mkII schreef :
Het verschil tussen koelvloeistof en antivries is toch dat koelvloeistof niet kan/ mag verdund worden met water. Mijn motor een Farymann is een direct gekoelde motor die ik dan toch moet vullen met antivries.
Als je bedoelt dat antivries het niet verdunde spul is wat je meestal en literflessen koopt heb je gelijk.
Alleen bevat dat pure spul i.h.a. ook al corrosiewerende middelen en kun je het door mengen gewoon tot koelvloeistof verdunnen. Staat gewoon op de fles! Hier bijv:
www.profclean.nl/pdf/safety/nl_113.pdf of hier:
www.kroon-oil.com/nl/producten...terfluids/antivries/ of hier:
Alelen als die "antivries"pure glycol is zonder iets erbij , en dat kun je vrijwel niet kolen!, moet je het niet tot koelvloeistof verdunnen.
het misverstand ontstaat omdat vaak glycol ( ethyleenglycol) als antivries wordt bestempeld en dat is niet juist.
In antivries zit uiteraard glycol maar glycol is niet hetzelfde als antivries!
Antivries is het met corroisiewerende moddelen gemengde pure spul wat vóór gebruik moet worden verdunt.
Maar beter ( en heelaas wat duurder) is het inderdaad altijd , ook voor de winterbescherming van je buitenwatercircuit) gewoon net als in de motor de voorgemengde koelvloeistof te gebruiken.
Ad