Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke generator?

Re: Welke generator? 18 okt 2011 17:28 #232608

erik , voor die slechte berichten over die kleine gen setjes, ik heb daar wel een verklaring voor(denk ik)
om 230volt/ 50 herz te maken hebben die kleine setjes 3000 toeren nodig, 1500 kan ook(2250 is ook mogelijk) heb je een grotere gen set nodig, afmetingen.

ga je uit van alleen accus laden via een alternator ( 12 of 24 volt) dan kun je het meest gunstige koppel van je dieseltje gebruiken, rond de 2100 toeren meestal, rustiger loop, minder schudden en minder slijtage.

bovendien heb je de mogelijk heid om er later nog van alles bi aan te bouwen. ik ga er van uit dat je er geen geluids kist om heen bouwt omdat de isolatie in je motor ruimte voldoende is.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 06:06 #232724

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ok , ga tegen beter weten in toch ook my two cents bijdragen in dit topic ofschoon ik weet wat wellicht zal volgen.
Enkele jaren geleden kocht en bouwde ik een diesel 3 fase 3500KV generator in.Zacht prijsje van rond de 500 (chinese) Euro's voor een nieuwe eencilinder diesel. Luchtgekoeld exemplaar dat ik volledig in een gesloten en geisoleerd kader inpakte , en waarvoor ik een apart luchtkanaal (geforceerd met een warmtebestendige ventilator) installeerde met inpik in het uitlaatkanaal van de motorruimte van de boot.
Op die manier werd de warmte van de generator afgevoerd naar buiten.
De uitlaatgassen werden gekoeld met een zelfgemaakte warmtewisselaar die gevoed werd door een stevige pomp die zeewater oppompte. Het ganse zootje ging dan naar een waterlock dat op zijn beurt werd aangesloten op de wateruitlaat van mijn Volvo Penta.
Dat heeft een kort tijd gewerkt , tot ik de diesel met geen kanten meer gestart kreeg.
Alles er uitgehaald met de gedachte er thuis een volledige studie van te maken , ding terug aan de gang te krijgen en weer in te bouwen.
Wat bleek nu (denk ik) ....waarschijnlijk is bij een zeilhelling wat water via de uitlaatklep in de cilinder geraakt , en bij de volgende start heeft iets moeten geven.
De diesel staat nu al 2 jaar in mijn garage te wachten naar een doorgedreven onderzoek of het nu de segmenten zijn , dan wel de cilinderkop die is geraakt.
Ik las verhalen dat dit ook met de krankzinnig dure Panda's en anderen gebeurt waarvan de de uitlaat iets te laag is geinstalleerd en waarbij een backflow nefaste gevolgen had.
Ik heb nochtans rekening gehouden met dat risico bij installatie en alles deftig uitgemeten. Mogelijk heeft een sterke helling naar bakboordzijde bij het zeilen de dieselgen genekt.

Na de demontage behielp ik me met een Kipor benzine inverter gen van 2000watt die net iets te klein was/is om mijn elektrische oven aan de praat te houden.
Die generator stond in de ankerbak met een dekzeil over voor het over de voorpik opspattende water. Het ding kwam soms verzopen uit de ankerbak en het zoute water eiste zijn tol op de electronica binnenin
Sinds dit voorjaar bouwde ik op de plaats waar voorheen de dieselgen stond een nieuwe inverter kipor 2600watt waarvan beide koelingen ( genwarmte en uitlaatgassen) op de zelfde manier gebeuren als voorheen.
Een koolwaterstof gasalarm behoedt me voor explosieve mengsels in de bakkist , en de overloop van de carburator (waarvan de kans bestaat dat die ooit eens overloopt, denk aan vervuiling in de benzine en verstopping van het vlottersyteem in de carburator) is verbonden met een apart reservoirtje dat dezelfde inhoud heeft als de ingebouwde benzinetank.

Ik realiseer me dat benzine aan boord een groot gevaar is , maar wie heeft dat niet voor het bijbootje.
Wanneer je niet lichtzinnig met die dingen omgaat en voor de nodige detectiesystemen gaat is benzine aan boord niet gevaarlijk dan het noodzakelijke kookgas dat je meezeult.

