Yellow Boat schreef :
Nou , zo simpel is dat niet hoor.
Jouw gat is maar liefst rond bijna 30 cm en daarvoo een ventilator vinden zal niet meevallen.Dan kom je gauw in d eprofessionele toepassingen .
Maar hoeft ook niet hoor. Die 30 cm geldt alleen voor
vrije ventilatie , dus zonder ventilator.
Met een ventilator wordt dat al gauw veel kleiner maar om dat te berekenen heb je wel de curve van die ventilator nodig zoals bijv. in de manual van deze staan die in veel watersportshops te koop is ( o.a. bij Kniest).
www.xylem.com/siteassets/brand...al/inline-blower.pdf
Ik schat dat je dan hooguit op 15 cm uitkomt , afhankelijk van de lengte van leiding of slang.
Kan het wel eventueel voor je uitrekenen hoor als je lengte en aantal bochten en soort leiding opgeeft ( geribbelde slang of gladde buis).
Ad
Hallo Ad, dank je voor die URL.
Als ik de instructietekening in die PDF bekijk, dan verschilt die van mijn schip, want door het type Trawler, zit het ventilatiegat gewoon aan de zijkant (1,2m van de waterlijn).
Mijn uiteindelijk doel om dit draadje weer op te pakken was om van de geur van de machinekamer af te zijn. Zie bijlage. Zelfs met de deur gesloten ruikt het al snel naar warme olie. Daar wil ik vanaf, maar als ik naar de vetus afzuigventilatoren kijk, dan schrijft men: "Niet gebruiken met draaiende motor, want die zuig misschien wel zo hard,m dat deze ventilator 'droog loopt'." In zo'n geval weet ik inmiddels dat ik wel aanzuig/aanblaas ventilatoren kan plaatsen, die meer lucht van buiten naar binnen blazen dan dat de motoren (2x perkins 175pk) samen opslurpen. Dan ontstaat er overdruk.
Overigens kan ik de xylem bij Kniest niet vinden.