Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Varen zonder thermostaat

Varen zonder thermostaat 19 okt 2011 09:40 #232777

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Vorig jaar had ik problemen met het open halen van het thermostaathuis op mijn VP MD5A. Zie ook dit topic

Gisteren heb ik me eens kwaad gemaakt en nogmaals geprobeerd. Met veel geweld is het huis losgekomen, waarbij de koperen buisje gewoon los met een rubber ringetje in het huisje vast zaten. Deze zijn toen dus verbogen bij het verwijderen van het huisje. In het huisje bleek echter helemaal geen thermostaat te zitten!!!

Is dat erg? Mijn motor heeft vaak wat witte / licht grijze rook bij het varen. Vooral bij wat meer toeren (waarschijnlijk verstuiver?). Daarnaast duurt het erg lang, voordat de motor op temperatuur is en wat meer toeren kan maken, maar nu snap ik waarom. Een monteur in de haven gaf aan dat dit geen probleem is en hij al jaren motoren goed ziet lopen zonder thermostaat. Moet ik toch een nieuwe thermostaat plaatsen?

Het terugplaatsen van het thermostaathuis is echter een vrijwel onmogelijke opgave. De 3 koperen buisjes die losgelaten hadden, zijn bijna niet meer goed terug te monteren in het huisje. Met hamers en tangen lukte het na een uur prutsen uiteindelijk wel, maar zie mezelf dit niet ieder jaar doen. De buisjes raken ook aardig beschadigd door deze actie. Hoe doen jullie dit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 19 okt 2011 10:43 #232799

Op zich gaat het zonder thermostaat varen wel maar goed is het niet.
Die kl :woohoo: :evil: constructie met die rubber ringetjes is inderdaad een ramp. Wat gaat is de gaten in het huis flink ruw maken( dremel) en er met 2komp metaal epoxy , deze bijv.

slangpilaren inlijmen.
Dat heb ik ooit ook gedaan en dat heeft jaren( ca. 5) zo gezeten tot ik een zwaardere motor kocht.Wel zo groot mogelijke doorlaat kiezen.
Ad
Laatst bewerkt: 19 okt 2011 10:59 door Hen3. Reden: Onnodige quote verwijderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 19 okt 2011 10:50 #232803

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
En wat is niet goed? :) Wat kan er gebeuren?

Als ik de boel vastzet met die 2comp, dan krijg ik dat toch niet ieder jaar los om de thermostaat te verwijderen? Door die koperen buisjes is het hele systeem namelijk zo on-flexibel als wat...
Laatst bewerkt: 19 okt 2011 11:00 door Hen3. Reden: Onnodige quote verwijderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 19 okt 2011 11:09 #232814

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Je motor warmt minder snel op.

Door de thermostaat wordt het koelwater bij een nog koude motor eerst via de bypass naar de uitlaat geleid. Pas als de motor warm is gaat de thermostaat open en wordt ook het blok gekoeld.

Hoe slecht het is durf ik je niet te zeggen. Wellicht dat de motoren experts hier daar iets zinnigs over kunnen zeggen.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 19 okt 2011 11:37 #232831

mailman schreef :
En wat is niet goed? :) Wat kan er gebeuren?

Als ik de boel vastzet met die 2comp, dan krijg ik dat toch niet ieder jaar los om de thermostaat te verwijderen? Door die koperen buisjes is het hele systeem namelijk zo on-flexibel als wat...

Nee maar je vervangt die buisjes natuurlijk door slangen. ;) En aan de andere kant zitten die inschuifdingen er dacht ik gewoon ingeschroefd en is vervangen door slangpilaren simpel.
En een koede moptor slijt sneller en heeft minder vermogen door minder goede verbranding. Hoewl dat volgens mij nogal meevalt want met thermostaat wordt het koelwater ook maar 55 gaden.
Ad
Laatst bewerkt: 19 okt 2011 11:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 19 okt 2011 11:41 #232834

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
OK, heb je nog een adresje voor die slangen? Ben nog steeds benieuwd wat er slecht aan kan zijn voor de motor, behalve dat hij wat langzaam op temperatuur komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 19 okt 2011 11:48 #232838

Koelwaterslangen verkoopt elke fatsoenlijke watersportshop. maar elke warmwaterslang of andere rubber slang is goed.Druk komt er niet op en erg wrm wordt hijn ook niet . Aleen geen plastic slang gebruiken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 19 okt 2011 12:17 #232858

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Een dieselmotor moet op temperatuur(80 graden) komen om optimaal te draaien dus een maximaal rendement van de verbruikte brandstof. Met een koude motor, want zonder thermostaat zal die behoorlijk koud blijven krijg je geen volledige verbranding en de (kwalijke) reststoffen blijven deels achter in je motorblok en worden voor een groot deel uitgespuugd.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 19 okt 2011 12:41 #232872

Alleen is 80 graden bij een direct gekoelde nooit het geval anders zou hij erg snel wegrotten en veel ketelsteen vormen.
Al die oude motoren die direct gekoeld zijn lopen bij 50-60 graden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 19 okt 2011 15:44 #232929

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Varen zonder thermostaat is niet direct slopen voor je motor maar ik zou dit niet te lang doen ivm met een zeer slechte verbranding en deze is al niet optimaal bij een direct gekoelde motor

Om de koper leidingen enigszins weer in model te krijgen kan je deze warm stoken (uitgloeien)

Witte grijze rook betekent een te koude motor en/of verstuiver niet in orden, te koud is zeker en de verstuivers zullen ook wel enig aandacht moeten hebben maar ik zou eerst je energie steken in het herstellen van de thermostaat.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 20 okt 2011 09:48 #233180

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Deze waterslang haal je ook bij elke automaterialenzaak, voor een habbekrats per meter. Dat is het juiste spul: met canvas wapening tegen scheuren, en voldoende hittebestendig voor de motorruimte.

Niet zomaar ongewapend rubber gebruiken, Tubano of andere wonderlijke soorten die je soms in de watersportzaken aantreft ; deze slangen zitten gedeeltelijk onder de waterlijn!

Ik heb een van die koperen buizen perongeluk losgetrokken een keer, dat ging eigenlijk verrassend makkelijk. Gecontroleerd lostrekken lijkt me dus de manier, dan druk je ze er ook zo weer in. Beetje vaseline erop bij het monteren, maakt het de volgende keer makkelijker. Wel zal je de rubber ringetjes af en toe moeten vervangen. Zulk oud koper kan trouwens wel gaan barsten als je er flink aan hebt moeten buigen ; misschien is het verstandig om nieuwe buisjes te bestellen...

Thermostaat elk jaar demonteren is trouwens onnodig bij een MD5, ik probeer het niet eens. Ik zorg dat alles klaarligt, vaar 'm goed warm tot de wachtsteiger bij de kraan/helling (is die heel dicht bij je zomerligplaats, dan een extra rondje maken), en maak de motor ter plekke - nog in het water - winterklaar zonder 'm tussendoor af te zetten. Vijf minuten werk, alleen zorgen dat je vaatje koelwater niet kouder is dan het buitenwater, anders kan de thermostaat dichtklappen.

Onder de kraan gewoon verhalen, niet meer motoren. Zo heb ik het de afgelopen twee (toch wel koude) winters gedaan, waarvan 1x op de kant en 1x in het water overwinterd. Achteraf op de wal winterklaar maken is een heel gedoe met emmers water, niet fatsoenlijk warm kunnen draaien enz....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 09:02 #233515

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Vandaag naar de haven gegaan om mijn boot uit het water te laten halen, zoals afgesproken met de havenmeester....was hij weg! Navraag bij de havenmeester leerde me, dat de boot er al uit was gehaald. Jammer, want hij was nog niet helemaal winterklaar.

Uiteindelijk dus op de kant de motor gestart en met emmers en jerrycan in de weer om de koelvloeistof in de motor te krijgen. Even gekeken bij de thermostaat, en ja hoor: de boel lekt daar dus nu lekker. Soms moet ik gewoon van dat soort dingen afblijven, blijkbaar. De koperen buisjes zijn blijkbaar niet echt gemaakt voor het loshalen en vastmaken. Ik vind het ook best een vreemde constructie.

Klusje voor deze winter dus, om dit weer op te lossen. Dat met die slangen, begrijp ik nog niet helemaal. De aansluiting wordt hierdoor niet anders, alleen wel makkelijker, omdat het flexibel is. Aan de uiteinde van de slangen, moeten nog steeds koperen buisjes zitten, neem ik aan.

Weet niet precies hoe ik dit het beste kan oplossen. De koperen buisjes worden niet meer gemaakt, zag ik op de VP site, dus zal toch met slangen moeten gaan werken. Iemand tips hoe de aansluitingen het beste te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 09:15 #233519

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Wat je kunt doen is een stuk van zeg 4cm van de koperpijp zagen dit in het thermostaat huis en inlaad motor lijmen of solderen, dan een slang over de koper pijpjes met slangen klem monteren.


Op deze manier heb je geen diameter verkleining in de doorvoeren

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 09:17 #233521

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Fer schreef :
Wat je kunt doen is een stuk van zeg 4cm van de koperpijp zagen dit in het thermostaat huis en inlaad motor lijmen of solderen, dan een slang over de koper pijpjes met slangen klem monteren.


Op deze manier heb je geen diameter verkleining in de doorvoeren

Mvg Fer

Klinkt goed inderdaad. Zal eens kijken of dit me lukt (zie ook ander topic over "andere motor")
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 11:16 #233556

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Waarom niet eerst even kijken wat nieuwe buisjes kosten?

Wie weet valt het mee, dan hoef je niet te gaan proberen om verbogen koper aan gietijzer te solderen... zoiets lijkt me echt een recept voor problemen.

Het systeem is helemaal niet raar, met verse rubbertjes en een tikje smering ploppen de buisjes zo in en uit hun plaats, zonder lekkages. Mankeert niks aan, als je eenmaal doorhebt hoe je ermee om moet gaan. Dit systeem zie je op auto's ook wel vaker, tussen de banken van een V6 of V8 loopt bv. vaak zo'n buis-in-O-ringen.

Het enige wat raar is, is dat het elke keer los moet als je iets met de thermostaat wil, dat had makkelijker gemogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 11:26 #233560

web schreef :
Waarom niet eerst even kijken wat nieuwe buisjes kosten?

Wie weet valt het mee, dan hoef je niet te gaan proberen om verbogen koper aan gietijzer te solderen... zoiets lijkt me echt een recept voor problemen.

Het systeem is helemaal niet raar, met verse rubbertjes en een tikje smering ploppen de buisjes zo in en uit hun plaats, zonder lekkages. Mankeert niks aan, als je eenmaal doorhebt hoe je ermee om moet gaan. Dit systeem zie je op auto's ook wel vaker, tussen de banken van een V6 of V8 loopt bv. vaak zo'n buis-in-O-ringen.





Het enige wat raar is, is dat het elke keer los moet als je iets met de thermostaat wil, dat had makkelijker gemogen.


Zo te zien zijn die buisjes niet meer te koop. Althans volgens: www.marinepartseurope.com/nl/v...742220-26-14999.aspx
Het kan natuurlijk zijn dat een of andere dealer ze nog heeft of gebruikte heeft liggen. Informeer maar eens bij: www.muldermotoren.nl/index.cfm?action=home
Daar heb ik vroeger voor mijn MD5A dverse onderdelen gehaald.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 11:30 #233561

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Nee, Mulder heeft ze ook niet meer. Zoals ik al aangaf: die buisjes zijn er niet meer (of heel lastig te vinden). Ik begrijp nu het principe van die buisjes wel, maar weet niet hoe je ze in en uit de gaten krijgt, zonder te verbuigen. Ook al zouden ze heel makkelijk in die gaten gaan, ik moet ze toch verbuigen om in en uit het thermostaat huis te halen. Het thermostaathuis eerst losmaken en dan de buisjes en andersom, lukt niet, aangezien de buisjes dan allemaal eruit vliegen bij het monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 11:34 #233562

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Web

De buisjes zijn niet meer te verkrijgen en lijmen werkt wel, maar het is natuurlijk ook mogelijk om zelf de buisjes weer te maken al je dit wilt.

Leveranciers voor koperpijp als dit een rare maat is zijn oa Kabel en Hamel

Mailman

Ik heb even geen tijd om in je ander topic te reageren zit namelijk met een motor waar een zuiger van 960 mm vast zit en het zit erg tegen dus kom late vanavond/ vannacht even er op terug

Mvg fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 11:35 #233563

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Fer schreef :
Mailman

Ik heb even geen tijd om in je ander topic te reageren zit namelijk met een motor waar een zuiger van 960 mm vast zit en het zit erg tegen dus kom late vanavond/ vannacht even er op terug

Mvg fer

Oei, en dan loop ik te piepen over een beetje koelwater :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 11:54 #233572

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
mailman schreef :
Het thermostaathuis eerst losmaken en dan de buisjes en andersom, lukt niet, aangezien de buisjes dan allemaal eruit vliegen bij het monteren.
Toch is dat de manier.

Ik krijg trouwens het buisje er ook uit gewurmd in gemonteerde toestand zonder 'm teveel te verbuigen (eerst vooraan los, daarna achter meen ik), maar dat is wel heel lastig als ze verkleefd zitten, dus da's voor de eerste keer demonteren na jaren geen zekere optie.

Vervelend dat ze niet meer leverbaar zijn, daar had ik overheen gelezen. Is het toevallig een standaardmaat in waterleidingbuis? Dan kan je de korte stompjes nog van nieuwe buis maken met slang ertussen, die je in een rubbertje vastzet zoals ze horen, dan hoef je ook niet te solderen.

Ik denk wel dat slang gaat knikken als je er zo'n krappe bocht mee maakt. Wat je ook kan doen is de buisjes gewoon geheel namaken van nieuw koper, en op een recht stukje doormidden zagen met een stuk slang ertussen.

Dan heb je de makkelijk los te maken koppeling die je hebben wilde, zonder dat je een stuk slang in krappe bochten hoeft te wringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 11:55 #233574

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Een vastloper van 96cm... oef! :blink: Succes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 14:45 #233627

web schreef :
mailman schreef :
Is het toevallig een standaardmaat in waterleidingbuis? Dan kan je de korte stompjes nog van nieuwe buis maken met slang ertussen, die je in een rubbertje vastzet zoals ze horen, dan hoef je ook niet te solderen.

Ik denk wel dat slang gaat knikken als je er zo'n krappe bocht mee maakt. Wat je ook kan doen is de buisjes gewoon geheel namaken van nieuw koper, en op een recht stukje doormidden zagen met een stuk slang ertussen.

Dan heb je de makkelijk los te maken koppeling die je hebben wilde, zonder dat je een stuk slang in krappe bochten hoeft te wringen.

Twee buisjes met die rubber ringetjes en dan een slang er tussen gaat waarschijnlijk niet werken want als ze een beetje scheef zitten gaan ze lekken.
Hoe ga je trouwens die opgestuikte randjes op de buisjs maken die die rubber ringen naar binnen drukken?
Nee dan is dat idee van Fer met het lijmen van stukjes van de bestaande buisjes toch wel een prima idee en in ieder geval een stuk eenvoudiger.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 14:51 #233629

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Koper op gietijzer lijmen, op een plek die zo ongeveer -10 tot +80 graden kan meemaken... misschien onderschat ik de moderne lijmen, maar... ik heb er dus niet zoveel vertrouwen in. Misschien met vloeibaar metaal ofzo (hoewel ook dat heel goed kan barsten).

Wat betreft scheef gaan zitten van de buisjes: gebeurt niet zo snel, omdat ze er een aardig eindje in gaan. Maar m'n 2e idee fixeert de buisjes meer dan voldoende denk ik. (complete nieuwe buis maken, en alleen afkoppelbaar maken met een kort stukje slang over een enkele zaagsnede)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 14:52 #233631

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Opgestuikte randjes is trouwens niet echt nodig, als de buis zelf niet te glad is "rolt" het rubbertje er wel tussen. Wil het echt niet, dan een rupsje soldeertin op leggen en op maat vijlen als randje.
Laatst bewerkt: 21 okt 2011 14:53 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Varen zonder thermostaat 21 okt 2011 17:09 #233660

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Nauw daar ben ik weer, even off topic

De motor heeft bij een cilinder een vastloper en wat het nog vervelender maak is dat de krukas bij deze cilinder van stand af is dus ik mag wat even een krukas weer opstand zetten, zucht dit word voor mij en slapeloze nacht dat kan ik je vertellen.


Maar goed nu even on-toppic

Wat zou ik doen

Ik zou proberen om een nieuw stuk pijp te bemachtigen als dit kan en daar van slangentulen maken en deze met rubberen afdichting die er op hoort verlijmen met Loctite 648, vervolgens een goed stuk slang kopen die niet knikt.


Voor lastige bochten heb ik het volgende voorstel:

Ik ga er vanuit dat je een nieuw stuk pijp kan kopen ergens

Deze kan je warm maken op een plek en met een beugijzer kan je een bocht maken die je wilt, soms is uitgloeien niet eens nodig.

Buigijzer kan je huren bij een praxis of kopen voor weinig bij een Praxis of uiteraard bij een ander winkel maar lenen is beter.

Lijn verbindingen zijn super sterk als je maar wel de voorschriften aanhoud dit is voor Loctite redelijk simpel, je moet een bijbehorende ontveterspuitbus kopen en hiermee goed ontvetten

Ik lijm met Loctite tandwielen op assen waar vervolgens hele drijfsystemen van diesel aan hangen en de kracht zijn echt enorm.

En moge het niet in een keer goed gaan dan even de gasbrander op het onderdeel en het laad weer los.(een koelsysteem word niet warm genoeg om de lijm te laten verbranden)

Ik zou vooralsnog even de ordinale pijpjes in takt laten en even kijken of je een meter nieuwe pijp kan kopen, laat even weten wat de diameter is dan kan ik je misschien op weg helpen


Rest mijn allen nog te zeggen dat dit een leuke uitdaging is dat vast wel goed komt zolang je er maar rustig voor gaat zitten en een borrel er bij helpt echt

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl