Ik krijg behoorlijk wat reacties en vragen via PB over deze brandstofpomp en hoewel ik deze buiten het open forum beantwoord wil ik toch deze kleine handleiding die ik heb gemaakt met iedereen delen.
Hoe ontlucht je een CAV DPA brandstofpomp
Om te beginnen wil ik even aangeven dat er naast het fijnfilter op de motor nog vaak een klein filter in de inlaadleiding van de pomp deze is klein en word meestal over het hoofd gezien. Het filter bestaat meestal een gaasfiltertje die in de koppeling zit van de aansluiting aan de ingang van de pomp en is uit te wassen met bv. wasbenzine.
Let op!!! Haal alleen een onderdeel los van de pomp als je zeker weet dat je het goede los haalt, anders kan de timing en of wering van de pomp worden verstoord en is een monteur nog de enig die de boel weer gangbaar kan maken.
Bij het ontluchten beging je natuurlijk eerst bij het groffilter en dan vervolgens het fijnfilter, zorg er voor dat de brandstof rijkelijk uit de ontluchtingsnippels stroomt dus een klein bakje om de gemorste brandstof op te vangen is wel handig als je gaat ontluchten.
Ga als volgt tewerk bij het ontluchten van de pomp zelf:
1 Draai ontluchtingsschroef 1 en 2 open
2 Zodat er brandstof uit de ontluchtingsschroeven komt draai eerst de onderste schroef dicht (nr 1) en dan de bovenste (nr 2)
2Draai alle wartels van de injectorleidingen een paar slagen los en laat
vervolgens de startmotor draaien totdat er brandstof uit de leidingen komt.
3 Draai de wartels dicht en start de motor die zou na een maar omwentelingen moeten aanslaan.
Tips!! Doe deze ontluchting procedure met een dichte buitenboordafsluiter totdat de motor echt wilt starten, dit om waterslag te voorkomen als de motor te lang op de startmotor laat draaien
Zorg er voor dat bij het ontluchten van alle punten in het brandstofsysteem de brandstof rijkelijk uit de ontluchtingspunten stroomt, hierdoor wet je zeker dat alle lucht weg is en dat de flow goed is.
Mvg Fer