De 2600 watt kipor met variabel toerental in functie van de afname kostte me op ebay.de zowat 450 Euro en werkt als een zonnetje.
Geluid is minimaal ook dat van de gekoelde en gedempte uitlaatgassen , en met de bakkist gesloten moet je goed luisteren om het zachte geronk op te vangen.
Als ik zie hoeveel een Panda generator kost en weet hoe rigoreus je een goedkopere zelfgebouwde dieselgen -zoals ik in eerste instantie had - moet inpakken en isoleren om het geluid enigzins aanvaardbaar te houden dan is voor mij de keuze snel gemaakt.

Een fuellcel is mijn inziens geen optie , methanol is qua gevaar gelijkwaardig aan benzine , alleen ruik je dat spul haast niet. Maar vooral ,...waar kan je het kopen of aanschaffen .

Beste groeten
Laatst bewerkt: 19 okt 2011 06:20 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 06:55 #232730

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Methanol kun je bij de meeste modelbouwzaken aanschaffen, al doe knetterende modelmotortjes draaien er op. Maar het blijft deksels gevaarlijk spul ja..

Kun je niet een oude boot (in de VS en Canada heeft de crisis toch zo 'lekker' toegeslagen..?) op de kop tikken en daar de dieselmotor etc. van gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 07:27 #232735

beewee schreef :
Methanol kun je bij de meeste modelbouwzaken aanschaffen, al doe knetterende modelmotortjes draaien er op. Maar het blijft deksels gevaarlijk spul ja..

Kun je niet een oude boot (in de VS en Canada heeft de crisis toch zo 'lekker' toegeslagen..?) op de kop tikken en daar de dieselmotor etc. van gebruiken?

Methanol is echt niet gevaalijker dan bijv. benzine hoor.de verbrandingswaarde is zelfs beduidend lager. Alleen het vlampunt is lager maar van beide zodanig dat je het gewoon aan kunt steken (dat in tegenstelling tot bijv. diesel).
Alleen wordt er nogal eens nitromethaan ( "nitro") bijgevoegd en dat goedje is inderdaad zeer gevaarlijk. Het is nl. een explosief net als de meeste nitroverbindingen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 09:48 #232782

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dat 'nitro' dat was inderdaad een middeltje om de methanol flink op te peppen, mijn 3,5 cc éénpittertje haalde daar bijna 30.000 toeren mee (10% nitro toevoegen, smering middels wonderolie, je haalde ruim 1 pk uit zo'n klein motortje..).

Maar de voorzichtigheid van verzekeraars zou ook wel eens met de onbekendheid met deze materie te maken kunnen hebben. Ik zie dat in de camperbranche, ondanks enorm veel publiciteit, de brandstofcel het trouwens niet echt gaat redden.
Laatst bewerkt: 19 okt 2011 09:50 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 10:22 #232792

@sailbleu,
Als ik zelf ga bouwen, dan ga ik zeker voor een motor die al gemariniseerd is en waarvan er al een behoorlijk aantal rondvaren. Als je je dan aan de inbouwvoorschriften houd voor uitlaatlengte, hoogte en diameter, plus hoeveelheid water aanvoer voor koeling etc dan lijkt me daar nite een heel erg groot risico in zitten.
Lucht gekoeld zie ik zelf niet zitten, de kans dat een ventilator niet aanspringt of het begeeft terwijl je het niet door hebt is mij te groot zelfs als er al waarschuwingssystemen zijn voorzien vind ik het te gevaarlijk.
Een benzine generator zie ik toch niet zitten, ik wil de boel permanent en betrouwbaar ingebouwd hebben omdat het ook tijdens het varen moet werken, de enige plaats die daarvoor aan boord in aanmerking komt is de motor ruimte. Maar ik wil geen zware diesel opstarten in een ruimte waar zich eventueel benzine dampen kunnen vezamelen. Daarnaast is de motorkamer zodanig goed geisoleerd voor geluid dat de generator zelf geen geluidskast nodig heeft om onhoorbaar te zijn. Zelfs die 6-liter 6-cylinder is nauwelijks te horen als die op 80% MCR draaid.
Ik zou trouwens ook voor het geluidsniveua binnen en buiten een motor liever watergekoeld hebben dan lucht gekoeld.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 11:24 #232823

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Al eens gedacht aan een losse 3 fasige 220 volt alternator die wordt aangestuurd/gemonteerd door/op de hoofdmotor. Een 6 cylinder zal daar geen problemen mee hebben denk ik.
Dan spaar je het grote gewicht van die extra dieselmotor uit.


Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 11:31 #232824

beewee schreef :
Dat 'nitro' dat was inderdaad een middeltje om de methanol flink op te peppen, mijn 3,5 cc éénpittertje haalde daar bijna 30.000 toeren mee (10% nitro toevoegen, smering middels wonderolie, je haalde ruim 1 pk uit zo'n klein motortje..). .

je maakt oude sentimenten bij mij los, dit is even off topic, toen ik nog jong en wild was, hielden we in friesland grasbaan races, de top was de nsu quikly, zelf gedraaide cylinder met waterkoeling en natuurlijk op nitro met wonderolie, stinken, maar hard gaan. elke week een andere cylinder en zuigers, maar we wonnen ..... sorry mods, nu weer on topic.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 11:40 #232833

sailbleu schreef :
Al eens gedacht aan een losse 3 fasige 220 volt alternator Beste groeten

sailblue, je haalt twee dingen door elkaar, drie fasen geeft 380volt wisselspanning, gemeten tussen de fasen, ten opzichte van het sterpunt, is de nul, meet je dan 230 (220) maar je kunt de boel niet aan elkaar knopen omdat je steeds 33% fase verdraaing hebt. er zijn wel trafos voor, driefase 380 ingang naar 230 uitgang, geeft altijd verlies.
bovendien wil erik eigenlijk alleen maar zo snel mogelijk direct zijn accus volpompen, met zo weinig mogelijk vermogens verlies.
dus is het eenvoudigste om direct met 12, dan wel 24 volt alternators te werken.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 12:17 #232857

sailbleu schreef :
Al eens gedacht aan een losse 3 fasige 220 volt alternator die wordt aangestuurd/gemonteerd door/op de hoofdmotor. Een 6 cylinder zal daar geen problemen mee hebben denk ik.
Dan spaar je het grote gewicht van die extra dieselmotor uit.


Beste groeten
Op dit moment hebben we een zware alternator op de hoofdmotor, maar het probleem is dat deze bijna onbelast draait als we stroom moeten draaien wat erg slecht is voor de motor. Daarbij is het brandstof verbruik veel hoger dan voor een generator voor dezelfe hoeveelheid stroom die aan de accu's word toegevoegd. Om de grote motor te sparen willen we dus een kleine inbouwen om die op 80% van zijn kunnen te laten lopen zodat de accu's efficienter geladen worden zonder onnodige slijtage en overlast voor de buren met het laten lopen van een te grote motor.

De accubank is 24 volt, iedere transformatie gaat ook weer gepaard met vermogensverlies, ik denk dus dat een 24 volt generator het meest efficiente is in ons geval.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 12:49 #232873

Je kunt natuurlijk een zeg 5kw generator kopen en dn de onderdelen ( alternator en regelaar e.d.) gebruiken.( zoiets bijv. www.gereedschapland.nl/product...-Watt,-230-v?cid=145 ) Die dingen hebben ook 230 volt uitgang.Dan gebruik je schat ik zo'n 8 pk.
vergt natuurlijk wel een beetje huivlijt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 12:52 #232875

YELLOW BOAT schreef :
vergt natuurlijk wel een beetje huisvlijt.
Ad
Daar ben ik niet zo bang voor, ik heb alleen beperkte tijd omdat de boot eind mei weer klaar moet zijn en er is nog een hele lijst met andere dingen die ik nog wil inbouwen/aanpassen/afmaken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 13:06 #232882

Erikdejong schreef :
YELLOW BOAT schreef :
vergt natuurlijk wel een beetje huisvlijt.
Ad
Daar ben ik niet zo bang voor, ik heb alleen beperkte tijd omdat de boot eind mei weer klaar moet zijn en er is nog een hele lijst met andere dingen die ik nog wil inbouwen/aanpassen/afmaken.

volgens mij, ik ben bang dat ik in herhaling val, is een basis motor , diesel, bv een yanmar 2cyl, zonder keerkoppeling, nieuw/tweede hands/gereviseerd, met een paar 24 volt alternators. je moet er wel de 12 volt eigen alternator ophouden voor het 12 volt start en regel circuit.

de denk fout die de meeste mensen maken is dat je vraagt om een generator en dan denkt men eerst aan 230volt(huis stroom) en is de 12/24 volt bijzaak.

er zal in canada toch ook wel zoiets zijn als marktplaats :whistle:
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 13:25 #232887

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Erikdejong schreef :
De accubank is 24 volt, iedere transformatie gaat ook weer gepaard met vermogensverlies, ik denk dus dat een 24 volt generator het meest efficiente is in ons geval.
Dat schijnt juist niet zo te zijn. Een 230v altenator met daar achter een goede acculader (die je misschien al hebt?) schijnt de boel juist efficienter, beter en vaak ook sneller vol te krijgen door de veel betere laadprocessen in die acculader en lagere stromen in het systeem tot de acculader. Vooral het laatste beetje laden duurt met een DC-altenator lang met een lage stroom en daardoor weinig efficient. Misschien dat je met een inteligente 24v altenator nog een beetje in de buurt gaat komen maar met een gewone 24v lader zeker niet.

Niet dat ik er zelf veel verstand van heb maar dat is me bijgebleven van profs in de generator wereld van een projectje waar ik zijlings betrokken was.

Overigens wat leesvoer met veel geblaat en gekat maar tussen de regels door vast nog wel wat zinnigs: iemand die nog niet heel succesvol bezig is met het bouwen van een 24v gen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 13:30 #232891

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
sailbleu schreef :
Al eens gedacht aan een losse 3 fasige 220 volt alternator die wordt aangestuurd/gemonteerd door/op de hoofdmotor. Een 6 cylinder zal daar geen problemen mee hebben denk ik.
Dan spaar je het grote gewicht van die extra dieselmotor uit.


Beste groeten

Idee is leuk de uitvoering echter een stuk lastiger, grote probleem hoe houden de frequentie op de juiste waarde, dit kan alleen door een vast toerental, afhankelijk van de wikkelingen zal de generator as doorgaans 1500 of 3000 toeren moeten ( er zijn meer mogelijkheden ) maken, deze oplossing wordt bij een voortstuwing motor doorgaans alleen toegepast bij schepen met een verstelbare schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 13:54 #232897

@Philip,
Een goede 230 volts acculader (3-traps) is inderdaad aanwezig, maar ik heb ook een slimme raadleger voor 24 volt voor de 110A dynamo die nu op de hoofdmotor zit. Volgens mij is dat hetzelfde 3-traps laadprinciepe als wat de 230 volts lader gebruikt. In dat geval maakt het weinig uit denk ik. Maar omdat ik meer behoefte heb aan 24 volt dan aan 230 lijkt het me efficienter om een klein dieseltje op zijn optimale toerental te laten werken dan dat je een diesel hebt die verplicht is afgesteld op 1500 of 3000 rpm om aan de wisselstroom vraag te kunnen voldoen (wat sietse omschrijft).

Ik zie dat denk ik meer zitten dan een generator die veel problemen veroorzaakt, en als ik andere langeafstandzeilers moet geloven is er niets dan ellende met de generatoren die nu standaard te koop zijn (de 3000 rpm motoren dan, de 1500 schijnen beter te zijn).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 19 okt 2011 16:03 #232941

Hey Erik,

Mijn zoon heeft een brommobiel zo´n 45km autootje.
Die zijn uitgerust yanmar,kubota,perkings,lombardini.
Ze kosten bij de brommobielsloper met weinig km 500 euro .
Het zijn allemaal 2cilinders met 8kw.
Simpel in te bouwen en makelijk te mariniseren.

Groeten René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 21 okt 2011 10:28 #233541

Erik,

Kwam deze advertentie tegen op MP diesel ruggerini watergekoeld

link.marktplaats.nl/494639129

Gr Rob
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 21 okt 2011 10:35 #233542

Rob,
Bedankt voor de link, maar we wonen in Canada en de boot ligt daar ook, eventjes gaan kijken word kostbaar en eventueel verschepen kost ook zomaar weer $500-1000.
Ik houd hier de lokale "marktplaats" goed in de gaten en wellicht kom ik wat tegen.
Ook ben ik er nog niet uit wat ik wil, waarschijnlijk toch een klein dieseltje waar ik dan zelf een 24 volt generator van maak.

Evengoed heel erg bedankt voor het meedenken en kijken!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 21 okt 2011 11:09 #233552

:S dat had ik even niet gezien :woohoo: en tijd van het jaar te koud om hem even te brengen, ;)
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 21 okt 2011 12:22 #233588

  • har.vogel
  • har.vogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2232
Erik, afgelopen zomer een boot van Bergen (NO) naar Makkum gezeild. Er was voor
de energievoorziening een Efoy brandsofcel aan boord. Ik denk dat dit een goed
systeem is om naast je hoofdmotor te gebruiken om de accu´s op te laden.
Dankzij een goed uitgedacht systeem met een bajonetkoppeling tussen de cel en
de methanol-tankjes is het zeker nooit een knoeiboel. Morsen is echt onmogelijk.
De cel van efoy lust eigenlijk alleen maar efoy methanol via die tankjes (5 of 10 ltr).
Brandstofverbruik is minder dan een liter per kwh.
Ik snap eigenlijk niet dat je zo makkelijk over dit alternatief heenstapt om vervolgens
een lawaaiig, energie inefficiënt systeem te omarmen.
Mocht je alsnog geinteresseerd zijn in die brandstofcel: ik begreep dat je oude schipper
uit de RBI een dealerschap is aangegaan voor efoy.
In de minitransat zijn de cellen echt gemeengoed geworden. Da´s niet voor niks.
Plan is om dit jaar de twostar te zeilen. Ik kom in juni dus weer bij je voor de deur
langs....met brandstofcel.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 21 okt 2011 14:20 #233611

De reden dat ik er overheen gestapt ben/was is dat ik persoonlijk slechte ervaringen had/heb met brandstof cellen. Maar als je inderdaad makkelijk tankjes kunt koppelen is mijn grootste tegen argument gelijk van tafel geveegt. Blijft alleen nog het kosten plaatje over, maar aangezien nieuwe techniek goedkoper word naarmate er meer afnemers komen zal de prijs dus alleen maar dalen als het meer en meer gemeengoed aan het worden is.
De email naar mijn vroegere RBI schipper is dus ook al de deur uit!
En wat betreft juni, ik hoop dan zelf op Ellesmere/Baffin Island te zitten met boot, maar mocht dat niet het geval zijn, nodig ik je bij deze uit om een biertje te komen halen.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 21 okt 2011 15:53 #233642

Erik,

Ik heb een redelijk nieuwe Panda Fisher generator van 4kW aan boord. Hij heeft nog niet veel draaiuren maar het ding geeft mij vertrouwen. Starten en lopen onder alle temperaturen. 16A kan je eenvoudig van de generator trekken, en dan moet je een heleboel zware verbruikers bij hebben staan om 16A te kunnen trekken. Ook is hij erg rustig. Onderhoud heb ik er nog niet aan gehad, maar dat komt neer op hetzelfde als aan een standaard voortstuwings dieselmotor.

Kortom, wat mij betreft een aanrader.

Berend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 28 nov 2011 21:05 #244001

Inmiddels hebben we een efoy brandstof cel aangeschaft. Werkt geweldig, het levert neit super veel op, maar voldoende om alles op pijl te houden en het maakt geen geluid, weegt bijna niets en het is goed voor het mileu! onze boot is nu dus bijna helemaal groen! (nu alleen de kachel nog)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke generator? 29 nov 2011 06:18 #244039

Is het een beetje betaalbaar zo'n brandstofcel?

Ben benieuwd of het gebruik op termijn echt zo interessant is, ik heb ook al zitten denken om zo'n ding aan te schaffen, maar de prijs is nog een probleem.

groeten
zuipschuit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl