Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: vervangen motor

vervangen motor 29 apr 2013 04:53 #391854

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119
Beste mede-forummers,

In onze boot (Feeling 920, 3.5T) zit/zat een Volvo Penta motor, type MD7, uit 1983. Nu is het zo dat we al een aantal jaar problemen hebben met deze motor (niet starten, startmotor vervangen, slecht lopen, zeer weinig koelwater, veel/weinig witte rook, etc).

Zonder van deze geschiedenis op de hoogte te zijn heeft de monteur aangegeven dat de motor "op" is :( . We zijn op zoek naar een waardige vervanger die ook weer 30+ jaar mee kan. Ons vaargebied is alles van Ijselmeer t/m noordzee.

We twijfelen tussen een nieuwe Volvo Penta of een Yanmar. Qua prijs ontlopen deze elkaar niet zoveel. Wat zijn de ervaringen van jullie met deze nieuwe motoren?

Alvast bedankt voor jullie input.

christian
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 05:10 #391856

Of een nieuwe motor wéér 30 jaar mee kan gaan hangt uiteraard ook af van het gebruik maar ik betijfel het.
De oude , zware en degelijke constructie van de MD types met directe koeling zie je niet meer. Daarom zijn motoren ook veel lichter tegenwoordig.
En dan acht ik eerder de Yanmar daartoe in staat dan de Volvo penta omdst de Yanmar een echte scheepsmotor is en de Volvo Penta tegenwoordig volgens mij niet meer.
Maar echt ervaring heb ik alleen met een VP MD5A in mijn vorige boot die inderdaad nu na 35 jaar nog steeds prima loopt.
Overigens zou je ook voor een goedkopere motor kunnen gaat bijv. een Vetus/Sole ( zelfde motor) of een Beta (Kubota).
De Vetus 2 cilinder die ik heb bevalt al 10 jaar en bijna 1500 draaiuren prima.
Ad
Laatst bewerkt: 29 apr 2013 05:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 05:35 #391863

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Yanmar's zijn net zo goed geen 'echte' scheepsmotoren meer maar ook gemariniseerde industrie blokjes.
Het verschil is alleen dat Yanmar alles in huis doet (maken én mariniseren van de motoren) terwijl Volvo bij Perkins inkoopt die op hun beurt weer de basismotoren bij Shibaura haalt.

Nu maakt dat op zich niet heel veel uit als de geleverde basismotoren maar goed zijn, voor hun doel geschikt zijn en de kwaliteitscontrole goed is. Bij vooral kleinere motorboeren heeft dat in het verleden wel eens tot problemen geleid. Basismotoren die onderling verschilden en bijvoorbeeld met te lichte vliegwielen geleverd werden etc maar ik denk dat dit bij Volvo/Perkins niet aan de orde is.

Toch zou dat voor mij een reden zijn om voor een Yanmar te kiezen :)

Een (ouder?) reden om voor Yanmar te kiezen zou ook zijn omdat de onderdelen goedkoper zouden zijn. Maar ik heb zo'n idee dat dit verschil tegenwoordig wel meevalt of zelfs weg is als ik zo de onderdelen van Yanmar bekijk (ik heb zelf een yanmar van de vorige serie).

Ik denk dat je voor de 2YM15 of groter zou gaan bij Yanmar? De YM-serie van Yanmar vrij nieuw (2005 geloof ik, dat is in boten-land vrij nieuw :)). Op zich positief maar dat betekend dat er nog niet echt decenia lange ervaringen zijn. Maar als de de trend van de GM serie hebben doorgezet, zal dat wel goed zijn.
Laatst bewerkt: 29 apr 2013 06:32 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 05:38 #391866

  • Nimrod
  • Nimrod's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
Je hebt PB. succes!!
Vr gr
Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 05:55 #391879

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119
@Yellow Boat, Bedankt voor de tip, misschien dat we Vetus ook meenemen in de vergelijking, echter heb ik het prijsvoordeel niet teruggezien in internet-prijzen.

@Philip, bedankt, alles onder 1 dak daar valt zeker iets voor te zeggen (werkt voor Apple producten ook...).

