Hielkoos schreef :
Anyway: Iemand ervaring met een Speedseal dekseltje op deze pomp/motor??
(voordat ik €85 aftik... wat op zich ook geen probleem is als het daarna maar -beter- werkt) Dank voor advies/antwoorden, groetjes, Hielke
Toevallig heb ik afgelopen voorjaar zelf de impeller vervangen op mijn Vetus M3.09. Voor de eerste keer sinds ik de boot heb aangeschaft(2008). Met de oude impeller was eigenlijk nog niks aan de hand, maar nu ik de pomp toch open had, heb er maar een nieuwe ingedaan. De motor heeft sinds 2008 ruim 300 uur gedraaid. Dat is nog binnen de vervangingsinterval die Vetus adviseert, volgens mij.
Veel ervaring met het vervangen van impellers heb ik dus niet, maar mijn ervaring tot nu toe doet me denken dat elk jaar preventief vervangen een tikkeltje overdreven is.
Wat de speedseal betreft: het is inderdaad vervelend om de schroefjes (met gleufje; nog niet eens kruiskop in mijn geval) los te draaien. Je kunt er slecht bij en zien kun je ze helemaal niet. Ik heb het idee dat (zeskant)boutjes (eventueel inbus) en een passende dopsleutel/inbussleutel het losnemen en weer vastzetten al aanzienlijk makkelijker maken.
Wat dan nog overblijft is het gegeven dat er bij elke nieuwe impeller maar één pakking wordt geleverd. De zaak losnemen en de oude impeller laten zitten als ie goed is, betekent dus dat je de pakking niet kunt vervangen. Geen goed idee, lijkt me. Vaak gaat de pakking kapot bij het losnemen van het deksel.
Misschien is dat nog meer reden om een speedseal aan te schaffen, omdat die kennelijk met een rubber ring als afdichting werkt. De groef waar die ring inpast, zit dus kennelijk in het nieuwe deksel van de speedseal?
Gek genoeg levert Vetus de impellers met een pakking èn een rubberring. Die laatste kan ik op mijn pomp echter niet gebruiken vanwege het ontbreken van een groef waar die ring in past.
Het makkelijk losnemen is ook met andere boutjes te bereiken en als je toch elk jaar de impeller vervangt, kun je dus ook elke keer de bijgeleverde pakking vervangen. Ik ben er niet van overtuigd dat een speedseal in dat geval de investering waard is. Het hangt erg af van de vraag hoe goed je bij de bestaande schroefjes kunt, denk ik. Zonder gereedschap dat deksel kunnen vastzetten is ongewijfeld het makkelijkste, maar ook het gebruik van vleugelboutjes of boutjes waar je zelf een flipje aan fabriekt is dan nog een alternatief.
Ook met niet erg stijf aangedraaide schroeven is een deksel met een ordinaire pakking en een beetje vet waterdicht, heb ik ervaren. Ik durfde ze ook niet te stijf aan te draaien uit angst de koppen te beschadigen.
--
stegman
P.S.: net de gebruiksaanwijzing van de Vetus-motoren nog even gecheckt. Vetus adviseert de impeller elke 1000 draaiuren te controleren.. Controleren, dus. Als ie er goed uitziet, kan ie gewoon worden teruggeplaatst, kennelijk.