Yellow Boat schreef :
Precies dat is wat i.p.v. die fan bij een auto de waterpomp van een boot doet.
In feit is dat bij een auto precies hetzelfde , alleen zit er dan een extra stap in om de motorwarmte naar de lucht af te kunnen voeren . koelen van de motorruimte doet die fan in een auto echt niet want de lucht die die fan verpompt is daarvoor al opgewarmd door de radiator.
De motorruimte zelf word gekoeld door de rijwind , niet door die fan.
Vroeger bestonden er zelfs kleine auto's die helemaal geen fan hadden en die , bijv. bij langzaam filerijden of stil staan op een hete dag , de kachel op hoog lieten draaien om motorwarmte af te kunnen voeren . Dan moest je de ramen open zetten anders stierf je in die dingen van de hitte
. Tijden normaal rijden was de rijwind voldoende voor de radiator.
Een fan op een scheepsmotor kost je alleen behoorlijk veel vermogen , vandaar dat moderne motoren die alleen laten draaien als de motor echt te warm wordt. Rij je dan met een flinke snelheid is de rijwind vaak al voldoende om de radiator van voldoende lucht te voorzien en draait de fan niet ( of "freewheelt" alleen door die rijwind). Dat systeem veroorzaakt dan
een niet gering deel van de brandstofbesparing bij moderne auto's.
Zoals Erik ook al schreef , allemaal een kwestie van een , al dan niet simpele, warmte/energiebalans.
Ad
Bij een auto klopt dat, bij kranen, shovels, trekkers, bulldozers etc niet. Daar komt alle koeling van de fan. Vandaar dat die daar vaak ook constant meedraaien en niet op warmte geschakeld worden.
Een kleine fan met niet te veel schoepen op de voorkant van de motor kan met de juiste aanstroming de machinekamer prima ventileren zonder dat dat veel brandstof kost. Veel eenvoudiger dan electrische ventilatoren die geschakeld moeten worden en in een vochtige omgeving alleen maar problemen kunnen geven.
Op een boot, en zeker een plezierboot die ook wel maanden stil ligt moeten dingen naar mijn idee zo simpel mogelijk om storingen te voorkomen.
Een ventilator op de distributiekant is simpel, gaat nooit stuk en verbruikt bij de meesten van ons misschien twee liter meer diesel in een heel seizoen