We denken zelf aan de Yanmar 3YM20 of de Volvo Penta D1-20.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 08:19 #391929

Moet je hem persé nu vervangen?
Meestal kun je beter wachten tot de eerste botenshow (Hiswa te Water immers al in september) dan zijn er altijd flinke kortingen en extra's te bedingen.
Samen met de prijs van de gratis extra's had ik ooit mijn Vetus met ca. 25 % korting.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 09:00 #391938

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Taipan schreef :
Beste mede-forummers,

In onze boot (Feeling 920, 3.5T) zit/zat een Volvo Penta motor, type MD7, uit 1983. Nu is het zo dat we al een aantal jaar problemen hebben met deze motor (niet starten, startmotor vervangen, slecht lopen, zeer weinig koelwater, veel/weinig witte rook, etc).

Zonder van deze geschiedenis op de hoogte te zijn heeft de monteur aangegeven dat de motor "op" is :( . We zijn op zoek naar een waardige vervanger die ook weer 30+ jaar mee kan. Ons vaargebied is alles van Ijselmeer t/m noordzee.

We twijfelen tussen een nieuwe Volvo Penta of een Yanmar. Qua prijs ontlopen deze elkaar niet zoveel. Wat zijn de ervaringen van jullie met deze nieuwe motoren?

Alvast bedankt voor jullie input.

christian

Beste,
Had in een dufour 2800 (bouwjaar 1977 )ook een MD7A liggen en deze was ook helemaal op.
Heb toen ook de afweging gemaakt tussen de verschillende merken en ben toen, mede omwille van de jachtwerf, op een Vetus uitgekomen.
Is in december 2011 ingebouwd.
Hou bij de keuze ook rekening dat je nieuwe motor, in veel gevallen, toch lichter zal zijn dan je MD7. zodat je trim verstoord zal zijn. Dat heb ik niet gedaan, :( en dat zal ik dus nog moeten oplossen.
Wel zo handig om dit gelijk bij ombouw mee te nemen, en ofwel extra ballast in te bouwen.

Ik heb nog wel problemen met mijn M2O2 van Vetus,
(Alternator regelt niet en het ligt niet aan de alternator zelf.
Laadspanning loopt op tot boven de 15.6 V.)
( Moet normaal begrenzen op 14,4 V net zoals in een wagen. )
Maar ik neem aan dat dit een probleem is met mijn installatie alleen.

Maar laat het toch maar nakijken dat alles goed werkt na de inbouw.
( half uur laten draaien en kijken wat de spanning op de accu is. )

m.v.g.

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 09:10 #391942

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Philip schreef :
De YM-serie van Yanmar vrij nieuw (2005 geloof ik, dat is in boten-land vrij nieuw :))

Ik heb een 2YM13 uit 1998
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 09:15 #391945

knuppel mode aan: denk ook eens aan drinkwaard en alppa. knuppel mode uit.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 09:37 #391952

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119
@Yellow Boat, september is wel heel ver weg... dat betekend een heel seizoen niet varen.

@Tony2920, thanks voor het advies van de trim, zullen we rekening mee houden

@sietse-ten, vanuit het "hoenderhok": alppa heeft volgens mij mitsubishi. Drinkwaard ken ik niet. Voor beiden is wel het probleem dat een werf ze in moet bouwen waarvoor het niet een standaard motor merk is. Ik weet niet hoe garanties dan te regelen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 09:51 #391953

Taipan schreef :
@Yellow Boat, september is wel heel ver weg... dat betekend een heel seizoen niet varen.

@Tony2920, thanks voor het advies van de trim, zullen we rekening mee houden

@sietse-ten, vanuit het "hoenderhok": alppa heeft volgens mij mitsubishi. Drinkwaard ken ik niet. Voor beiden is wel het probleem dat een werf ze in moet bouwen waarvoor het niet een standaard motor merk is. Ik weet niet hoe garanties dan te regelen zijn.

Drinkwaard heeft Mitsubishi www.drinkwaard.com/scheepsdies...ieksnieuw/Mitsubishi. Dat zijn dezelfde als de Vetus.
Allpa heeft Sole www.solediesel.nl/sole-mini-11...c40-2001-p-7419.html en ook dat zijn dezelfde Mitsubishi's.
Alleen de kleurtjes en de onderdelen van de marinisering zoals de waarmtewisselaars zijn anders .
De prijzen ontlopen elkaar maar weinig maar ik geloof dat Drinkwaard de goedkoopste is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 10:34 #391966

je hebt ook nog lombardini , kemper en van twist.

wat inbouw betreft, dat doet normaal gesproken niet de importeur, meestal een bij een haven aan gesloten motor muis.
als die erkend wordt door de importeur heb je geen probleem met garantie (op de inbouw) . ik meen dat drinkwaard wel zelf inbouwt (in bouwde).

ik noem maar een aantal zijwegen, hoef je waarschijnlijk niet zoveel voor een potje volvo of vetus verf te betalen. :evil: :evil:
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 10:34 #391967

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Drinkwaard wil nog wel eens wat teruggeven voor de oude motor, en ze bouwen ook in. Ze hebben ook een 'huismerk' motor, dan is vlgns mij ook Mitsubishi, waar een wat andere marineer-set op zit. Kennis van mij heeft laatst een nieuwe motor daar in laten bouwen, is (tot nu toe) heel tevreden.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 10:44 #391971

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Dat is Craftsman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 10:46 #391972

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Neem anders eens contact op met Kroezen Scheepstechniek in Dronten. Staat niet alleen heel goed bekend maar hij heeft ook wel eens wat gereviseerde motoren staan, en ruilt ook wel eens wat in om te reviseren en weer te verkopen. kroezenscheepstechniek.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 11:10 #391978

Ik heb in februari 2011 mijn oude Volvo Penta MD7A laten vervangen door een Yanmar 2YM15 met een SD20 saildrive, de klus werd uitgevoerd door Van der Rest te Wemeldinge (Zeeland). Het voordeel van de 2YM15 is dat deze op de oude MD7A-bedding past (mits het gebruiken van een RVS-verhoogstuk waarop de saildrive steunt). Tot nu toe ben ik heel tevreden van de motor: hij start vlot, verbruikt geen olie, rookt niet en loopt erg rustig.

Doorslaggevend waren voor mij de prijs van de motor + installatie en de nabijheid van een Yanmar-servicecenter (bevindt zich op 200mtr van mijn ligplaats).

Succes met je keuze, Jeroen.
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Laatst bewerkt: 29 apr 2013 11:13 door Hermafrodiet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 11:20 #391983

sietse-ten schreef :
je hebt ook nog lombardini , kemper en van twist.

wat inbouw betreft, dat doet normaal gesproken niet de importeur, meestal een bij een haven aan gesloten motor muis.
als die erkend wordt door de importeur heb je geen probleem met garantie (op de inbouw) . ik meen dat drinkwaard wel zelf inbouwt (in bouwde).

ik noem maar een aantal zijwegen, hoef je waarschijnlijk niet zoveel voor een potje volvo of vetus verf te betalen. :evil: :evil:

Ik heb destijds mijn motor ook zelf ingebouwd en kreeg desondanks een keurig nulkeuring rapport met garantiebewijs.
Motor werd destijds geleverd door een Vetus dealer in Friesland.
Die garantie heb ik trouwens nooit nodig gehad maar dat nulkeuring papier heb ik nog steeds.
Bovendien ook nog €500 terug gekregen voor mijn MD5A (toen 27 jaar oud en zonder de saildrive want die heb ik aan de Vetus gebouwd m.b.v. de speciale kit).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 11:53 #391985

Ik heb een BetaMarine (betamarine.co.uk). Een gemariniseerd 3 cylinder Kubota blok. Wordt veel in Engeland gebruikt. Oerdegelijk blokje.
Zelf ingebouwd en door omstandigheden via Drinkwaard besteld. Bij Drinkwaard zag het er wel prina uit. Werkplaats, kundig personeel (goede adviezen gegeven), eigen steiger voopr inbouw en onderhoud door Drinkwaard, goede service. Maar ik denk dat ze niet goedkoop zijn. Maar vragen staat vrij...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 12:15 #391991

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De boot van de TS ligt bij mijn weten in Lelystad, en gezien de problemen met de motor zal hij de motor liefst in de omgeving van Lelystad laten vervangen. Maar een Betamarine/Kubota is idd een prima motor, al zou mijn voorkeur ook naar een Yanmar uitgaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 12:32 #391999

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 29 apr 2013 19:37 #392173

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Anjo schreef :
Je hoeft je oude motor niet eens in te leveren. Die korting krijg je ongetwijfeld zonder meer in deze tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 30 apr 2013 04:01 #392189

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1004
Mijn VP MD2 is uit 1968 en nog helemaal niet "op" . Wel een goede revisie gehad midden 80.
Wat ik bedoel te zeggen is: overweeg ook eens een professionele revisie (drinkwaard?) en zet die kosten af tegen nieuw (incl in-uitbouw, aanpassingen e.d.) Iedereen probeert je natuurlijk een nieuwe motor te verkopen, maar hou er rekening mee dat je die vrijwel gelijk afschrijft; er staan heel wat boten te koop waarbij de "jonge" motor meer gekost heeft dan de boot nu opbrengt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 30 apr 2013 05:19 #392208

[quote="Watermaat"
Wat ik bedoel te zeggen is: overweeg ook eens een professionele revisie (drinkwaard?) en zet die kosten af tegen nieuw (incl in-uitbouw, aanpassingen e.d.) Iedereen probeert je natuurlijk een nieuwe motor te verkopen, maar hou er rekening mee dat je die vrijwel gelijk afschrijft; er staan heel wat boten te koop waarbij de "jonge" motor meer gekost heeft dan de boot nu opbrengt.[/quote]

Tja , maar een oude gereviseerde ( als dat dan nog kan) krijg je er ook echt niet uit bij verkoop . En die kosten ook al minstens de helft van een nieuwe en vaak nog meer.En veel gebruikte motoren zijn niet compleet gereviseerd maar alleen weer goed lopend gemaakt. De betreffende handelaar weet ook wel hoe moeilijk de markt is en investeerd echt niet in een complete revisie vóórdat hij hem verkoopt.
Overigens moet je uiteraard eerst tot een prijs komen voor een nieuwe motor en daarna pas op de proppen komen met een inruilkorting. ;) :lol:
Als je een boot niet lang wilt houden en dus niet teveel wilt afschrijven moet je gewoon de motor lopend houden en verder niet.
Denken dat je je geld er weer uit krijgt kun , vooral je bij een wat oudere boot gewoonvergeten.
Die tijden zijn , en niet alleen voor boten , voorgoed voorbij vrees ik. :S
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 30 apr 2013 08:32 #392250

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119
Bedankt allemaal voor jullie reacties en adviezen. De boot ligt idd in Lelystadhaven. Mogelijk ga ik voor de sole motor van Allpa (mitsubishi) ivm een mooie afspraak die ik hierbij kan maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 30 apr 2013 10:13 #392274

Taipan schreef :
Bedankt allemaal voor jullie reacties en adviezen. De boot ligt idd in Lelystadhaven. Mogelijk ga ik voor de sole motor van Allpa (mitsubishi) ivm een mooie afspraak die ik hierbij kan maken.

Best goede keus.
Toch zou ik je nog op één dingetje willen wijzen waarover kortgeleden al eens een draadje liep op het forum.
De Misubishi van Sole heeft , net als de Vetus de koelwaterpomp op een onmogelijke plaats zitten die controle en wisselen van deimpeller uiterst lastig maakt.
de Misubishi van Drinwaard heeft de koelwaterpomp erg handig voorop zitten \maar is daardoor uiterwaard wel iets langer.
Misschien toch iets om over na te denken.
Als ik dat had geweten toen ik in 2003 mijn Vetus kocht weet ik nog niet wat ik had gedaan... :unsure:
Ad



Laatst bewerkt: 30 apr 2013 11:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl