Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motor winterklaar maken

Motor winterklaar maken 08 nov 2012 11:30 #337588

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 884
Beste motorwinterklaarmakers... :) ,

Aanstaande maandag gaat ons bootje op de kant. Voordat ie de wal opgaat, wil ik nog de motor vorstbestendig maken. Nu heb ik daar al het een en ander over gelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Mijn motor is een Volvo Penta MD 2020. Kan ik gewoon eerst een half uur warmdraaien en dan via de wierpot antivries toevoegen? Of gaat dan toch de thermostaat weer dicht, waardoor de antivries niet overal komt?

Ook had ik gedacht om voor de antivries, de motor door te spoelen met leidingwater, omdat wij bijna altijd op zout water varen. Is dit goed/verstandig?

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,

Niels
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 11:43 #337593

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Doorspoel met water is verstandig en als je niet de thermostaat wilt uitnemen kan je de antivries met warm water ipv koud water menig dan zal de thermostaat niet snel dicht gaan

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 12:10 #337604

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Dat snap ik niet.
Wat is het verschil voor de thermostaat of er koud buitenwater of koude antivries via de wierpot in de motor komt?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 12:23 #337608

een 2020 is toch een intercooler, dus de thermostaat heeft niets te maken met het buitenwater. of vergis ik me. volgens mij regelt de thermostaat de koelvloeistof temperatuur van de motor, bij winterklaar maken zorg je ervoor dat het water uit de "freshwater" koeling gaat. daar zit geen thermostaat tussen, dacht ik.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 12:43 #337611

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Oja dat is zo dus niets met de thermostaat doen en gewoon de motor starten en de wierpot vullen met koelvloeistof of een antivries

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 13:14 #337618

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 884
Bedankt voor de adviezen!

Ja, daarom vroeg ik dus juist... :laugh: Maar naar ik begrijp is het bij direct gekoelde motoren dus wel zo en bij indirect gekoelde motoren (zoals mijn motor) dus niet zo dat de thermostaat dichtgaat.

Ik kan er mee verder!

Groetjes,

Niels
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 13:23 #337620

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 884
Oh toch nog een vraag: hoef ik dan dus ook niet warm te draaien voordat ik de antivries door de motor laat gaan?

Groetjes,

Niels
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 13:27 #337621

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Maar ook bij directe koeling mag het niet uitmaken toch?
Mits de motor gewoon op temp is.
Thermostaat zoekt een evenwicht. Wordt de motor warmer, gaat deze verder open, koelt hij af, gaat de thermostaat verder dicht. Hij schakelt niet als schakelaar open / dicht.
Koud koelwater gaat direct, via de wierpot de motor in. Thermostaat staat open (doordat de motor op temp is.
Als de motor nog koud is, gooit hij het echter direct via de bypass de uitlaat weer uit. Water blijft dan in de motor zitten; tenminste, zolang het niet vriest.... :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 13:28 #337622

nee, er gaat ook niets "door de motor" alleen door het buiten water koelsysteem. voor de motor op zich is het wel beter dat je niet alleen start en stopt, maar dat is een heel ander verhaal.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 13:33 #337624

@ windbuddy, je hebt ten dele gelijk, alleen de thermostaat reageert niet op de motor temperatuur maar op de water temperatuur. omdat bij directe koeling die al vrij laag is zal een scheut koud water/koelvloeistof wel de thermostaat als een kraan dicht duwen. (of open zetten hangt van het systeem af). daarom is het bijna altijd beter dat ding er even uit te halen.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 14:28 #337660

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Begrijp het nog steeds niet.
Vanaf starten.
Motor draait, koelwater is koud dus thermostaat dicht.
Koelwater (van buiten) stroomt naar het t-stuk waar de stroom opgesplitst wordt het blok in en naar de bypass (thermostaat deksel).
Water dat het blok ingaat, kan er niet uit doordat de thermostaat dicht zit.
Motor komt op temp, koelwater opgesloten in motor wordt opgewarmd. De thermostaat zit met het voeldeel (waxpotje) in de motor en “voelt” dus alleen de watertemperatuur in het blok. Als de temperatuur hoog genoeg is dat de thermostaat opent, kan het warme water in het blok vervangen worden door koud water (via het t-stuk).
Als er teveel koud water in het blok komt, koelt de thermostaat af en sluit weer (deels), daarmee de flow door het blok inperkend.
Hierin ontstaat een evenwicht.
Meer warmte (gas geven / last), thermostaat verder open, etc.
Of bij het openen van de thermostaat, ook de bypass wordt afgeknepen zie ik hier niet in; ik denk het niet.

Punt is dus; de thermostaat “voelt” alleen de temp van het koelwater in het blok. Wat je erin giet (bij de wierpot) dus niet. Bij open thermostaat loopt het water er langs uit het blok; niet erin. Anders zou deze nooit openen….


Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 08 nov 2012 14:29 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 15:16 #337685

Water dat het blok ingaat, kan er niet uit doordat de thermostaat dicht zit.

Dit klopt dus niet. Zodra je je motor start gaat er water van buiten de motor in, en komt het bij de uitlaat eruit. Als dat niet gebeurt betekent het dat je kraan dichtstaat en je zojuist een impeller aan gort hebt gedraaid.
De thermostaat controleert welk pad het water volgt: als de motor koud is gaat het water direct de uitlaat in, als de motor warm is gaat het water via de warmtewisselaar waar het de koelvloeistof koelt.
Dit betekent dat je ook bij een indirect gekoelde motor eerst moet warmdraaien. Doorspoelen met zoet water helpt alleen als de thermostaat open staat.
Correct me if I'm wrong...
Een dag niet geglimlacht is een dag niet geleefd!
Bekijk mijn belevenissen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 15:26 #337686

ZuiderZeiler schreef :
Water dat het blok ingaat, kan er niet uit doordat de thermostaat dicht zit.

Dit klopt dus niet. Zodra je je motor start gaat er water van buiten de motor in, en komt het bij de uitlaat eruit. Als dat niet gebeurt betekent het dat je kraan dichtstaat en je zojuist een impeller aan gort hebt gedraaid.
De thermostaat controleert welk pad het water volgt: als de motor koud is gaat het water direct de uitlaat in, als de motor warm is gaat het water via de warmtewisselaar waar het de koelvloeistof koelt.
Dit betekent dat je ook bij een indirect gekoelde motor eerst moet warmdraaien. Doorspoelen met zoet water helpt alleen als de thermostaat open staat.
Correct me if I'm wrong...

ja je hebt het mis wat betreft de indirect gekoelde motor. daar gaat ALTIJD het buitenwater door de koeler naar de uitlaat, alle water wat de impeller op pompt. als de motor op temperatuur komt gaat beetje bij beetje het INTERNE koel medium van de motor door de sturing van de motor thermostaat ook naar de koeler. daarom heeft de motor ook een eigen pomp. zie het als de motor uit je auto en vervang de wind door je radiator met water wat je impeller op pompt.

dus als je met zoet water gaat spoelen bij een indirect gekoelde motor komt dit water ook NIET in je motor, gaat alleen door de warmte wisselaar en je uitlaat systeem.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 15:29 #337688

Zuiderzeiler,

"Correct me if I ´m wrong"

Mag ik gebruik maken van die uitnodiging?
Een indirect gekoelde motor heeft een buitenwater stroom die geen thermostaaat kent.
Het gaat erom dit circuit van antivries te voorzien begrijp ik?

Het is niet zo eenvoudig om te doen, maar de motor zou hiervoor zelfs niet hoeven te draaien.
Het is wel handig dat hij draait om te verhinderen dat water/antievries een cilinder inloopt.
Dat is dan ook de enige reden dat voor deze handeling de motor draaien moet.

Water of antievries wordt aangezogen, gaat door de pomp--beluchter--warmtewisselaar--uitlaatbocht--waterlock-- uitlaatslang en dan naar buiten. Wat uit de uitlaat komt is ook niet meer dan louw.
Nergens een thermostaat.
Zodra je AV in de emmer onder de uitlaat ziet is het goed.
Wel het stukje tussen inlaat en waar de slang is losgenomen ook verzorgen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 15:33 #337693

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
We beginnen volgens mij nu wel erg de direct en indirecte koeling door elkaar te husselen. De tekening en uitleg van Windbuddy geeft een directe koeling weer, geen indirecte, toch?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 17:28 #337716

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Het is niet zo moeilijk ;)

Indirect gekoelde motoren (met warmtewisselaar) kan je zonder warm draaien de antivries of koelvloeistof in de wierpot gieten

Direct gekoelde motoren de thermostaat verwijderen en de koelvloeistof in de wierpot gieten of als je de thermostaat niet wilt uitnemen de antivries met warm water aanmaningen


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 18:39 #337731

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
Ik hoorde over mijn direct gekoelde bukh dv20 dat je eerst de aftappluggen open moet doen zodat al het water eruit loopt. Dan pluggen weer dicht draaien, motor starten terwijl je antivries in de wierpot gooit. Dan vullen de kamers met antivries en heb je zeker geen water meer in je blok.
Ik heb me wel eens afgevraagd of je dan geen kans hebt op een warmloper - er zit in het beginnl geheel geen koelvloeistof rond de zuigers.
Maar dat schijnt toch goed te werken...
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 18:47 #337734

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Volgens mij warmt het niet zo snel op dat je een risico loopt.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 18:52 #337739

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
MoonRiver schreef :
Ik hoorde over mijn direct gekoelde bukh dv20 dat je eerst de aftappluggen open moet doen zodat al het water eruit loopt. Dan pluggen weer dicht draaien, motor starten terwijl je antivries in de wierpot gooit. Dan vullen de kamers met antivries en heb je zeker geen water meer in je blok.
Ik heb me wel eens afgevraagd of je dan geen kans hebt op een warmloper - er zit in het beginnl geheel geen koelvloeistof rond de zuigers.
Maar dat schijnt toch goed te werken...


Ik ga zo niet te werk, je kan wel even ene aftapplug los draaien om te controleren of er echt antivries in het gehele blok zit

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 20:38 #337774

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Is het niet zo dat bij een motor met warmtewisselaar de koelvloeistof de motor tegen vorst beschermt? Het koelwatercircuit (gewoon water dus) moet natuurlijk wel met antivries beschermd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 20:39 #337775

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ja kopt helemaal, wel moet je de koelvloeistof in de warmtewisselaar zo om de 3 a3 jaar vervangen


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 21:03 #337787

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Fer, zou je nog een keer willen uitleggen over het gebruik van antivries zoals veel bedrijven er in doen, blank van kleur. Ik meen dat de blanke, vaak gebruikt door bedrijven bij onderhoudsbeurt, niet echt anti-corrossieve eigenschappen heeft en dat daarom de AV koelvloeistof zoals in auto's, een betere bescherming is voor de motor.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 21:10 #337791

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik zelf ben geen voorstander van antivries en het bij mengen met water dit omdat zoals je zelf aangaf mist dit mengsel de anti corrosieve werking die koelvloeistof wel hebt, maar het word wel veel gebruikt.

Ik zou dus voor koevloeistof gaan :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 21:12 #337792

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Waarom is het dan nog steeds veel gebruikt?.Is dat in de hoop dat de motoren eerder de geest geven en de geldstroom weer op gang komt?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 21:22 #337795

proost froega, voor dat er koelvloeistof was, werd antivries ook alleen maar in de winter gebruikt en ging dat er uit in de zomer.

toen ik nog techneut was in de wegenbouw kregen ook alleen maar de machines die in de winter werden gebruikt anti vries er in, de rest werd afgetapt. zomers gooiden we boorolie door het water om het zachter te maken, maar dat terzijde.

ik heb motoren in de revisie gezien waar de natte voeringen van buiten waren "uit gevreten" als een spons, volgens de deskundigen vanwege de antivries. (catterpillar motoren waren er gevoelig voor, geveke de importeur kwam ook als een van de eersten met een eigen koelmiddel)

ook nu zijn er nog steeds motor leveranciers die hun speciale (of eigen) merk koelvloeistof voor schrijven, zo niet vervalt de garantie op bepaalde onderdelen.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl