Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motor winterklaar maken

Re: Motor winterklaar maken 08 nov 2012 21:23 #337796

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Proost schreef :
Waarom is het dan nog steeds veel gebruikt?.Is dat in de hoop dat de motoren eerder de geest geven en de geldstroom weer op gang komt?.


Het valt best mee met de corrosie maar als je zou moeten kiezen zou ik voor koelvloeistof gaan en vergeet niet dat de motor het gehele watersport seizoen gevuld met water en dit is gaat al jaren goed.

Het is een kwestie van kiezen wat het makkelijkste (wel of geen themostaat demonteren) is en voor watersport bedrijven het goedkoopst

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 09 nov 2012 09:13 #337843

  • mkII
  • mkII's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Het verschil tussen koelvloeistof en antivries is toch dat koelvloeistof niet kan/ mag verdund worden met water. Mijn motor een Farymann is een direct gekoelde motor die ik dan toch moet vullen met antivries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 09 nov 2012 09:24 #337848

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Klopt Sietse, deed en doe zelf onderhoud aan mijn auto (en boot) voor zover dat nog mogelijk is. Gedoe met antivries is me wel bekend. Gaat me er om forummers wijzer te maken en dat gebeurt soms door vragen te stellen die dan weer door beantwoording duidelijkheid kunnen brengen voor degene die antwoorden zoekt. En wat is er nog mooier dan duidelijke info van ervaringsdeskundigen en vakmensen?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 09 nov 2012 09:27 #337850

mkII schreef :
Het verschil tussen koelvloeistof en antivries is toch dat koelvloeistof niet kan/ mag verdund worden met water. Mijn motor een Farymann is een direct gekoelde motor die ik dan toch moet vullen met antivries.

Als je bedoelt dat antivries het niet verdunde spul is wat je meestal en literflessen koopt heb je gelijk.
Alleen bevat dat pure spul i.h.a. ook al corrosiewerende middelen en kun je het door mengen gewoon tot koelvloeistof verdunnen. Staat gewoon op de fles! Hier bijv: www.profclean.nl/pdf/safety/nl_113.pdf of hier: www.kroon-oil.com/nl/producten...terfluids/antivries/ of hier:
Alelen als die "antivries"pure glycol is zonder iets erbij , en dat kun je vrijwel niet kolen!, moet je het niet tot koelvloeistof verdunnen.
het misverstand ontstaat omdat vaak glycol ( ethyleenglycol) als antivries wordt bestempeld en dat is niet juist.
In antivries zit uiteraard glycol maar glycol is niet hetzelfde als antivries!
Antivries is het met corroisiewerende moddelen gemengde pure spul wat vóór gebruik moet worden verdunt.
Maar beter ( en heelaas wat duurder) is het inderdaad altijd , ook voor de winterbescherming van je buitenwatercircuit) gewoon net als in de motor de voorgemengde koelvloeistof te gebruiken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken 09 nov 2012 09:42 #337859

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
mkII schreef :
Het verschil tussen koelvloeistof en antivries is toch dat koelvloeistof niet kan/ mag verdund worden met water. Mijn motor een Farymann is een direct gekoelde motor die ik dan toch moet vullen met antivries.


Kan je doen of met koelvloeistof het maak niet zo veel uit dan alleen de reden die ik al eerder heb aangegeven in dit draadje


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl