen. Had men dat gaatje vergeten.

En vloeistof uit een hangende bocht zuigen gaat niet zo makkelijk, zo helemaal niet als de andere kant van de leiding een open verbinding met lucht is.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 03 juli 2013 06:22 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 03 juli 2013 16:52 #412901

  • Serena
  • Serena's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
De rubberslang is aangesloten boven kant van de tank en maakt een boogje naar beneden en boven niveau van de tank opgehangen zonder gaasje,gewoon open.

Als de ontluchting gaatje dicht is, is het niet mogelijk door blazen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 03 juli 2013 17:03 #412911

Serena schreef :
De rubberslang is aangesloten boven kant van de tank en maakt een boogje naar beneden en boven niveau van de tank opgehangen zonder gaasje,gewoon open.

en eerder schreef je:
Serena schreef :
Inderdaad heb ik de test eerder gedaan.Er is een ontluchtingslang.Ik heb het doorgeblazen,hoorde de borrel geluid.

Hoe kan het borrelende geluid dan ontstaan als de ontluchting gewoon open is en boven het brandstofnivo eindigt??
Laatst bewerkt: 03 juli 2013 17:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 03 juli 2013 17:45 #412939

  • Serena
  • Serena's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Is de constructie met de slang correct?Mag dat de slang helemaal kan verwijdert worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 03 juli 2013 18:01 #412945

Je beide uitspraken hierboven zijn tegenstrijdig, daarom is mij niet duidelijk hoe het nu zit. Plaats anders even een eenvoudig schetsje.

Zo ingewikkeld is het allemaal niet: de ontluchting moet een open verbinding zijn tussen damp boven de diesel en buitenlucht. Geen zakken in de slang dus waar vloeistof in kan blijven staan.

Overigens dient je ontluchting officieel een grotere diameter dan de vulslang te hebben om je tank ook tijdens het vullen geen druk op te laten bouwen. Tijdens tanken is het dus een ONTluchting en tijdens varen een BEluchting.
Laatst bewerkt: 03 juli 2013 18:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 03 juli 2013 18:43 #412964

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
"overigens dient je ontluchting officieel een grotere diameter dan de vulslang te hebben om je tank ook tijdens het vullen geen druk op te laten bouwen".

dat laatste betwijfel ik. als je standaard beluchters ziet en bijv 38mm aansluitslangen dan mag je dat uitleggen.
feit is wel dat bij vullen er vnl lucht uit kan juist via de diesel vulopening.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 03 juli 2013 19:00 #412970

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
sy helios schreef :
"overigens dient je ontluchting officieel een grotere diameter dan de vulslang te hebben om je tank ook tijdens het vullen geen druk op te laten bouwen".

dat laatste betwijfel ik. als je standaard beluchters ziet en bijv 38mm aansluitslangen dan mag je dat uitleggen.
feit is wel dat bij vullen er vnl lucht uit kan juist via de diesel vulopening.

Dit lijkt met inderdaad niet zoals het nu wordt uitgevoerd.
In mijn bootje van 1977 is de ontluchting zeker 4X kleiner als de vulslang.
Spreken we over dezelfde reglementering voor alle dieseltanks, want een van 40 ltr is toch iets anders als een tank van 3000 of meer liters.
Kan me namelijk niet voorstellen dat er bij het vullen van mijn tank sprake kan zijn van een hoge drukopbouw.

m.v.g.

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 04 juli 2013 02:43 #413017

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
als ik kijk naar mijn tank en je verhaal hoor lijkt het erop dat je de aanzuigslang waar je motor diesel mee krijgt hebt aangesloten op de ontluchting.

Als ik in mijn onluchting blaas hoor ik geen gebubbel.
De aansluigbuis loopt bij mij tot 5 cm vanaf de bodem. Kijk het maar eens goed na hoe het is aangesloten.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 04 juli 2013 02:47 #413021

Het gaat bij mij ook prima met een vrij klein ontluchtingsslangetje, misschien wel juist omdat mijn vulslang zó dik is dat hierdoor de lucht weg kan tijdens het tanken. Maar voor een meer uitgebreidde excercitie zie hier (pagina 9) en hier (pagina 15).

Dit geldt weliswaar voor schepen die onder de binnenvaartwet varen en een gesloten vulsysteem hebben, maar principes zijn hetzelfde. Ik dank dat de meesten onder ons (incl mijzelf) ermee weg komen doordat we een zeer grote vulleiding hebben en een klein vulpistool, lucht kan dan ontsnappen via de vulleiding. Voor BEluchting tijdens het varen zal een kleine diameter altijd wel voldoen.
Laatst bewerkt: 04 juli 2013 03:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De brandstoftank 04 juli 2013 06:49 #413079

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Nachtvlinder schreef :
Het gaat bij mij ook prima met een vrij klein ontluchtingsslangetje, misschien wel juist omdat mijn vulslang zó dik is dat hierdoor de lucht weg kan tijdens het tanken. Maar voor een meer uitgebreidde excercitie zie hier (pagina 9) en hier (pagina 15).

Dit geldt weliswaar voor schepen die onder de binnenvaartwet varen en een gesloten vulsysteem hebben, maar principes zijn hetzelfde. Ik dank dat de meesten onder ons (incl mijzelf) ermee weg komen doordat we een zeer grote vulleiding hebben en een klein vulpistool, lucht kan dan ontsnappen via de vulleiding. Voor BEluchting tijdens het varen zal een kleine diameter altijd wel voldoen.

Dacht al zoiets, ik kom ermee weg omdat ik mijn tank(je) altijd vanuit een jerrycan vul met een trechter met een vuilfilter. ( eigenlijk overbodig dat vuilfilter )
Daardoor is het straaltje dat naar het tank(je) loopt zowiezo niet zo dik en kan er via de vulleiding lucht weg.
Wat er gebeurd aan een pomp heb ik nog niet meegemaakt.
Wat er gebeurd bij het vullen van een echte tank (+1000 ltr) weet ik niet, maar daar volgens mij wel drukopbouw gebeuren.
Lijkt me dus inderdaad een richtlijn voor de binnenvaart.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl