amschristian schreef :
Die optie met adapter en oude S110 is uiteindelijk niet verstandig want de gear ratio van een S110 is 1-1.6 (MD5 heeft 2500RPM) en de nieuwere motoren lopen te snel met 3000 of 3600 RPM (en meestal een gear ratio van 2.1 -2.2). Dus als ik dan een bij voorbeeld Beta 14 koop kan ik eigenlijk alleen 60-70% van de kracht in het water krijgen.
Dat klopt want exact dat probleem had ik 11 jaar geleden ook toen ik mijn MD5A verving door een Vetus M2C5 aan de oude 110S.
Toch gaat het wel hoor. Alleen heb je een nieuwe , veel kleinere schroef nodig.
de MD5A liep prima met een 14*8 inch klapschroef maar voor de Vetus moest er eigenlijk een 12,5*6 inch op.
Omdat ik alleen een 14*6 inch (goedkoop en kleinere voor saildrive zijn er kennelijk!) kon kopen (nieuwe VP klapschroef voor €250) heb ik die laten afdraaien bij van Voorden in Delfzijl naar iets minder dan 13 inch (minder was volgens hun niet verstandig).Daarmee draait de Vetus welisaar net niet de opgegeven 3100 rpm maar slechts ruim 2900 maar dat scheelt gelukkig nog geen half pk van de 11.
Overigens heb ik destijds wel degelijk gekeken naar een Vetus met nieuwe Vetus(=ZF) saildrive maar dat geeft een bijna 6 cm hogere motorinbouw omdat bij die saildrives de ingaande as 6cm hoger zit dan bij de VP saildrives 110S en 120S (andere weet ik niet).En dat gaf grote inbouwproblemen
)
Daar kom je trouens alleen achter als je de preciese inboumaten van de motoren en saildrives heel precies bestudeert.
Een gebruikte 120S kopen was natuurlijk ook gegaan maar ik ben er nu al 1700 draaiuren (geen nul teveel
) ook best tevreden mee.
Ad