Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: scheepsmotor stopt niet

scheepsmotor stopt niet 24 mrt 2012 17:46 #272012

Heb vorig jaar een boot met een volvo penta md21b motor aangeschaft
eerder geen problemen maar na verwisselen brandstoffilter wil de motor
niet meer stoppen wie heeft dit meer meegemaakt en weet een oplossing voor mijn probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 24 mrt 2012 17:54 #272016

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Straveen1810 welkom op het forum


Werkt de stop soleniod nog wel of is de stopkabelnog wel goed afgesteld


Dat de motor niet kan worden gestopt staat los van het filter wissel, waarschijnlijk heb je een draad los getrokken van de stop soleniod of iets dergelijks

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 24 mrt 2012 19:13 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 25 mrt 2012 09:17 #272117

beste Fer de motor is waarschijnlijk net zo oud als het bouwjaar van de boot 1978 heb de kabel van de stopknop losgemaakt van de klep op de brandstofpomp en handmatig dichtgezet motor gaat wel iets langzamer lopen
komt volgens mij geen stop soleniod op voor werkt alleen mechanisch met een stopknop op de branstofpomp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 25 mrt 2012 15:31 #272181

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Oja dat klopt dat je geen sstop soleniod hebt je hebt als het goed is een CAV type DPA brandstofpomp die je overigens erg goed moet ontluchten ander werkt hij niet nabehoren.

Hen je zelf informatie van de pomp en de motor of moet ik deze even naar je toe sturen via de mail?

Ik wel je er ook even metten op wijzen dat je een motor hebt met zgn natte voering deze zijn erg gevoelig voor oude koelvloeistof en warm lopen, het advies bij deze motor is dan ook om de twee jaar de koelvloeistof te vervangen en er absoluut geen loge life koelvloeistof er in te gooien.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 26 mrt 2012 13:49 #272387

Hoi Fer, de motor loopt wel mooi regelmatig, dit zou hij volgens mij niet doen als er nog lucht in het systeem zou zitten.
Ben er inmiddels wel achter dat wanneer de motor nog koud is de stop wel werkt, en als ik de handel van de opvoer pomp naar onderen duw hij ook stopt.
Ik heb geen informatie van de pomp dus als je die naar me toe wilt sturen
graag en alvast bedankt. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 26 mrt 2012 14:29 #272400

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Vreemd dat hij bij een koude motor wel stopt,maar lucht kan nog wel in de pomp zitten dit omdat deze pomp volledig is gevuld met diesel.

Ik zit nu niet op een plek waar ik dit duidelijker kan maken met een plaatje maar zal morgen even het een en ander naar je mailen.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 27 mrt 2012 08:50 #272574

Ik heb met een MD 2B hetzelfde ervaren. Het bleek dat de stopkabel niet ver genoeg uitgetrokken kon worden. Met de stopknop trek je het hefboompje van de brandstofpomp naar nul opbrengst. Om te voorkomen dte het hefboompje ongecontroleerd naar de nulstand gaat is er een veerbelaste pen aangebracht die het heefboompje tegenhoud. Het geheel ziet eruit als een stelschroef om het stationair toerental in te stellen. Als je deze schroef er uit haalt zie dat het uiteinde van deze schroef een stukje zonder schroefdraad is. Dit gedeelte moelt je in de bout kunnen drukken. Bij mij was deze pen een beetje gecorrodeerd en er zat geen beweging meer in. Even een nachtje in de kriupolie en het probleem was verholpen. Mischien kan Fer je helpen aan een detail tekening van de "double duty" stelschroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 27 mrt 2012 09:30 #272589

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Hallo johannesw

Er zit een verschil in jouw pomp en die van straveen1810 en dat is dat jij een inline pomp hebt en straveen1810 een rotatiepomp, deze pomp hebben eigenlijk maar een overeenkomst en dat is dat ze beide brandstof verpompen verder is de techniek compleet ander dan die van een lijnpomp

Ik ben nu alle gegeven die ik heb bij elkaar aan het rapen en aan het scannen en zal dit opsturen naar straveen1810, en zal voor de mee lezers hier ook een klein stukje plaatsen.

Overigens heb je wel een punt wat betreft de stopkabel deze mag je bij een linepomp meer kracht worden bedien dan bij een rotatiepomp.
Deze stophandel is overigens beveiligt met aanslagnokjes moge hier iets mis zijn gegaan dan zal de afstelling niet meer in orden zijn

De stophefboom is vrij licht uitgevoerd omdat er geen grote krachten nodig zijn om de pop te bedienen dit geld in iets minder maten voor een inline pomp

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 11:17 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 27 mrt 2012 19:36 #272804

Ik had het idee dat deze volvo een nieuwere versie was van de MD2B .
Dit is dus een heel andere motor. Mischien komt mijn opmerking nog van pas voor een meelezer met een MB2B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 27 mrt 2012 20:23 #272814

Blijft het oliepeil wel op niveau?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 28 mrt 2012 02:42 #272822

bedankt allemaal voor het meedenken.
Maarten Jan dit heb ik inderdaad ook gecheckt en er motorolie uitgehaald
omdat me was vertelt dat wanneer het carter te vol is de motor hier op door blijft lopen maar niveau veranderd niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 28 mrt 2012 07:20 #272878

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Straveen1810

Ik heb je een mailt gestuurd met wat informatie over de pomp en wat er na mijn menig mis is.

Maarten-Jan
Als je bedoelt aan te geven dat de motor op carterolie loopt dan kan ik je vertellen dat als dit gebuurt je dit meteen in de gaten hebt omdat de motor dan op hol staalt en niet regelmatig loopt.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 28 mrt 2012 07:36 #272879

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
johannesw schreef :
Ik had het idee dat deze volvo een nieuwere versie was van de MD2B .
Dit is dus een heel andere motor. Mischien komt mijn opmerking nog van pas voor een meelezer met een MB2B.


De motor is eigenlijk helemaal geen Volvo Penta maar een Peugeot die In VP kleuren is gespoten en er hangen wat onderdelen aan de motor van VP maar in de basis is het een Peugeot motor.

Ik vermoed dat je wel in de goede richting denkt wat betreft een probleem met de stophendel, deze is erg licht uitvoert en er te veel kracht opzetten kan de instelling veranderen.

Hier onder even een plaatje van het regulateurs gedeelte van de pomp waar goed te zien is wat de stophandel is (post18) deze word normaal tussen twee aanslagen getrokken zodat je de hendel niet over de kop kan trekken.

Mvg Fer




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 28 mrt 2012 09:44 #272900

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Straveen1810

Ik heb je eerder al een gewezen op het ontluchten van de pomp je gaf aan dat de motor goed liep maar ik wil je toch even de ontluchtingspunt laten zien en je vragen om deze na te lopen.




1,2 en 3 zijn ontluchtingspunten van de pomp



Waar ik me ook nog af vroeg of je een waterafscheider hebt dit is bij deze pomp absoluut een mus omdat deze pomp erg gevoelig is voor water en vervuilde brandstof.(dit zal waarschijnlijk niet het probleem nu zijn)

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 28 mrt 2012 14:30 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 29 mrt 2012 09:32 #273094

Fer,

Ik zie wat je bedoelt. Deze stopinrichting is fragieler dan die van een lijnpomp. Meer onderdelen,o.a. scharnierpunten en asjes.
Bedankt voor de update!

Worden de roterende brandstof pompen in nieuwe motoren nog steeds gebruikt of gaat men weer terug naar lijnpompen. Mijn Beta (kubota) van 2 jaar oud heeft ook een lijnpomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 29 mrt 2012 10:15 #273101

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Rotatiepompen worden nog wel gebruikt vooral bij automotoren maar bij scheepsmotoren zie je deze niet zo vaak meer en de MD21 is in de basis en auto motor vandaar dat je daar dat die een rotatie pomp heeft.

Echte scheepsmotoren hebben meestal een lijnpomp dit zelfde geld voor kleine diesels, de reden dat je nog wel eens een rotatiepomp tegenkomt is meestal omdat de motor in de basis een automotor was met uitzondering van een paar echte VP motoren (MD7 bv) werden/worden de meeste motoren nog gewoon met een lijpomp uitgevoerd.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 29 mrt 2012 10:17 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 31 mrt 2012 05:13 #273428

Bete Fer bedankt voor de tekeningen die je me toegestuurd hebt, ik heb alle punten die je aangaf ontlucht, de stopliefer los gehad en klep met de hand bediend helaas met deze handelingen ben ik nog niet verder gekomen motor blijft goed lopen maar nu is me onlangs vertelt dat omdat ik mijn motor stop met de opvoer pomp.En hier niet veel druk op heb tijdens ontluchten het membraam wel eens lek kan zijn, waardoor brand stof doorlekt.dit heb ik nagevraagd bij een dieselmoteur volgens hem was dit flauwe kul omdat motor wel goed loopt,wat is jou mening hierover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 31 mrt 2012 07:45 #273451

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als het menbraam lek is dan zal je diesel bij je motorolie krijgen en dit zie ja aan het olie pijl en de olie word dunner en grijzer van kleur.

ik kan me ook geen rede verzinnen waarom de opvoerpomp het probleem kan veroorzaken.

Ik heb zelf nog nooit zo’n probleem gehad en kan me er ook geen een herinner ik vermoet dat de filter wissel er niets mee te maken heb en dat er na het stopen van de motor voor de laatste keer iets mis is gegaan.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 31 mrt 2012 07:58 #273454

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Kan het niet dat de retourleiding op het filter verkeerd is aangesloten bij het wisselen van het brandstoffilter. Deze roterende pomp levert zelf een voordruk voor de injectie plunjers en als die niet weg kan dan blijft er brandstofdruk naar de verstuivers gaan gedurende langere tijd. Uiteindelijk zal hij wel stoppen bij uitgetrokken stophandel. Het is een Indenor diesel die ook in Peugeot 404 en 504 is gebruikt.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 31 mrt 2012 08:20 #273458

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Bij een filter wissel hoef je geen leidingen los te halen zo ver ik het kan zien

Bedoel je dat de pomp dan zichzelf leeg draait?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 31 mrt 2012 08:28 #273460

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Weet het niet helemaal zeker of deze pomp zo is uitgevoerd , maar ik ken roterende pompen die zelf onder de plunjers een roterende opvoerpomp hebben. Als bij de filter wissel het filterdeksel los is geweest of omgedraaid weer gemonteerd is dan kan ik me voorstellen dat de retourdruk niet weg kan. Het is maar een suggestie maar zou het wel controleren. heb anders geen verklaring voor het niet stoppen, of hij moet op z'n carter ontluchting doordraaien, maar dan is er sprake van wat anders.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 31 mrt 2012 08:47 #273465

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De pomp heeft inderdaad een stuwpomp en normaal gesproken als de retourdruk niet weg kan zal de motor onmiddellijk stoppen.

Word nu wel erg interessant maar voor de topic starten nog lastiger, misschien kan de TS zelf even uitsluitsel geven van wat hij allemaal heeft los gehaald

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 31 mrt 2012 12:08 #273506

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik krijg behoorlijk wat reacties en vragen via PB over deze brandstofpomp en hoewel ik deze buiten het open forum beantwoord wil ik toch deze kleine handleiding die ik heb gemaakt met iedereen delen.





Hoe ontlucht je een CAV DPA brandstofpomp

Om te beginnen wil ik even aangeven dat er naast het fijnfilter op de motor nog vaak een klein filter in de inlaadleiding van de pomp deze is klein en word meestal over het hoofd gezien. Het filter bestaat meestal een gaasfiltertje die in de koppeling zit van de aansluiting aan de ingang van de pomp en is uit te wassen met bv. wasbenzine.

Let op!!! Haal alleen een onderdeel los van de pomp als je zeker weet dat je het goede los haalt, anders kan de timing en of wering van de pomp worden verstoord en is een monteur nog de enig die de boel weer gangbaar kan maken.
Bij het ontluchten beging je natuurlijk eerst bij het groffilter en dan vervolgens het fijnfilter, zorg er voor dat de brandstof rijkelijk uit de ontluchtingsnippels stroomt dus een klein bakje om de gemorste brandstof op te vangen is wel handig als je gaat ontluchten.

Ga als volgt tewerk bij het ontluchten van de pomp zelf:

1 Draai ontluchtingsschroef 1 en 2 open

2 Zodat er brandstof uit de ontluchtingsschroeven komt draai eerst de onderste schroef dicht (nr 1) en dan de bovenste (nr 2)

2Draai alle wartels van de injectorleidingen een paar slagen los en laat
vervolgens de startmotor draaien totdat er brandstof uit de leidingen komt.

3 Draai de wartels dicht en start de motor die zou na een maar omwentelingen moeten aanslaan.





Tips!! Doe deze ontluchting procedure met een dichte buitenboordafsluiter totdat de motor echt wilt starten, dit om waterslag te voorkomen als de motor te lang op de startmotor laat draaien

Zorg er voor dat bij het ontluchten van alle punten in het brandstofsysteem de brandstof rijkelijk uit de ontluchtingspunten stroomt, hierdoor wet je zeker dat alle lucht weg is en dat de flow goed is.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 02 apr 2012 05:33 #273851

Met het verwisselen van het filter heb ik zeker geen leidingen losgehaald.
wat betreft de carterdruk en olieniveau in het carter is ook geen sprake motor rookt niet zwart en oliepeil blijft goed op niveau.
retourleidingen zijn ook niet losgehaald ben hier voorzichtig mee eveneens met verzegelde boutjes en moeren.
bedankt voor je laatste ontluchtings tips Fer,deze ga ik nog eens proberen ik begrijp dat deze procedure zeer zorgvuldig gedaan moet worden.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met een dichte buitenboord afsluiter om waterslag te voorkomen?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: scheepsmotor stopt niet 02 apr 2012 07:17 #273871

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
als je buitenwater blijft trekken terwijl de motor (nog) niet loopt, kan dit water niet weg. Uitlaat komt vol te staan en tzt ook de motor. Pas als de motor loopt persen de uitlaadgassen het water weg!
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl