Erikdejong schreef :
Je moet er voor zorgen dat je geforceerd gaat ventileren als je dat nog niet doet. De ventilator(en) moeten een capaciteit hebben van het maximale verbruik van de motor(en) en dan minimaal 12 luchtverversingen per uur, maar waarschijnlijk wat meer. Lucht verversingen worden gezien als de totale netto inhoud van je machinekamer aan verplaatste lucht.
Zoals je schreef is dit draadje alweer heel wat jaartjes oud en heb ik er inmiddels al een stuk meer over geleerd en ook toegepast op een behoorlijk aantal nieuwbouw schepen. Je kunt er wat meer aan gaan rekenen, waarbij je er vanuit kunt gaan dat voor de hitte afgifte van motor met een natte uitlaat ongeveer 15% van het motorvermogen in stralingswarmte omgezet word. Voor een droge uitlaat motor is dat heel wat meer, maar dan hangt het sterk af van de isolatie van de uitlaat en de lengte van de uitlaat in de machinekamer.
Een niet al te wetenschappelijke uitleg over ventilatie berekeningen heb je hier:
marinengcalc.blogspot.com/2018...oom-ventilation.html
Zoals daarin ook uitgelegd word helpt het natuurlijk ook als je pijpen en leidingen die warmte afgeven goed isoleert, op die manier hoef je minder koellucht naar binnen te brengen.
De maximale temperatuur in je motorruimte is 55 graden of 15 graden hoger als de buiten temperatuur, net wat het minste van de twee is. Als je je daaraan kunt houden zul je zien dat je motor ook gelijk ook een hoger rendement heeft en dus minder brandstof zal gebruiken.
Uch, Erik. Ik heb die pagina doorgenomen, en zit er naar te staren alsof ik Chinees lees.
Mijn machinekamer is 3,5mx4mx2,1m (inderdaad, het is geen zeilbootje, maar een motorbootje). Daar staan 2x Perkins turbomotoren in en als ik de formules bekijk die op die pagina ter vergelijk worden aangeboden, dan denk ik dat ik een straalmotor moet plaatsen om de 'minimaal 12 luchtverversingen per uur' te halen. Misschien doe ik er goed aan om er een expert bij te halen.
Bij conrad had ik al een aantal 24v axiaal ventilatoren gevonden die 250+m3/h deden, maar ik heb de indruk dat dat veel te weinig is.
Kan ik trouwens in een werkplaatshandboek terug vinden hoeveel m3 lucht de Perkins gebruikt? Zo ja, onder welk onderwerp-kopje zou zoiets kunnen staan?