Tony2920 schreef :
Taipan schreef :
Allemaal bedankt voor jullie reacties. We zijn er uit. Het wordt de 3 cilinder 20 pk van Yanmar!
Christian
Je vervangt dus een MD7 van 13 pk (origineel )
Door een 3 cilinder met 20 pk.
Ik ga ervan uit dat je dit in overleg met de inbouwer of leverancier hebt gedaan.
Kan de rest dat aan ? schoefas, en de schroef.
En heeft dat zin ? ( rompsnelheid )
Ik heb bij het vervangen van mijn motor in mijn Dufoer 2800 de eerst voorgestelde 16 pk afgewezen en voor een 12 pk gegaan, juist om met ongeveer hetzelfde vermogen op de schroefas en de schroef uit te komen.
( Mijn MD7A was oud en versleten dus die 13 pk die hij ooit kon levern gaf hij toch niet meer )
En met 12 pk heb ik volgens mij ruim voldoende.
20 pk voor een boot van 3,6 ton leeg en 4-4, ton vol beladen is inderdaad behoorlijk fors.
Nou zal de schroefas installatie daar best wel tegen kunnen maar een andere schroef zul je zeker nodig hebben om dat vermogen überhaupt in het water te krijgen.
Het beste is het dan om de schroef niet op het maximale toerental uit te leggen maar op dat toerental dat bij de nieuwe motor voldoende vermogen levert voor de rompsnelheid.
En dat vermogen zal voor een beladen boot ( zeg 4-4,5 ton) ongeveer 15-16 pk zijn.
Op die manier kun je met naar schatting iets van 75% toeren al de rompsnelheid bereiken en heb je flink wat reserve voor moeilijke omstandigheden.
Overigens , met 12 pk haal je met een boot van 4,3 ton alleen ( misschien) de rompsnelheid in heel rustig water maar echt niet meer bij wat meer golfslag en/of flinke tegenwind.Bovendien zul je dat alleen halen bij maximaal toeren en dat is ook niet echt geweldig voor rustig varen en brandstofverbruik.
Hangt er ook vanaf wat je vind dat je rompsnelheid is want 90% daarvan scheelt al heel fors op benodigd vermogen ( ca. snelheid ^2,3-2,4 ).
Dat dit typoe boten vroeger vaak met vrij kleine motoren werden uitgerust was heel normaal. Mijn boot van dik 3 ton had origineel ook maar een 7,5 pk MD5A aar dat was toch echt te weinig bij wat minder prettige omstandigheden zoals ik meerdere malen meegemaakt heb .
Ad