Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: vervangen motor

Re: vervangen motor 30 apr 2013 10:55 #392277

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Om daar op in te haken: mijn 13pk 2-cilinder Kubota heeft 'm ook vooraan, makkelijker kan het idd niet. Zal ff een plaatje zoeken.

Edit; plaatje..



Antivries tanken gaat dankzij een t-stukje en een extra afsluiter ook erg makkelijk, ideaal.
Laatst bewerkt: 30 apr 2013 10:59 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 30 apr 2013 11:07 #392279

Klopt , de Betamarine Diesels ( = Kubota) hebebn de koelwaterpomp ook voorop zitten.Alleen zo te zien iets anders als bij jou.
Ad
Laatst bewerkt: 30 apr 2013 11:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 30 apr 2013 11:30 #392280

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mijn Kubota is inmiddels een jaartje of 22...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 30 apr 2013 12:05 #392284

Ik heb overigens nog een opmerking over de Beta diesels.
De tweecylinder heeft (of in ieder geval had tot een jaar of twee geleden) een te krappe warmtewisselaar/koelwaterpomp waardoor bij volgas varen de motor soms te warm werd.
Het probleem schijnt opgetreden te zijn na de introductie van een nieuw type ergens 20002 of daaromtrend.
Dat probleem is o.a. een keer ter sprake geweest in het forum van de Engelse Leisureclub waar ik moderator ben.Maar ook uitgebreid op andere forums zoals dat van www.ybw.com/forums/index.php
Als je googelt met Beta Diesel en Overheat vind je nog meer erover.
Maar ik meen dat ze daar wat aan gedaan hebben.
Wel misschien iets om naar te vragen als je die overweegt.
Ad
Laatst bewerkt: 30 apr 2013 12:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 30 apr 2013 16:31 #392351

Nog even een paar dingetjes ter overweging van een nieuwe motor.
Ikzelf heb nog een lekkere zware 2 cil gietijzeren Volvo Penta MD11C met een echt vliegwiel.
Als ik de loop van mijn VP vergelijk met de modernere dieseltjes, dan vallen de volgende belangrijke comfort aspecten mij op.
De oude VP van mij (bouwj 1978) heeft een " lange slag, weinig toeren. De energie die nodig is voor de compressie slagen...die komen zowat uit het vliegwiel (groot en zwaar)
De modernere diesel zijn vaak van het type korte slagmotoren, maken daardoor wat meer toeren en hebben daarom ook een wat lichter vliegwiel.
Toerental icm met massatraagheid bepaald aanzienlijk in hoeverre ik het gedreun weggedempt krijg. Mijn motorcompartiment is geinsoleerd met 6 cm schuimvlok matten met Alufolie laag. Buiten de salon heerlijk stil,..motor zoemt enigszins, In de salon,...het gedreun alsgevolg van de massa traagheid van het vleigwiel is aanwezig. (lage resonantie, moeilijk te isoleren, en ja ik heb de goeie motorsteunrubbers...)
Bij schepen met een nieuwere diesel die dus meer toeren maken en minder dreunen zit je qua geluidsfrequentie wat hoger die makkelijker te isoleren zijn en minder door je hele schip doordreunen.
Een diesel die wat hoger in zijn toeren zit met een wat lichtere vliegwiel hou je meer een gesnor binnen over.

Vwbt een Yanmar,....als je qua hoogte inbouw wat krap zit, dan is een Yanmar wel een oplossing met zijn liggende cilinders. (laag en breed)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 02 mei 2013 03:55 #392680

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119

@Yellow Boat De foto van de Sole die u heeft geplaatst komt niet overeen met de recente foto's van de Sole mini 29 die ik op internet vindt. Misschien zit ik er helemaal naast, echter lijkt de impeller hier wel voorrop de motor te zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 02 mei 2013 04:08 #392681

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Nee, wat je daar ziet is de pomp van het interne koelsysteem, doorgaans een waaier pomp zonder impeller (waar je dus ook niet vaak bij hoeft).

De impeller pomp voor het secundaire koeling (die het water van buiten door de warmtewisselaar heen pompt) ziet hier in het brons/messing kleurige ding:

Overigens zitten wel meer essentiele dingen zoals luchtfilter, peilstok, brandstoffilter en oliefilter aan die zijde dus het is sowieso wel handig als je daar bij kunt...
Laatst bewerkt: 02 mei 2013 04:13 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 02 mei 2013 04:12 #392682

Sorry , die plaatjes waren van de tweecylinder. Jouw plaatje is een driecylinder.
maar ik zie geen foto fan de buiten koelwaterpomp hoor. De pomp van het binnencircuit zit wel voorop maar dat is geen impellerpomp.
Op deze foto van de rechterzijkant( komt van www.solediesel.com/en-gb/engin...subishi/mini-29.aspx waar 9 verschillende aanzichten op staan) zie je dat hij ook bij de Sole 29 op dezelfde ongelukkige plek zit.
Ad
Laatst bewerkt: 02 mei 2013 04:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 02 mei 2013 04:14 #392683

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119
@Philip

helder. Ik zie dat bij de sole 33 deze wel aan de voorzijde zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 02 mei 2013 04:19 #392684

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Yep.

Bij die Yanmar ook, daar zitten de meeste essentiële onderhoudsdingen sowieso erg netjes bij elkaar gegroepeerd aan de voorzijde van de motor. Alsof er iemand over nagedacht heeft.
Laatst bewerkt: 02 mei 2013 04:22 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 02 mei 2013 06:05 #392699

Bij mijn 3 cylinder BetaMarine, (Kubota) zijn alle essentiele parts aan de voorzijde bereikbaar. Olie peil, oliefilter, fijnfilter, impellerpomp, etc.
Nooit moeilijke kruip door sluip door manoeuvres... :)





PS: Electrische bedrading is inmiddels gefatsoeneerd ;)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 02 mei 2013 06:07 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 02 mei 2013 17:18 #392849

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119
Allemaal bedankt voor jullie reacties. We zijn er uit. Het wordt de 3 cilinder 20 pk van Yanmar!

Christian
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 02 mei 2013 17:22 #392850

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ik weet niet hoe belangrijk geld voor je is maar op makrtpolaats staat nog een jong gebruikte 2YM20. Waar ik overigens niks mee te maken hebt en waar ze nog behoorlijk wat geld voor vragen. Althans, vergeleken met nieuwprijzen voor een 3YM30 die ik een paar jaar gelden her en der heb opgevraagd.

Overigens waren toen nieuwe motoren in engeland stukken goedkoper. Ook met opsturen naar NL en gewoon garantie. Moet je wel een inbouwer vinden die dat wil of zelf doen.
Laatst bewerkt: 02 mei 2013 17:23 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 08 mei 2013 17:37 #394706

hoi

ik ben evt wel geintereseerd in je oude motor ben op zoek naar een leuk revisie project

groet joris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 08 mei 2013 18:26 #394724

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Taipan schreef :
Allemaal bedankt voor jullie reacties. We zijn er uit. Het wordt de 3 cilinder 20 pk van Yanmar!

Christian

Je vervangt dus een MD7 van 13 pk (origineel )
Door een 3 cilinder met 20 pk.
Ik ga ervan uit dat je dit in overleg met de inbouwer of leverancier hebt gedaan.

Kan de rest dat aan ? schoefas, en de schroef.
En heeft dat zin ? ( rompsnelheid )

Ik heb bij het vervangen van mijn motor in mijn Dufoer 2800 de eerst voorgestelde 16 pk afgewezen en voor een 12 pk gegaan, juist om met ongeveer hetzelfde vermogen op de schroefas en de schroef uit te komen.
( Mijn MD7A was oud en versleten dus die 13 pk die hij ooit kon levern gaf hij toch niet meer )
En met 12 pk heb ik volgens mij ruim voldoende.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 08 mei 2013 19:40 #394749

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Mijn bootje weegt 4300 kg en heeft een 12 pk en grote schroef. Kan het zat doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 09 mei 2013 06:57 #394819

Tony2920 schreef :
Taipan schreef :
Allemaal bedankt voor jullie reacties. We zijn er uit. Het wordt de 3 cilinder 20 pk van Yanmar!

Christian

Je vervangt dus een MD7 van 13 pk (origineel )
Door een 3 cilinder met 20 pk.
Ik ga ervan uit dat je dit in overleg met de inbouwer of leverancier hebt gedaan.

Kan de rest dat aan ? schoefas, en de schroef.
En heeft dat zin ? ( rompsnelheid )

Ik heb bij het vervangen van mijn motor in mijn Dufoer 2800 de eerst voorgestelde 16 pk afgewezen en voor een 12 pk gegaan, juist om met ongeveer hetzelfde vermogen op de schroefas en de schroef uit te komen.
( Mijn MD7A was oud en versleten dus die 13 pk die hij ooit kon levern gaf hij toch niet meer )
En met 12 pk heb ik volgens mij ruim voldoende.

20 pk voor een boot van 3,6 ton leeg en 4-4, ton vol beladen is inderdaad behoorlijk fors.
Nou zal de schroefas installatie daar best wel tegen kunnen maar een andere schroef zul je zeker nodig hebben om dat vermogen überhaupt in het water te krijgen.
Het beste is het dan om de schroef niet op het maximale toerental uit te leggen maar op dat toerental dat bij de nieuwe motor voldoende vermogen levert voor de rompsnelheid.
En dat vermogen zal voor een beladen boot ( zeg 4-4,5 ton) ongeveer 15-16 pk zijn.
Op die manier kun je met naar schatting iets van 75% toeren al de rompsnelheid bereiken en heb je flink wat reserve voor moeilijke omstandigheden.

Overigens , met 12 pk haal je met een boot van 4,3 ton alleen ( misschien) de rompsnelheid in heel rustig water maar echt niet meer bij wat meer golfslag en/of flinke tegenwind.Bovendien zul je dat alleen halen bij maximaal toeren en dat is ook niet echt geweldig voor rustig varen en brandstofverbruik.
Hangt er ook vanaf wat je vind dat je rompsnelheid is want 90% daarvan scheelt al heel fors op benodigd vermogen ( ca. snelheid ^2,3-2,4 ).

Dat dit typoe boten vroeger vaak met vrij kleine motoren werden uitgerust was heel normaal. Mijn boot van dik 3 ton had origineel ook maar een 7,5 pk MD5A aar dat was toch echt te weinig bij wat minder prettige omstandigheden zoals ik meerdere malen meegemaakt heb .
Ad
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 07:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 09 mei 2013 07:11 #394823

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Bedankt Ad,
Mijn Dufour 2800 is maar 2800 ton.
( ter info: lengte 8,3mtr breedte 3 mtr diepgang 1,2 ).
Heb ik dan met 12 pk te weinig ?
De oude motor (volvo penta MD7A ) had 13 pk en die was origineel.
Schroefas en schroef van originele installatie behouden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 09 mei 2013 07:16 #394825

Tony2920 schreef :
Bedankt Ad,
Mijn Dufour 2800 is maar 2800 ton.
( ter info: lengte 8,3mtr breedte 3 mtr diepgang 1,2 ).
Heb ik dan met 12 pk te weinig ?
De oude motor (volvo penta MD7A ) had 13 pk en die was origineel.
Schroefas en schroef van originele installatie behouden.

lijkt me te weinig voor 2800 ton :blush:
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 09 mei 2013 08:17 #394843

Tony2920 schreef :
Bedankt Ad,
Mijn Dufour 2800 is maar 2800 ton.
( ter info: lengte 8,3mtr breedte 3 mtr diepgang 1,2 ).
Heb ik dan met 12 pk te weinig ?
De oude motor (volvo penta MD7A ) had 13 pk en die was origineel.
Schroefas en schroef van originele installatie behouden.

12 pk houdt inderdaad niet echt over. 13 pk was net genoeg voor de rompsnelheid.
Waarschijnlijk haal je nu net( of net niet) 6 knoop en dat is iets lager dan de rompsnelheid die 6,2-6,3 knoop zal zijn.
Kun je gewoon hier narekenen www.vicprop.com/displacement_size.php en die uitkomsten kloppen in het algemeen heel aardig.
Mijn Leisure 27 van leeg vrijwel hetzelfde gewicht en maten als de Dufour 2800 haalt met 90% toeren van mijn 11 pk Vetus ca. 5,8 knopen op rustig water.
Daarom had ik eigenlijk liever een 16 pk of een drie cylinder 20 pk gehad maar die pastte er niet in. :S

Overigens moet je eigenlijk nooit uitgaan van een designgewicht maar er minstens 500 kg bij tellen. Tenslotte vaart je boot niet leeg rond en meestal is ook het echte gewicht wat hoger dan opgegeven.
Dan zou ik voor een Dufour 2800 iets van 14-16 pk nemen.

Maar als je 5,5 knopen genoeg vindt is 12 PK prima.

Ps. Reken eens met dat programma uit wat je bij 2800 ton , 100 meter lang en 30 meter breed en 5 meter diepgang nog zou halen.
Dan heb je voor de rompsnelheid maar liefst 13000 pk nodig maar met 12 pk haal je toch nog 2 knopen ( theoretisch dan).
Daarom hebben de meeste, zeker de binnenvaart, vrachtschepen ook naar verhouding maar erg weinig pk/ton. Immers , die halen meestal bij lange na niet de rompsnelheid.
Ad
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 10:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 14 mei 2013 15:28 #396463

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119
Hoi joris,

Ben je in de gelegenheid om de motor zelf op te halen? Z ja dan zal ik morgen met de werf in lelystad bellen om te vragen of ze de motor opzij willen leggen.

Christian
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 14 mei 2013 15:29 #396465

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119
Deze week wordt de motor ingebouwd. Ik zal een paar plaatjes schieten en ze hier plaatsen na afronding.

Christian
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 14 mei 2013 17:26 #396543

Yellow Boat schreef :
Ps. Reken eens met dat programma uit wat je bij 2800 ton , 100 meter lang en 30 meter breed en 5 meter diepgang nog zou halen.
Dan heb je voor de rompsnelheid maar liefst 13000 pk nodig maar met 12 pk haal je toch nog 2 knopen ( theoretisch dan).
Daarom hebben de meeste, zeker de binnenvaart, vrachtschepen ook naar verhouding maar erg weinig pk/ton. Immers , die halen meestal bij lange na niet de rompsnelheid.
Ad

Ad, reken eens uit wat voor blokcoefficient (verhouding tussen L*B*T en deplacement, zegt iets over de slankheid van een schip) dat ding zou hebben: 100*30*5 = 15000 m3. Bij 2800 ton zou dat dus een Cb zijn van 0,187. Voor je idee, heel slanke schepen als fregatten hebben een Cb van 0.47

Schepen van 100 meter lang en 30 meter breed zijn trouwens ook 'zeldzaam', en dat is niet zonder reden: een bekend gezegde in de scheepsbouw is 'lengte loopt' dus lange smalle schepen gaan hard. Brede korte schepen zijn in het kader van de weerstand nou niet bepaald gunstig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 15 mei 2013 05:33 #396655

ReinierZeilt schreef :
Yellow Boat schreef :
Ps. Reken eens met dat programma uit wat je bij 2800 ton , 100 meter lang en 30 meter breed en 5 meter diepgang nog zou halen.
Dan heb je voor de rompsnelheid maar liefst 13000 pk nodig maar met 12 pk haal je toch nog 2 knopen ( theoretisch dan).
Daarom hebben de meeste, zeker de binnenvaart, vrachtschepen ook naar verhouding maar erg weinig pk/ton. Immers , die halen meestal bij lange na niet de rompsnelheid.
Ad

Ad, reken eens uit wat voor blokcoefficient (verhouding tussen L*B*T en deplacement, zegt iets over de slankheid van een schip) dat ding zou hebben: 100*30*5 = 15000 m3. Bij 2800 ton zou dat dus een Cb zijn van 0,187. Voor je idee, heel slanke schepen als fregatten hebben een Cb van 0.47

Schepen van 100 meter lang en 30 meter breed zijn trouwens ook 'zeldzaam', en dat is niet zonder reden: een bekend gezegde in de scheepsbouw is 'lengte loopt' dus lange smalle schepen gaan hard. Brede korte schepen zijn in het kader van de weerstand nou niet bepaald gunstig...

Het was ook mar en verzonnen voorbeeld hoor!Maar inderdaad een beetje rare maat.
Ik heb ook totaal geen verstand van vrachtschepe
n en "blokcoëfficienten".
En dat lang loopt weet ik ook wel.
Ik weet ook wel dat bijv. 16 meter wat normaler zou zijn. Er worden er tenslotte genoeg gebouwd in Groningen aan het Winschoterdiep die dan via het Eemskanaal naar Delfzijl gaan. En daarvan zijn een paar bruggen maar 16 meter breed . Ik moet er weleens voor wachten als er weer eens eentje door een brug moet met 1 km/uur of zo. Ik weet alleen niet hoe lang die meestal zijn.
En die kunnen i.v.m. de bruggen niet breder dan 16 meter.
Er is er zelfs al eens eentje klemgevaren in de Euvelgunnebrug in Groningen die een paar cm te breed was. :ohmy:
Toen moesten ze het wrijfhout van de brug verwijderen .

Maar het staat je uiteraard vrij om dat programma met je eigen maten te proberen. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen motor 15 mei 2013 16:09 #396826

Prima Ad,
Ik vond het zo'n vreemd voorbeeld dat ik er even iets over wilde zeggen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl