Nachtvlinder schreef :
Het gaat bij mij ook prima met een vrij klein ontluchtingsslangetje, misschien wel juist omdat mijn vulslang zó dik is dat hierdoor de lucht weg kan tijdens het tanken. Maar voor een meer uitgebreidde excercitie zie
hier (pagina 9) en
hier (pagina 15).
Dit geldt weliswaar voor schepen die onder de binnenvaartwet varen en een gesloten vulsysteem hebben, maar principes zijn hetzelfde. Ik dank dat de meesten onder ons (incl mijzelf) ermee weg komen doordat we een zeer grote vulleiding hebben en een klein vulpistool, lucht kan dan ontsnappen via de vulleiding. Voor BEluchting tijdens het varen zal een kleine diameter altijd wel voldoen.
Je zegt het zelf al, het is een gesloten systeem om waarschijnlijk morsen tegen te gaan(milieu vervuilen gok ik zo) bij een gesloten systeem kan je dus niet via de vulopening ontluchten! Daarom een ontluchting die vele male groter is dan de vulopening, ook mede omdat de brandstof er een stuk sneller ingaat!
Bij diverse voertuigen ontluchten ze via de vuldop, let er maar eens op ook je auto. Dit is echt een miniskuul klein gaatje.
Soms als je hard rijdt, je tank goed leegrijd en gelijk gaat tanken zul je merken dat de tank van je auto nog iets vacuum zuigt.
Onder normaal gebruik is dit voldoende echter bij extreem gebruik is dit gaatje aan de kleine kant. Laat je de auto even staan dan trekt ie het wel weer.