Hi,
Ik heb in januari 2011 een Zweedse Maxi Fenix uit 1984 gekocht. Er zit noch steeds de originele Volvo Penta MD5B met een S110 Saildrive in de boot. Motor en Saildrive werken ook noch prima en ik heb geen problemen gehad in 2011. Maar ik vind de motor toch erg lawaaiig, moeilijk om te onderhouden, een beetje te zwak voor de 3 ton die de boot verplaatst en ik heb er niet echt het vertrouwen in die je wel in jou machine moet hebben. De directe koeling van de motor is het laatste punt wat ik gewoon niet meer van deze tijd vind. Nu ik ben op zoek gegaan om te kijken wat voor een nieuwe motor ik wil laten inbouwen. Dat was niet even makkelijk want de ruimte voor de motor is toch erg beperkt en de oude Volvo is wel heel klein en compact. Uiteindelijk ben ik bij een Beta 10 uitgekomen. Deze artikel was toch heel overtuigend:
http://nf-new.broach.se/motorer/kubota-beta-marine-och-nanni/change-of-vp-md5-to-beta-10-in-a-sailing-boat
Ik weet dat de Beta 10 gelijk is met de Nanni N2.10 maar heb gelezen dat de Beta meer “torque” als de Nanni levert (en ook een beetje meer diesel nodig heeft). Voor mij is ook belangrijk dat ik de Beta 10 via adapter op mijn oude S110 saildrive past en ik er geen nieuwe propeller moet kopen. Via de Engelse Beta Marine pagina weet ik dat er ook speciale voeten zijn voor het MD5 fundament. Dus eigenlijk is het niet zo ingewikkeld. Maar toch wil ik het gehele werk via een goede werf laten uivoeren. Er is definitief ook polyesterwerk nodig want de Beta 10 is een klein beetje hoger als de VP MD5B. De motor isolatie en afdekking moet dus aangepast worden. Op Boot Duesseldorf heb ik noch met Nanni gesproken en die wilden over adapter en S110 helemaal niets weten. Ja die adapter bestaat maar nee dat willen zij eigenlijk echt niet doen. Dat word dan alleen een rechtszaak. Zij vinden dat die S110 gewoon niet werkt en dat ik gewoon nieuwe motor en saildrive moet kopen. Dan wisten zij noch niet eens waar dat het best kan gebeuren in Nederland zonder dat ik door het hele land moet met de boot (of de mast afhalen). Dus dan maar geen Nanni…(Mitsubishi basis past niet zo goed dus Sole, Vetus is ook niet echt een optie, Volvo en Yanmar find ik te duur en Lombardini is ook te hoog).
Mijn boot liegt in Monnickendam en ik heb dus via
http://www.betamarine.nl contact opgenomen met
Scheepswerf Kuijkhoven. Helaas antwoord niemand op email en telefoon. Mijn vraag is dus, weten jullie een andere betrouwbare werf die Beta inbouwt en ergens aan het water in het Noorden van het land zit? Misschien heeft ook iemand iets te vertellen over die sail drive adapters en of zij wel betrouwbaar zijn?
Groeten
Chris
Hier noch twee fotos van mijn motor en motor ruimte (hij zit onder de trap):